Ortodoxie din Postul Mare in Postul Mare(15)

Raspunsuri - Pagina 12

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns amuleta spune:

Am mai intrebat-o ceva pe maicuta aseara : cum vorbesti cu ateii ? Dar cu agnosticii ? Parerea ei a fost ca nu-i rostul credinciosului de rind sa-i combata pe atei, pentru ca nu are cunostintele teologice destul de temeinice si nici puterea spirituala de a nu se lasa tulburat. Ea spune ca ne putem ruga pentru sufletul ateilor dar trebuie sa evitam controversele in discutiile cu ei.
Mi se pare un mister mare aparitia credintei in sufletul omului, dincolo de meritul sau puterea noastra de intelegere. Pe cit de adevarat este ca nu ne putem opune lui cind ii simtim caldura, tot atit de adevarat este ca nu ne sta in putere sa-l impunem altora. Sint pietre pe care nici Hristos nu le-a intors (inca). De aceea, cred ca e bine sa nu fim trufasi (o spun mai ales pentru mine) incercind sa explicam ceea ce nu ne putem explica nici noua insine, pentru ca daca noi simtim un lucru nu o facem prin desteptaciunea mintii nostre, ci prin jertfa lui Hristos si mila Maicii Domnului. Sintem dublu datori sa ne rugam asadar pentru necredinciosi, pe care nu noi cu mintea noastra limitata putem sa-i convingem, ci doar Dumnezeu cu dragostea lui. Si daca totul pare in van, sa stiti ca si al mai incapatinat se inmoaie in fata mortiiSimt ca am scris un cearsaf dar ma uit cu admiratie la Irina C si ma tem in acelasi timp si pentru linistea ei sufleteasca, mi-ar place sa-i pot da o armura si un cal.
Am uitat sa dau o strigare pentru Joanna. Hai zi-i ceva frumos !

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

quote:
Originally posted by amuleta
ma uit cu admiratie la Irina C si ma tem in acelasi timp si pentru linistea ei sufleteasca, mi-ar place sa-i pot da o armura si un cal.



Are, are!!... Am vazut io ca are!

Amuleta, te pup

_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns amuleta spune:

Catalina,

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns fdoina spune:

Amuleta, te pup si eu
Poate tu ai scris-o pentru altcineva, da sa stii ca El te-a indemnat sa scrii cerceaful ala pentru mine...aveam mare nevoie...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

quote:
Originally posted by amuleta
Simt ca am scris un cearsaf dar ma uit cu admiratie la Irina C si ma tem in acelasi timp si pentru linistea ei sufleteasca, mi-ar place sa-i pot da o armura si un cal.
Am uitat sa dau o strigare pentru Joanna. Hai zi-i ceva frumos !

ma faci sa rosesc,mey,ca nu-i nimic de admirat la mine.
Am cerut binecuvantarea duhovnicului pentru anume discutii,nu ma mai bagam fara s-o primesc,ca m-am tulburat foarte mult inainte de asta.Da' la atei sa stii ca nu ma bag Numai harul lui Dumnezeu lucreaza in toate,noi mai aruncam cate o samanta pe unde putem,dar El se ocupa de restul.Dragelor,vroiam mai de mult sa va ridic o problema.Cum sa intelegem vorbele Domnului de la Matei 25,v.36:"in temnita am fost si ati venit la Mine."Voi ati fost vreodata in vreo puscarie?V-ati duce sa vizitati infractori?Sau ati fost?Ca la bolnavi sau la saraci pare mai simplu.Irina si bb Ilinca(26 apr '04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
today

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns joanna spune:

Raspund la strigare.Amuleta,eu nu prea stiu sa spun frumos dar stiu sigur ca sufletul tau este minunat si frumos caci altfel nu ai putea vedea aiurelile mele ca ceva frumos.Si asa m-am inganfat si eu putin ca nu-mi era indeajuns...Stiu bine amuleta ca tu vroiai ceva frumos scris de cei cu viata curata.Voi scrie putin din Simbolul si icoana,Florin Florea.Tare intelepte cuvintele maicutii pe care ai intilnit-o.Sa ti-o tii prin preajma de poti.(ce ma pricep la sfaturi...

