|
Cele mai citite mesaje de blog
|
|
|
|
alinuk
| incercand sa-mi inteleg copilul Acest mesaj a fost trimis de
alinuk
pe data de 04/05/2007 la 00:08
.:. 10326 vizionari
.. Exista 2 raspunsuri la acest anunt
|
|
multumiri Catalinei, de ianuarie - februarie 2007, care cu rabdarica si mult altruism ne-a impartasit din cartea cartilor ("Secrets of the Baby Whisperer. How to calm, connect and communicate with your baby" by Tracy Hogg & Melinda Blau editia 2001. Traducerile sunt spicuiri!!!). De asemenea, si lui Mateiutz bb de Catalina pentru ca a fost cumintzel si a lasat-o pe mami sa citeasca...
Incerc sa ii invit pe parinti sa se puna in locul copiilor explicandu-le ca un nou nascut este ca un vizitator dintr-o tara straina. Le spun sa isi imagineze ca sunt calatori intr-o tara straina dar fascinanta. Peisajul si imaginile sunt frumoase, oamenii calzi si prietenosi - poti vedea asta in ochii lor, le poti citi asta pe fetele zambitoare. Dar este deosebit de frustrant sa obtii ceea ce doresti. Intri intr-un restaurant si spui ' Unde este toaleta?' si ti se indica o masa la care ti se pune in fata o farfurie cu paste. Sau invers - cauti o masa buna si chelnerul iti arata unde este toaleta! Din momentul in care nou nascutii vin pe lume, acesta este modul in care se simt. Indiferent de cat de frumos le este decorata camera sau cat de calzi si bine intentionati le sunt parintii, micutii sunt bombardati de senzatii ne-familiare, pe care nu le inteleg. Singura forma de comunicare a bebelusilor - limba lor - este plansul si miscarile corpului. De asemenea este important sa stim ca bebelusii cresc in ritmul lor, nu al nostru. Cu exceptia acelor bebelusi "dupa carte" cei mai multi nu se dezvolta dupa un orar strict. Parintii trebuie sa se dea un pas inapoi si sa ii observe crescand - sa ii sprijine dar sa nu ii grabeasca si sa ii "salveze" de fiecare data cand ceva pare nelalocul lui."
Strategie pt cand copilul se agita si plange: S.L.O.W (incet)
S - stop (nu sari la el imediat ci te opresti cateva secunde/minute; tragi de 3 ori aer in piept pentru a te concentra mai bine si ati imbunatati perceptia si de asemenea pt a te calma si a putea fi obiectiva)
L - Listen (asculta) (plansul e limbajul copilului; nu e vorba sa ii lasam sa planga ci sa ii ascultam putin)
O - observe (observati) (ce va spune limbajul corpului bebelusului?ce se intampla in jur? in casa? ce se intampla inainte ca bebelusul sa "spuna" ceva?
W - What's Up? (ce se intampla?) (acum se pun toate datele impreuna - ce ai vazut, auzit, precum si rutina bebelusului - si stii ce sa faci)
- plansul bebeilor este un mod prin care ei incearca sa se izoleze de lume atunci cand sunt supra stimulati si obositi de lume - beneficiar major al programului EASY este ca, daca bebelul are aceasta rutina, atunci cand plange putem mai bine estima de ce - este f important ca atunci cand incercam sa intelegem de ce plange copilul sa luam in calcul mediul: au existat sunete puternice, mirosuri puternice (poate de la bucatarie), e prea cald, prea frig, suntem nervosi, am tipat, a latrat cainele etc – inainte de a concluziona ca bebelusului ii este foame - pericolul in a rezolva plansul intotdeauna prin acelasi lucru – hrana - este ca bebelusul va intelege ca indifferent de cum plange obtine acelasi lucru si va incepe sa planga la fel, nu se vor mai diferentia plansetele - nu putem atribui sentimente de adulti copiilor care plang; mesajele transmise de ei sunt “imi e foame/frig/somn” “trebuie sa fiu schimbat” “ma doare burta” etc iara nu “sunt suparat pe voi / trist /plictisit “ ma simt abandonat / singur” etc. - de multe ori parintii proiecteaza asupra copiilor lor sentimentele proprii – exemplu: “Yvonne, al carei copil se agita inainte de a se culca, nu poate sa suporte nici un fel de zgomote din cele pe care le aude prin interfon si imediat se repede in camera. ‘Of, saracul Adam’, ofteaza ea. ‘Te simti singur aici? Iti este frica?’ Problema nu este micul Adam ci Yvonne. ‘Saracul Adam’ inseamna de fapt ‘Saraca de mine’. Sotul ei calatoreste f mult si ei nu i-a placut niciodata sa stea singura. “ - plansul nu este in mod necesar ceva rau la bebelusi; este modul lor de comunicare si cateodata ei se descarca pur si simplu prin asta; adultii sunt cei ce ofera in mod neaparat o conotatie negativa plansului.
