cinematografia romaneasca - Noul Val
Raspunsuri - Pagina 9
beshter spune:
Citat: |
citat din mesajul lui simali Daca nu produce emotie autentica arta este simpla prezentare. Emotia este pentru mine, (profanul innebunit dupa arta) busola in aceasta lume pe care nu o inteleg intotdeuna atat cat mi-as dori. Uite publicitatea. Este arta? Uneori da. Atunci cand emotioneaza. Deci emotia este cea care face diferenta. Cel putin pentru mine asa este. Orice forma de arta trebuie mai intai sa ma emotioneze; abia apoi urmeaza analiza, incercarea de a descoperi alte sensuri, etc. |
Simali, despre ce fel de emotie vorbesti? Adica ce inseamna 'emotie autentica'? Daca vorbesti despre emotia catharctica, adica -simplificand si trivializand putin lucrurile - plang la Titanic pentru ca ma identific cu eroul tragic si-i deplang soarta, simt frica si mila si traindu-le mi le purific, atunci nu sunt de acord:)
Si asta pentru ca ce-mi produce mie emotie nu-ti produce tie sau iti produce una cu totul diferita si uite asa relativizam la infinit.
Daca vorbesti despre emotia estetica, atunci sunt (intrucatva) de acord:). Insa cinematografia trezeste emotii estetice prin toate alea pe care le-a enumerat buflea. Poate si asta e un motiv pentru care ramane mereu in coada listei de ARTE - e mereu 'a saptea arta' si nu neaparat in sens cronologic. Pentru o gramada de oameni, cinematograful e doar entertainment ca sa nu mai spun ca sunt o gramada de filme - cele pe care lumea le vede in mod obisnuit - care se limiteaza sa fie entertainment.
Cel mai rau pentru un film, din punctul meu de vedere, nu e sa fie pur entertainment ci sa fie asta dar sa incerce sa para altceva.
Citat: |
Visez la ziua in care cineastii romani nu se vor mai duce la Cannes doar cu femeia cu doua nasuri si doua urechi, convinsi fiind ca daca socheaza suficient se vor acoperi de succes. Tezismul cu agronomul si profesoara a fost inlocuit cu tezismul spectacolului de ciudatenii grotesti si socante... Estu' se vrea cu orice pret "Boratizat" iar vestu' se simte bine sa aiba ce compatimi. Jalnic! Un film care mie mi-a placut mult este "Nunta Muta". Pentru ca m-a emotionat. |
O, pai ziua aceea a venit. Cannes 2007: '4,3,2' - Mungiu, 'California Dreamin' - Nemescu; Cannes 2008: 'Megatron' - Marian Crisan; Cannes 2009: Politist, adjectiv - Porumboiu.
Niciunul dintre aceste filme nu e spectacol cu ciudatenii. Nici macar '4,3,2' care nu face de cat sa 'documenteze'. Daca intr-un film e vorba despre o parte naspa, un aspect naspa, o mentalitate naspa etc, nu inseamna ca e un freak show. Dupa rationamentul asta, 'Entre les murs', castigatorul Palme d'Or 2008, care vorbeste despre relatiile foarte complicate profesor-elev si despre sistemul francez de invatamant, pe care nu-l prezinta in lumina buna, e si el un spectacol cu ciudatenii.
Voiam sa intreb si de ce te-a emotionat 'Nunta muta' si ce anume ti-a placut. Recunosc ca nu mai pot de curiozitate pentru ca mie nu mi-a placut deloc. Am si scris de altfel imediat dupa ce l-am vazut si imi aduc aminte ca, fiind inca sub influenta celor 'relatate', m-am exprimat destu de dur atunci:)
Pana la urma, cred ca 'spectacole cu ciudatenii' sunt toate filmele. Filmele sunt si ele despre ceva iar ceva-ul e ceva demn de aratat ('monstrare') adica sunt cu si despre ...monstri:)
Trouve avant de chercher
simali spune:
Vorbesc despre emotia estetica dar si despre alte emotii; emotia revelatiei de pilda. Arta poate sa fie estetica de dragul esteticii (vezi majoritatea lucrarilor lui Klimt) sau poate sa sune in tine corzi nebanuite, sa te deschida spre noi experiente, sa te cheme in calatorii fascinante (unele prin abisurile sufletelor omenesti care brusc devine propriul tau suflet), etc. Framantarile artistilor sunt framantarile neamului omenesc de la originea sa; exista un fir invizibil care-i leaga pe anonimul care a modelat din lut Ganditorul de la Hamangia de vrajitorii care au construit idolii cicladici de Brancusi de Giacometti de Caltia de Mozart, etc.
