O singura biserica ?
Raspunsuri - Pagina 17
cataghe spune:
quote:
Originally posted by conchita
Cata, tu ai acces la sursa, eu nu mai am, deci poate comunici cu citate (pentru ca imi contesti memoria) si cum s-au format greco-catolicii, cui apartineau initial de fapt bunurile si restul de informatii pe care eu cu savoare le numesc "de context". franturile de informatii duc la concluzii eronate.
-----------------------
Nu exista libertate in ignoranta. (manual american)
Nu-ti contest deloc memoria, iar acces la surse am cam cat ai si tu, exceptand poate povestile unor oameni care au trait pe viu drama greco-catolicismului din 1948 incoace. O sa incerc sa ma ocup de chestia asta, dar spune-mi te rog frumos, in privinta bunurilor, mai exact la care "initial" te referi.
To escape criticism: say nothing; do nothing; be nothing!
conchita spune:
bravos, mah Iuliana, tu imi dai link chiar de la greco-catolici? asa se comenteaza obiectiv, cu surse partizane?
Cata, initial inseamna de cand s-a "infiintat" cultul greco-catolic. si nu, nu avem egalitate de surse, ca mie pana si cartile de istorie de-acasa imi lipsesc. tu te poti duce la o biblioteca ceva, imprumuta de la prieteni o carte etc, eu unde ma duc aici? ca pe net nu ma incred in siteuri partizane. in sensul ca nu m-as duce sa studiez miscarea legionara pe siteul fanilor lu condreanu.
oricum, siteul dat de Iuliana serveste argumentului meu, uite cum vorbesc greco-catolicii despre Biserica Ortodoxa. poftim unire in cuget si-n simtiri.
-----------------------
Nu exista libertate in ignoranta. (manual american)
conchita spune:
stai ca nu capitulez inca :)) Casandra, cu dedicatie speciala, de pe siteul Iulianei:
"Unii, #351;i nu sunt pu#355;ini, sus#355;in c#259; între Biserica Ortodox#259; Român#259; #351;i cea Greco-Catolic#259;, deosebirile s-ar reduce la câteva cuvinte din lexicul liturgic, ortodoc#351;ii folosind cuvintele: mil#259;, miluie#351;te, slav#259; #351;i duh, iar greco-catolicii: îndurare, îndur#259;-te, m#259;rire #351;i spirit. Foarte gre#351;it#259; aceast#259; interpretare. Deosebirile fundamentale nu sunt în cuvinte, care exprim#259; acela#351;i lucru, doar c#259; cele ortodoxe sunt de origine slav#259;, r#259;mase din perioada slaviz#259;rii Bisericii române#351;ti, pe când cele greco-catolice sunt de origine latin#259;, ca #351;i originea neamului românesc. Deosebirile fundamentale între cele dou#259; Biserici sunt cele dogmatice. Din multele deosebiri ne vom referi numai la câteva, cele mai importante #351;i, în primul rând, la cele patru puncte a#351;a-zise florentine: Primatul Papal, Filioque sau purcederea Spiritului Sfânt #351;i de la Fiul, Purgatoriul sau locul cur#259;#355;itor de dincolo de mormânt #351;i Azima ca materie valid#259; pentru Sfânta Euharistie sau Cuminec#259;tur#259;. Pe lâng#259; acestea, care au format subiectul discu#355;iilor #351;i hot#259;rârii Sinodului Ecumenic de la Floren#355;a din 1438-1439 #351;i al Unirii cu Roma a românilor din Transilvania la 1700, vom mai discuta #351;i despre Infailibilitatea Papei, despre Taina Sfintei C#259;s#259;torii #351;i despre divor#355;, care constituie deosebirile cele mai importante dintre cele dou#259; Biserici surori."
