Copiii ALTFEL....AUTISTII
Raspunsuri - Pagina 3
Milena Surdu spune:
N-as vrea sa par nepoliticoasa, dar nu pot fi de acord cu ce-ai scris mai sus, si aici ma refer in special la datele pe care le dai despre perioada de debut a bolii. Voi explica in continuare. In primul rand, cred ca faci o confuzie intre cateva afectiuni din spectrul autist, si anume autismul atipic, tulburarea dezintegrativa a copilariei si autism. Nu voi intra prea mult in amanunte, voi sublinia doar ca in autismul atipic alterarile de dezvoltare se manifesta dupa varsta de 3 ani, iar in cazul tulburarii dezintegrative a copilariei, copilul prezinta o perioada de dezvoltare perfect normala, urmata de o pierdere, in doar cateva luni, a performantelor achizitionate pana in acel moment, in mai multe domenii ale dezvoltarii.
Faptul ca o un diagnostic sigur de autism se pune, de regula, abia dupa varsta de 3 ani, are cateva explicatii. Ceea ce nu inseamna ca micutul s-a imbolnavit "brusc" de autism, la un moment dat. Doua din principalele motive la care ma refer sunt urmatoarele: 1.in perioada de sugar, simptomele sunt mult mai subtile si mai greu de definit decat cele observate dupa varsta de 2 ani; 2.cei care ingrijesc copilul (in general parintii, de obicei mama) sunt diferiti de la caz la caz in ceea ce priveste spiritul de observatie, pregatirea, multi nu au obiectivitatea necesara, si, prin urmare, nu pot oferi specialistului informatii exacte in legatura cu limbajul, sociabilitatea, abilitatile de joc ale copilului.
Crede-ma, insa, ca un parinte foarte atent si bine informat, observa foarte devreme "originalitatea" copilului sau. . Mai mult, se stie ca autismul poate fi diagnosticat inca de la varsta de 18 luni. Iar in unele tari, cum e Marea Britanie, de exemplu, aceasta testare se aplica deja pe scara larga.
Cat despre cercetatorii care suspecteaza factorii de mediu ca avand un rol important in declansarea autismului, acestia accepta factorul genetic favorizant, asociat cu factorii nocivi externi…
Milena Surdu spune:
Toate informatiile de mai jos se regasesc pe www.autism.ro
[b]Criterii de diagnostic pentru afectiunile din spectrul autist
1. Dificultati in a stabili interactiuni sociale
1.a. Dificultati in a utiliza limbajul/ comportamentul nonverbal (probleme in a-i privi pe ceilalti in ochi; tendinta de a evita privirea celorlalti; minima utilizare a gesticii in timpul comunicarii; mimica saraca sau absenta; dificultati in a aprecia cat de aproape poate sa stea de ceilalti; ton sau inflexiune a vocii nepotrivite)
1.b. Dificultati/ lipsa interesului in a dezvolta relatii de prietenie cu copiii de aceeasi varsta (prieteni putini sau deloc; relatii de prietenie doar cu adultii sau cu copiii mai mari ori numai cu alti membri ai familiei; relatii bazate numai pe anumite interese speciale; probleme in interactiunea in grup/ colectiv si in a urma regulile “cooperative” ale jocurilor)
1.c. Reactii minime in a impartasi bucuriile, implinirile sau oricare alte interese cu ceilalti (preferinte pentru diferite activitati solitare, privitul la televizor, jocurile de unul singur, fara incercarea de a implica si alte persoane)
1.d. Absenta reactiilor sociale sau emotionale de reciprocitate (nu raspunde celorlalti, “pare surd”; nu-i observa pe ceilalti, pare indiferent la prezenta celorlalti; nu observa cand ceilalti sufera sau sunt suparati, nu le ofera alinare)
2. Dificultati de comunicare
2.a. Vorbirea deloc sau putin folosita (nici un cuvant pana la varsta de 2 ani; nici o propozitie simpla pana la varsta de 3 ani, de genul “vreau apa”; daca vorbeste totusi, utilizeaza cuvintele gresit gramatical, topica neobisnuita a frazei etc.)