Limbajul corpului – Traducere
Capul - miscari laterale - e obosit - se fereste de un obiect- vrea o schimbare de peisaj - se intoarce intr-o parte si trage de cap spre spate- foame - daca fiind in pozitie verticala da din cap ca si cum ar aproba - obosit
Ochii - rosii- obosit - ii inchide incet si ii deschide repede in mod continuu- obosit - ochi deschisi larg, nu clipeste - prea obosit; prea stimulat
Gura/Limba/Buzele - casca- obosit - buze stranse- foame - aparenta unui tipat dar fara sunet;in final un oftat precede - plansul- are gaze sau il doare ceva - buza de jos tremura- frig - isi suge limba- se calmeaza singur, cateodata acest lucru este gresit interpretat ca foame - isi indoaie marginile limbii- foame - indoaie limba in sus ca o soparla, fara supt - gaze sau alta durere
Fata - grimase, de multe ori incruntat; daca este culcat poate sa inceapa sa se agite, sa roteasca ochii si sa aiba o expresie faciala ca si cum ar zambi- gaze sau alte dureri sau face kk - rosie, se pot vedea venele de la tample- a plans prea mult, si-a tinut respiratia prea mult; vasele se dilata
Bratele / Mainile - maini la gura, le suge- daca nu a mancat de 2,3 ore inseamna foame, daca nu, dorinta de a suge - joaca cu degetele- are nevoie de o schimbare de peisaj - foarte necoordonate, agitate; poate zgaria cu mainile- foarte obosit sau are gaze - mainile tremura usor - are gaze sau alta durere
Spatele - se arcuieste catre spate cautand sanul sau bibe- foame - se fatzaie miscandu-se dintr-o parte in alta- are pampersul ud sau rece;gaze - este rigid- gaze sau alta durere - tremura - frig
Pielea - transpirata- prea cald; sau lasat sa planga prea mult ceea ce face corpul sa degaja caldura multa si energie - extremtitati invinetite- frig; gaze sau alte dureri si a fost lasat sa planga prea mult; pe masura ce corpul emana caldura si energie sangele este trimis catre extremitati - piele de gaina - frig
Picioarele - loviri puternice, necoordonate- obosit - trase la piept- gaze sau dureri abdominale Bebelusul este o persoana – tratati-l ca atare Fie ca ridicati bebelusul din pat dimineata sau ca ii faceti o baie, sau va jucati cu el, este vital sa va amintiti mereu ca este o alta persoana, ca merita atentia si respectul dvs si ca de asemenea poate sa actioneze independent. Vreau sa va imaginati ca trasati un cerc in jurul bebelusului dvs, o limita imaginara care sa delimiteze spatiul sau personal. Nu intrati niciodata in acest spatiu fara a cere permisiunea, fara a-i explicat de ce vreti sa intrati si ce urmeaza sa faceti. Aceasta poate suna proseteste dar amintiti-va ca nu este doar un bebelus si o persoana. Daca va amintiti urmatoarele principii veti putea mentine acest cerc al respectului pe tot parcursul zilei in activitatile pe care le face bebelusul: • Fiti cu copilul – faceti din el obiectul singular al atentiei dvs in acel moment. Acesta este momentul in care se creeaza o legatura intre dvs si bebe asa ca trebuie sa va concentrate. Nu vorbiti la tel, nu va ingrijorati ca s-a terminat masina de spalat, nu lucrati pt serviciu • Incantati-i simturile copilului dar nu il supra stimulati – cultura noastra incurajeaza excesele si supra stimularea – iar parintii contribuie la aceasta pentru ca nu realizeaza cat de sensibil este copilul si cat pot asimila bebelusii. NU va sugerez sa nu va mai jucati cu ei, sa le puneti muzica sau sa le aratati obiecte colorate sau sa le puneti muzica dar in ceea ce ii priveste pe copii, ce e mai putin e de fapt mai mult. • Aveti grija ca mediul in care traieste copilul sa fie interesant, placut si sigur – pentru asta trebuie in primul rand bun simt, nu neaparat bani • Creati independenta copilului dvs - acest lucru poate suna aiurea – cum poate sa fie un bebelus independent? Nu spun sa le faceti bagajele. Desigur, nu poate sa fie complet singur dar puteti sa il ajutati sa obtina increderea de a incerca experient noi, de a explora de a se juca independent. Astfel, cand copilul dvs se joaca, este o idée buna sa observati mai mult decat sa interactionati. • Amintiti-va sa vorbiti CU copilul nu LA copil – dialogul implica doua parti. Cand copilul este implicat intr-o activitate, priviti-l si ascultati-l si asteptati-i raspunsul. Daca va dori sa va implice, desigur, implicati=va imediat. Daca “cere” sa i se schimbe peisajul, supuneti-va. Altfel, lasati=l sa exploreze. • Implicati-va si inspirati copilul dvs dar intotdeauna lasati-l pe el sa conduca – nu puneti niciodata copilul intr-o pozitie in care nu poate sa ajunga singur sau din care nu poate iesi singur. Nu ii puneti dati jucarii care il depasesc.
Vorbeste in continuare despre trezirea de dimineata care trebuie facuta incetisor cu un cantecel sau buna dimineata si despre faptul ca in general asa cum se comporta acum copiii dimineata, asa o vor face si mai tarziu. Despre schimbatul copilului:
- e important ca intotdeauna cand ne pregatim sa ii facem ceva copilului sa il anuntam (acesta este un semn de respect), mai ales cand ne pregatim sa il dezbracam si sa il expunem intr-o pozitie asa de vulnerabila - e bine sa vorbim cu copilui “uite, acum te ia mama si o sa te schimbe; acum te pun pe masuta de schimbat / uite acum scoatem pantalonasii - din nou, nu vorbiti la tel sau faceti altceva cand schimbati copilul, concentrati-va asupra lui - pt baietei, e bines a infasurati penisul intr-un servetel umed in caz ca face pipi - daca copilul incepe sa planga, autoarea spune ca incetineste manevrele vorbind in continuu cu el “Ma misc prea repede? Hai ca o luam mai incet.” - Idéea e sa nu faci unui bebelus ce nu ai face unui adult; si carui adult i-ar placea sa fie luat din pat sau de oriunde, pus pe o suprafata tare, dezbracat si sters cu ceva ud si rece fara ca macar sa i se spuna o vorba sau mai rau, ignorat fiind. - Tactica: luati scutecul (pampers) curat si il puneti sub fundul copilului inainte de a-l scoate pe cel vechi; desfaceti-l pe cel vechi si stergeti copilul si cand e curat il trageti si ramane copilul pe scutecul curat; il ungeti si inchideti scutecul
Despre joaca:
-copilul invata chiar si atunci cand doar se uita la ceva - in general parintii tind sa ii supra stimuleze pe copii si acest lucru ii oboseste si ii irita - atunci cand va ganditi la activitatile pe care le face copilul, pe langa joaca pe care o faceti cu el, luati in calcul si zgomotele din casa, lumea care vorbeste in jur, luminile, tv-ul etc. Totul este pentru ei stimulare, orice la pune cate un simt la munca si deci exista pericolul super stimularii
"Triunghiul invatarii"
- copiii sunt f diferiti in stilurile de joaca si in ritmurile de dezvoltare, nu trebuie comparati niciodata si nici mers dupa anume carti cuvant cu cuvant - nu se potriveste tuturor - nu trebuie sa se presioneze copilul sa faca un anumit lucru; cartile sunt bazate pe statistici nu pe calitati individuale; ele trebuie folosite doar ca ghid - a-ti respecta copilul inseamna a-i permite sa se dezvolte fara a intra in panica daca nu face intocmai precum copilul vecinei sau daca nu se incadreaza in descrierea din carte; daca intoarceti dvs copilul pe o parte, inainte ca el sa se poata intoarce singur, nu il veti ajuta sa invete mai repede - atunci cand oferiti copilului o jucarie, observati-l ce face cu ea, nu sariti pe el sa ii aratati dvs cum sa o foloseasca; nu cumparati munti de jucarii - "triunghiul invatarii" cuprinde teme fizice si mentale pe care copilul le poate face si care ii fac placere atunci cand le face SINGUR - stim ce se afla in triunghiul invatarii observand ce poate sa faca; astfel, decat sa va uitati in carti, mai bine priviti-va copilul - in primele 6,8 sapt copilul mai mult priveste si asculta; chiar daca nu vede foarte departe va poate vedea si chiar rasplati cu un gangurit - raspundeti-i;cercetatorii au descoperit ca inca de la nastere copiii pot distinge intre vocile si fetele umane si alte sunete si imagini. - in jurul varstei de 3 luni copilul isi misca capul si atunci se justifica achizitionarea unui carusel; copiilor le place sa isi intoarca capul asa ca nu il puneti drept in fata lor si sa nu fie mai departe de 35 cm (in acest moment copiii au o predilectie de a intoarce capul spre dreapta); incep sa vada tridimensional; ii distreaza acum imagini cu fetze, oglinzi,zambete (cand va zambesc copiii, zambiti-le si dvs) - amintiti-va insa ca desi incepe sa se dezvolte mai mult copilul nu are inca puterea sa se retraga atunci cand s-a saturat de joaca si e obosit; asa ca urmariti-l si daca incepe sa se agite inseamna ca joaca s-a terminat pt moment si e timpul pt un somn. atingerea si apucarea a absolut orice - inclusiv parti ale propriului corp - il fascineaza pe bebelusul de 3,4 luni. si totul intra direct in gura. in acest moment bebelusul isi poate ridica capul si poate ganduri. ii place sa se joace in special cu dvs dar ii puteti lua zornaitoare sau lucruri care sunt moi si placute la atingere. le place sa exploreze si sunt incantati cand ceva le raspunde. acum inteleg relatia cauza-efect deci orice face zgomot le da un sentiment extraordinar de reusita. - stie de asemenea cum sa va atraga atentia, lasa sa cada o jucarie, face sunete gen tuse sau scancete scurte. - intoarcerea pe o parte - oricand de la sfarsitul lunii a treia pana la sf lunii a cincea. la acest moment inca ii plac jucariile care fac zgomot dar se bucura si de lucruri mai simple. ii puteti da o lingura sau o farfurie de plastic si le va explora minute in sir. de asemenea formele sunt bune la acest moment si introducandu-le in gura bebelusul isi da seama ce sunt si ce diferente sunt intre ele. - copiii pot sta in fund in general in jur de 6 luni, atunci cand mental au crescut pana la aceasta faza; cand stau in fund singuri, perceptia lor se adanceste; acum va putea sa treaca obiecte dintr-o mana in alta si sa si faca gestul de a arata cu mana; curiozitatea il va face sa vrea sa mearga catre obiecte dar inca nu poate fizic acest lucru; lasati-l sa se exploreze! se poate sa se intinda dupa ceva ce doreste si sa cada pt ca nu are control in picioare inca. in general in acest moment parintii se reped sa ii dea jucaria dupa care s-a intins - opriti-va! in loc de asta, incurajati-l "bravo! ce bine ai facut! aproape ai reusit!" dupa ce a incercat sa ajunga la jucarie, i-o puteti da dvs. Nu exagerati in nici un sens. - dati-i la aceasta varsta jucarii care implica actiune, cum ar fi acelea ce sar din cutie la apasarea unui buton - copilului ii place f mult sa vada ca poate face ca anumite lucruri sa se intample - nu ii cumparati prea multe jucarii; multe dintre ele s-ar putea sa nu il amuze pe copil; nu putem spune ca nu ii plac anumite jucarii doar ca nu intelege cum sa faca acea jucarie sa faca ceva pt el. - in jurul varstei de 8 - 10 luni e momentul sa va faceti casa sigura pt copii pt ca vor incepe sa mearga in patru labe; se pot chiar si ajuta sa se ridice; unii bebelusi se tarasc intai in spate sau in cerc pt ca picioarele le sunt gata de actiunea de tarat dar corpul nu le este destul de puternic pt a le sustine capul; acum incep sa se dezv procesele cognitive de genul "vreau jucaria aceea din partea opusa, deci trebuie sa ma duc pana acolo"; cele mai bune jucarii acum sunt cele din care scoate si introduce - aveti grija ca jucariile sa se poata spala si sa fie moi si fara margini ascutite; orice poate intra intr-un tub de hartie igienica e prea mic pt un copil si poate fi inghitit - un joc preferat la aceasta varsta este v-ati-ascunselea: ii invata pe copii permanenta obiectelor, ca daca mergi in camera cealalta nu inseamna ca dispari (puteti sublinia asta si spunand tot timpul "ma intorc imediat")
Transformarea casei intr-una sigura pt bebelusi:
- nu adaugati prea multe elemente de siguranta si nu goliti casa: astfel copilul nu v-a mai invata de ce trebuie sa se fereasca, ce nu e bine sa faca si nu va mai avea ce explora. - autoarea a facut urmatorul exercitiu cu fiicele ei pentru ca ele sa inteleaga anumite limite apropos de lucrurile cu care se pot juca: a cumparat niste figurine si le-a pus undeva in casa, spunandu-i fiicei ei (la varsta la care mergea si explora totul) "uite, acestea sunt ale lui mami, nu sunt de joaca. poti sa le tii putin in mana cat sunt eu acum cu tine dar nu le atingi dupa aceea pt ca nu sunt de joaca"; de cateva ori copilul a testat-o incercand sa puna mana pe ele iar ea i-a spus pe un ton ferm "nu, nu, nu sunt de joaca, sunt ale lui mami" si cand totusi fetita incerca sa le ia si mai ferm "nu!"; in cateva zile copilul nici nu le-a mai observat - daca copiii nu stiu sa deosebeasca raul de bine este din vina parintilor pt ca in loc sa il invete ce e rau si ce e bine sa ia sau sa faca, il protejeaza prea mult de tot ceea ce e in jur (un astfel de act il reprezinta mutarea tuturor obiectelor care pot rani copilul de pe rafturile de jos, sus - este mai greu dar mai bine sa il invatam ca nu sunt ale lui)
