Mamici cu copii mai mari-va rog un sfat!(2)
Dar totusi nu te poti "descoperi" si "intelege" si in timp ce faci facultatea? Trebuie neaparat sa iti iei un an/sau mai mult pauza pentru asta?
Raspunsuri
viviana spune:
Oh, Nelia,
Foarte buna scoala face fata ta. Fata mea habar nu are ce aia energia cinetica. Are abia anul asta capitol la fizica. Si va invata brusc niste notiuni foarte complicate fara sa aiba o baza minima.
Asta-vara am vazut cum fac matematica cei de clasa IV din SUA si sincer am ramas impresionata placut.
De exemplu au invatat in acelasi timp si inmultiri si puteri si radical.
2x2=4, dar si 2 la patrat fac 4, iar radical din 4 doi. Asa au invatat totul pana la 20. si atunci cand vor ajunge la calcul cu puteri si radical vor avea deja o baza solida.
xiri,
Depinde de copil. Sunt unii care stiu deja ce vor sa faca dupa terminarea liceului si altii care nu stiu. Stiu exact ce nu le place sdar oscileaza inca, intre lucrurile care le plac.
Giulia,
Ma bucur ca incet, incet lucrurile or sa intre pe fagasul obisnuit. Si cu matematica asta o sa se obisnuiasca pana la urma. Daca nu lucreaza in exces nu va prinde nici "ura" prea mare.
Daca privesti in sus si nu simti invidie, daca privesti in jos si nu simti dispret, atunci esti un om deosebit
vivi
Luna1 spune:
Citat: |
citat din mesajul lui denizel Eu cred ca e importanta in dezvoltarea intelectuala a copilului si insusirea unui anumit mod de exprimare. El poate spune ca mai multe celule de acelasi tip care stau impreuna formeaza un tesut. E OK din punct de vedere stiintific. Dar, la nivel de bagaj lexical a ramas la varsta de 6 ani. Si e pacat. Daca la numai 2 ani a invatat sa spuna 'cimpanzeu' si 'patrunjel', poate si la 11 ani sa spuna ca tesuturile reprezinta o grupare de celule cu aceeasi forma, structura si functie. Imbogatirea vocabularului ii va folosi si daca se face scriitor si daca devine om de stiinta si daca vrea sa impresioneze pe cineva de sex opus . Pentru parinti, de dragul copiilor "Omul care a inventat distractia a fost copilul" - din jurnalul unei mămici de băietel. |
Pai vocabularul si-l dezvolta altfel aici. De ex au de facut propozitii cu 10 cuvinte noi, si pentru ca au o singura profesoara (sau doua, anul acesta fiul meu are doua) cuvintele sunt legate de ceea ce invata la toate materiile. De ex daca la stiinte invata energia cinetica (un ex) cuvintele pot fi "frecare", "cinetic" etc, iar definitia cuvintelor nu o invata pe dinafara ci trebuie sa se uite ei in dictionar, sa afle ce inseamna (daca n-au retinut la scoala) si sa puna cunvatul respectiv in propozitii. In plus au f mult de citit, au o carte saptamanal din programa scolara (la vreo 50-60 pagini) plus saptamanal merg ei la biblioteca scolii si isi aleg o carte cu un subiect dorit de ei si o citesc.
denizel spune:
da, Luna, inteleg ce zici.
Numai ca aici, de la clasa a 5a incolo, copiii au prof pt. fiecare materie in parte.
Si, pe langa cuvintele noi pe care le invata la romana sau pe care le gasesc in cartile citite, exista cuvinte noi si formulari noi specifice fiecarei materii in parte.
Eu ma asigur ca ala micu' a inteles exact despre ce e vorba si e capabil sa redea stiinta in cuvintele lui bolovanoase , apoi il incurajez sa-si insuseasca si modul academic de exprimare.
E treaba lui daca in loc de 'structura' foloseste 'oranduire' sau mai stiu eu ce, important e ca si capacitatea de exprimare sa creasca odata cu el si, sa nu se exprime in clasa a 5a la fel cum o facea in clasa I :).