2.b Dificultatea de a intretine o conversatie (probleme in a incepe, a intretine si/ sau a termina un dialog; tendinta de a vorbi incontinuu, in genul “monologului”; impedimente in a raspunde la comentariul altora, raspunde doar la intrebari care ii sunt adresate direct; dificultatea de a vorbi despre subiecte care nu intra in aria lui de interese)
2.c. Limbaj neobisnuit sau repetitiv (repeta ceea ce spun altii – ecolalie; repeta secvente auzite la TV, radiou, din carti sau clipuri publicitare in momente nepotrivite si in afara contextului; utilizeaza cuvinte, sintagme, fraze care au un inteles, sens special doar pentru el; utilizeaza un limbaj pedant, academic, parca studiat – un fel de “mic profesor”)
2.d. Joaca lui nu este adecvata varstei (putine scenarii in jocurile simbolice cu jucarii; rareori pretinde ca un obiect este altceva, de ex, ca banana poate fi telefon; prefera sa foloseasca jucariile intr-o maniera concreta, nu imaginativa, de ex. sa construiasca cu lego, cuburi etc.; are minim interes (chiar deloc) pentru jocurile sociale ca “Podul de piatra” sau “Mi-am pierdut o batistuta” etc.)
3. Comportamente, activitati repetitive, putine arii de interes[/b]
3.a. Interes intens doar pentru anumite subiecte (interes doar pentru anumite subiecte, in detrimentul altora; dificultatea de a “trece peste”, de a ignora o activitate sau un subiect din aria lui de interese; interes pentru subiecte neobisnuite pentru varsta lui, de ex. Astrofizica etc.); excelenta memorie pentru detalii, de obicei doar pentru subiectele din aria de interes)
3.b. Insistenta nerezonabila, nejustificata, in a urma o anumita rutina familiara (vrea sa faca anumite activitati in exact aceeasi ordine, de ex. sa inchida si sa deschida usa intr-o ordine specifica; se supara usor chiar si atunci cand apar schimbari minore in rutina, de ex. schimbarea drumului de intoarcere de la scoala acasa; nevoia de a fi avertizat despre orice schimbare; devine foarte anxios, suparat, violent daca rutina/ ritualurile nu sunt urmate intocmai)
3.c Ticuri motorii, activitati motorii repetitive (bate din palme atunci cand este bucuros sau suparat; isi flutura degetele prin fata ochilor etc.)
3.d Preocupare pentru parti ale obiectelor (folosirea obiectelor intr-un mod neobisnuit, de ex., inchide si deschide ochii papusilor, inchide si deschide usile masinutelor de jucarie, invarte rotile jucariilor; este interesat de anumite calitati ale obiectelor, pe care le percepe cu ajutorul simturilor, de ex., ii place sa miroase ori sa priveasca de foarte aproape obiectele etc.; prefera obiectele care se misca/ in miscare; manifesta interes, chiar atasament, pentru obiecte neobisnuite).
Un copil diagnosticat cu autism, conform definitiei apartinand DSM-IV (vezi Info Autism nr. 1, www.autism.ro ), are deficiente in trei arii de dezvoltare: interactiune sociala, comunicare, interese si comportamente. Pentru a intruni criteriile pentru autism, copilul dumneavoastra trebuie sa prezinte cel putin sase din cele 12 simptome prezentate mai sus. Pentru a hotari daca are un simptom, el/ ea trebuie sa prezinte unul sau mai multe din comportamentele asociate simptomului respectiv (descrise intre paranteze dupa fiecare simptom numit). Copilul diagnosticat cu autism va trebui sa aiba cel putin doua simptome in domeniul "interactiunii sociale", cel putin un simptom in domeniul "comunicarii" si cel putin un simptom in domeniul "comportamente repetitive, arii restranse de interes". O alta conditie pentru un diagnostic sigur este ca cel putin una dintre deficiente trebuie sa fi aparut inainte de implinirea varstei de trei ani. In cazul in care copilul intruneste aceste criterii (numarul simptomelor, tipul de simptome asociate celor trei domenii, si varsta la care a survenit cel putin una dintre deficiente), atunci copilul dumneavoastra va fi diagnosticat cu autism.
Nu toti copiii diagnosticati cu autism prezinta fiecare din simptomele descrise in tabel; de altfel, nu exista nici un comportament particular pe care sa-l prezinte obligatoriu orice copil cu autism. Ceea ce inseamna ca ati fi putut intalni simptome care sa nu se regaseasca in cazul copilului dumneavoastra. De exemplu, ati auzit probabil ca un copil cu autism nu este afectuos, dar copilului dumneavoastra ii place sa fie alintat, pupat, se cuibareste la pieptul dumneavoastra. Acest lucru nu inseamna ca micutul dumneavoastra a fost diagnosticat incorect.
Milena Surdu spune:
Spuneam la un moment dat ca exista un instrument de screening care ii identifica pe copiii in varsta de 18 luni care prezinta riscul de a avea tulburari sociale - de comunicare. Este vorba despre asa numitul C.H.A.T., "The Checklist for Autism in Toddlers". Pentru informatii suplimentare, www.autismromania.ro
Milena
casandra spune:
Daca as fi facut testul CHAT la 18 luni ai lui Calin, l-ar fi trecut cu brio.
