Degradarea actului de cultura romanesc

Raspunsuri - Pagina 17

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns nelia spune:

Nu, nu e cea de la Bulandra. A fost la teatrul mic, era cu Visu, care mie imi place ff mult. Era singurul decent in toata piesa si pentru el am stat jumatate de ora. Scuza-ma ca am uitat regizorul, s-ar putea sa fi fost Gelu Colceag, insa nu sint sigura.

Si intr-adevar, nu era limbajul, desi nici acesta nu era adecvat. Era ceva mai mult de atit. Bine, e adevarat ca scria ca este varianta moderna, ca pot sa apreciez un William Shakespeare si daca nu sint imbracati in haine de epoca. Insa, era ceva... totul, de la fetele cu pantaloni scurti de blugi din care li se vedeau efectiv fundicurile, gesturi slinoase (n-am gasit alt cuvint, ca nu vreau sa fiu chiar dura) care ar fi trebuit sa ne sugereze iubirea, tensiunea era redata prin tipete si tavaleli pe jos si multe altele.

Cum spuneam, sint mare iubitoare de teatru, e o forma de arta care ma relaxeaza si care ma face sa simt ca traiesc, ca si opera de altfel... si chiar si opereta, daca e bine pusa in scena si interpretata. Ba chiar si teatru de revista si alte spectacole de gen... Si am marea sansa de a-i mai fi prins in viata si pe scena pe marii nostri actori, pe cei mai multi dintre ei (nu pot sa sterg nici daca as vrea imaginea lui Cotescu sau a lui Mitica Popescu sau a Leopoldinei pe scena, erau colosali, magnifici!) Nu sint nici genul care sa spun ca ia, inainte au fost.. astazi, deh, maica, desi am tendinta citeodata. Si nu iesisem niciodata din sala de la un teatru, mi se parea un sacrilegiu. Am stat pentru Visu jumatate de ora, apoi mi-am dat seama ca eu am dreptul sa ies din sala daca ma simt agresata... si asa ma simteam. Si m-am ridicat si am iesit, cu lacrimi in ochi am iesit. De atunci si pina acum, am mai vazut vreo 5 piese pe care le scot din contextul contemporan (sint mai multe, caci am prieteni ce-mi sint buni cronicari de teatru, dar nu le-am vazut eu), in rest, toate sint pe aceeasi matrita... din punctu meu de vedere, nu e teatru, sint versiuni scenice si puneri in scena, reprezentatii de ceva, pe care numai cei care le fac le inteleg... insa nu e teatru, nu ma reprezinta si am refuzat sa le numesc piese de teatru. Nu voi intelege niciodata de ce se imbraca asa, de ce folosesc acest limbaj, de ce tipa, mai ales de ce tipa in halul asta pe scena. Si de ce e atit de multa sexualitate in teatru... de nuditate... Si refuz si sa spun ca asta sint eu, oi fi in general, dar teatrul e pentru toti, nu poti spune piesa asta e pentru Cornelia si cealalta pentru Cristoiu (un exemplu).

Piesa era cu Gheorghe Visu, pe care il ador in teatru, ca nu-mi aduceam aminte prenumele.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nelia spune:

Marox, pai de aceea m-a intristat ca nu au luat atitudine singuri. Caci nu e vorba de gusturi aici, e vorba de altceva. Sigur ca daca i-as duce la o piesa pe care eu o consider magnifica si ei nu ar aprecia-o, as accepta asta ca pe o chestie de gust (ba chiar as fi mindra de ei), insa aici era vorba de ceva care, in mod normal, ar trebui sa-i fi agresat si ei sa refuze agresiunea. Limbajul licentios, nuditatea, sexualitatea afisata in mod ostentativ - mai ales pe scena, in direct, in teatru - agreseaza orice fiinta umana normala (nu o injuratura, ci folosirea lor pentru a crea actul artistic)... Gindeste-te la cum te-ai uita la un film porno (stii ca asta este, tu l-ai ales sau ai ales sa ramii sa te uiti la el, daca mai e si bun, e un gen, discutabil, dar asta, nu te joci cu gustul si nevoia omului)... si o piesa de teatru porno. Imagineaza-ti ca actorii ies din film, merg pe scena si fac acelasi lucru, ca in loc sa-ti sugereze actul sexual, asa cum ar trebui sa faca teatrul, sa te lase sa intelegi ca scena despre asta e vorba, s-ar ... in direct. Ar fi oribil! Si limbajul licentios folosit in direct este la fel de oribil, mai ales cind te folosesti de el ca sa produci arta!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cristoiu spune:

Da, pe Visu il stiu bine, e fost Podar dar montarea de care vorbesti nu o stiu.