Pentru parinti, de dragul copiilor
"Omul care a inventat distractia a fost copilul" - din jurnalul unei mămici de băietel.
simali spune:
Citat: |
citat din mesajul lui nelia Iti respect punctul tau de vedere, dar, iarta-ma, cu deviza "ca sa fii fericit nu trebuie sa faci ceea ce-ti place ci trebuie sa inveti sa-ti placa ceea ce faci" nu pot si nici nu vreau sa fiu de acord. Decit daca imi dai voie sa o schimb un pic: "ca sa fii fericit trebuie sa faci ceea ce-ti place in viata, iar daca nu se poate din prima, sa inveti sa cauti placere in ceea ce viata te pune sa faci". Iar daca nu se poate nici asa, atunci schimbarea este singura solutie. Niciodata nu e tirziu sa schimbi ceva in viata, totul este sa fii pregatit pentru asta si sa-ti doresti cu adevarat sa schimbi ceva. |
Este frumos si cum ai spus tu. Diferit dar nu mai putin adevarat. Ideea de baza in enuntul meu este ca in absolut toate meseriile poti gasi atat placere cat si neplacere.
Uite in exemplul tau cu matematica (care m-a atins in mod special pentru ca si eu, ca si tine, desi am terminat mate-fizica, am inceput sa inteleg cu adevarat matematica de curand - stiai ca ultimele studii au relevat faptul ca la fete inteligenta matematica isi termina dezvoltarea undeva in jurul varstei de 25 de ani si ca de aceea multe fete, descurajate de insuccesele din scoala pierd ocazia de a deveni matematicieni straluciti?), deci cum spuneam, uite in exemplul tau cum in perioada in care nu intelegeai nu prea iti placea dar apoi, cand ai inceput sa intelegi ti-a placut.
Asa este cu toate stiintele (si cu literatura si artele):
- au initial o zona atractiva (daca ai un maestru bun care stie sa te faca sa-ti placa),
- apoi o zona mai putin atractiva (cand e de munca - definitii, teorii, exercitii, chestii plictisitoare si aride care aparent nu-ti folosesc la nimic),
- apoi devine interesant,
- apoi iar e de munca (ca sa te autodepasesti)
- dupa care vine adevarata pasiune.
Foarte muti oameni nu pot trece de faza 2, decid acolo ca nu le place si cauta altceva ce pare mai usor. Si aici cred eu ca este bine sa insistam putin noi, parintii.
Astazi, la aproape 40 de ani consider o copilarie sa afirmi lucruri de genul "biologia este urata, matematica este frumoasa". Toata cunoastrea este frumoasa. Ca in multe scoli se vinde ambalata in hartie rupta si murdara asta e cu totul si cu totul o alta mancare de peste.
Este bine sa-i invatam pe copii sa vada si dincolo de ambalaj.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
http://barcapevaluri.blogspot.com/
Alice
rrox3 spune:
Citat: |
citat din mesajul lui simali Este frumos si cum ai spus tu. Diferit dar nu mai putin adevarat. Ideea de baza in enuntul meu este ca in absolut toate meseriile poti gasi atat placere cat si neplacere. Uite in exemplul tau cu matematica (care m-a atins in mod special pentru ca si eu, ca si tine, desi am terminat mate-fizica, am inceput sa inteleg cu adevarat matematica de curand - stiai ca ultimele studii au relevat faptul ca la fete inteligenta matematica isi termina dezvoltarea undeva in jurul varstei de 25 de ani si ca de aceea multe fete, descurajate de insuccesele din scoala pierd ocazia de a deveni matematicieni straluciti?), deci cum spuneam, uite in exemplul tau cum in perioada in care nu intelegeai nu prea iti placea dar apoi, cand ai inceput sa intelegi ti-a placut. |
Eu cred ca exagerezi Eu una nu gasesc nimic placut in meseria de vidanjor, in cea de macelar si nu are sens sa mai insir. Probabil ca altcineva gaseste, dar eu nu. Nu poti declara absolut ca in orice meserie exista si ceva placut si ceva neplacut. Placut si neplacut sunt termeni foarte subiectivi, dependenti de perceptia fiecarei persoane in parte.
