cum sa le deschidem copiilor lumea

cum sa le deschidem copiilor lumea | Autor: simali

Link direct la acest mesaj

Imaginati-va un hol lung, marginit de sute de usi inchise pe dreapta si pe stanga. Aceasta este Lumea. Fiecare usa este o stiinta (fizica, chimia, matematica, arta, literatura, etc.). Pe acest hol cu usi inchise copilul...
Acum incercati sa uitati stereotipurile de genul: chimia e grea, fizica e urata, matematica e plicticoasa.
Copilul nu are acest fel de idei preconcepute.
Daca stim cum sa deschidem fiecare usa in parte, folosindu-ne de dorinta naturala a copilului de a cunoste, daca stim sa prezentam fiecare Lume pe intelesul si in ritmul fiecarui copil, daca le vom arata totul cu ochii stralucind de entuziasm si de dragoste, vom reusi sa ne ducem micutii in cea mai fascinanta calatorie a vietii lor. Pentru ca nici cel mai "cool" desen animat de pe Jetix nu este atat de interesant ca spectacolul Lumii.
Simt de multa vreme nevoia unui spatiu pe care sa-l impart cu cei preocupati de educatia prin joc a copiilor lor. Pentru ca in Romania scoala nu a reusit sa gaseasca inca o "interfata" prietenoasa cu elevul, m-am gandit ca pana cand ajunge la scoala, sa-i deschid copilului meu cat mai multe "usi", astfel incat, oricat de plicticoasa sau arida ar fii materia, sa nu fuga ci dimpotriva, sa staruie, sa continue sa caute, sa-si pastreza dorinta de a stii, dorinta care acum, la 5 ani si jumatate, este atat de puternica incat, pentru mine, a devenit un izvor continuu de inspiratie si nu in ultimul rand de fascinatie.
De un real folos sunt programele de tipul "Fun Science" la care eu intentionez sa-mi duc copilul cat mai des posibil. Am participat la un demo despre cosmos si a fost grozav.
II rog pe cei ce sunt de profesie pedagogi sa ne dea cateva idei.
Le rog si pe mamicile "speciale", atat de bine antrenate in lucrul 1 la 1 cu copiii lor sa ne dezvaluie mici secrete prin care poti traduce lucruri complicate pe intelesul unui copil mic (multe idei de predarea matematicii de pilda in gradinitele Montessori sunt concepte dezvoltate de Maria Montessori in lucrul cu copii autisti).
Voi incepe prin a va prezenta un proiect pe care l-am adaptat pentru intelegerea scalei numerice:
Nu reusea sub nici o forma sa inteleaga cum de 3 e mai mare decat doi dar mai mic decat 5. Si ce sunt cifrele astea pana la urma urmei? Niste semne, atat?
Am luat 2 coli A3 pe care le-am lipit intre ele si intreaga plansa pe perete.
Am desenat la jumatate o linie (linia solului).
Apoi sus cerul cu albastru.
La linia solului am facut un copac. "Asta este pe pamant".
Sub linia solului am colorat totul cu maron si am facut radacinile copacului. "Asta este sub pamant".
La linia solului am lipit o eticheta autoadeziva dreptunghiulara (cam de 5/2 cm). Copilul a colorat-o si am scris in dreptul ei cifra "0". "iata parterul". "Adica nici un etaj, nimic. Cifra "0" inseamna NIMIC"
"Daca urcam cu liftul, peste parter, ce etaj este?"
Am lipit o alta eticheta pe care copilul a colorat-o cu entuziasm. Am scris in dreptul ei cifra "1". "iata etajul 1".
"Daca mai urcam cu liftul inca un etaj, ce etaj este?" "iata etajul2"
Astfel am lipit etajele pana la 10.
"Si acum... sub "0"... ce crezi ca poate fii? Crezi ca pot fi etaje si mai jos? Daca COBORAM cu liftul dedesubtul parterului, ce etaj crezi ca este? Se numeste etajul "-1".
Astfel am lipit cifre pana la "-10".
Daca scala pana la 10 a banuit-o cumva, cea pana la -10 a fost lipita intr-un entuziasm si o fascinatie totala.
Spunea: "daca lipesc multe multe etaje cu "-" ajung la centrul Pamantului...".
Apoi am inceput sa discutam:
"cine e mai mare, 2 sau 5? 5 este mai mare, pentru ca este MAI SUS"
"cine e mai mic, -4 sau 0? 0 este mai mare pentru ca este MAI SUS".
Astfel totul a devenit cu mult mai simplu.