Reguli pt masaj:
1. creeati mediul: camera calda, fara curent; muzica incet; pe masa de masaj puneti o perna, pe ea o saltea absorbanta si apoi un prosop moale 2. faceti masajul numai atunci cand va simtiti in stare dvs si pregatiti si copilul pt aceasta experienta vorbindu-i 3. cereti-i permisiunea ca incepeti 4. incepeti cu picioarele: masati cu degetele mari, talpa, fiecare deget, mergand apoi in sus pe picior; ii puteti canta sau spune o poezie in timp ce masati 5. stomacul: miscari circulare catre exterior, miscari usoare 6. pieptul: miscari circulare 7. mainile si bratele: masati sub brat;masati fiecare brat si deget 8. fata: aveti grija si mai mare la fata: masati fruntea si sprancenele, folosti degetele mari in jurul ochilor, mergeti in jos pe langa nas, inainte si inapoi peste obraji, de la urechi pana la buze si inapoi, faceti miscari circulare in jurul barbii si in spatele urechilor, masatii lobii urechilor si in sub barbie. 9. bebelusul este intors cu spatele in sus: miscari circulare pe spate si pe spatele capului; miscari circulare pe muschii de-a lungul coloanei, faceti miscari de sus de la gat in jos pana la fund pe spate. 10 incheiati masajul vorbindu-i
Nu continuati niciodata masajul daca copilul incepe sa planga. Este o experienta cu care se obisnuieste incetul cu incetul. Daca plange, asteptati cateva zile pana sa incercati din nou. Despre somn:
- Dr. Richard Ferber de la Centrul pentru Copii cu Probleme de Somn din Boston recomanda ca bebelusul sa doarma in patutul lui si sa fie pus in pat inainte sa fie adormit pentru a fi invatat sa faca astfel si cand va fi mare; daca copilul plange pentru ca vrea sa fie luat din patut, va fi lasat sa planga perioade din ce in ce mai lungi, intai 5 min, apoi 10 etc. - "somnul destept" este o cale de mijloc intre a culca copilul in pat cu parintele (o teorie mult sustinuta ca fiind cea mai benefica pt copil) sau a-l izola singur in camera lasandu-l sa planga; copiii trebuie sa invete sa adoarma singuri, in patul lor, dar au nevoie si de noi pentru a-i alina atunci cand ceva nu e in regula cu ei; de asemenea, parintii au nevoie de odihna si de a fi putin timp departe de copil, in acelasi timp concentrand timp, energie si asupra copilului; iata cateva reguli: * incepeti asa cum doriti sa continuati: ganditi in perspectiva, nu uitati ca tot ceea ce faceti il invata ceva pe copilul dvs. *independenta nu inseamna neglijenta: acest lucru nu inseamna sa lasam copilul sa planga dar inseamna ca in momentul in care nevoia pentru care plangea i-a fost satisfacuta, il lasam jos * observati fara a interveni: ca si in cazul jocului, e bine sa observam copilul, sa ii observam ciclul de somn pentru a-i da posibililtatea sa adoarma singur si a nu-i intrerupe ciclul natural * nu faceti copilul dependent de ajutoare (lucruri cu care este adormit); nu ne putem astepta la copii sa invete sa adoarma singuri daca atunci cand sunt mici ii invatam sa adoarma leganati, pe pieptul tatei, plimbati prin casa sau la san, cu suzeta; copiii trebuie lasati sa isi descopere metodele personale de linistire pt somn (care includ mai tarziu o paturica preferata sau o jucarie de plus - acestea nefiind incluse in categoria de mai sus) * creati ritualuri de somn: copiilor le place mult rutina * cunoasteti modul in care merge la culcare copilul dvs.: pt aceasta se poate tine un jurnal de somn pt 4 zile: notati cand adoarme si cand se trezeste in 24 de ore - descoperirile din acest jurnal va pot ajuta sa va planificati ziua si sa intelegeti copilul
Cele trei stagii ale somnului (intregul ciclu ia cam 20 de min): 1. Fereastra: bebelusul nu poate spune "sunt obosit" dar va da semne de oboseala. La al treilea cascat, il puneti in pat. Daca nu va incepe mai degraba sa planga decat sa treaca la stadiul 2. 2. Zona: in acest moment bebelusul fixeaza cu privirea ceva pentru 3,4 minute. Ochii sunt larg deschisi dar nu vede cu adevarat ceva, e "plecat". 3. Relaxarea: acum bebelusul parca este o persoana care atipeste intr-un tren; inchide ochii si capul ii cade inainte sau pe o parte; de indata ce ziceti ca a adormit, deschide brusc ochii tresarind cu tot corpul. Procesul se repeta pana adoarme.
Semne care indica faptul ca bebelusului ii este somn: - cand isi poate misca capul: intoarce capul de la obiectele cu care se juca; daca sunt in brate, isi ingroapa capul in pieptul dvs; fac miscari involuntare cu mainile si picioarele - cand isi pot controla membrele: se freaca la ochi, se trag de urechi sau se zgarie pe fata - cand incep sa aiba mobilitate: devin mai putin coordonati si isi pierd interesul pt jucarii; daca sunt in brate, se lasa pe spate; in carut, se pot refugia intr-un colt, sau se sucesc intr-o parte si se blocheaza asa pt ca nu se pot suci in cealalta parte - cand pot merge in patru labe: in primul rand le piere coordonarea cand sunt obositi; daca incearca sa se ridice, cad; daca merg, se impiedica; cum isi controleaza bine corpul se vor agata de adultul care incearca sa ii aseze jos.; pot sa stea in picioare in patut dar nu intotdeauna stiu sa se si aseze, singura posibilitate devenind caderea (care se si intampla de multe ori.
Ritualul de culcare e f important. Respectati-l inainte de fiecare culcare. Nu folositi culcarea ca si pedeapsa "ia treci tu la culcare daca nu esti cuminte" sau copilul se va obisnui cu ideea ca atunci cand doarme pierde distractia. Puteti sa incercati diferite variante de a va calma copilul inainte sa adoarma, intocmai cum un adult citeste sau se uita la tv inainte de culcare. Putin leganat, cantat, poate chiar o poveste, dar nu mult timp si nu adormit in brate. In momentul in care copilul intra in stadiul 2 al somnului (cand se uita fix) si cand ochii incep sa i se inchida, e semn ca trebuie pus in pat. Nu invitati musafiri cand este momentul de culcare al copilului.
