Educatia acasa (homeschooling)
Raspunsuri - Pagina 18
inaioana spune:
Alice, mi se pare ca treci la concluzii in mod visceral, fara sa te gandesti putin. HS este despre noninstitutionalizare.
Motivele pentru care parintii aleg asta sunt foarte diverse. Unii o aleg din motive religioase (im mare cazul acelora pe care ii pomenesti - desi e de discutat pe tema asta), altii din motive de filosofie educationala (cazul tau daca ai alege HS, cazul meu si asa mai departe), altii din motive de securitate a copilului (parintii de copii care sufera de pe urma bullying-ului, care sunt dependenti de droguri, etc) si tot asa. Sunt multe motive si multe metode.
Daca eu expun parerea lui Bucurenci anti-institutionalizare si pro HS, asta face HS sa fie o idee socialista (Bucurenci este marxist)?
Daca eu expun parerea Institutului Mises despre HS (mai mult decat favorabila) asta face din HS o idee libertariana (de dreapta)?
Incearca sa judeci mai serios inainte de face etichetari de genul asta.
Btw, eu sunt agnostica si toate explicatiile religioase ale unor grupuri care fac HS din motive religioase ma lasa absolut rece, ba chiar mi se par foarte ciudate/hila/nereale..sau mai stiu eu cum. Dar le respect dreptul la educatie, care este fundamental.
Pe mine ca agnostica, ma jigneste o afirmatie de genul: "HS este o indoctrinare religioasa!".
Plus ca...daca dupa atatea discutii despre filosofia educationala HS/US tu ai ajuns la concluzia ca e o chestie religioasa (desi in tot subiectul asta nu s-a vorbit nici un moment despre nimic religios!!!)...eu nu stiu ce ti-as putea spune...
Ioana cu
Serghei (2 mai 2006) si
Katja (30 martie 2004)
http://educatielibera.blogspot.com/
gazzella spune:
incerc ca pe scurt sa-mi concluzionez pozitia
Sanziana spunea
quote:
Este binecunoscut ca ai nostrii copiii ne privesc ca pe un model, vor sa fie ca noi, ne copie...ar face orice sa ne atraga atentia si sa petreaca cat mai mult timp cu noi, parintii...
Este foarte greu sa iti gasesti timp, rabdare, obiectivitate sa poti sa fii ceea ce are nevoie copilul tau sa fii!!!
Sunt atat de multe de facut pentru noi parintii, job, comp, telefon, tv, farfurii nespalate, cumparaturi...etc...incat ajungi sa numeri pe degete minutele pe care le petreci efectiv cu copilul tau pe zi...In care esti 100% doar pentru el...
Si atunci HS este o necesitate...
Nu ca o metoda educationala, nu ca o pregatire a viitorului adult pentru societate, ci pentru a satisface nevoia ta ca parinte, si a lui, ca copil de a fi unul pentru celalalt...
acum va expun realitatea mea, a familiei mele:
am doi broscoi: brosco si broscuta, brosco de 3 ani care ma solicita in permaneanta, chiar daca aparent n-o face (modul sau de a ma sesiza e ori sa stea cu ochii in televizor, ori sa rastoarne "accidental" un pahar..ori.., iar broscuta de un an care dupa ce-si face alimentarea la tzitzi mai pleaca si mai trage de urechi catelul sau scoate vasele de prin dulapuri
)daca broscuta imi permite sa fiu senina ea nerecurgand inca la subtilitati ci pur si simplu aruncandu-se de pamant cand vrea sa reclame ceve, brosco chiar prin tacerea sa ma face sa ma simt al naibii de vinovata ca eu sunt la comp iar el la televizor.
A.M., asta aveam in vedere atunci cand am introdus
, nu este sanatos niciunui copil un parinte prezent fizic, dar absent ca si acordare a atentie, iar
imi erau pentru mineacum in situatia in care se alege HS sau US mama trebuie sa fie in societatea data 100% prezenta (asta pentru ca lipseste cu desavarsire comunitatea. pentru mine comunitatea nu inseamna intalnirile sporadice de la clubul de sah sau cel de pescari ci bunicul, vecina cu care s-au infiripat relatii de atasament durabile). Intrebare: cum face o mama sa fie 100% prezenta? io zic ca nu face, are toate sansele sa falimenteze cu brio. HS sau US este posibil si augurabil doar intr-o societatea in care copilul poate sa fie introdus intr-o comunitatea si poate sa i se asigure o continuitate in acea comunitate.