Astazi m-a intrebat ce este sufletul. Stie cineva cum poti explica unui copil mic asa ceva? Poate o povestioara, o poezie?

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns buggy spune:

Draga Simali, felicitari Este extraordinar.O sa intru la acest subiect cat de des posibil. Imi place foarte tare.Cat despre ce este sufletul, as avea o comparatie pe care am auzit-o la randul meu. Corpul uman si sufletul sau seamana foarte mult cu o masina condusa de soferul ei. De fapt noi chiar avem un atelier despre anatomie- corpul uman care il asociaza cu o masina. Inima este motorul, oasele si articulatiile sunt reprezentate de sasiu, aparatul digestiv este asemanat cu combustibilul, alimetatorul este aparatul respirator, etc."Pentru Barbye, una dintre noi- trebuie sa ajuti!
"http://forum.desprecopii.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=1
"Mi s-a spus si am uitat, am vazut si am inteles, am facut si am invatat" - Confucius
www.funscience.ro

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns silvana_salajan spune:

Este destul de greu de explicat unui copil de 5 ani ce e sufletul. al meu copil de la 4 ani imi pune tot felul de intrebari, de ex: cand o sa ne invie Dumnezeu, o sa invie si animalele, sau numai pe oameni? Pai si eu ce sa-i spun? L-am dus la un popa sa-i explice. Cu sufletul a trebuit sa-i explic cand a murit bunica lui.I-am spus ca omul e facut din corp(ambalaj) si din suflet (care va trai vesnic), ca la un moment dat corpul tuturor se strica (ca si o masina- o tot duci la mecanic, dar pana la urma o dai la fier vechi), si moare.Deoarece e facut din carne, trebuie pus undeva in pamant sa nu miroasa, de aceea se duc oamenii in cimitir. Si a inteles. Se uita seara spre cer, si facea cu mana, stiind ca bunica lui e acolo.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns annitha_cl spune:

Eu cand copilul meu m-a intrebat despre suflet am folosit o explicatie vazuta intr-un film pe care un parinte i-o dadea baietelului sau ce urma sa moara din cauza unei boli incurabile. Am luat o manusa si i-am spus ca acea manusa reprezinta corpul uman si mana (palma) noastra reprezinta sufletul omului. Am lasat manusa pe masa si i-am spus ca manusa fara suflet (fara mana) este inerta iar atunci cand introduc mana in manusa aceasta se misca asa cum se misca si mana mea. Deci, corpul uman este inert fara suflet.


copilul meu




"Daca iubesti frumusetea exterioara atunci nu ma iubi, caci eu nu sunt frumoasa iar in lume sunt multe femei mult mai frumoase decat mine.Daca iubesti bogatia atunci nu ma iubi caci eu sunt saraca iar pe glob sunt multe femei mult mai bogate decat mine! Daca iubesti iubirea atunci IUBESTE-MA caci EU SUNT SINGURA FEMEIE DIN LUME CARE TE POATE IUBI CU IUBIRE ADEVARATA!"

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns simali spune:

Imi plac ambele abordari:
- cea a lui buggy este practica si sugestiva.
- cea a annithei este poetica si lasa loc de o poveste.
Le voi folosi pe amndoua. Multumesc.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns simali spune:

Intrebare: de ce se face noapte?
Am gasit acest exercitiu simplu si sugestiv intr-o minienciclopedie Larousse.
Am luat un mar. Acesta este Pamantul.
Am aprins o mica veioza. Acesta este Soarele.
Am desenat un punct cu markerul pe mar. Aici suntem noi.
Vezi, o jumatate a Pamantului, cea unde suntem noi, este luminata de soare. Este zi. Cealalta parte nu este luminata. Acolo este noapte. Pentru ca cealalta parte se afla IN UMBRA Soarelui.
Dar Pamantul se roteste in jurul axei sale - ca un titirez. Si atunci se face intuneric pe partea noastra. Iar pe cealalta parte se face lumina.
Uneori Valdut ia un mar, aprinde lampa si-si spune singur povestea cu Pamantul si cu Soarele.