Puneti copilul in patut inainte sa fie complet adormit. Este cea mai buna modalitate de a-l invata cum sa se adoarma singur. Daca va adormiti in brate copilul si el se trezeste apoi in patut e ca si cum v-as fi impins patul in gradina in timp ce dormeati: "Unde sunt? Cum am ajuns aici?" Doar ca bebelusii nu pot rationa "a, mama m-a pus in pat" ci doar devin dezorientati si confuzi. Nu uitati ca un copil nu adoarme imediat. Ritualul dureaza cca 20 min. Daca spre finalul ritualului, cand copilul este gata de somn ceva il intrerupe (zgomot de exemplu), totul trebuie luat de la capat (e ca si cand dvs sunteti pe cale de a adormi si suna telefonul - va este greu uneori sa adormiti la loc).
Daca nu va dati seama ca bebelusului ii este somn si nu observati indiciile pe care acesta vi le da, incercati sa nu il supra stimulati in continuare (nu il zgaltaiti, nu il scuturati, nici sa nu il leganati sau sa il plimbati prea mult). Pentru a-i ajuta sa adoarma puteti sa: ii infasati cat e mic si sa il ajutati sa isi duca mainile la gura cand e mai maricel; asigurati-l ca sunteti langa el, mangaiati-l pe spate, vorbiti cu el, scoateti sunete gen sh,sh,sh... vorbiti-i incet si calm. Daca ati facut asta avandu-l in brate puneti-l in pat si continuati ce faceati - acest aspect face tranzitia mai usoara.; blocati orice stimulare vizuala. Nu renuntati, de obicei cand copiii sunt f obositi tipa tare, pana ajung la un plans f ascutit. Apoi se opresc putin si reincep. De obicei le ia bebelusilor trei astfel de faze si se opresc si adorm. Problema apare cand, la a doua faza parintii nu mai pot rabda si il iau din pat.
- pt bebelusi ziua are 24 de ore, ei nu cunosc diferenta dintre zi si noapte; de aceea este greu pt ei sa doarma noptile intocmai ca adultii; exista cateva modalitati insa prin care ii puteti ajuta: * nu ii lasati in timpul zilei sa doarma mai mult de un ciclu dintr mese (3 ore); un copil care a dormit 6 ore nu va mai dormi noaptea neintrerupt * hraniti-l inainte sa mergeti la culcare: copilul fiind adormit, in jur de ora 10, 11, il luati usor din pat si il hraniti, nu il ragaiti, doar il puneti inapoi in pat incet, oferindu-i astfel destule calorii ca sa nu se mai trezeasca noaptea * daca este vorba despre un bebelus mai mare care mananca mult in timpul zilei si totusi se trezeste noaptea, s-ar putea sa fie doar pentru a suge, nu pt a manca - in acest caz e bine sa ii dati suzeta; se va obisnui progresiv cu ea. * de multe ori copiii se trezesc f putin, dupa un vis sau pur si simplu pt a adormi imediat la loc; parintii ar trebui sa nu se repeada in camera si sa ii lase sa adoarma
Situatii in care apar probleme de somn:
- cand se introduce mancarea solida: copiii au gaze si se trezesc - cand incep sa se miste mai mult: tresar (in acest caz, intrati la copil si f usor vorbiti-i "sh,sh ... gata, e totul in ordine" - cand sunt intr-o faza de crestere: se trezesc de foame - cand au scutecul murdar: schimbati-l fara sa aprindeti toate luminile (in general cand copilul se trezeste noaptea nu va jucati cu el si nu fiti prea prietenosi; fiti dragastosi si ingrijiti-l dar aveti grija sa nu ii creati falsa idee ca e zi).
Despre alegerea unei bone: La ce sa fim atente la interviu: - daca a avut multe job-uri inainte: poate ca lucreaza perioade scurte sau poate ca a avut probleme cu angajatorii; daca insa cineva a avut 2 sau 3 job-uri anterioare de cativa ani fiecare arata consistenta si dedicare - daca nu a fost angajata recent: poate a fost bolnava sau nu a putut fi angajata - daca vorbeste de rau pe mamele pt care a lucrat - daca are copii mici: microbii de la copiii ei o vor acompania la munca sau va poate lasa balta cand are urgente - are nevoie de carte de munca - nu aveti o impresie buna despre ea: aveti incredere in dvs. nu angajati o persoana despre care aveti o impresie proasta
Nu uitati sa verificati referintele, in special pe cele extraordinare. In cazul acestora din urma este necesara si vizitarea acestor persoane. La fel, atunci cand faceti interviul ar fi bine sa mergeti acasa la bona pt a observa cat de curata e si eventual cum are grija de copii (daca are). Fiti f clari in descrierea responsabilitatilor bonei. Daca i-ati trasat anumite responsabilitati, nu o incarcati. Daca i-ati spus la angajare ca nu trebuie sa faca curat, nu o certati apoi ca nu a facut. Monitorizati=va tonul cand vorbiti si discutati cu calm - nu ati tocmit un sclav. Re-evaluati-i periodic modul de lucru si corectati greselile constructiv (in loc sa spuneti "nu asa v=am zis sa faceti asta" spuneti "as dori ca acest lucru sa fie facut astfel"). Puteti ruga bona sa tina un jurnal in care sa inscrie tot ceea ce se intampla notabil cu copilul in fiecare zi, ce mananca si cat, ce program a avut pt ca si dvs sa puteti monitoriza acest lucru. Nu trebuie sa fie complicat, poate fi ceva de 2 minute pe care sa il faca inainte sa plece. Cum dezvatam copiii de obiceiuri proaste
De la inceput parintii trebuie sa stie trei lucruri esentiale: 1.Copilul nu face nimic pentru a va enerva: parintii nu sunt constienti de multe ori de faptul ca au un mare impact asupra copiior lor si ca, in rau sau in bine, ei le modeleaza asteptarile 2. Va puteti dezvata copilul: analizand propriul comportament - ce faceti pentru a va face copilul sa se poarte intr-un anume fel - puteti sa va dati seama de ce trebuie sa faceti pentru a-l dezvata de obiceiurile proaste cu care l-ati deprins fara sa vreti. 3. Dezvatarea ia timp: daca copilul are sub 3 luni de obicei dezvatarea ia cam 3 zile sau mai putin. Dar, daca copilul este mai mare si obiceiul a persistat, trebuie sa instituiti schimbarea in pasi. Va va lua mi mult timp - pt ca fiecare pas va lua 3 zile - si multa rabdare. Cu toate acestea, trebuie sa fiti consecventi - daca renuntati prea devreme sau daca incercati strategie dupa strategie veti incuraja de fapt comportamentul pe care doriti sa il inlaturati.