Si sincera sa fiu, am vazut multe montari timpite. Profesorul meu zicea sa mergem sa vedem mai ales montarile proaste, ca de acolo invatam cel mai mult. Ma rog, mie mi s-a acrit de cite am vazut, chiar de regizori cu nume, precum Colceag, Visarion si altii. Ba chiar si Ciulei a dat chix, dar lui i se iarta mai usor. Dar o piesa de teatru asta este, un text pe care il interpreteaza fiecare.nu poti spune "am vazut o piesa de teatru" ci "am vazut un spectacol de teatru". Si da, curaj, iesiti fratilor din sala daca nu va place, urasc publicul care doarme trei ore si pe urma aplauda la final cite 20 de minute de politete, ca asa se face.

Eu dupa zeci de spectacole proaste am invatat sa le recunosc, pot sa iti spun dupa 5 minute daca merita stat sau ba. Dupa 15 minute m-ai pierdut, ies din sala. Si nu m-am inselat niciodata.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ab5174 spune:

Dar la o piesa de treatru nu se recomada virsta de vizionare cum se face la filme?
Si atunci merge cine vrea sa auda astfel de limbaj.
Ca aici asa se face.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gmmm spune:

Eu ma intreb ce parere au iesenii care subventioneaza teatrul respectiv de modul in care sint folositi banii lor? Caci piesele acestea moderne rar traiesc pe picioarele lor...

Si, cum zicea cineva, ce s-ar fi intimplat daca parintii i-ar fi facut scandal profesorului? Cine i-ar fi luat apararea?

Cit despre jena cauzata, eu am inteles ca, dupa intrerupere, spectacolul ar fi continuat in mod normal.

Cind am citit link-ul catre replica profesorului, eu am crezut la inceput ca e o parodie. Deabia cind am ajuns la pasajul reluat de ziar am inteles ca e chiar originalul...

Eu sint de acord cu ce spunea nelia acum vreo trei pagini.
Problema nu este (numai) densitatea de vulgaritati.
Problema pricipala, in ochii mei, este ca erau proferate de pe scena unui teatru - national, in plus.
Ca exista pornografie, e una.
Ca e ridicata la rangul de model de urmat, e cu totul altceva.

Nu existenta termenilor "tari" sau a injuraturilor este problema. Ele au existat probabil de cind e omenirea pe pamint.
Nici faptul ca liceeni respectivi intilnisera deja termenii respectivi.
Nu, problema este ca mesajul implicit este: voi, ca fiinte umane, va ridicati daca vorbiti asa.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cristoiu spune:

Mie mi-e greu sa ma pronunt pentru ca nici nu am citit textul, nici nu am vazut spectacolul si nu stiu daca nu cumva e vorba de un ultra-sensibil jignit de niste cuvinte mai deocheate. Nu stiu daca e vorba de pornografie scenica. Se exagereaza si extrapoleaza mult, deci nu poti judeca daca nu stii exact despre ce e vorba. Si Shakespeare are replici porcoase, ho ho ... Si inca multe ... Si in afara de nelia nu am auzit sa iasa nimeni din sala de la un shakespeare din cauza limbajului

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nelia spune:

Am scris un mesaj si nu eram logata, s-a dus...

Nu era din cauza limbajului la Visul..., am spus de ce m-am ridicat.

Mai, sa nu-mi spuneti ca scriu aici pentru ca sint pudica pentru ca nu sint. Da, nu-mi place expunerea acestor lucruri, nu-mi place acest modernism in arta si cultura care se foloseste de abject pentru a ajunge la sublim sau in orice caz nu in modul in care e inteles. Insa sint pe departe una din doamnele, nici doamna nu stiu daca chiar sint care flutura timid si feciorlniceste din gene, rosind nevoie mare la orice injuratura.