Emotia la Titanic... este si aceea emotie dar o emotie oarecum sterila si de aceea ramane in zona divertismentului. Pentru ca aceasta emotie nu te ridica de pe jos, nu-ti face sufletul praf, nu te face sa te aduni din bucati, nu te izbeste in moalele capului, nu te face mai bun sau mai rau. Emotia atistica te transforma, te macina, te urmareste.
P.S. Consider Titanic un film prost. Da' prost rau. Cu coloana aia sonora insipida in frunte. Pacat de Leonardo di Caprio!
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
simali spune:
Nunta muta este despre candoare, despre rezistenta, dar mai ales despre solidaritate. Daca 3 oameni fac o nunta pe muteste nu-i mare chestie. Zici ca le lipseste o doaga si gata. Dar aici unui sat intreg ii lipsea o doaga si ei toti sunt niste nebuni tare frumosi. Lautarii tigani care canta pe muteste cu ciocanelele de la tambal infasurate in carpe si oamenii care danseaza ca si cum ar auzi muzica... La un momnt dat chiar uiti de reteta (totul trebuie sa se termine prost) si incepi te lasi dus de candoarea personajelor si speri... Finalul tragic te loveste brusc si te nauceste. Iti amintesti ca actiunea se petrece intr-o perioada in care finalul nu putea sa fie decat tragic. Dar speranta ramane. Putea sa le reuseasca...
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
simali spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Mihaelka O, pai ziua aceea a venit. Cannes 2007: '4,3,2' - Mungiu, 'California Dreamin' - Nemescu; Cannes 2008: 'Megatron' - Marian Crisan; Cannes 2009: Politist, adjectiv - Porumboiu. |
Nu am vazut decat 4,3,2 si recunosc ca este un altfel de discurs. Am crezut ca este doar exceptia.
Nu orice film este spectacol de ciudatenii. Sau este dar ciudateniile difera - sau macar intentia lor. Una este sa aduci ciudatenii de dragul ciudateniilor si gata, acesta sa fie tot discursul, alta este sa construiesti veridic, sincer, autentic in jurul unei ciudatenii.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
beshter spune:
De acord. Asa s-a nascut Noul Val!
Ce spuneam eu ca orice e film e cu 'monstri' (care vine de la monstrare, a arata) cu ceva care e considerat demn de aratat. Faceam intentionat o etymological fallacy:)
Si in ' Nunta muta' e ceva demn de aratat. O nunta pe muteste nu-i de ici de colo. Dar modul de realizare nu mi-a trezit nicio emotie estetica sau poate doar in masura in care kitschul e considerat categorie estetica.
Satul ala e atat de neplauzibil pentru ca le are pe toate: si pitici si nebune imbracate in ofelii (cu coronite-n cap si violate de liftele pagane) si circ (care-si face aparitia noaptea netam-nesam cand lumea e adunata la propaganda comunista). Dupa mine, asta e tezism. De ce vine circul noaptea? Ca sa accentueze senzatia de onirism si ca sa se vada tortele mai bine. De ce biata ofelie e gasita moarta dar cu coronita-n cap? Ca sa inteleaga toata lumea ca unii sunt rai si altii sunt inocenti si cei inocenti sfarsesc sub cizma celor rai. Ca sa nu mai spun ca mireasa ramasa vaduva a doua zi dupa nunta are pe gat o pata in forma Romaniei.
Daca ma gandesc bine, prefer Titanicul:) Ala macar nu incearca sa para altceva decat e de fapt.
Trouve avant de chercher
Oana MC spune:
eu nu prea am inteles ce inseamna ciudatenie in filmele romanesti de dupa revolutie. in ce filme este freak show? hai sa dam exemple.
Oana
simali spune:
Mie nicio clipa nu mi-a trecut prin cap ca "Nunta Muta" este despre realitate si despre un sat real. Putea sa se intample orice in aiureala generala ca nu ma mira. Filmul este despre o nunta facuta pe muteste. Impachetata foarte stangaci, ai dreptate. Dar nunta in sine si finalul salveaza totul. Daca as vrea sa revad filmul as revedea numai nunta.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
simali spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Oana MC eu nu prea am inteles ce inseamna ciudatenie in filmele romanesti de dupa revolutie. in ce filme este freak show? hai sa dam exemple. Oana |
Pai ia de vezi mai la deal "Moartea domnului Lazarescu" de pilda.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
Oana MC spune:
ce anume din Moartea d-lui Lazarescu ti s-a parut ciudatenie (care tot n-am lamurit ce este)?
Oana