ABC- ul dezvatarii:
A (antecedente): ce s-a intamplat mai intai? ce faceati atunci cand ati inceput sa dezvoltati respectiva obisnuinta? Ce se intampla in jur? Ce faceati pt copil sau nu faceati?
B (behaviour - comportament): care este contributia copilului la ce se intampla? Plange? Arata sau se comporta ca si cum ar fi nervos? Speriat? Infometat? Face un lucru obisnuit?
C (consecinte): ce fel de comportament parental s-a stabilit ca rezultat al A si B? De exemplu parintii care leagana copilul sau ii dau sa suga (san) pt a-l adormi (fara a fi constienti ca prin asta creeaza un obicei); aceasta activitate poate ca pt moment schimba comportamentul copilului (il opreste din plans) dar pe termen lung ii va creea o obisnuinta; cheia schimbarii consecintelor este de a face ceva diferit - a introduce un nou comportament pentru a-i permite celui vechi si se piarda. studiu de caz1 Melanie si Stan care au admis ca au situatie dificila pt ca baietelul lor Spencer de 8 luni foarte obisnuit cu atentia parintilor la miezul noptii. Pentru a-si recupera vietile, Melanie si Stan au trebuit sa faca numerosi pasi pentru a desface efectele nedorite ale stilului lor "accidental" de a fi parinti. Folosind metoda ABC, i-am ajutat intai sa analizeze situatia. Antecedentul in acest caz a fost teama continua a parintilor care era generata -in mod explicabil - din faptul ca Spencer fusese un copil prematur. Din dorinta de a-l creste bine pe Spencer, unul dintre parinti il legana intotdeauna si il tinea pe piept. Mai mult, pt a-l linisti mama ii dadea sanul (in miezul noptii). Comportamentul lui Spencer era consecvent, de asemenea: era deseori nervos si cerea multe. Acest comportament i-a fost intretinut si de faptul ca de indata ce Spencer plangea, parintii lui se repezeau la el, facand ce faceau mereu. Consecinta a fost ca Spencer, la 8 luni, nu se putea linisti sau adormi singur. Cu siguranta, nu asa planuisera Melanie si Stan sa isi creasca copilul. Dar pentru a schimba situatia, ceva trebuia sa se schimbe.
Pentru a vedea ce trebuie reparat (dezvatat) s-a mers inapoi pe firul lunilor pentru a vedea ce gresisera parintii. Iata procesul: 1. observati si creati o strategie: de indata ce Melanie incerca sa il puna pe Spencer in patut, el se agata de ea si urla; Melanie a povestit ca, disperati sa il vada ca adoarme singur, incercasera metoda Ferber, adica il lasasera vreo trei nopti sa urle (plangand impreuna cu el). a treia zi copilul a vomitat de la plans si parintii au abandonat metoda. Primul lucru pe care trebuia sa il facem (sau mai bine zis sa il desfacem) a fost sa il facem pe Spencer sa se simta in siguranta in patutul lui, cu multa rabdare si grija si fara a face ceva care sa ii aminteasca de trauma cu plansul.
2.faceti pasii incet, nu puteti grabi acest proces - pt Spencer ne-a luat 15 zile sa ii inlaturam frica de a sta in patutul lui; am inceput incet, cu somnul din timpul zilei - Melanie a intrat in camera lui si i-a tras jaluzelele; la inceput doar au stat in balansoar si Melanie i-a cantat (cantecul l-a mai linistit dar tot cu ochii pe usa era); apoi s-a ridicat cu el in brate si a avut grija sa nu il apropie prea mult de pat sa nu il sperie;in urmatoarele 3 zile melanie s-a apropiat din ce in ce mai mult de pat pana au stat langa pat fara ca baiatul sa planga. in a 7 a zi l-a pus in pat tinandu-l inca in brate, aplecadu-se langa el. era ca si cum inca il tinea in brate dar acum el era in patut. dupa inca 3 zile, melanie a putut sa intre in camera lui spencer, sa dea druul la muzica, sa faca putin intuneric, sa stea putin in balansoar si sa ii cante si sa il puna apoi in patut. Dar a continuat sa se aplece i sa il asigura ca era chiar acolo langa el si ca era totul in regula. la inceput spencer a stat aproape de marginea patutului dar apoi s- mai relaxat Am repetat acest ritual cu Spencer in fiecare zi si pana la urma nu mai protesta cand era pus in patut. Doar ca adormea si dupa cateva minute se ridica in fund iar noi incet, il culcam la loc. nu trebuie graba, asta poate strica totul. Cand a re-inceput sa planga, i-am spus lui melanie sa nu se grabeasca sa intre in camera ca poate doar plange putin si adoarme la loc. In final Spencer adormea la loc singurel.
