De ce logopezii incep terapia vorbirii dupa 4 ani

De ce logopezii incep terapia vorbirii dupa 4 ani | Autor: betiana

Link direct la acest mesaj

Traim intr-o lume nebuna. Un iures de informatii si o multime de cerinte vis-a-vis de copil. Copilul are acces de mic la computer, la jocuri on-line si astfel el se dezvolta un pic mai rapid decat vechile generatii.Dar, chiar daca el absoarbe informatii, capacitatea lui prosexica ( de a fi atent) este foarte scazuta la varstele mici.Copilul intre 2-4 ani este intr-o continua miscare. El nu poate fi tinut pe scaunel mai mult de 10-15 minute.El oboseste repede si are nevoie de multe jocuri cu miscare. Din pacate, multe din cabinetele logopedice, nu permit efectuarea acestora. Sigur ca ar fi binevenita preventia, dar afluenta mare a cazurilor de tulburari de vorbire la copiii de 5-6 ani si numarul extrem de redus al celor specializati in logopedie nu permit sa coboram spre varstele mici. Dar sfaturi se pot da si pe net. Oricum , un parinte care observa ca la 3 ani copilul are un limbaj neinteligibil,trebuie sa faca toate investigatiile necesare ( examen audiologic, neuropsihiatric) pentru a exclude alte cauze care pot deteriora functia de comunicare. Un logoped nu se ocupa numai de " pitici", ci si de cei care sunt in clasele primare si nu numai.Sunt multi copii care prezinta dislexie-disgrafie ( citesc cu greutate, scriu cu multe greseli sau ilizibil); si acesti copii formeaza cazuistica logopedului. Exista dislalii fiziologice, absolut normale, care pana la 4 ani se recupereaza din mers. Deformarile de sunete il pot face pe copil sa se inchida in carapacea muteniei, sa se subestimeze ( spune " nu pot sa vorbesc") sau sa depuna un efort imens pentru autocorectare, ceea ce poate conduce la balbism.Cred ca problema in Romania este ca parintii nu indraznesc sa ceara sfaturi specialistilor, speriati ca nu cumva copilul sa fie inclus in sfera " handicapului de limbaj". De cate ori nu am auzit parinti care au refuzat sprijinul logopedului ? Spunea o mamica " Si tatal sau este rarait si totusi este director general". Problema cu raraitul nu este grava cand sunetul R este graseiat, dar cand el nu exista practic sau este inlocuit cu L, I sau N, ceea ce face vorbirea ininteligibila, atunci este o problema. In general, daca tulburarile de vorbire nu sunt recuperate pana la intrarea in scoala, copiii vor avea probleme cand scriu, confundand sunetele.Sper ca acest topic sa prezinte interes si sa depasim niste bariere in comunicare, ajutand astfel COPILUL.

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Manut spune:

