matematica si lacrimile
Raspunsuri - Pagina 3
Mik spune:
Da, Rox, se fac rezolvari grafice sau cu operatii.
Alta chestie care se utilizeaza mult un Franta : copilul citeste de mai multe ori enuntul si incercuieste datele utile si se bareaza pe cele inutile. Asta e o diferenta extrema cu ceea ce era in Ro unde totul era util.
sorana spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui Mik
Sorana, eu nu pot sa cred nici macar o secunda ca temele de clasa a 3-a sunt cu ecuatii si calcul simbolic. Daca e cazul, etunci e foarte normal sa nu priceapa nimic mai bine de 3/4 dintre copii. (Daca totusi in Ro se preda ecuatii la copiii asa demici, atunci in clasa a 12-a fac spatii Banach si analiza complexa, nu ?) Daca problema se enunta cu mere, pere si lei platiti pe ele, atuci e OK. Saltul de la concret la calcul simbolic e enorm si se face, psiho-pedagogic vorbind dupa virsta de 11-12 ani. E drept, eu am dat sfaturi din experienta proprie si avind in minte programa din Franta. MElise, inca o data, incearca sa lucrezi tu cu el, dar fara cartea de la scoala sau nu-s ce culegere care-i da alergii. VIata de fiecare zi trebuie sa devina ocazia sa faca calcule si probleme. Mik. |
Pai .. ba da. Adica pricep. Daca te uiti cu atentie la ecuatii vei vedea ca se transforma usor in ecuatie simpla, cu o singura necunoscuta. Astfel de probleme sunt in toate culegerile, se dau la concursurile "usoare", la noi s-au dat si la test in clasa.
E in clasa a II-a, nu stiu ce va face intra-a III-a.
Si nu, nu li s-a explicat metoda segmentelor, inlocuiesc in ecuatie. Ba mai mult se dau in general probleme si sunt invatati (inca dintr-a I-a) sa inceapa rezolvarea cu "notam cu a numarul de papusi, notam cu b numarul de catelusi, etc".
Se poate face si cu segmente dar au facut un singur exemplu in clasa de rezolvare cu segmente - poate la anul vor aprofunda metoda asta.
Uite aici
http://mate.info.ro/UploadedMaterials/Mate.Info.Ro.1607%20CONCURSUL%20Micul%20Matematician%20din%2008.04.2011,%20Clasa%20a%20II%20a.pdf
exemplu de concurs usor pentru cls II-a (ultima problema se pune in ecuatie fix cum ziceam)
Pentru exemplificare uite si exemplu de concurs greu pentru clasa a II-a:
http://mate.info.ro/UploadedMaterials/Mate.Info.Ro.1620%20SUBIECTE%20Concurs%20ARHIMEDE%2009.04.2011%20Clasele%20II-IV.pdf
Iti dai seama ca daca nu rezolva o amarata de ecuatie n-are nicio sansa la un concurs de genul asta.
On-topi: MElise - daca lucrezi in invatamant poate ai oprietena / colega care sa te ajute. Intr-adevar cineva din afara e cu totul altceva, nu se poate alinta asa cum o face cu mama.
Mik spune:
Sorana, am vazut ultimul link si mi se pare ciudate exprimarile "numar natural" (la clasa a 2-a), pentru ultima problema se cere un plan de rezolvare : adica :
1. aflam numarule de ursuleti : o scadere
2. aflam numarul de papusi : alta scadere,
3. ulrima scadere.
Si apoi ceea ce prezinti nu e manualul, e un concurs, ceea ce nu e deloc acelasi lucru.
Lala_D spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Mik Sorana, am vazut ultimul link si mi se pare ciudate exprimarile "numar natural" (la clasa a 2-a), pentru ultima problema se cere un plan de rezolvare : adica : 1. aflam numarule de ursuleti : o scadere 2. aflam numarul de papusi : alta scadere, 3. ulrima scadere. Si apoi ceea ce prezinti nu e manualul, e un concurs, ceea ce nu e deloc acelasi lucru. Mik. |
Si manualul este la fel. Concursurile acestea sunt acreditate MEC si urmeaza programa.
Se fac ecuatii si sisteme de ecuatii.
Se rezolva fie algebric, fie grafic.
Si se incep, asa cum a spus Sorana inca din clasa I.
Se lucreaza intens cu notiunea de "numar natural" sau de tipul abc barat.
Varianta "mere, pere, animalute" este mai rar folosita, mai mult in clasa I, din a doua intervin termeni specifici gen "fie a nr natural nenul..."
Programa la matematica din ciclul primar este foarte condensata, cu multe notiuni, in gimnaziu la fel, se relaxeaza un pic, nu mult, in liceu.
Lala_D spune:
MElise daca copilul este receptiv la modul tau de a ii explica matematica gasesti pe didactic.ro diverse fise, planuri de lectii, frumos explicate si pe care puteti lucra impreuna in vacanta de vara.
O varianta ce functioneaza este invitarea unui prieten, doi, la sfarsit de saptamana pentru a face lectii de aprofundare la matematica.
In mai multi se fac temele mai usor si cu mai multa distractie.
