Educatie cu ...mopul

Raspunsuri - Pagina 19

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns coracora spune:

Mie ceea ce scriu Aqai si Nelia mi se par invarteli in jurul cozii care nu conving nici pe departe (cel putin nu pe mine). Se tinde spre complicarea inutila a unor procese educationale / de invatare care functioneaza ok de mii de ani, ca doar pe pamantul asta au trait pana acum o gramada de generatii si au facut-o bine-merci fara psihanalizarea fiecarui pas existential.

Toti parintii isi conditioneaza copiii intr-un fel sau altul; unul ii promite mersul la o petrecere daca ..., altul recompenseaza un comportament al copilului cumparandu-i ..., altul il trimite un time-out pe copil pt. ca a ... Toate aceste actiuni creeza reflexe conditionate, chiar daca in urechea unora aceste reflexe sunt echivalente unui bau-bau. Invatam copiii sa se asigure inainte de a trece strada, nu? Stam si analizam de ce si cum o facem? Nu. Ne intereseaza finalitatea: copilul ajunge intreg pe partea cealalta a strazii.
Bunul simt, disciplina, spiritul civic, samd sunt chestii care se educa in mod similar, reflexul de a arunca un ambalaj la cosul de gunoi (de exemplu) trebuie sa fie creat in creierul copilului.

Mi se pare stupid si nefolositor sa ne tot intrebam (indiferent de actiunea ce se doreste a fi invatata): dar copilul oare ce vrea? Dar poate copiii nostri nu vor sa se nasca (am auzit teorii de genul asta), ce facem, ii tinem in uter ca acolo e cald si bine?
Inteleg sa te consulti cu copilul de la o varsta in sus, insa a complica niste treburi doar de dragul implicarii copilului in chestiuni care ii depasesc cu mult inteligenta, mi se pare doar o scorneala a parentingului modern.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns marius spune:

Citat:
citat din mesajul lui nelia

Citat:
citat din mesajul lui marius

Atata vreme cat exista o actiune voluntara din partea unui parinte fata de un copil prin care se ordoneaza o activitate a celui din urma, cand apare un program si care ordonare sau program nu au existat in prealabil, nu s-au nascut de la sine, ci sunt efectul actiunii exterioare a parintelui, nu putem sa definim decat prezenta unei actiuni repetate care duce la reactiunea corespunzatoare acesteia, sau pe scurt de reflexe conditonate.
Eu nu reduc discutia mea la un act oarecare (alaptatul), ci discut in general despre multe actiuni voluntare desfasurate de parinte, educatori, invatatori, profesori asupra unui individ de-a lungul vietii si care actiuni voluntare de cele mai multe ori repetate declanseaza reflexe conditionate unele dintre ele facand parte din ceea ce numim generic educatie.

www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!

Eu pur si simplu / Pagina legislativa


Marius, nici eu nu reduc discutia la alaptat, am spus ca e un exemplu. Nu e un act oarecare, e unul foarte important, de acolo se incepe... de aceea l-am si luat ca exemplu.

Citeste ce am bolduit... unde e copilul in toate acestea?

Si citind ceea ce spui ca se numeste generic educatie, sa inteleg ca un om educat este doar o suma de reflexe conditionate?

Cornelia

Ce n'est pas en regardant la lumière qu'on devient lumineux, mais en plongeant dans son obscurité.
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)


Cadem de la o extrema la alta?

Un om educat este un rezultat al unui proces in care sunt cuprinse foarte multe reflexe conditionate. Un om cu o educatie mai sumara este tot un rezultat al lipsei de procese implicit si a lipsei de reflexe conditionate.
Faptul ca tu acum stii sa scrii este un reflex conditionat, faptul ca acum citesti este un proces conditionat, faptul ca stii sa folosesti lingura furculita sa te speli e dinti si ca le si faci toate acestea sunt defapt rezultate ale unor procese conditionate.
Faptul ca introduci cuvantul "doar" in intrebarea ta este un proces tendentios de exemplu

www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!

Eu pur si simplu / Pagina legislativa

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns mianna spune:

Citat:
citat din mesajul lui marius
Faptul ca tu acum stii sa scrii este un reflex conditionat, faptul ca acum citesti este un proces conditionat


si care ar fi cele doua elemente din definitia reflexului conditionat in cazurile astea? (asta presupunand ca stii definitia si ca n-ai folosit termenul in mod cu totul aleator). care e reflexul innascut in cazul scrisului, si care-i excitantul adaugat suplimentar la a carui disparitie dispare si reflexul?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nelia spune:

Coracora, ca nu te conving pe tine eu pot sa inteleg. Si ca nu il conving pe Marius pot sa inteleg... si da, pot sa inteleg si ca voi chiar nu credeti ca un copil se poate creste si fara conditionari. Dar ma gindesc ca cine vrea sa inteleaga, intelege... si poate chiar si incearca. Asa ca eu voi continua sa scriu.