Nu sunt doi copii autisti care sa fie la fel.
Calin zambea la 3 luni cand il pupam pe obraz, cand ne vedea ridica bratele sa il luam in brate, ne urmarea cu privirea peste tot, era vesel dupa somn. Cand a mai crescut, stia la ce ora venim acasa si era cu ochii pe usa, cum intram in casa, cum ne lua de mana sa mergem la el in camera, sa ne jucam cu el.
La 4 luni a spus "tataie", apoi "haide", "tata", "dada".
Pana la 3 ani, copii nu prea se joaca impreuna, ci mai mult unul langa altul, asa ca pentru un copil foarte mic, interesul fata de alti copii, nu mi se pare un criteriu relevant.
La Calin nu pot vorbi nici de tulburare dezintegrativa, pentru ca nu a pierdut nimic din ce a achizitionat inainte, dar dupa 2 ani, cumva si-a pierdut interesul fata de ceilalti, a inceput sa ii placa din ce in ce mai mult sa se joace singur, iar joaca a devenit din ce in ce mai stereotipa. Eu sunt fericita ca interesul pentru cei din jur a aparut din nou, la fel si veselia.
Si nu stiu de ce se spune ca nu ar fi afectuosi, eu n-am vazut nici un copil autist care sa nu fie afectuos, e drept ca n-am vazut prea multi, dar toti cei care i-am vazut sunt afectuosi.
Angela T. spune:
Buna din nou,
Referitor la autism, ceea ce am redat cu cateva paragrafe mai sus nu este nicidecum o confuzie, ci este opinia profesoarei mele de Special Education de la University of Toronto (printre syndromurile incluse la special education este si autismul). Nu este in nici un caz parerea unei persone neavizate, ci a uneia cu experienta de cel putin 15 ani in domeniul Spec. Ed. Si am redat exact felul in care a facut referire la subiectul respectiv: copii dezvolta simptomele brusc intre 18-24 luni. Asta nu neaga ipoteza ca ar exista o predispozitie genetica sau o combinatie de factori externi/interni. In orice caz, este unul din cele mai controversate topicuri la ora actuala in Special Ed., deci un raspuns exact nu detine nimeni.
Am sa redau mai jos cateva aspecte interesante legate de autism luate din literatura de specialitate, precum si posibile strategii de interventie. Redau acum in engleza din lipsa de timp, insa voi incerca sa revin cu o traducere in romana cat de curand.
AUTISM
Definition:Autism is a complex developmental disability that typically appears during the first three years of life. Children can be born with autism or with the potential/ predisposition to develop autism during the first three years of life. It is the result of a neurological disorder that affects the functioning of the brain and impacts the normal development of the brain in the areas of social interaction and communication skills.
Occurrence:-
Autism has been estimated to occur in as many as 2 to 6 in 1,000 individuals.
- Autism is four times more prevalent in boys than girls and knows no racial, ethnic, or social boundaries.
- Family income, lifestyle, and educational levels do not affect the chance of autism's occurrence.
- In many families, there appears to be a pattern of autism or related disabilities, further supporting a genetic basis to the disorder. Autism tends to occur more frequently than expected among individuals who have certain medical conditions, including Fragile X syndrome, tuberous sclerosis, congenital rubella syndrome.
Causes:
There is no known single cause for autism, but it is generally accepted that it is caused by abnormalities in brain structure or function. Brain scans show differences in the shape and structure of the brain in autistic versus non-autistic children. Researchers are investigating a number of theories, including the link between heredity, genetics and medical problems.
- While no one gene has been identified as causing autism, researchers are searching for irregular segments of genetic code that autistic children may have inherited.
- Other researchers are investigating the possibility that under certain conditions (problems during pregnancy, metabolic imbalances, harmful substances ingested during pregnancy, viral infections) a cluster of unstable genes may interfere with brain development resulting in autism.
- Furthermore, no known psychological factors in the development of the child have been shown to cause autism
Myths:
Contrary to popular understanding, many children and adults with autism may make eye contact, show affection, smile and laugh, and demonstrate a variety of other emotions, it just may be less or different from a non-autistic child.
Like other children, they respond to their environment in both positive and negative ways. Many children with autism can develop good functional language and others can develop some type of communication skills, such as sign language or use of pictures. Children do not "outgrow" autism but symptoms may lessen as the child develops and receives treatment.
Symptoms:
Every person with autism is an individual, and like all individuals, has a unique personality and combination of characteristics. People with autism process and respond to information in unique ways. In some cases, aggressive and/or self-injurious behavior may be present. Persons with autism may also exhibit some of the following traits.