Uite si frumos le spune cineva intr-un blog, aia e problema, nu pudoarea: http://raduherjeu.ro/recunosc-sunt-un-pudibond-incult/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Marox spune:

Chiar eram sincera cind ziceam ca la 16 ani nu poti aprecia o piesa la justa valoare. Cind eram adolescenta am vazut "Glissando". N-am inteles nimic si nu mi-a placut. Mi-ar place sa-l revad acuma, la maturitate, as intelege altfel aluziile. E normal ca gusturile sa evolueze, in functie de experienta de viata, in functie de toate experientele culturale pe care le facem.

La 16 ani n-as fi avut curajul sa ies din sala si sa-mi las profesorul acolo. Asta pt ca am fost educata sa ma supun autoritatii lui, el ne-a adus la teatru, cu el intram in sala, cu el iesim, nu o face fiecare de capul lui, cum ii cinta. Regula de bun simt: mergi undeva cu grupul, ramii cu el. Daca nu-ti place, nu mai mergi alta data.

In afara de asta, eu n-am avut niciodata curajul sa ies din sala daca nu-mi place piesa. Pe linga faptul ca parintii mi-au spus de copil ca "asa ceva nu se face, ai intrat in sala, stai pina la sfirsit". Pare desuet, stiu. O forma de umilinta, daca vreti, o neincredere in gustul meu. Cu ce drept deranjez un rind intreg, niste oameni care apreciaza spectacolul si perturb munca actorilor?


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nelia spune:

Citat:
citat din mesajul lui cristoiu
Si Shakespeare are replici porcoase, ho ho ... Si inca multe ... Si in afara de nelia nu am auzit sa iasa nimeni din sala de la un shakespeare din cauza limbajului


Replicile porcoase ale lui Shakespeare sint specifice vremurilor si locurilor in care acesta a scris. Ca si cele mai deocheate din Caragiale sau orice alt dramaturg bun care le-a utilizat. Nu cred ca exista grad de comparatie intre ele si limbajul licentios despre care vorbim, pe care eu personal vorbesc si l-am auzit in unele piese romanesti si la adresa carora s-a facut protestul de catre profesorul respectiv. Parerea mea, bineinteles.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Carra spune:

CULTÚR#258;, culturi, s. f. 1. Totalitatea valorilor materiale #537;i spirituale create de omenire #537;i a institu#539;iilor necesare pentru comunicarea acestor valori. #9830; Faptul de a poseda cuno#537;tin#539;e variate în diverse domenii; totalitatea acestor cuno#537;tin#539;e; nivel (ridicat) de dezvoltare intelectual#259; la care ajunge cineva. #9674; Om de cultur#259; = persoan#259; cu un nivel intelectual ridicat, care posed#259; cuno#537;tin#539;e universale multe #537;i temeinice.


Desi nu cred ca vreuna dintre persoanele care participa la aceasta dezbatere avea vreo problema cat de mica legata de intelegerea termenului "cultura", eu una am simtit nevoia de a cauta definitia acestuia. Simteam... nici nu stiu cum sa spun... ca nu am capacitatea intelectuala de a asocia cultura cu trivialitatea de limbaj, comportament etc. Da, stiu de estetica uratului si alte asemenea concepte, pe care (trebuie sa recunosc umil) nu le-am gustat niciodata; recunosc si ca nu am cunostintele necesare pentru a face acest lucru, pentru ca nu m-a pasionat.

Eu raman la nivelul elementar, profan, neelevat... spuneti-i cum doriti - si ma intreb: de ce avem nevoie de vulgaritate excesiva SI in actul de cultura (care se presupune ca aduce ceva frumos, profund, sensibil in viata noastra, fie si numai pentru 2-3 ore, cat dureaza un film sau o reprezentatie de teatru) si care ar trebui (cred eu) sa ne ajute sa uitam de vulgaritatea cotidiana? Ca de altfel, daca vrem "teatru vulgar/absurd etc.", nu trebuie decat sa iesim din casa si sa privim la ce se intampla in jurul nostru... Sau, mai simplu, butonam telecomanda de pe un canal TV pe altul, si tot asta gasim. Ieftin. Mai rau, gratis.

PS1: Sincer, mi-e ciuda pe mine ca NU PRICEP. Luminati-ma, va rog. Dar la modul simplu, elementar, pe intelesul meu.

PS2: Zau ca nici eu recit sonete zambind senin cand ma lovesc la degetul mic de la picior...

Mergi la inceput