Si nu, nu mi se pare nici stupid si nici nefolositor sa ma tot intreb dar oare copilul ce vrea... la urma urmelor e vorba de el in parinteala nostra, nu de noi.

Da, a fost tendentios cuvintul doar, special ales... pentru ca eu sint de acord ca sintem o suma de reflexe conditionate, dar, asa cum si tu ai spus, sint multe reflexe conditionate, dar nu ai spus ca un om se reduce numai la ele. Sa inteleg ca dincolo de asta exista si altceva, un ceva format natural, prin interactiune, prin influenta, prin orice, dar nu prin conditionare? Ei bine, pe mine acel altceva ma intereseaza... Si cu cit reflexele conditionate sint reduse la cele necesare, automate, care vin din rutina, iar acel altceva format altfel defineste omul, cu atit educatia e mai buna si omul mai reusit in el insusi si in relationarea cu cei din jur.

Din pacate da, scriu pentru ca e un reflex conditionat, educatia mea pina la un moment dat in viata a fost facuta asa, datorita acelor modele despre care spune Coracora ca functioneaza... Insa te intreb, stii ca se poate ajunge la scriere si citire, la calcul matematic, la a cunoaste in general si fara a urmari sa creezi un reflex conditionat? Ca omul poate invata, afla, se educa si in alte moduri decit cele impuse, care da, se bazeaza aproape in totalitate pe conditionari?

Cornelia

Ce n'est pas en regardant la lumière qu'on devient lumineux, mais en plongeant dans son obscurité.
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nelia spune:

Mianna, da, cred ca de fapt folosim diferit sensul de reflex conditionat. Eu ma refer chiar la cel descris de Pavlov, de behavioristi in general, care inca sint "dictatorii" educatiei in general.

Cornelia

Ce n'est pas en regardant la lumière qu'on devient lumineux, mais en plongeant dans son obscurité.
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns coracora spune:

Citat:
citat din mesajul lui nelia


Din pacate da, scriu pentru ca e un reflex conditionat, educatia mea pina la un moment dat in viata a fost facuta asa, datorita acelor modele despre care spune Coracora ca functioneaza... Insa te intreb, stii ca se poate ajunge la scriere si citire, la calcul matematic, la a cunoaste in general si fara a urmari sa creezi un reflex conditionat? Ca omul poate invata, afla, se educa si in alte moduri decit cele impuse, care da, se bazeaza aproape in totalitate pe conditionari?



Am cateva intrebari:
- care sunt acele metode?
- de ce le-am folosi in detrimentul a ceea ce parintii au facut de mii de ani si functioneaza (scriu asta gandindu-ma ca noi insine si multi ca noi sunt oameni firesti pe care conditionarea in anumite circumstante
ii ajuta sa functioneze perfect)?
- care este raportul energie parentala / rezultate obtinute in cazul noilor metode (doar o finalitate spectaculos imbunatatita ar justifica o metoda complicata, care necesita resurse de energie considerabile din partea educatorilor)? M-ar interesa o abordare din prisma familiei anului 2012, ambii parinti salariati fulltime, fara bunici prin preajma si cu venituri medii, asa cum avem majoritate din noi.
- care sunt implicatiile adoptarii noilor metode in cadrul invatamantului institutionalizat; ar fi acesta un proces sustenabil (oameni, fonduri, samd)?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns pisigri spune:

Citat:
citat din mesajul lui marius

Citat:

scopul educatiei nu este acela de a creea niste reflexe conditionate...


Atunci cand culci un copil la anumite ore, cand mananca la anumite ore, cand are un program regulat si o viata ordonata este o forma de educatie care creeaza reflexe conditionate.

www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!

Inainte de a citi mai departe:
reflexele conditionate despre care vorbesti sunt consecinta unui mod de viata, nu scopul acestui mod de viata. Reflexul se creeaza pt ca se respecta orarul meselor si programul de somn, insa nu ne hranim copiii la ore fixe tocmai ca sa le cream aceste reflexe. Ma rog, poate doar la bebelusii "tipicari" sau cu mame care tin musai la program.
In plus, orele de masa si de somn isi pierd din importanta si din "fixitate" :) pe masura ce copilul creste; acesta devine mai tolerant fata de o jumatate de ora de aminare a mesei sau a somnului de prinz...
Uite, mie mi-au fost create niste reflexe conditionate in copilarie, dar nu prin impunere, pedepse daca procedez altfel etc. Sunt reflexe pe care le pastrez si acum: inainte de a iesi din casa sau de a ma baga in pat ma duc la toaleta, dimineata la trezire si seara inainte de culcare ma spal pe dinti. Sunt reflexe pt ca nu imi dau seama cind incep sa fac aceste activitati, pur si simplu ma trezesc facindu-le. Intr-o dimineata m-am gindit: sa vad daca diseara pot sa ma culc fara sa ma spal pe dinti. Nu am reusit, mi-am adus aminte de "rezolutia" matinala cind eram deja cu periuta cu pasta pe la premolari...