· Insistence on sameness; resistance to change
· Difficulty in expressing needs; uses gestures or pointing instead of words
· Repeating words or phrases in place of normal, responsive language
· Laughing, crying, showing distress for reasons not apparent to others
· Prefers to be alone; aloof manner
· Tantrums
· Difficulty in mixing with others
· May not want to cuddle or be cuddled
· Little or no eye contact
· Unresponsive to normal teaching methods
· Sustained odd play
· Spins objects
· Inappropriate attachments to objects
· Apparent over-sensitivity or under-sensitivity to pain
· No real fears of danger
· Noticeable physical over-activity or extreme under-activity
· Uneven gross/fine motor skills
· Not responsive to verbal cues; acts as if deaf although hearing tests in normal range.
· Some children with autism are particularly sensitive to sound, finding even the most ordinary daily noises painful.
Strategies and Accommodations:- Provide a predictable and safe environment, avoid any surprises
- Use established routines, slow down the pace and break tasks into smaller, sequential steps
- Maintain familiar, acquired activities while introducing new ones
- Focus on specific expectations that promote independent learning and living
- Reduce directions or other sensory overloads
- Engage attention prior to giving instruction or information
- Provide prompts and clues
- Watch and listen to attempts to respond and respond positevely to these attempts
- Reinforce not only positive results, but also the attempts toward goals
- Present information in a variety of ways
http://www.delautism.org/what_is_autism.htm
http://www.asasb.org/symptoms.htm
http://www.feathouston.org/Autism.htm
Angela T. spune:
Iata revin si cu traducerea pasajului anterior:
AUTISMUL
Definitie:
Autismul este o dificultate (handicap) complex(a) de dezvoltare care apare in primii trei ani de viata. Copiii se nasc cu autism sau cu predispozitia de a dezvolta autism in primii trei ani de viata. Este rezultatul unui dezechilibru neurologic care afecteaza functionarea creierului si are impact asupra dezvoltarii normale a creierului in domenii ca interactiunea sociala si abilitatile de comunicare.
Frecventa cazurilor de autism :
Se estimeaza ca autismul apare la 2 pana la 6 persoane din 1000. Autismul apare de patru ori mai frecvent la baieti decat la fete si nu depinde de rasa, etnie sau pozitie sociala. Venitul per familie, stilul de viata sau nivelul de educatie [al parintilor] nu afecteaza incidenta autismului [la copii]. In multe familii se pare ca exista o anume predispozitie spre autism si boli conexe, ceea ce sustine teoria factorilor genetici. Autismului tinde sa apara mai frecvent la persoanele care au anumite complicatii medicale, de genul cromozom X fragil, rubeola congenitala, scleroza tuber(cul)oasa.
Cauze:
In present nu se cunoaste un factor anume care ar cauza autismul, insa este general recunoscut ca [autismul] se datoreaza unei anormalitati in structura si/sau functionarea creierului. Scanarile efectuate pe creier arata diferente in forma si structura creierului copiilor autistici fata de cei ne-autistici. Cercetatorii investigheaza o multitudine de teorii, incluzand o posibila legatura intre factori ereditari, genetici si probleme medicale. Intrucat nici o gena nu a fost identificata drept cauza majora a autismului, cercetatorii investigheaza posibilitatea ca persoanele autistice sa fi mostenit segmente anormale ale codului genetic. Alti cercetatori investigheaza posibilitatea ca intr-o anumita conjunctura (complicatii in timpul sarcinii, dezechilibru de metabolism, substante nocive ingerate pe parcursul sarcinii, infectii virale) o grupa de gene instabile sa fi intervenit in mod nefavorabil in dezvoltarea creierului, cauzand autismul. In plus, nu s-a dovedit ca vreun factor psihologic ce ar fi putut afecta dezvoltarea copilului, sa fi cauzat autismul.
Mituri:
In mod contrar opiniei generale, multi copii si adulti cu autism pot avea contact vizual, arata afectiune, zambi, rade si demonstra o multitudine de emotii, insa intr-o masura mai mica sau intr-un mod diferit fata de copiii ne-autistici. Ca si alti copii, ei raspund mediului exterior atat in mod pozitiv, cat si in mod negativ. Multi copii autistici pot dezvolta un limbaj functional bun, in timp ce altii pot dezvolta un sistem de comunicare de genul vorbirii prin semne sau comunicarii prin intermediul desenelor. Copiii nu se pot vindeca de autism, dar simptomele se pot diminua odata cu inaintarea in varsta si efectuarea de tratament.