De unde ai scos ideea asta misogina?! Cu creierul femeilor si inteligenta "matematica" care-i gata abia la 25 de ani? Da-mi voie sa te contrazic. Mi-a placut matematica foarte mult si am gasit-o intotdeauna usoara. La fel cum mi-au placut si alte materii. Dar stii ce ma atragea in mod special la matematica? Te puteai baza pe ea, este exacta La varste mici aveam mare nevoie de asa ceva.
Ideea ca matematica e grea si de neinteles e perpetuata de parinti care inca isi poarta frustrarea neintelegerii din copilarie.
Cum se face ca in general oamenii carora matematica li se pare usoara si placuta, indragesc la fel de mult si literatura si biologia si geografia? Cum se face ca marii matematicieni sunt de obicei pasionati si de filozofie? Sa fie vorba de capacitatea de a vedea cu usurinta structuri logice?
Educatia trebuie sa se bazeze pe intelegere. Asta e tot.
In orice domeniu ai nevoie sa intelegi, nu sa inveti si sa reciti ca un magnetofon.
Confuzia apare fiindca la stiintele umaniste se strecoara si multi care defapt nu inteleg ce e acolo, doar inregistreaza date si informatii. La matematica e ceva mai greu sa treci fara sa intelegi...
rrox3 spune:
Citat: |
citat din mesajul lui viviana Oh, Nelia, Foarte buna scoala face fata ta. Fata mea habar nu are ce aia energia cinetica. Are abia anul asta capitol la fizica. Si va invata brusc niste notiuni foarte complicate fara sa aiba o baza minima. |
Dar voi nu va jucati cu mingea?
simali spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Luna1 Absoarbe ca un burete cand il intereseaza. Al meu de ex e as in matematica si stiinte, asta il pasioneaza, ii place. Daca m-as apuca eu acum sa il presez cu....sa zicem literatura romana, care pt mine e importanta, o am la inima, am citit si rascitit, sunt carti de suflet pe care mi-as dori sa le citeasca si el, insa sunt constienta ca pentru el literatura romana nu inseamna nimic. Pentru ce l-as presa? Daca n-are inclinatie? Propria satisfactie? |
Ca sa poti sa afirmi "nu ma intereseaza" trebuie sa sti despre subiect. Eu nu cred ca exista copil mediu inteligent care sa nu fie interest un domeniu al cunoasterii. Cred ca exista insa "nu prea am chef sa ma ocup si de asta acum" ceea ce poate fi perfect de inteles avand in vedere ca ziua are numai 24 de ore si copiii mai vor sa-si triasca si copilaria.
Citat: |
citat din mesajul lui Luna1 De ce trebuie un copil sa invete sa faca ce nu-i place? De ce sa nu mearga cu placere la scoala, sa invete cu placere, sa absoarba cunostintele din dorinta proprie si nu bagate cu forta pe gat? Pare chiar imposibil? Iti zic ca nu este. |
Nu trebuie sa invete sa faca ce nu-i place (c-ar ajunge direct la balamuc). Trebuie sa invete sa faca uneori SI CE NU-I PLACE. Ceea ce este o mare diferenta.
Citat: |
citat din mesajul lui Luna1 in patura de mijloc gap year isi iau f multi copii pentru a munci si a strange bani de Uni. Sotul meu a procedat asa, fratele lui la fel, am doua cunostinte ai caror copii si-au luat gap year si merg de anul asta la Universitate. Iar in anul acela au muncit sa aiba bani de buzunar. Mie asta mi se pare responsabilitate asumata. |
Si mie mi se pare responsabilitate asumata. Dar nu despre anii sabatici in care muncesti si faci ce vrei pe banii tai vorbeam eu. Un tanar independent care se intretine singur poate sa faca fix ce-l taie capul. Problema mea este "nu m-am hotarat asa ca stau acasa".