Doina, pentru sufletul tau plin de credinta si traire ortodoxa .
(Daca nu ar fi asa, nu ai putea sa-ti vezi puritatea sufletului tau reflectata in containerul meu de suflet.)

Eu ma tot gandesc la un bat,la acel bat de care vorbea parintele Cleopa si-l numea intelepciune.Numai ca mie mi-ar trebui un al treilea capat.Frica de Dumnezeu n-am ,dragoste nici atata.
Dumnezeu are mila si dragoste multa si ne-a binecuvantat casa cu sfintire si participarea a doi preoti extrordinari la masa .
(mai ca imi venea sa plang si sa ma ascund in baie dar cu ajutorul Maicii Domnului mi-am facut treburile de Marta.Cu cele cu Maria ,v-am povestit mai sus ...ce breza imi sunt la casa...)
Gata cu pacatoasa..

''“Biserica este cerul pe pământ” [74] spunea Sf. Gherman patriarhul Constantinopolului. Având dintru început scopul de a arăta cerul, biserica desfăsoară în fata credinciosului, prin icoanele lor, realitătile ceresti. Mai mult, prin chiar ordinea asezării icoanelor în biserică se observă recapitularea (includerea) tuturor în Hristos. Recapitulare realizată în sfinti si în curs de realizare în noi. Imaginea predominantă si care exprimă ceea ce am spus este chipul lui Hristos Pantocrator din cupola centrală a naosului. Prin faptul că suntem cu totii inclusi (recapitulati) în El, suntem “trupul lui Hristos, si mădulare fiecare în parte” (I Cor. 12, 27), iar aceasta înlesneste ca si între noi să fie o legătură puternică. Hristos ni se împărtăseste tuturor atât spiritual, prin comuniunea de gând si de credintă stimulată prin vederea icoanei Lui, cât si prin Sfânta Împărtăsanie, unde Hristos se dă pe Sine întreg fiecăruia.
Avansând în locasul bisericii, ajungem treptat din pronaos în naos si apoi în altar. În mod traditional, pronaosul este locul rezervat catehumenilor, sau doritorilor de Dumnezeu. Această treaptă eclesială corespunde stadiului de purificare a sufletului. Cei din această categorie [75] sunt initiati, prin intermediul imaginilor din pronaos, în măretia si puterea lui Dumnezeu, cel de care vor să se apropie. Scene ca Judecata de Apoi sau întâmplări din Vechiul Testament, pictate aici, sensibilizează omul spre frica de Dumnezeu cu deschidere spre cea de-a doua treaptă, a credintei în El.
Naosul este partea cea mai impozantă din punct de vedere arhitectonic. Forma sa obisnuită este pătrată (patru zări - simbolul lumii terestre), pe care se sprijină o cupolă în calotă sferică (sfera este simbolul perfectiunii divine). Cupola centrală este dominată de chipul lui Hristos Pantocrator (Atottiitorul) sub care sunt reprezentati multime de îngeri, mijlocitori ai nostri înaintea lui Dumnezeu. Pe stâlpii ce sustin bolta îi vedem pe cei patru evanghelisti ca pe unii care prin Evanghelii unesc cerul cu pământul. Partea de jos, din imediata vecinătate a credinciosilor este ocupată cu reprezentări ale sfintilor: patriarhi, învătători, preoti, mucenici, scene din Noul Testament, iar înspre Apus spre intrarea în biserică cuviosi si asceti. Toti acestia, prin icoanele lor, au rolul mărturisit de a fi exemplu si întărire credinciosilor, sau primitorilor de Dumnezeu, căci naosul este prin excelentă locul dedicat lor. Credinciosul, cel iluminat prin Taina Botezului, se desăvârseste în credintă prin imitarea lui Hristos si prin împărtăsirea cu Sfintele Taine.
În unele biserici, pe arcada altarului spre naos, sunt reprezentate cele nouă cete îngeresti. Rolului mijlocitor al îngerilor îi corespunde stadiul eclesial intermediar, din imediata apropiere a clerului, reprezentat în Biserică de monahi. Acestia, prin modul de viată închipuie, într-un chip mai direct stadiul uman al veacului viitor, după spusa Mântuitorului: “Căci atunci când vor învia din morti, nici nu se mai însoară, nici nu se mai mărită, ci sunt ca îngerii în ceruri” (Mc. 12, 25). Locul acestora în biserică este de obicei în fata altarului, de multe ori ajutând clerul la buna desfăsurare a cultului.
Iconostasul este o piesă care a cunoscut poate cea mai spectaculoasă dezvoltare în timp. Este asezat frontal între naos si altar, rolul său fiind atât despărtitor cât si unificator. Despărtitor prin simpla lui prezentă, semnificând deosebirea dintre preotia harică si cea universală, si unificator prin intermediul icoanelor de pe el, care descoperă ochiului celui neavizat măretia Tainelor care se petrec în altar [76].
Partea “cea mai dinlăuntru” a unei biserici este reprezentată de altar, locul de unde preotul sau slujitorul conduce cultul si unde se săvârseste Jertfa nesângeroasă a Mântuitorului. Starea spirituală a celor care au fost învredniciti cu acest dar este unirea cu Dumnezeu, pe care sunt datori să o insufle credinciosilor, iar credinciosii să o primească. Unirea cu Dumnezeu se realizează prin dobândirea dragostei. Persoana umană capabilă de cea mai mare iubire fată de Dumnezeu este Fecioara Maria, Maica Domnului nostru Iisus Hristos. În altar figura centrală este cea a Maicii Domnului Platytera (mai mărită, mai desfătată (decât cerurile)). Ea este reprezentată sezând, cu coatele îndoite si mâinile ridicate în rugăciune spre cer, iar la piept, frontal, Hristos copil binecuvântând. Se mai poate întâmpla ca în preajma tronului său să fie reprezentate două din cetele îngeresti: serafimii si heruvimii [77]. Rolul mijlocitor al Maicii Domnului este subliniat prin dispunerea acestei icoane exact deasupra mesei altarului. În jos, spre pământ, sunt reprezentate în ordine scena împărtăsirii Apostolilor din mâinile lui Hristos, Sfintii Trei Ierarhi si Heruvimii si Serafimii.
Din descrierea succintă a structurii arhitecturale a bisericii, dimpreună cu iconografia aferentă diferitelor zone din locasul de cult, credinciosii pot vedea drumul care duce de la frică, prin credintă către dragostea de Dumnezeu. Capătul drumului este si scopul scopul vietii omului, adică dobândirea vietii vesnice prin unirea cu Dumnezeu. Pe acest drum ei se regăsesc că nu sunt singuri iar atingerea scopului le este sustinută si mijlocită atât pe verticală prin sfinti si îngeri, cât si pe orizontală prin intermediul preotiei harice. ''