Deci eu cat timp voi mai locui intr-o tara in care copiii in mod sanatos sunt inchisi in modul cel mai riguros cu n-spe mii de lacate in gradinite, scoli pentru siguranta, incolumnitatea lor fizica nu pot sa ma aventurez in a practica HS sau US. cu toata alta ar fi situatia daca as trai intr-o societatea diversa, mai sanatoasa as spune unde copiilor li se pot deschide usile pentru a alerga in ulita pentru a bate mingea.
inaioana spune:
quote:
Originally posted by simali
Mai sus aveti un link al unei organizatii care sustine si promoveaza HS si US in Romania.
Organizatia respectiva nu sustine si nu promoveaza US (unschooling) ci numai HS structurat.
Nu ca ar fi vreo problema cu asta, fiecare sustine ce vrea...dar pentru conformitate, sa nu inducem lumea in eroare!
quote:
Originally posted by simaliCred in continuare ca ar trebui sa existe alternative la sistemul institutionalizat. Dar nu cred ca educatia libera trebuie sa devina o alta forma de indoctrinare a copiilor.
Fireste ca nu, (observ cu bucurie ca ai adaugat si aceasta idee mesajului tau initial care era foarte dur), dar nu vad de unde si pana unde ideea cu indoctrinarea?
Imi aduc aminte ca am mai discutat parca la acest subiect despre cum pot fi aparati copiii de ideile unor parinti bigoti si ca de la aceasta intrebare se ridica multe probleme. Daca vreti, le discutam si pe acestea...desi cred ca inca nu ne-am lamurit prea tare nici cu "ce o fi HS???"
Ioana cu
Serghei (2 mai 2006) si
Katja (30 martie 2004) http://educatielibera.blogspot.com/
gazzella spune:
A.M. referitor la modul in care se invata, invata un copil
eu am folosit termenul efervescenta, pe care tu l-ai preluat ca si euforie punandu-l in relatie cu agonia spunandu-mi ca actul invatarii nu trebuie sa aiba nimic de a face cu agonia - euforia
de acord!
in acelasi timp actul invatarii presupune si placerea invatarii, satisfacerea care urmeaza dupa ce s-a ajuns la o noua achizitie de unde si efervescenta actului invatarii (nu am in vedere o agitatie dezorganizata, nesanatoasa)
acum am inteles ca stimuli externi in acceptiunea ta sunt pedepsele si recompensele de unde ai crezut ca sunt si adepta acestora
in acceptiunea mea stimuli externi sunt tot ceea ce poate sa ofere un mediu, un spatiu fizic, si nu numai, exterior fiintei umane
ca un exemplu concret in cazul
Originally posted by gazzella
quote:
sa ne limitam doar la prima perioada a vietii (0-3ani), cum face un nounascut, mai tarziu copil sa se dezvolte optim in absenta stimulilor externi?
si tu mi-ai raspuns
quote:
Cum sa faca? Ca orice om de stiinta autentic: observa, incearca, trage concluzii, ajusteaza; repeta. Voila!