Dar nu cred ca vorbim aici despre spalatul pe miini inainte de masa, ci despre chestii mai complicate de atit, chestii care presupun alegeri, bine/rau, corect/incorect, am/n-am chef, ma gindesc/sau nu inainte de a face ceva etc etc

Iar cind vorbim de educatie, ma gindesc ca scopul final este acela de a "obtine" un copil care va fi capabil sa rationeze, sa se stapineasca si sa reactioneze corect in orice situatie - caci eu ca mama nu sunt in stare sa ii prezint cu titlul de lectie toate situatiile cu care se poate confrunta in viata - deci, pe baza unor informatii care nu au nimic de-a face cu reflexele conditionate, copilul va avea instrumentele de a reactiona corect si in situatii noi, cu carenu i s-a spus ca s-ar putea confrunta....

Eu pur si simplu / Pagina legislativa




http://scrisoaredelamosul.blogspot.com/

http://pisigri.blogspot.com/

Mami de Ilinca (5.03.2009)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns marius spune:

Citat:
citat din mesajul lui mianna

Citat:
citat din mesajul lui marius
Faptul ca tu acum stii sa scrii este un reflex conditionat, faptul ca acum citesti este un proces conditionat


si care ar fi cele doua elemente din definitia reflexului conditionat in cazurile astea? (asta presupunand ca stii definitia si ca n-ai folosit termenul in mod cu totul aleator). care e reflexul innascut in cazul scrisului, si care-i excitantul adaugat suplimentar la a carui disparitie dispare si reflexul?


Asculta, priveste si taci!...
Din brate fa-ti aripi de fier
Si zboara cu ele spre cer!...





Desi nu sunt de meserie cum s-ar zice(am alta pregatire profesionala) pot sa spun ca scrisul nu este un reflex innascut(asta referitor la textul tau) cum nu este nici cititul, reflexele innascute asa cum le zice numele vin din nastere adica ne nastem cu ele de exemplu clasicul supt, sau respiratia sau inghititul samd.
Scrisul sau cititul sau de ce nu spalatul pe dinti pot sa devina refelexe conditionate pentru ca au existat stimuli prin repetitie care le-au format in timp. Noi facem forma literei a sau b... pentru ca a existat un stimul (invatatoarea prin procesul de formare)care "ne-a invatat" cum sa procedam, prin repetitie pana s-a obtinut rezultatul dorit. Desigur nu este vorba de clasicul experiment a lui Pavlov daca doar la asta te-ai gandit intrebandu-ma insa daca este sa abstractizam si procesele de instruire, invatare, formare, educare in esenta sunt tot forme de reflexe conditionate pentru ca nu le-am avut, nu ne-am nascut cu ele, presupun un material de aplicare, presupun un mediu specific, presupun un stimul, prespunun o repetivitate si au ca efect aparitia unui rezultat scontat. Rezultatul nu este defintiv adica dispare in lipsa stimulului intr-o perioada mai mare sau mai mica de timp.
Sper ca am fost suficient de explicit cu paranteza asa cum spuneam ca de am o cu totul alta formare profesionala.

www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!

Eu pur si simplu / Pagina legislativa

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Laura25 spune:

Marius, cred ca scrisul si cititul sunt rezultatul invatarii, nu a conditionarilor. sunt abilitati dobandite prin invatare, nu reflexe conditionate.
Si spun asta uitandu-ma la fata mea care a invatat sa citeasca fara sa o conditioneze si sa o supuna nimeni la stimuli care sa ii formeze reflexe.



Am marfa la bazar umanitar DC

Laura, mami de shtrumphi gemeni: Bianca Andreea si Rares Mihai (13.06.2005)
Cugetari gemene, Poveste cu shtrumphi

'Cos what I feel is the only truth for me

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns J G spune:

Coracora, eu una nu cred ca metodele parintilor de mii de ani functioneaza. Poate tu traiesti inconjurata de oameni fericiti, eu nu. Care mai de care in jurul meu, sau aici pe forum sunt nevrotici, depresivi, nefericiti.

Tu cand spui "functioneaza" la ce te referi?
Ca si tata crede ca metodele lui au functionat: n-am ajuns nici eu curva, nici frati-miu la puscarie, deci din punctul lui de vedere a job well done!



Mergi la inceput