Rezolvati cate o problema o data: l-am ajutat pe spencer sa isi inlature teama in timpul zilei. problemele de noapte (mancatul, si dormitul cu parintii) ramasesera. in momentul in care lui spencer nu i=a mai fost frica sa stea in patutul lui s-a simtit destul de in sigurata pt ca noi a incercam sa ii rezolvam si celelalte probleme. In ceea ce priveste hranitul f des noaptea, antecedentul era ca imediat cum scancea noaptea, mama crezand ca ii e foame ii baga sanul in gurita. Comportamentul copiluilui - adica trezitul continuu - era intretinut de acceptare lui melanie de a face acest lucru noapte de noapte. consecinta era ca spencer se astepta la aceste mese nocturne. am luat-o incet. in primele 3 zile nu i-am dat masa de la 1 apoi nu l-am mai hranit pana la4 si apoi pana la 6 cand putea primi un biberon. pentru ca parintii au fost consecventi si i-au dat suzeta in loc de san si nu au dat inapoi, in a 4 a noapte spencer a fost ok. Asteptati-va la regrese pt ca obiceiurile vechi se duc greu; trebuie sa fiti dedicati planului dvs. In prima noapte l-am pus pe spencer in patut dupa baie, cu acelasi ritual ca si pana acum. a fost extraordinar ... sau cel putin asa am crezut noi. cand l-am pus in pat parea obosit dar in momentul in care aproape l-am pus pe saltea a facut ochii mari si a inceput sa se agite. noi il asezam culcat, el se prindea de marginea patului si se ridica iar noi il culcam la loc. am facut asta de 31 de ori in seara respectiva pana cand in final a adormit. in acea noapte s-a trezit fix la 1 plangand. cand am intrat in camera lui statea in picioare. l-am pus incet jos, culcat. ca sa nu il stimulez, nu i-am spus nimic, nici macar nu m-am uitat in ochii lui. cateva minute mai tarziu, s-a agitat si s-a ridicat din nou; plangea si se ridica iar eu il culcam la loc - in continuu. dupa 43 de astfel de reprize a adormit extenuat. la 4 a plans din nou. isi facuse programul de asa natura ca puteai regla ceasul dupa el. si iar l-am culcat, de data asta doar de 21 de ori. (la unii copii sar de o suta cu astfel de reprize). in noaptea urmatoare s-a ridicat doar de 6 ori si la 2 a inceput sa se agite si sa se ridice si pana sa apuce am mers repede in camera si l-am culcat iar -am facut asta doar de 5 ori si nu s-a mai sculat pana la 7. studiu de caz2 "Nu ma lasa sa il las din brate"
Haideti sa incercam rezolvarea unei alte probleme prin metoda ABC: copilul care trebuie tinut in brate tot timpul. Acesta era cazul lui Sarah si Ryan care il aveau pe Teddy, de 3 saptamani. "Lui Teddy nu ii place sa fie lasat din brate", se plangea Sarah. Antecedentul era faptul ca Ryan, care calatorea atunci cand Teddy s-a nascut, a fost asa de incantat sa fie cu fiul lui incat oricand venea acasa il tinea numai in brate. Sarah avea de asemenea o doica din Guatemala, o cultura in care copiii mici sut tinuti in brate mult. Comportamentul micutului Teddy era foarte predictibil, si am vazut nenumarati copii intocmai ca el: pus pe umar era fericit cum nu se putea dar in momentul in care incepeam - doar incepeam - sa il las jos, incepea sa planga. Daca ma opream, si inversam directia punandu-l pe umar din nou, se oprea. Sarah, care imediat ceda, gandind ca Teddy "nu o lasa sa il puna jos" nu facea decat sa cultive acest obicei. Consecinta acestui lucru era - dupa cum ati ghicit - Teddy nu vroia decat in brate. Acum, nu e nimic in neregula in a tine copilul in brate. Si fara indoiala copilul trebuie calmat atunci cand plange. Problema, pe care am mentiat-o si mai devreme este aceea ca parintii nu stiu cand se termina calmarea si incepe rasfatul. Ei continua sa tina copilul si mai mult decat are nevoie. Si copilul decide (in mintea lui bineinteles), "A, deci asa stau lucrurile: mama si tata ma tin in brate tot timpul." Dar ce se intampla atunci cand copilul devine greu sau cand parintii trebuie sa lucreze ? Copilul isi pune "stai putin, trebuia sa ma tina in brate, nu voi sta aici de unul singur." Ce e de facut? Schimbati consecinta schimband ceea ce faceti. In loc sa il tineti in brate la nesfarsit, ridicati-l cand plange si puneti-l la loc imediat ce s-a calmat. Daca plange din nou, ridicati-l din nou. Cand se potoleste, lasati-l jos. Si tot asa. S-ar putea sa trebuiasca a faceti asta de 20/30 de ori. In esenta, spuneti de fapt: " Esti ok, totul e in regula, noi suntem aici, vei fi ok". Daca nu capitulati si o luati de la capat cu obiceiul prost, va promit ca nu va dura o vesnicie. Rezolvarea problemelor de mancare
Atunci cand este vorba de obiceiuri proaste de masa, antecedentul este de obicei proasta interpretare de catre parinti a plansului copilului. De exemplu, Gail se plangea ca fetei ei Lily ii ia prea mult sa suga. Chiar inainte sa o vizitez am suspectat faptul ca Lily, de o luna, nu manca chiar o ora cat spunea mama, am banuit ca doar se linistea. Gail gasea alaptatul atat de relaxandt - probabil ca se secretau cantitati mari de oxitocina - incat deseori adormea si ea. Adormea la mijlocul alaptatului si se trezea in zece minute iar Lily continua sa suga. Chiar daca in general am aruncat cronometrele mamelor in gunoi, in acest caz i-am spus lui Gail sa il seteze pt 45 de minute, mai important, i-am spus sa observe atent cum suge Lily. Chiar manca? Observand cu atentie, Gail a observat ca Lily se calma cu sanul la sfarsitul fiecarei mese. Astfel ca de indata ce cronometrul suna, mama ii inlocuia sanul cu suzeta. In trei zile am renuntat la cronometru pt ca Gail a devenit mult mai atenta la nevoile bebelusului. Pe masura ce Lily a cresct, nu a mai avut nevoie nici de suzeta pt ca si-a gasit degetele.
In problemele de mancare se poate ca bebelusul dvs sa suga incontinuu, chiar si dupa ce si-a satisfacut pofta de mancare, asa cum facea Lily. De asemenea atnci cand copilul prinde si lasa sanul poate fi o modalitate de a spune "mama, gata acum am invatat sa mananc mai bine si termin mai repede." Daca nu intelegeti ce spune copilul, il veti tine la san prea mult si el va continua sa suga pt ca asta este ceea ce fac copiii. Sau se poate trezi noaptea sa suga, cand de fapt nu are nevoie de mancare. Primul lucru pe care sugerez sa il faceti este sa adoptati o rutina gen EASY. Ceea ce ii sfatuiesc pe parinti este sa observe atent daca copilul chiar are nevoie de hranire atunci cand cred ei si sa incerce prin folosirea suzetei sau prin eforturi graduale sa regleze orele de masa. Ghid pt rezolvarea celor mai intalnite situatii dificile:
1. "Copilul meu vrea numai in brate" Antecedent posibil: v-a placut sa il tineti in brate la inceput. acum s-a obisnuit si dvs doriti sa aveti si o viata independenta.