si-ti voi spune ca nu este suficient
in cartea antropoloagei Jean Liedloff " The Concept of Continuum" se aduce in discutie existenta unor pui apartinand speciei homo sapiens sapiens care s-au pierdut si au fost asimilati junglei si care au manifestat patternuri de dezvoltare specifice altor specii (lupului daca nu gresesc). chiar dupa o munca intensa de recuperare s-a esuat cu acesti indivizi ei rezultand irecuperabili
in acest sens am in vedere ca si stimuli externi un mediu favorabil, optimal puiilor apartinand speciei noastre care sa fie altul decat prezenta exclusiva ajunglei sau a patuturilor, premergatoarelor, monitoarelor care sa ne permita supravegherea nounascutilor, aparatelor de interpretat plansul, etc. un nounascut avand nevoie nu in ultimul rand de un model pe care sa-l observe, caruia sa i se raporteze (fiind fiinte profund sociale si invatand prin intermediul medierii sociale)
deci asta aveam in vedere cand spuneam stimuli exteriori lui, o mama prezenta, un mediu adaptabil nounascutului in care mamm sa potriveasca cu maiestrie, as spune, stimulii introducandu-l pe nounascut incet, incet in cotidian
A.M. ca o mult practicanta a AP consider ca RU ar fi urmarea cea mai fireasca a modelului educational pe care eu l-am adoptat, atat doar ca nu gasesc inca un cadru in care sa pot nepractica

si acum mi-ar placea sa intram putin in particularul voastru ca o familie (sunt indiscreta, dar asta e!)
cum vezi tu HS sau US cand tu esti mult ancorat in activitati la pc?sotia cum se raporteaza acestor filosofii educationale? considera ca ar mai tine-o curelile sa secondeze total (pentru ca despre asta este vorba intr-o societatea puternic indistrualizata (existand acele delimitari nesanatoase copilului pe care le aminteam cu cateva pagini in urma parca) putini fiind cei care au sansa de-a creste copii la o mare ferma, izolata de bestii, si nu le am in vedere pe cele apartinand padurii, dar avand totusi sustinerea comunitatii, o biblioteca bine fornita, etc)
spuneai de scoli care ar trebui sa fie deschise
cum te rapordezi acestui crez atunci cand fiica iti este introdusa intr-o scoala apartinand unei societati bolnave?
cum te raportezi situatiei atunci cand fiica, sa spunem ca ar fi interesata de prezervativul uzat vazut pe trotuar? asta-i cotidianul nostru, cu astfel de aspecte ma confrunt eu cand trebuie sa intervin, uneori brutal (si nu am in vedere palmile)
ori eu intr-o astfel de societate nu pot sa practic HS sau US pentru ca, recunosc, calitatea raportului nostru nu este intotdeauna dintre cele mai bune simtind si eu nevoia ca pentru 6 ore pe zi sa-mi recupar calmul, linistea (doar fii-mea azi mi-a resetat de vreo 3 ori pc-ul, iar eu m-am ridicat de aici de cel putin 20)
ei bine cand nu este nimeni care sa sostituiasca prezenta mamei, implicarea acesteia (ah, eu sunt mai mult singura sotul fiind plecat cam 5 zile din 7) atunci cum faci sa practici HS sau US? cine rezista sa raspunda pozitiv 24 din 24 pentru o perioada mai lunga de 2-3 ani?
pe bune, daca mi-ai pune la indemana solutii practice, daca as avea o comunitatea sanatoasa (fara pedofili in circulatie, fara stiri gen "ieri o fetita de 15 luni a fost rapita de langa mama", asta la 20 de km de casa mea) in care sa ne integram de maine nu l-as mai trimite la gradinita
iulia_b spune:
Bun, sa zicem ca un copil creste, invata departe de lumea dezlantuita. Dar apoi, ca adult probabil ca va trebui sa se "insereze" in lumea asta. Adica sa aiba un servici. Asta daca-i pregatit pt asta, posibil ca multi din copiii (ma gandesc la fete mai ales) pregatiti acasa sa urmeze calea "gospodina si mama". Imi sugereaza o comunitate inchisa.
Ori la servici de cele mai multe ori nu faci numai ceea ce-ti place, nu numai ce este ideal sau sublim. Vrei nu vrei trebuie sa te supui unor reguli, program, stil de imbracaminte, atitudine, mod de lucru. Copilul liber (imi aminteste de analiza tranzactionala) crescut acasa, care a facut numai ce i-a facut placere, fara influente exterioare va fi capabil sa se adapteze?
amoga spune:
quote:
Originally posted by simali
http://www.homeschooling.ro/ro/documents/professor.html
Mai sus aveti un link al unei organizatii care sustine si promoveaza HS si US in Romania. Eu am crezut, cu entuziasm ca aici este vorba despre educatie libera. Am ajuns la alta concluzie. Este vorba despre indoctrinare libera. Acest sistem este promovat in special de grupuri religioase.