Cata, uite ca ma bazam pe ceva inainte sa am sansa sa dau si citate:
"A#351;adar, Biserica Român#259; Unit#259; cu Roma, Greco-Catolic#259;, este o Biseric#259; catolic#259; de rit bizantin, care împreun#259; cu un miliard de credincio#351;i din cele mai culte #351;i civilizate popoare ale lumii, inclusiv toate popoarele romanice sau de origine latin#259;, cum suntem #351;i noi românii, face parte din Biserica Universal#259;, Una, Sfânt#259;, Catolic#259; #351;i Apostolic#259;, sub jurisdic#355;ia Papei de la Roma, urma#351;ul legitim al (...)"
deci, obsesia latinitatii nu era vorba in vant cand am aruncat-o.
iulianm spune:
quote:
Originally posted by conchita
bravos, mah Iulianm, tu imi dai link chiar de la greco-catolici? asa se comenteaza obiectiv, cu surse partizane?
Pai, Conchita, cine vrei sa scrie de ei, saracii? Ca retrocedarea bisericilor si a bunurilor inca nu s-a rezolvat.
Eu am citit o carte in Romania, "Biserica Furata", nu ma intreba autorul, vezi poate t-o aduce "cineva".
http://pg.photos.yahoo.com/ph/iulia_nm/album?.dir=3315&.src=ph&store=&prodid=&.done=http%3a//photos.yahoo.com/ph//my_photos
casandra spune:
Conchita, uite un articol despre greco-catolici, publicat pe un site neutru, cu extensia .org :)
http://www.crvp.org/book/Series04/IVA-15/greek.htm
In prima nota, apare o scurta istorie si justificare a existentei greco-catolicilor
conchita spune:
Iuliana, orice carte de istorie a cultelor romanesti. eu intrebam despre cand si in ce conditii au aparut acesti greco-catolici. mentionand aceste "mici" amanunte, discutam altfel despre "retrocedari" si cine pe cine a nedreptatit. cred ca este a treia oara cand specific clar ca ma refer la originea cultului, nu ce s-a intamplat de la pashopt incoace cand toti religiosii au fost oprimati, multor preoti li s-au confiscat averile, ei fiind aruncati in inchisoare. asta este un alt "amanunt", ca vremurile au fost comuniste, si nu altfel. adica nu am avut de-a face cu dictatura ortodoxiei care a oprimat greco-catolicismul, ci cu nemernicia comunista care i-a oprimat pe toti.
iote ce scrie Blaga (ca daca s-au dat citate din Lovinescu, de ce nu?:): "La sosirea armatelor austriece, catolicismul nu mai detinea in Transilvania decat putine pozitii. Catolice mai erau acum o seama de familii din marea nobilime, vreo cateva parohii razlete, mai ales in preajma Clujului, iar ca masa compacta, doar secuii din tinutul Ciucului. Majoritatea ungurilor, pe vremuri toti catolici, trecusera in rastimpul Principatului de Reforma, devenind calvini si, in parte, unitarieni. Sasii, care si ei fusesera candva catolici, au imbratisat cu totii lutheranismulu. Romanii erau ortodocsi. In vederea induplecarii celor de alta credinta,Habsburgii au inteles sa se foloseasca de fanatismul iezuitilor, care patrunsesera inca mai demult in Transilvania, si care isi aveau metodele lor indelung incercate de a lucra pentru mai marea glorie a Bisericii catolice. "
acum, sper ca v-am reimprospatat memoria tie si lui Cata, adaug doar un "mic" indiciu: actiunea lui Leopold I de convertire sub oprimare a populatiei majoritare romanesti, de credinta ortodoxa. cum au fost convertiti ortodocsii, cred ca stie toata lumea. li s-a promis egalitate in drepturi si mitropolitul a semnat unirea cu Roma. asta da model de unire, tot la nivel de capi ai bisericilor, nu? sa ne fie invatatura de minte. rezultatul a fost nici cal, nici magar. ortodocsi care il recunosteau pe Papa drept cap al tuturor crestinilor, latini, dar greci si tot asa. inutil sa spun ca ortodoxia era considerata erezie. si atat de speciali au fost transilvanenii la ora aceea, ca au acceptat sa renunte la credinta sufletului si a neamului pentru un pumn de privilegii. privilegii care nu au fost primite, normal, dupa care incep razmeritele, inabusite si astea, iarasi normal. acum sa vedem cum Iorga, preferatul lui Cata, il caracterizeaza pe Atanasie Anghel, mitropolitul care semneaza acte de unire peste acte de unire, om pretuit initial de Brancoveanu), mitropolit devenit consilier imperial pe ruinele tradarii sale de neam: "om fara demnitate si fara rusine, arhiereu uitator de toate juramintele sale, roman fara simt de neamul sau" etc etc.