Joanna

" Omului mandru Dumnezeu ii sta impotriva"


Credinta e un risc al ratiunii; dar nicidecum o anulare, ci, dimpotriva o iluminare a ei.

Parintele Arsenie Boca

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Buna dimineata ,dragelor!Va doresc o zi frumoasa si binecuvantata!Joanna,ce-mi place cuvantul asta:"Biserica e cerul pe pamant",e atat de adevarat,de real.Cel putin cand e Sfanta Liturghie,chiar simt ca e raiul acolo.Doina,dar ultima aparitie,viata parintelui Serafim Rose(o carte mare si groasa) ai cumparat-o?Ca eu m-am uitat un pic prin ea cand a aparut,dar deocamdata suntem la regim de austeritate.Irina si bb Ilinca(26 apr '04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
today

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Aceasta e,costa 450000 si a aparut la Sophia.www.sophia.ro/images/carti/203.jpg" target="_blank">http://www.sophia.ro/images/carti/203.jpgIrina si bb Ilinca(26 apr '04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
today

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Ati vazut situl acesta?E super.http://www.ioanguradeaur.ro/Irina si bb Ilinca(26 apr '04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
today

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns fdoina spune:

Buna dimineata!
Irina, n-am luat nici eu volumul ala gros care a aparut acum , de altfel cred ca e vorba de Viata si Opera, asa ca macar il am fragmentat...Nu stiu daca e scump, da noi suntem la si mai mare austeritate, ca ne-am lual recent masina, am facut si scoala de soferi, si inca mai am de platit taxe...Eu ma duc la Frasinei, pentru sfat duhovnicesc, si de cand s-a nascut Ioana, mai pleaca daca poti, cu trei copii, dintre care unul sugar,...asa ca am facut efortul asta, si pentru o vreme suntem cam stramtorati...

Mergi la inceput