Dezbatere: cenusa sau huma

Raspunsuri - Pagina 34

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns andacos spune:

Sa ajungi sa te imprumutzi ca sa inchizi gura satului...e prostie,sa respectzi niste traditzii crestine,e alta treaba!

Oricum nu vad ce mare subiect de discutzie e aici,atita timp cit pe majoritate nu intereseaza traditzia.Doar de stat pe margine si zimbit ironic...

Nici pe vaduva lui Nicolaescu n-a interesat-o si influientzat-o multzimea,asa ca...ce se discuta aici.


edit.sa glumesti pe seama unor chestii e ok,insa mistocareala ieftina are uneori efectul de chilot strimt.

Dana

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ina.click spune:

Habar n-am unde bati, dar fie cum zici tu.



De cate ori deschid fereastra...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns coracora spune:

Citat:
citat din mesajul lui ina.click
Un porc e un porc, indiferent daca poarta suman, sutana sau frac.


Nu-ti poti exprima dezaprobarea fata de UNII reprezentanti ai profesiei pomenite fara sa recurgi la injurii? E atat de greu?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns coracora spune:

Citat:
citat din mesajul lui bird70

[quote]citat din mesajul lui gmmm
Ma indoiesc ca este legal sa tii un mort in casa 3 zile .


In Olanda e legal sa tii persoana decedata in casa sau la capela timp de 6 zile. Pana in 2010 se permiteau 5 zile, insa de 3 ani, iata, sunt perfect legale 6 zile.

Si majoritatea chiar folosesc acest rastimp. Cand a murit soacra mea, eu si sotul eram la 12.000 de km distanta si ne-a prins bine ca am avut timp sa ne intoarcem ca sa asistam la inmormantare. In plus de-asta, se tiparesc intotdeauna niste instiintari cum ca Xulescu a decedat; dureaza minim 2-3 zile pana adresantii le primesc in posta, asa ca timpul acordat prin lege se justifica.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ina.click spune:

Citat:
citat din mesajul lui coracora

Citat:
citat din mesajul lui ina.click
Un porc e un porc, indiferent daca poarta suman, sutana sau frac.


Nu-ti poti exprima dezaprobarea fata de UNII reprezentanti ai profesiei pomenite fara sa recurgi la injurii? E atat de greu?



Ok.

Un om mercantil e un om mercantil, indiferent de....etc.

De cate ori deschid fereastra...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns lucialu spune:

Nelia, app de obiceiuri , dupa revolutie, ne-am trezit ca in fiecare an de la DD, sa fim colindati si pluguiti, de tot felul de oameni ai strazii. Nu mai pui ca trompeta, toba, capra clopotita si scuturata ca lovita de streche nu sunt obiceiuri de pe la noi. Si nici de prin altele in maniera aceasta . Stii cum da tambalaul facut de aceste grupuri de oameni maturi, printre blocuri, la ore cānd ori īnca mai tragi de perinat si de plapuma, ori dupa prānz, cānd ai servit o masa traditional romāneasca ca sunt sarbatorie, libere, alea- alea? Ritmul e tribal, īti vibreaza timpanele si te umpli de nervi, caci stai cu sufletul la gura sa nu īti trezeasca pruncul si sa īl sperie, somnului tau poti sa ii spui A'dio ma! Eu nu contest, or fi frumoase pe acolo de unde provin,dar la oras, facute asa, dau ca nuca in perete. Inainte de revolutie ne colindam si la blocuri, mici si mari, fiecare dupa cum a pomenit de pe unde a venit. Dar ne cunosteam īntre noi, aveam vecin din Moldova, venea la ai mei, dar era frumos, ne stiam, cadru intim, obiceiul curat. Acum te suna oricine la usa.Eu mica fiind, am prins si la sat, dar acolo se cunosteau oamenii īntre ei, am servit cu sorcova exclusiv pe la neamuri, colindati tot asa,la bloc, grup de copii vecini, ne luam parintii si vecinii la colindat.
Inmormantarea crestneasca este una, aia traditionala este demult viciata.La tigani se merge cu lautari in cimitire,la oras da? In ziua de pomenire a mortilor se īncing gratarele, se frig micii, acolo, vorbesc de cimitire crestin- ortodoxe, da? Si aia cred in ceea ce fac. Cāt despre fala, pai ori e pt mort, caz suntem crestini, ori n- are treaba cu trecerea in nefiinta, si atunci duca- se, caci nu e balamuc si nici praduiala!
Acum, cu legile noi, daca mai sezi pe la oras, iaca se mai renunta la "carnaval", da' cu dreptul asta de a opta ce si cum, īmi vine al mai proaspat exemplu:Sergiu Nicolaescu si cum a indignat el cu ultima lui dorinta opinia publica si capii BOR. Pt ca ce a cerut el a fost respectul cuvenit, ori ce a primit numa' respect nu se cheama c- o fo'. Si lucrul acesta este valabil si in cadrul mai restrānse, nu te lasa dom'le binevoitorii, nici sa mori cum vrei nu se poate!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns coracora spune:

Citat:
citat din mesajul lui ina.click
Nu reusesc sa vad in incinerare nici un motiv care sa pericliteze in vreun fel societatea romaneasca, spirituala sau laica, ...


Daca nu reusesti tu sa vezi motivele, nu inseamna ca ele nu exista.
Romanii sunt un popor de ortodocsi (vorbesc de majoritate, se subintelege). Cutumele ortodoxe, alaturi de traditiile laice mostenite din stramosi dau nemului nostru acel "ceva" care il diferentiaza de triburile Zulu, de mexicani sau australieni. Acestea sunt coordonatele esentiale ale identitatii noastre ca entitate colectiva.
Credinta noastra ortodoxa spune ca trupul celui adormit intru Domnul trebuie sa se intoarca in pamant. Nu exista nici un echivoc in acest enunt. Asadar, pe cale fireasca de consecinta, incinerarea reprezinta un motiv care sa pericliteze spiritualitatea ortodoxa romaneasca.
Ateii sau apartinatorii altor rituri pot opta dupa cum ii indeamna constiinta / preceptele credintei lor.

Citat:
...deci nu vad de ce ar trebui sa protesteze cineva impotriva deciziei altcuiva de incinerare.


Biserica nu a oficiat slujba de ingropaciune, acesta a fost protestul oficial, daca vrei sa-l numesti asa. Ca si-au arogat unii oameni dreptul de-a scanda lozinci si-a huidui intr-un mod absolut dizgratios alegerea de viata / moarte a unui seaman, asta nu mai tine de ortodoxie.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Lala_D spune:

Citat:
citat din mesajul lui andacos

Sa ajungi sa te imprumutzi ca sa inchizi gura satului...e prostie,sa respectzi niste traditzii crestine,e alta treaba!



Dana


Wow, habar nu ai cati ajung sa se imprumute ca sa respecte acele traditii crestine!
Ca doar evenimentul asta de cele mai multe ori se intampla "neavizat" ca sa fi sigur ca ai destui bani stransi la ciorap.

Si una e sa respecti traditiile crestine deoarece crezi sincer in ele si te ajuta moral si cu totul altceva sa le respecti/perpetuezi ca asa spune satul ca e musai sa faci.

Cam cate persoane de 20-40 de ani chiar mai cred sincer ca trecutul gainii peste mormant , pomul, bocitoarele, opritul la raspantii chiar sunt traditii crestine de urmat in anul de gratie 2013 ?

Cam cate persoane din aceiasi margine de varsta vor perpetua totusi aceste traditii " ca asa trebuie" desi s-ar lipsi bucuroase de ele ?
In cazul lor unde este sincera credinta si cat este constrangere?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ramiris spune:

Citat:
citat din mesajul lui coracora
Credinta noastra ortodoxa spune ca trupul celui adormit intru Domnul trebuie sa se intoarca in pamant. Nu exista nici un echivoc in acest enunt. Asadar, pe cale fireasca de consecinta, incinerarea reprezinta un motiv care sa pericliteze spiritualitatea ortodoxa romaneasca.
Ateii sau apartinatorii altor rituri pot opta dupa cum ii indeamna constiinta / preceptele credintei lor.