Daca "aici" se refera la AHSR (Asociatia Homeschooling Romania), iar "acest sistem" se refera la 'homeschooling' in general, ma tem c-ai tras o concluzie pripita. E ca si cum te-ai uita la un iepure si-ai spune ca toate creaturile de pe planeta trebuie sa aiba urechi lungi si coada scurta.
quote:
Originally posted by simali
Sub pretextul "copilul meu poate sa invete ce vrea" pot sa bag si "copilul meu invata numai ce vreau eu, ca eu sunt ta'su".
Sigur ca poti; da' asta vrei sa faci? Iar daca altii o fac, e treaba lor. Tu (nu altcineva) va trebui sa decizi pentru copilul tau (nu al altuia).
quote:
Originally posted by simali
Cred in continuare ca ar trebui sa existe alternative la sistemul institutionalizat. Dar nu cred ca educatia libera trebuie sa devina o alta forma de indoctrinare a copiilor.
Clar mi-s de acord cu partea asta.
Cit despre influentele educatiei pe baze religioase in cadrul celor care promoveaza educatia ne-institutionalizata, am gasit destul de informativ urmatorul articol:
http://tinyurl.com/2j4dz6
Ideea e: NU pune semnul de egalitate intre "homeschooling" si "religious schooling". Pentru ca nu sunt unul si acelasi lucru.
A.M.
amoga spune:
quote:
Originally posted by gazzella
A.M. ca o mult practicanta a AP consider ca RU ar fi urmarea cea mai fireasca a modelului educational pe care eu l-am adoptat, atat doar ca nu gasesc inca un cadru in care sa pot nepractica
Ce e "AP"? Dar "RU"? ("Radical Unschooling"?)
Si cum adica sa "poti nepractica"?
Nu reusesc sa inteleg ce vrei sa spui. Poate se pierde din coerenta datorita intreruperilor dese de care spui ca ai parte, insa atita vreme cit nu-mi dau seama ce vrei sa spui, ma tem ca n-o sa stiu ce sa raspund.
quote:
Originally posted by gazzella
cum vezi tu HS sau US cand tu esti mult ancorat in activitati la pc?
Asta-i usor: ma dezancorez de computer, si ma ancorez in realitatile copiilor (evident, daca-mi accepta prezenta).
quote:
Originally posted by gazzella
sotia cum se raporteaza acestor filosofii educationale?
Se raporteaza bine: nu exclude nimic apriori, si pare sa aiba o atitudine pozitiva vizavi de entuziasmul meu in favoarea scolitului acasa.
quote:
Originally posted by gazzella
spuneai de scoli care ar trebui sa fie deschise
cum te rapordezi acestui crez atunci cand fiica iti este introdusa intr-o scoala apartinand unei societati bolnave?
Cred ca modul tau de-a pune intrebarile e cumva necoplanar :-) cu modul in care sunt eu obisnuit sa le intilnesc... Anyway, o sa-ncerc un raspuns, cu riscul de a raspunde de fapt la altceva decit ai vrut sa ma-ntrebi...
Daca iti pare ca traiesti intr-o societate bolnava, sfatul meu e sa cauti de urgenta iesirea d-acolo. (Poti sa alegi sa ramii si sa faci pe medicu', da' eu unu' nu recomand optiunea asta.)
Cit despre ce scoala sa frecventeze copiii -- prima sugestie ar fi: niciuna. Daca nu e o optiune viabila, atunci urmatoarea sugestie e: una care practica educatia bazata pe interesele celui educat. (De fapt, sugestia asta as face-o in aceeasi suflare cu prima, dat fiind ca imi pare a fi o alternativa demna de luat in considerare oricum.) Unde gasesti o astfel de scoala? Nu stiu exact. Poti incepe cautarile aci: http://www.educationrevolution.org/ , desi nu vad listata Italia (nici Romania) intre scolile afiliate. In orice caz, ii poti intreba (de obicei raspund); s-ar putea sa aiba sugestii.