Simptome:
Fiecare persoana autistica este unica, avand o personalitate si caracteristici unice. Persoanele autistice proceseaza informatia si raspund intr-un mod unic. In anumite cazuri, se poate manifesta un comportament agresiv sau de auto-ranire. Persoanele autistice pot prezenta urmatoarele caracteristici:
- Insistenta asupra rutinei/repetivitatii; rezistenta la schimbari
- Dificultate in exprimarea necesitatilor [personale]; folosirea gesturilor si aratatul cu degetul in loc de cuvinte
- Cuvinte si fraze repetitive in locul unui limbaj normal, interactiv
- Plang, rad, manifesta neliniste din motive neclare celor din jur
- Prefera solitudinea, separarea de ceilalti
- Manifesta furie/ isterie
- Dificultati in interactiunea cu ceilalti
- Nu doresc sa fie imbratisati sau sa imbratiseze
- Contact vizual diminuat sau inexistent
- Nu raspund la metode pedagogice obisnuite
- Se joaca indelungat intr-o maniera stranie
- Invart obiectele
- Atasament straniu fata de obiecte
- Hiperactivitate sau hipoactivitate vizibila
- Abilitati motorii (generale sau de detaliu) inegale
- Nu raspund la cluuri (aluzii) verbale; desi auzul este dezvoltat in limite normale, dau impresia de surzenie
- Unii copii autistici sunt in mod exceptional sensibili la sunete, percepand chiar si cele mai obisnuite zgomote ca fiind dureroase
Strategii
- Creati un mediu ambiant previzibil [pt copil], evitati pe cat posibil surprizele
- Folositi proceduri de rutina, incetiniti ritmul si divizati activitatile in pasi mici, secventiali
- Utilizati activitati familiare, care au fost deja insusite [de catre copil], in timp ce le introduceti pe cele noi
- Concentrati-va atentia asupra unor obiective care promoveaza invatatul si traitul independent [al copilului]
- Reduceti instructiunile si stimuli excesivi
- Faceti uz de cluuri si cuvinte ajutatoare
- Urmariti si ascultati incercarile de a raspunde [ale copilului]; raspundeti in mod pozitiv acestor incercari
- Incurajati/ apreciati incercarile de reusita [ale copilului], nu doar succesele
- Prezentati informatia intr-un mod variat
Milena Surdu spune:
Toate informatiile Angelei T. exista deja pe site-urile pe care le-am mentionat in mesaje anterioare, poate sub o alta forma. Nu vreau sa dau lectii nimanui, nu am intentii de acest fel. Raman in continuare insa la parerea ca simptomele nu apar brusc. Cred ca e vorba de ceva mult mai complex si cum domeniile dezvoltarii luate in calcul la stabilirea unui diagnostic de autism sunt atat de complexe, necesita o extrem de fina observatie si dureaza ceva vreme pana iti dai seama intr-adevar ca micutul are o asemenea problema.
casandra spune:
Nu e rau ca Angela a postat informatiile direct aici, fara trimitere catre alte site-uri, accesul fiind mult mai rapid. Ma gandesc la cei care se conecteaza prin dial-up, si au intarzieri mari la deschiderea unei pagini, acestia cu siguranta prefera sa navigheze cat mai putin.
Cert este ca la majoritatea copiilor autisti, simptomele devin vizibile dupa 1 an si jumatate - 2 ani. Mai devreme poate fi diagnosticat, daca autismul este mai sever sau daca parintii au studii de specialitate. Pentru un parinte obisnuit al unui copil fara un retard prea mare, e mai dificila depistarea sindromului la varste foarte timpurii.
Milena Surdu spune:
Asta spuneam si eu, Casandra, dar tu ai punctat mai bine, ai fost mai concisa. Fiind vorba despre arii al dezvoltarii care includ limbajul, comunicarea, socializare, jocul, e normal ca simptomele sa iasa in evidenta dupa 18 luni, ceea ce nu inseamna insa ca manifestarile apar brusc. Aceasta din urma e o afirmatie extrem de superficiala, cu atat mai mult cu cat s-a spus ca apartine unui specialist. Eu oricum o sa ma retrag acum, cine vrea sa-mi vorbeasca ma gaseste pe www.autism.ro. Va doresc numai bine, voua si micutilor vostri. Am un singur regret, ca in continuare scopul acestui site este polemizarea, chiar si atunci cand e vorba de probleme serioase.
MLDiana spune:
Am niste intrebari daca nu este cu suparare.
Cum ii ajutati pe copii?
Isi revin vreodata?(ma refer la formele usoare).
Cum/cind va-ti dat seama ca ceva e in neregula?
Lidia ,Tiara si David D.