asa ca, merci dar lasa Iuliana cu linkul ala naravas, desi imi serveste opiniei cum ca reticente, resentimente, dorinte revansarde vin din toate partile si nu pot fi controlate prin edicte sau bule papale sau predici luterane sau neoprotestantisme sau mai stiu eu ce declaratii ale parintilor ortodocsi sau declaratii pacifiste ale postantilor pe DC. plus ca realitatea va mai infirma inca o data perceptia roz asupra fenomenului crestin actual prin proliferarea accentuata a sectelor. lumea vrea in bisericute, nu in Biserica.
-----------------------
Nu exista libertate in ignoranta. (manual american)
conchita spune:
quote:
Originally posted by casandra
Conchita, uite un articol despre greco-catolici, publicat pe un site neutru, cu extensia .org :)
http://www.crvp.org/book/Series04/IVA-15/greek.htm
In prima nota, apare o scurta istorie si justificare a existentei greco-catolicilor
Casandra, .org este susceptibil de bias, prin definitie o organizatie este partizana unei idei :)) cele de la care mai poti spera obiectivitate au extensia .edu , daca citezi articole peer reviewed, adica academice.
apoi, se refera strict la perioada dupa 1948, in timp ce intrebarea mea se referea la cu totul altceva. nu ca n-as stii raspunsul la ea, ci pentru ca insistam in integrarea informatiei in context. nu am citit tot articolul, doar primele prop. la fiecare paragraf si afirm pe propria raspundere ca e partizan. ortodocsii ie iarasi aia ciumatii.
in acest tip de articol, chiar scris de un istoric, ramane la latitudinea autorului ce tip de surse alege, or asta de fatza citeaza pe sarite si, mai mult, isi exprima opinia in termeni destul de "tari".
multumesc.
casandra spune:
Conchita, eu ziceam sa te uiti la notele de la sfarsitul articolului, mai exact la prima nota. Acolo, se arata ce si cum e cu greco-catolicii.
Si ai dreptate, decat o unitate a bisericii pe model greco-catolic, mai bine lipsa. Eu am o prietena greco-catolica, parintii ii sunt ortodocsi, dar sora tatalui era calugarita intr-o manastire greco-catolica si si-a sfatuit fratele sa isi boteze copiii in rit greco-catolic. Prietena mea intra rar intr-o biserica greco-catolica, merge duminica de duminica la ortodocsi, se spovedeste la ortodocsi, dar nu se poate impartasi. Imi spunea odata ca e tare confuza, ca nu mai stie ce este, ca in biserica ortodoxa se simte ca acasa, dar s-a casatorit la greco-catolici, desi sotul este ortodox, copilul l-a botezat tot in rit greco-catolic.
conchita spune:
Casandra, acuma vad. okay, sa ne uitam, desi repet ca nu eu ar trebui sa ma uit :))
"The Greek-Catholic Church made the first important step toward forming the collective identity awareness of the Romanian population in Transylvania. The goal of assimilation in the founding of the Church stimulated the forming of an intellectual elite and the emancipation of part of the population. The unification with the Church of Rome opened the way to literacy and development of a generation of scholars known as #350;coala ardelean#259; [The Transylvanian School]. The unification also contributed to a better understanding of the concept of the Austrian Aufklärung idea and of the “nation”. "
well, no comment, ca intram in Post si tre sa fim toleranti.