Draga Betiana,
Iti urmaresc postarile pe acest forum de ceva vreme si am pus in aplicare cateva dintre sfaturile pe care le-ai dat.Am un baietel care se apropie de varsta de 5 ani si care a avut o intarziere in acumularea limbajului. Sa iti spun in cateva cuvinte carea fost evolutia lui: la 1.6 ani pronunta aprox.15 cuvinte mono si bisilabice, apoi, in viata noastra au avut loc niste evenimente nefericite pt mine astfel incat, in acest iures de probleme, m-am trezit ca micutul meu se apropia de varsta de trei ani sin u mai progresase aproape deloc (avea un vocabular format din 25-30 cuvinte). Eu nu sunt de profesie logoped sau psiholog, dar am intrat in panica. Am trecut prin toate fazele specifice unei astfel de situatii: panica, negare, culpabilitate ca nu am fost atenta la ce se intampla, etc. Nu sunt o ignoranta sa cred “ca va vorbi el” sau “ca si copilul lui cutare a vorbit la 5 ani si acum face facultate” sau “ca geniile vorbesc mai tarziu”… ha, ha.
Am fost la cateva controale de auz (teste de audiometrie) ca sa elimin eventuala suspiciune de surzenie si am vorbit si cu un psiholog de la gradinita. Recunosc ca nu am mers la psiholog la spital pentru ca imi era teama de un eventual diagnostic care sa sune cam asa “retard…..” si care sa puna o eticheta copilului meu. Mie nu imi este frica de nimic pe lumea asta, dar societatea in care traim e una extreme “de nebuna si rea” si nu imi doream ca micutul meu sa sufere si sa se inchida in el din cauza vorbeler pe care le-ar fi putut auzi de la oameni si de la copii. Am facut ca la scoala… am inceput sa studies. Mi-am adunat material, am creat jocuri, am ascultat sfaturi de la logopezi, … am stat in cap numai sa il conving sa isi dea drumul la vorba. Nu a fost usor,….. am avut probleme cu refuzul de a repeta dupa mine, cu ecolalia, cu volosirea in formularea raspunsului a lui “eu”, cu greseli gramaticale in formularea propozitiilor.
Acum are 4 ani si 11 luni, are un vocabular foarte bogat, nu mai sunt probleme cu ecolalia, mai foloseste “cateodata” (cand nu e atent) “tu” in loc de “eu” si mai face greseli gramaticale in formularea propozitiilor, nu avem probleme cu pronuntarea vreunui sunet, nu se balbaie (cand nu stie raspunsul prefera sa nu raspunda sau imi cere ajutorul).
Iata care a fost parcursul nostrum:
1. am invatat mai intai cuvinte mono si bisilabice
2. am trecut apoi la invatarea cuvintelor cu mai mult de doua silabe
3. am invatat sa folosim verbe (recunosc faptul ca, aici, am intampinat ceva greutati)
4. am invata sa alaturam doua cuvinte ex: masina mare,
5. apoi am formulat propozitii simple, ex. Mananc supa, Fac, pipi, Vine mama
6. am insistat apoi pe prepozitii (pe care in prima faza le omitea) si am ajuns sa formulam propozitii simple folosind prepozitii: ex. Merg cu masina, Mananc la masa
7. apoi am inceput s ail indemn sa formuleze propozitii mai complicate ex: Merg cu masina Opel, Mananc branzica cu ou
8. am ajuns chiar la performanta de a face mici fraze ex: Merg la magazine sa cumpar pufuleti
9. apoi m-am concentrate asupra dezvoltarii gandirii si a logicii: facem joculete tip puzzle, lego, pun mai multe obiecte pe o masa (de ex. cateva creioane, cateva bomboane si alte lucruri mici) si il rog sa imi aleaga toate creioanele, sau amestec piese lego de diverse culori si forme si il rog sa mi le dea pe cele rosii sau pe cele mici, etc
Betiana, recunosc faptul ca, m-am speriat atunci cand am aflat ca la logoped poti merge in jurul varstei de 4-5 ani. M-am gandit atunci “Eu ce sa fac? Sa stau cu mainile in san 2 ani si sa nu fac nimic?” M-a panicat gandul asta si m-am pus pe treaba. Eu cred ca e foarte bun ajutorul unui logoped in astfel de situatii dar, la un astfel de cabinet poti merge doar cateva ore pe saptamana, pe cand eu, ca mama, sunt cu copilul in fiecare zi. Ajutorul parintilor e esential cand copilul intampina greutati. Sfatul meu e urmatorul: faceti tot ce se poate: controale medicale, vorbiti non stop cu el, antrenati-l la joaca, faceti-va timp in fiecare seara sa va uitati impreuna intr-o carte, etc…. orice simtiti ca e nevoie…. Numai nu asteptati ca altii sa rezolve problema sau sa se rezolve de la sine. Riscati foarte mult avand o atitudine pasiva.
Eu mai am de “lucru” cu baietelul meu (mai face ceva greseli gramaticale), nu e un mare vorbaret (nici nu cred ca va fi vreodata), dar am scapat de stress… e un copil normal care merge la gradinita, se joaca cu copiii fara a fi inhibat si aceste lucruri sunt foarte importante.
Va pup cu drag.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gazzella spune:

Betiana, felicitari pentru subiectul deschis!


Felix (3 ani si 8 luni) Bendis (1 an si 9 luni)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns betiana spune:

Draga Manut, felicitari ! Ai inteles la timp ca nu se poate sa astepti ani la rand fara sa faci nimic.Si ai procedat bine. Dar, orice logoped ti-ar fi spus ca baza unei corecte elocutii este respiratia si gimnastica organelor care contribuie la emiterea sunetelor.Eu, chiar daca practic logopedia de peste treizeci de ani, tot mai invat de la copii. Astfel, am invatat anul acesta ca poti sa canti in muzicuta aspirand aerul. Nu-i nostim ? Sunt copii mici care nu stiu sa respire corect si par ca atunci cand vorbesc gafaie. Sau copii care vorbesc pe nas, pentru ca ei nu stiu ( sau nu pot) sa respire corect pe gura. Intr-adevar, cel mai greu se invata verbele si prepozitiile. Si cred ca orice mama, atunci cand ii cumpara o carticica copilului stie ca trebuie sa verbalizeze, sa-i arate cu degetul diferite detalii ale imaginii. Si cand te joci, faci un castel, ii spui ce veti construi, ordinea pieselor, culoarea lor, pozitia pieselor (pe, langa, dupa...). In ultimii ani am fost mirata de faptul ca pana si copiii din grupele mari pregatitoare nu stiau toti sa vorbeasca in propozitii. Raspunsurile lor se rezumau la un cuvant-doua. Mi-am dat seama ca foarte putini copii sunt antrenati in povestiri.La fiecare sedinta de terapie logopedica antrenez copiii sa vorbeasca in propozitii, folosind corect acordul subiect- predicat.Mai sunt multe de spus. Deocamdata mai astept si alte interventii.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gazzella spune:

betiana, o intrebare
feciorul are unele probleme de pronuntie, adica r..si inca cateva
ii e greu sa se prezinte pentru ca are probleme in a-si pronunta numele - Felix - pe care-l prununta un fel de Sesix
deci din ce cauza se inregistreaza astfel de greutati in pronuntie si cum pot sa-l ajut
are un vocabular bocat, face fraze foarte complexe, dar foloseste termenii a doua limbi in aceasi fraza
in ultimul timp am observat o preferinta pentru itlaina, totusi
dar nu asta ma preocupa ci doar greutatile de prununtie



Felix (3 ani si 8 luni) Bendis (1 an si 9 luni)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Tonnia spune:

Cititi si ultimul mesaj al flaviutzei de la subiectul "A dat cineva risatarun...", e pe ultima pagina.

Si pe mine ma bate gandul sa incep niste exercitii cu baiatul meu, are doar 18 luni, nu stiu daca va coopera, o sa incerc de saptamana viitoare. Tu ce zici, betiana, e prea devreme?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gazzella spune:

tonnnia, dar pe tine te ingrijoreaza ceva la baietelul tau?


Felix (3 ani si 8 luni) Bendis (1 an si 9 luni)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Tonnia spune:

Da, ma ingrijoreaza ca nu vorbeste, stiu ca e devreme dar am intuitia ca o sa dureze mult mai ales ca si-a creat zeci de semne ca sa se faca inteles, aproape ca povesteste in semne, nu cred ca are de gand sa comunice prea curand si am inceput sa ma cam stresez. Totusi, spune Da cu sens. mai spune si un fel de ma-ma, ta-ta, aproximative, astea le spunea de cateva luni, deci nu vad o mica crestere, cat de cat. Altfel, e OK, e foarte activ si intelege bine de tot ce se intampla in jur, raspunde la comenzi foarte complexe, de felul: du-te in camera lui Dinu (fratele) si adu-mi din sertarul cu medicamente sprayul de nas. E un exemplu. Deci cred ca e OK. Isi pune singur CD-uri, stie ce contin cam 70 de CD-uri fara poze, doar dupa cum arata, dupa cum e scrisul dupa ele, dupa nu stiu ce, cum ia un CD ne arata tot prin semne despre ce e vorba, deci pare OK.
In loc sa se pregateasca sa zica ceva el face atatea semne, asta ma deruteaza. Daca-l pun sa repete ceva, da din cap ca nu, uneori rar de tot spune ceva aiurea vrand sa repete.
Am si citit multe pe aici si m-au influentat...



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

Acum va urma o pledoarie in genul "nu stati, nu asteptati,faceti ceva". Insa inainte as vrea sa precizez , din proprie experienta, ca oricat de multe ati citi, v-ati informa, etc, nu puteti egala zeci de ani de experienta ai unui specialist care vede lucruri pe care noi nu le vedem. eu am aflat de la logoped ca fi-mea are sigur polipi, la evaluarea de la gradi. stiam ca vorbeste pe nas, dar mi-a racit extrem de rar, banuiam ca are dar nu stiam ca sunt atat de dezvoltati incat s-o impiedice la respiratie, evident si la vorbit. So mergeti la specialist. cereti mai multe pareri. e esential.


As dori sa punctez, si daca sunt pareri contra v-as ruga sa ma corectati. Parintii stau ce stau si pe la 3 ani incep sa-si puna realmente probleme. ma bucur nespus sa vad ca sunt mamici care totusi isi pun problema mult mai devreme, dar in esenta, cam in jurul varstei de 3 ani parintele se panicheaza ca odorul nu vorbeste. e plin netul de mesaje "al meu are 3 ani si nu vorbeste". Se merge la un control, de cele mai multe ori se primesc pastilute si in paralel logopedie.

Ori experienta logopedica in Ro e axata mai mult pe corectiia viciilor de pronuntie. cu un copil maricel ,care intelege si coopereaza. de cele mai multe ori cu un copil peste 4 ani. cum e al meu,care intelege,verbalizeaza bine, dar are vicii de pronuntie.