Citat: |
citat din mesajul lui Luna1 [quote]La noi deviza este "ca sa fii fericit nu trebuie sa faci ceea ce-ti place ci trebuie sa inveti sa-ti placa ceea ce faci". |
Asta mi se pare sincer trist, intalnesc multe mamici, si pe DC si in viata reala care doresc sa le ajunga copiii de la Director in sus. Eu personal vreau ca ai mei sa faca ce-si doresc, sa faca cu placere si sa fie impacati cu alegerea lor, fie ca is Directori la mutinationale sau zidari, important e sa isi asume decizia lor.
[quote]
Dimpotriva, Luna1, deviza de mai sus spune ca daca ai atitudinea potrivita nu exista limite, ca poti sa ajungi absolut orice doresti, ca oriunde, in orice domeniu vei gasi bucurie si satisfactii.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
http://barcapevaluri.blogspot.com/
Alice
simali spune:
Citat: |
citat din mesajul lui rrox3 Eu cred ca exagerezi Eu una nu gasesc nimic placut in meseria de vidanjor, in cea de macelar si nu are sens sa mai insir. Probabil ca altcineva gaseste, dar eu nu. Nu poti declara absolut ca in orice meserie exista si ceva placut si ceva neplacut. Placut si neplacut sunt termeni foarte subiectivi, dependenti de perceptia fiecarei persoane in parte. |
Nu gasesti nimic atractiv in meseria de vidanjor sau in cea de macelar pentru ca nu sti nimic despre ele. Ca sa fie atractiv sau ne atractiv trebuia sa le dai o sansa...
Citat: |
citat din mesajul lui rrox3 De unde ai scos ideea asta misogina?! Cu creierul femeilor si inteligenta "matematica" care-i gata abia la 25 de ani? Da-mi voie sa te contrazic. Mi-a placut matematica foarte mult si am gasit-o intotdeauna usoara. La fel cum mi-au placut si alte materii. Dar stii ce ma atragea in mod special la matematica? Te puteai baza pe ea, este exacta La varste mici aveam mare nevoie de asa ceva. |
Din revista GEO. Ziceau acolo si despre baieti, ca dezvolta complet abilitatile de limbaj tot cam pe la 25 de ani (de aceea cica nu sunt atat de buni la literatura in scoala). Si ziceu "In medie", deci nu ca nu exista si exceptii.
Si apoi nu se refereau la abilitatile de a aduna 2 cu 7 ci la intelegerea superioara a matematicii. Eu m-am regasit in articol. Pe mine geniul matematic m-a lovit de curand. Imi vin constant in minte felurite demonstratii si teoreme carora le gasesc un sens diferit.
Citat: |
citat din mesajul lui rrox3 Educatia trebuie sa se bazeze pe intelegere. Asta e tot. In orice domeniu ai nevoie sa intelegi, nu sa inveti si sa reciti ca un magnetofon. Confuzia apare fiindca la stiintele umaniste se strecoara si multi care defapt nu inteleg ce e acolo, doar inregistreaza date si informatii. La matematica e ceva mai greu sa treci fara sa intelegi... |
In sistemul romanesc parintii trebuie sa rezolve de multe ori acasa partea cu intelesul... Noi facem toat tara HS fara sa stim.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
http://barcapevaluri.blogspot.com/
Alice
rrox3 spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui simali
Nu gasesti nimic atractiv in meseria de vidanjor sau in cea de macelar pentru ca nu sti nimic despre ele. Ca sa fie atractiv sau ne atractiv trebuia sa le dai o sansa... |
Alice, tu chiar crezi ca eu nu stiu nimic despre meseriile astea?
Spune-mi ca nu sustii o idee de genul: nu cunosti nimic pana nu experimentezi personal", fiindca ar fi o mare gogoasa.
simali spune:
Pai, cu rusine si umilinta afirm ca asa cred CAND VINE VORBA DESPRE VIATA..
"Calea de mijloc este calea ZEN"
http://barcapevaluri.blogspot.com/
Alice