Coracora, eu chiar incerc sa inteleg de ce spune credinta crestin ortodoxa asa in timp ce cea catolica accepta incinerarea.
Parca totusi n-as incadra crestinismul catolic la "alte rituri". Si raposatii catolici tot "adromiti intru Domnul" sunt si totusi se pare ca incinerarea lor nu pericliteaza spiritualitatea crestinismului catolic.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns carmencat spune:

Citat:
citat din mesajul lui coracora

Citat:
citat din mesajul lui ina.click
Nu reusesc sa vad in incinerare nici un motiv care sa pericliteze in vreun fel societatea romaneasca, spirituala sau laica, ...


Daca nu reusesti tu sa vezi motivele, nu inseamna ca ele nu exista.
Romanii sunt un popor de ortodocsi (vorbesc de majoritate, se subintelege). Cutumele ortodoxe, alaturi de traditiile laice mostenite din stramosi dau nemului nostru acel "ceva" care il diferentiaza de triburile Zulu, de mexicani sau australieni. Acestea sunt coordonatele esentiale ale identitatii noastre ca entitate colectiva.
Credinta noastra ortodoxa spune ca trupul celui adormit intru Domnul trebuie sa se intoarca in pamant. Nu exista nici un echivoc in acest enunt. Asadar, pe cale fireasca de consecinta, incinerarea reprezinta un motiv care sa pericliteze spiritualitatea ortodoxa romaneasca.
Ateii sau apartinatorii altor rituri pot opta dupa cum ii indeamna constiinta / preceptele credintei lor.

Citat:
...deci nu vad de ce ar trebui sa protesteze cineva impotriva deciziei altcuiva de incinerare.


Biserica nu a oficiat slujba de ingropaciune, acesta a fost protestul oficial, daca vrei sa-l numesti asa. Ca si-au arogat unii oameni dreptul de-a scanda lozinci si-a huidui intr-un mod absolut dizgratios alegerea de viata / moarte a unui seaman, asta nu mai tine de ortodoxie.


Nu, chiar nu exista. Pana si biserica recunoaste asta, ca nu scrie nicaieri explicit ca nu trebuie incinerare si trebuie musai inhumare.
Din cate am citit eu, BOR a trebuit sa isi expuna un punct de vedere prin 1928 cand s-a infintat crematoriul uman. Si l-a spus. Anume ca biserica, nu permite incinerarea, ca dupa ce s-a studiat s-a tras cincluzia ca marea majoritate a crestinilor au fost inhumati, nu incinerati, practica care provine inca de la evrei.
E, si de aici pot incepe discutii.
Normal ca evreii se inhumau, de fapt depuneau in pesteri cu un mare bolovan la intrare, ca asta era relieful lor, asta era la ei realitatea inconjuratoare. De unde sa ia ei destui copaci sa incinereze corespunzator cadavrele in pustietatile alea??
Deci, fiecare a facut ce a putut si s-a descurcat sa depoziteze cat mai igienic si corespunzator cadavrele functie de conditiile date.
Mergem mai departe. Cand murea cineva pe vremea aia si chiar si mai incoace, era mai simplu sa sapi o groapa sa il pui acolo decat sa stai sa tai copaci, sa fie si uscati sa le dai foc, ca sa il perpelesti corespunzator pe respectivul.
In alte parti, le-a fost ma comod, mai la indemana sa ii incinereze. Ca nu le permitea terenul sa ii ingroape, fiind stancos, etc.
De aici tragem concluzia ca ce s-a facut cu trupul dupa moarte s-a facut din considerente practice in primul rand. La procedura practica s-au adaugat diverse elemente corespunzatoare fiecarei religii.
Bun.
Acum, in secolul asta al nostru, unde abia mai avem loc astia vii, este normal si firesc sa se revizuiasca considerentele care insista asupra inhumarii exclusive. Pentru ca, simplu, in marile comunitati, nu e loc.
Eu cred ca in viitorul apropiat se va reanaliza aceasta problema. Pana la urma este fix si strict o decizie administrativa. Asta a si fost atunci in 1928 cand s-a luat. Numai ca atunci populatia era alta, conditiile erau altele.
Cel putin asta e parerea mea.

Nu te ingrijora de ceea ce gandesc oamenii, nu li se intampla prea des.

Mergi la inceput