Problema este ca aceste lacune de acum daca nu sunt acoperite se vor vedea acut in clasa a patra si daca nici in acel an nu intelege ce i se preda in gimnaziu va fi foarte greu.
michelle-usa spune:
Citat: | ||||
citat din mesajul lui sorana
Pai .. ba da. Adica pricep. Daca te uiti cu atentie la ecuatii vei vedea ca se transforma usor in ecuatie simpla, cu o singura necunoscuta. Astfel de probleme sunt in toate culegerile, se dau la concursurile "usoare", la noi s-au dat si la test in clasa. E in clasa a II-a, nu stiu ce va face intra-a III-a. Si nu, nu li s-a explicat metoda segmentelor, inlocuiesc in ecuatie. Ba mai mult se dau in general probleme si sunt invatati (inca dintr-a I-a) sa inceapa rezolvarea cu "notam cu a numarul de papusi, notam cu b numarul de catelusi, etc". Se poate face si cu segmente dar au facut un singur exemplu in clasa de rezolvare cu segmente - poate la anul vor aprofunda metoda asta. Uite aici http://mate.info.ro/UploadedMaterials/Mate.Info.Ro.1607%20CONCURSUL%20Micul%20Matematician%20din%2008.04.2011,%20Clasa%20a%20II%20a.pdf exemplu de concurs usor pentru cls II-a (ultima problema se pune in ecuatie fix cum ziceam) Pentru exemplificare uite si exemplu de concurs greu pentru clasa a II-a: http://mate.info.ro/UploadedMaterials/Mate.Info.Ro.1620%20SUBIECTE%20Concurs%20ARHIMEDE%2009.04.2011%20Clasele%20II-IV.pdf Iti dai seama ca daca nu rezolva o amarata de ecuatie n-are nicio sansa la un concurs de genul asta. On-topi: MElise - daca lucrezi in invatamant poate ai oprietena / colega care sa te ajute. Intr-adevar cineva din afara e cu totul altceva, nu se poate alinta asa cum o face cu mama. Sorana si Monica (28.09.2002) |
am fost pe linkuri.mi se par f. grele pt clasa a 2-a mai ales al 2-lea link. drept sa spun eu nu inteleg dece au acele numere bara deasupra.
reuseste invatatoarea sa faca toti copiii din clasa sa priceapa la scoala? sau hai, sa nu zic toti dar ar trebui cel putin 75-80 %.
michelle
Mik spune:
Michelle, si mie mi se par foarte grele subiectele, de clasa a 5-a, dar se pare ca sunt de faza nationala. Nu mai comentez nimic despre cerinte caci mi se par absurde si anti-pedagogice.
(Explicatie : bara peste numar indica scrierea numarului cu cifre intr-o baza de numeratie, asta ca sa nu se confunde numarul cu cifrele abc cu inmultirea abc, te-am lamurit, da ? )
Nu mi-a raspuns nimeni spatiile Banach se fac in clasa a 11 sau a 10 ? (glumesc)
michelle-usa spune:
mi-am adus aminte de vb unui doctor ca: unii copii care urasc scoala /temele au probleme cu vederea.
ei nu-si dau seama ca nu vad, dar asta le creaza o stare de nervozitate care nu pot explica.
aici sunt verificati in fiecare an daca au probleme de vedere.
am gasit si un link despre asta:
http://www.youthwisdom.com/postDetails.php?postId=29
michelle
Dorsilia spune:
haha, buna treaba cu problemele de vedere, mie mi-au pus ochelari de la 2 ani si tot n-am ajuns sa iubesc matematica, dimpotriva ajunsesem sa am stari de greata dimineata cand stiam ca prima ora era matematica...ma lua cu rau de la stomac pur si simplu. Asta pt ca am nimerit pe mana unei invatatoare dure, fara rabdare, care ne dadea cu capul de tabla pt fiecare greseala, ne paruia, ne pedepsea, ne umplea carnetul cu nota 4. Asa ca matematica a ajuns inca din clasa I o teroare pt mine. Si daca am pornit prost, prost am dus-o. Adica ajunsesem sa invat mecanic, sa memorez toate tipurile de probleme si rezolvarile posibile. Nimic logic. NIMIC. Singurele ce-mi placeau erau ecuatiile si alea doar prin clasele mari. Si matricile. atat. Dar ciclul primar la scoala a fost groaznic, dupa ce m-a imbuibat de 4 am inceput fortata de mama sa invat problemele "din cap"...si luam apoi numai note bune, dar ma sleia activitatea asta...
eu zic ca lucrurile trebuie indreptate de la bun inceput cand vine vb de matematici, adica, s-ar putea copilul sa NU aiba neaparat aptitudini pt matematica, poate are inclinatii lingvistice, etc si atunci un meditator priceput ar putea suplini ce nu intelege la scoala, astfel copilul sa nu prinda frica si sa stea cu lacrimile-n gat cand aude de matematici. Si mare-mare grija la invatatorul ales, nu va sfiiti sa schimbati clasa, scoala, cartierul ca sa evitati stresul asta
Ramona J spune:
Am si eu una bucata fecior care nu-i mare iubitor de matematica.
Eu cred ca abordarea din scoli este complet gresita. Li se pun sub nas tot felul de exercitii, mai grele sau mai usoare - carora ei nu le inteleg utilitatea.
Eu am cautat tot felul de resurse care sa-l ajute sa inteleaga ca matematica este peste tot in jurul nostru: in natura, in arta, in arhitectura. Sigur ca nu intelege el suta la suta ce-i cu "fractals" de exemplu, dar incepe sa vada cit de utila este matematica.
Am gasit si carti de matematica distractiva, una chiar de poezii. Acum citeste o carte extraordinara, un amestec de fictiune, istorie si matematica. Din pacate nu stiu daca exista in traducere romaneasca, dar trebuie sa se fi publicat si acolo carti asemanatoare.
In general nu prea tinem cont de ceea ce se invata in clasa. Depinde si de parinte, eu nu ma stresez prea tare daca nu primeste note mari.
Eu habar n-am de matematica, dar vreau sa spun ca tot cautind resurse pentru el si citind sau urmarind DVDs impreuna am prins si eu un mare drag de matematica (plus ca am invatat despre numerele Fibonacci de exemplu - habar n-aveam!).
Pentru copii mai mici am gasit apps interesante, unele care ajuta la numaratul banilor sau sa invete ora.