Ce e de facut: cand are nevoie de mangaiere, luati-l in brate, tineti-l pana se calmeaza si apoi in momentul in care s-a oprit din plans puneti-l jos. spuneti-i "sunt chiar aici- nu am plecat nicaieri." Nu il tineti in brate dupa momentul in care s-a calmat.
2. "Copilului mei ii ia mai mult de o ora sa manance (la san)" Antecedent posibil: va poate folosi ca pe suzeta; sau poate nu ii oferiti destula atentie cand mananca vb la tel sau facand altceva si nu observati cum mananca.
Ce e de facut: la inceput de obicei copilul suge tare si il puteti auzi inghitind; pe masura ce ajunge la laptele mai consistent va trage mai tare; dar cand se calmeaza ii veti vedea gurita miscandu-se dar nu o veti mai auzi inghitind; fiti atenti sa vedeti cum se hraneste copilul dvs. - nu il lasati sa se hraneasca mai mult de 45 de min.
3. "Copilul meu vrea de manare din ora in ora" Antecedent posibil: poate interpretati gresit plansul, crezand ca este numai pt mancare
Ce e de facut: in loc sa ii dati biberonul sau sanul, schimbati-i peisajul - poate e plictsit - sau dati-i suzeta pt a-i satisface nevoia de supt.
4. "Copilul meu are nevoie de biberon sau san pt a adormi" Antecedent posibil: poate da i-ati conditionat acest lucru dandu-i de mancare chiar inainte de somn
Ce e de facut: integrati copilul in programul E.A.S.Y. astfel incat sa nu asocieze momentul hranei cu somnul. folosind ideile din carte, invatati copilul sa adoarma in mod independent.
5. "Copilul meu de 5 luni inca se mai trezeste noaptea" Antecedent posibil: poate ca copilul dvs a confundat ziua cu noaptea. ganditi-va la perioada de graviditate: daca lovea mai mult ziua decat noaptea inseamna ca s-a nascut cu acest bioritm. sau poate i-ati permis sa doarma prea mult ziua in primele saptamani si acum s-a obisnuit asa
Ce e de facut: este important sa il treziti pe copil dupa trei ore cand doarme in timpul zilei. la inceput va fi letargic, a doua zi mi alert si in a 3 a zi isi va schima timpul biologic.
6. “Copilul meu nu poate adormi fara sa fie leganat” Antecedent posibil: poate ca ii interpretati gresit semnele care arata ca ii e somn si devine mult prea obosit. Pentru ca l-ati leganat ca sa il calmati, nu a invatat sa adoarma singur.
Ce e de facut: incercati sa ii prindeti primul si al doilea cascat. Daca il leganati de ceva timp el leaga acest act de cel de a dormi. Pe masura ce micsorati timpul de leganat va trebui sa inlocuiti cu alt tip de comportament: stati in picioare cand il tineti in brate sau stati intr-un balansoar, fara sa leganati. Folositi-va vocea si mangaierile in locul miscarii.
7. “Copilul meu plange toata ziua” Antecedent posibil: daca plange chiar toata ziua poate fi prea multa mancare, oboseala sau supra stimulare.
Ce e de facut: copiii nu plang chiar atata deci mai intai consultati medicul. Daca e vorba de colici, clar nu aveti nici o vina; va trebui sa asteptati sa ii treaca. Dar daca nu sunt colici poate trebuie sa va schimbati abordarea. Un program gen EASY va va ajuta cu siguranta.
8. “Copilul meu se trezeste intotdeauna nervos” Antecedent posibil: lasand la o parte temperamental, unii copii se trezesc nervosa pt ca nu au dormit destul. Daca il treziti chiar atunci cand a deschis ochii doar pt a adormi din nou, poate ca nu s-a odihnit destul.
Ce e de facut: nu va repeziti in camera in primul moment cand a scos un sunet. Asteptati cateva minute pt a vedea daca nu cumva adoarme la loc. Lasati-l sa doarma mai mult in timpul zilei. Credeti sau nu, il va ajuta acest lucru, pt ca seara nu va fi excesiv de obosit.
Si pt ca am citit impreuna cartea, va traduc integral epilogul
“Vreau sa inchei aceasta carte amintindu-va ceva f important: distrati-va! Nici un sfat despre cresterea copiilor nu va va ajuta daca nu va simtiti bine in pielea de parinte. Da, stiu ca este greu, mai ales in primele luni si mai ales daca suntem terminate de oboseala. Dar trebuie sa va amintiti mereu ce dar incredibil este acela de a fi parinte. Amintiti-va de asemenea ca a creste un copil este o misiune pt o viata intreaga – ceva ce trebuie abordat cu mai mare seriozitate decat orice altceva. Sunteti raspunzatori pentru a ajuta in formarea unei noi finite umane si nu exista nici o reusita mai mare decat aceasta. Cand este extrem de greu (si va garantez ca chiar si cu cei mai cuminti copii la un moment dat este), incercati sa nu pierdeti privirea in perspectiva. Copilaria este o perioada minunata – cu griji, cu momente extraordinare si toate trec. Daca aveti indoieli vreun moment ca va veni vremea in care va veti uita inapoi catre aceste momente dulci si frumoase si usoare, vorbiti cu parinti de copii mai mari si acestia va vor confirma. Eu va doresc sa traiti din plin toate momentele, chiar si pe cele mai dificile. Scopul meu este acela de a va oferi informatii sau aptitudini, dar si ceva mult mai important: incredere in dvs si in abilitatea dvs de a va rezolva problemele. Da, draga cititorule, aveti puterea. Mama sau Tata, Bunica sau Bunicule – oricine are aceasta carte in mana – aceste secrete nu imi mai apartin doar mie. Folositi-le cum trebuie si bucurati-va de o comunicare calma si de crearea unei legaturi cu copilul dvs."
Alinuk si bb Teo 10 /01/2007 poveste de bb nasterea - una dintre minunile lumii franturi de viata ................................................ Nimic nu-i intamplator! ........................................
Trimite reactia ta
|
|
|