Poze
http://community.webshots.com/album/554633759FjyOEU

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Anady_Diana spune:

E bine ca apar astfel de subiecte. Imi place sa invat pentru a putea invata la randul meu pe cel mic. La un an si jumatate, puiul meu a inteles diferenta dintre mare si mic incercand sa portiveasca la o oala capacul corect. Si astfel, singur a realizat ca mic era capacul care intra in oala iar mare era cel ale carui margini depaseau oala. Sa vedeti ce multumit era cand a descoperit care capac e "bun". Acum el aduce capacele la oalele pe care le folosim cand gatim...Si exclama satisfacut "capacul e bun!"

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ramona J spune:

Va mai amintiti de abac? Rezolva rapid problema cu "mai multe sau mai putine". In lipsa lui puteti desena obiecte pe o coala de hirtie. De exemplu: trei mere pe prima linie, cinci pe rindul urmator, un mar pe al treilea rind. Copilul poate scrie apoi pe fiecare rind cifra care corespunde. Apoi ii puteti cere sa faca un cerc in jurul cifrei care arata cele mai multe mere, sau sa sublinieze cifra cea mai mica.
Tot la categoria matematica:
- desenati patru mere si dedesubt opt mere; imaginati o poveste - Ana are patru mere si George are opt mere; cu cit mai multe mere are George decit Ana? Este o abordare inversa a problemelor din scoala si mult mai usor pentru incepatori.
Scrieti apoi numele: Ana si dedesubt George. Care nume e mai lung?
Alta: trasati un cerc in jurul unui pahar, un dreptunthi in jurul unei carti etc. Cereti copilului sa numeasca formele geometrice. Sau spuneti-i sa coloreze cercul cu rosu alta forma cu alta culoare...

Inceput de geometrie: desenati mai multe forme geometrice. Ex: dreptungi, patrat, cilindru, con. Cereti copilului sa le incercuiasca pe cele care se rostogolesc. In joaca asta le puteti si spune pe nume - si le vor aminti mai usor.

The best thing you can do for your children is to love your wife.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ramona J spune:

Mai puteti sa-i invatati conceptul de timp.
Ex:
- tata leaga sireturile la pantofi
- mama gateste supa

Care actiune dureaza mai putin?



The best thing you can do for your children is to love your wife.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ramona J spune:

Invatati copilul reguli de igiena, sau de sanatate mai degraba:
- sa se spele pe miini
- odihna e importanta
- dintii trebuie spalati
- miscarea
- mincare sanatoasa
- sa nu se joace cu lucruri periculoase

Copilul meu a venit de la scoala cu o punguta in care avea piramida cu alimente sanatoase, un desen cu o cutie de medicamente, alt desen cu un soare puternic si lotiune antisolara, ochelari de soare; un desen cu o leguma si un fruct (presupun ca el a ales care sa il deseneze) un servetel pentru nas si o inimioara rosie decupata. Pe punguta era eticheta "wellness bag". Mi s-a parut o idee foarte buna.

Tot la categoria asta:

Invatati copiii sa traverseze strada corect si sa stie culorile semaforului. Dati-le un bun exemplu, nu treceti pe culoarea rosie.

Purtati discutii despre activitatile "sanatoase". Ex: e mai sanatos sa sari coarda sau sa te joci la computer?

Dati-le o lista cu alimente si ei sa spuna care sint sanatoase: bomboane, fructe, morcov, inghetata...

E bine sa ii invatati numerele de la salvare, politie, pompieri...

The best thing you can do for your children is to love your wife.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns LauraFlo spune:

Superba initiativa Simali ! Am sa incerc sa va urmaresc zi de zi .

Mergi la inceput