Experienta logopezilor nostrii este destul de limitata in cazul copiilor cu probleme din spectrul autist, incluzand aici toti copiii care pe langa faptul ca nu vorbesc, au cel putin deficit de atentie . aia care nici nu vorbesc si par sa nu auda. In afara exista acel SPEECH THERAPIST la noi nu.

Logopedul clasic nu-l poate face pe copilul dumneavoastra sa vorbeasca, daca el sufera (cel putin) de un deficit de atentie pe langa faptul ca nu vorbeste.Il poate face pe al meu sa numai inverseze literele, il poate face pe al Gazellei sa-si spuna numele corect.

Ce ma supara pe mine mult de tot. Te duci la specialistul X si-ti spune de Risaturn iti spune la logoped, dar nu-ti spune NIMENI sa faci o munca de titan tu acasa cu copilul.Mie mi s-au prescris aceste medicamente pt un copil de 3 ani care spunea cuvinte,foarte multe, dar vorbea majoritat pe limba lui. Nu unul, doi mi-au dat si mi-au spus sa ma prezint peste cateva luni. dupa o consultatie destul de fugara. si in conditiile in care acel copil intelegea chiar peste nivelul varstei.

Cautati acei specialisti care va propun un program de lucru pe langa pastileturi, care va dau indicatii clare ce trebuie sa munciti cu copilul,care va dau teme pt acasa cum spunea o mamica pe celalalt topic. Fugiti de cei care va dau reteta va spun trei lulele de genul vorbiti mai mult cu el si va cheama la consult peste trei luni.exista oameni capabili si dedicati si la noi. Daca urmariti subiectele despre tulburarile de vorbire,limbaj,eu le-am urmarit pe toate de vreo cativa ani, veti vedea ca NU EXISTA succes doar cu pastilute si ca EXISTA si in Romania noastra reusite cu ajutorul unor specialisti competenti.dar numai cu munca,altfel nu.

Cautati logopedul care e dispus sa va explice cum sa continuati partial munca acasa, la fel, e dispus sa va dea teme ca la scoala, nu chestii de specialitate, dar un minim il puteti aprofunda si acasa si castigati enorm.

revin maine.




Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

Interesanta faza cu pastilele, aici n-am auzit sa se dea pastile la copii ca sa vorbeasca, ce fel de pastile sunt si cum actioneaza?
Nici fata mea n-a vorbit pina la 5 ani si totusi nu i-a recomandat nimeni vreo pastila (desi ce mi-ar fi placut sa fie asa simplu, nu vorbeste hop! inghite o pastiluta si-i trece!)
La logoped n-am ajuns niciodata decit pentru bilanturi si ni s-a spus ca deocamdata nu-i cazul, la inceput era prea devreme caci nu coopera in nici un fel si nu reusea sa repete nimic iar acum nu se stie daca mai are nevoie - are deja 6 ani si n-are cine stie ce probleme de pronuntie, oricum mai facem un bilant la toamna. In schimb a mers la un psiholog care se pare ca a jutat-o sa se "deblocheze".


Adélie la p'tite souris
Bijoux passion
Floricici din gradina mea

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gazzella spune:

Otilia,
felicitari pentru subiectul deschis de tine, imi place mult metoda Hanen
am citit aseara tarziu subiectul pe care-l recomanda Tonnia si am ramas, deocamdata, fara cuvinte
nu credeam ca e posibil, e prima oara cand vad si aceasta realitate

Tonnia,
70 de cd-uri eu zic ca-i mult, foarte muult, deci clar nu l-as include in retard mintal, una din cauzele intarzierii de limbaj (dar am in vedere varste ceva mai inaintate decat 1 an jumate). pe de alta parte nici nu pot sa-ti sugerez sa nu cauti sa stimulezi . mie-mi place mult INTERACT

Felix a fost un copil care chiar daca nu avea intarzieri de limbaj vorbea putine, era intotdeauna la limita de jos ca si vocabular activ, dar nu m-am ingrijorat niciodata pentru ca noi comunicam si inca bine, zic eu.
...ca-mi aduc aminte de semnele baietelului lui Tonnia eu zic ca-i ceva ce denota inteligenta
Tonnia, cred ca incerc sa-mi dau seama de unde se naste preocuparea ta, tu ai descris un copil fenomenal...ce anume ai citit, vazut, auzit de naste in tine preocupari?

Felix (3 ani si 8 luni) Bendis (1 an si 9 luni)

Mergi la inceput