In sfirsit, daca nici asa nu se rezolva problema, atunci probabil ca un tur al scolilor din zona si o selectie bazata pe propriile tale criterii e singura optiune ramasa. (Daca niciuna din scoli nu-ti par a fi ok, s-ar putea sa aiba sens sa te gindesti la mutatul intr-o alta zona. Poate chiar intr-una in care exista o scoala de genul celor sugerate la pasul doi.)
quote:
Originally posted by gazzella
cum te raportezi situatiei atunci cand fiica, sa spunem ca ar fi interesata de prezervativul uzat vazut pe trotuar?
As incerca sa o interesez in altceva, mai igienic (cel putin) ;-). Daca, totusi, ar insista in a stii ce-i cu ob'ectu' in chestiune, cred ca i-as raspunde ceva de genul: "Imi pare a fi o chestie pe care oamenii mari o folosesc cind nu vor sa aiba copii mici, asa ca tine..." :-)
quote:
Originally posted by gazzella
pe bune, daca mi-ai pune la indemana solutii practice, daca as avea o comunitatea sanatoasa (fara pedofili in circulatie, fara stiri gen "ieri o fetita de 15 luni a fost rapita de langa mama", asta la 20 de km de casa mea) in care sa ne integram de maine nu l-as mai trimite la gradinita
Incearca o comunitate mica (sat), de genul celor in care toata-lumea-cunoaste-pe-toata-lumea. S-ar putea sa ia ceva timp pina esti acceptat intr-o astfel de comunitate, insa o data "inauntru" esti destul de bine protejat din punct de vedere al securitatii personale.
A.M.
amoga spune:
quote:
Originally posted by iulia_b
Bun, sa zicem ca un copil creste, invata departe de lumea dezlantuita.
Imi pare ca asta e ce se-ntimpla cind iti trimiti copiii la scoala. Adicatelea: ii scoti din lumea lor (nu neaparat dezlantuita, da' parca poti sa stii cum o percep?) si-i trimiti sa-si petreaca ore-ntregi intre patru pereti, in compania unor adulti autoritari care pretind ca le stiu pe toate. (Okay, si-n compania unor copii, care au parte de acelasi tratament ca si ai tai.)
Aaa, si apropo, "scolitul acasa" nu inseamna deloc inchisul in casa. Din contra. As zice ca presupune o multime de iesiri in "lumea mare", adica oportunitati de observare a ceea ce se-ntimpla pe planeta (ce si cum lucreaza adultii, natura, etc.). Ceea ce cu greu s-ar putea spune despre abordarea scolit-intre-patru-pereti-in-liniste-si-cu-miinile-la-spate.
quote:
Originally posted by iulia_b
Dar apoi, ca adult probabil ca va trebui sa se "insereze" in lumea asta. Adica sa aiba un servici. Asta daca-i pregatit pt asta, posibil ca multi din copiii (ma gandesc la fete mai ales) pregatiti acasa sa urmeze calea "gospodina si mama". Imi sugereaza o comunitate inchisa.
Pai mai intii, nu va trebui sa fie "inserati" pentru simplul motiv ca nu au fost niciodata "extrasi" din lumea asta. Din nou: problema asta se pune copiilor institutionalizati ("Vai de mine! Ce ma fac dupa ce gat liceu'?"), nu celor care au fost tot timpul parte din viata de zi cu zi a comunitatii de care apartin.
Cit despre servici, nu vad care ar fi problema. Tind sa cred ca un copil care-si petrece timpul observind cum lucreaza alti adulti, o sa fie mai pregatit pentru un servici decit cei carora li se povesteste despre asta.
quote:
Originally posted by iulia_b
Ori la servici de cele mai multe ori nu faci numai ceea ce-ti place, nu numai ce este ideal sau sublim. Vrei nu vrei trebuie sa te supui unor reguli, program, stil de imbracaminte, atitudine, mod de lucru. Copilul liber (imi aminteste de analiza tranzactionala) crescut acasa, care a facut numai ce i-a facut placere, fara influente exterioare va fi capabil sa se adapteze?
Cu siguranta ca se va adapta. Un copil care invata sa decida pentru el insusi ce merita sa faca/invete si ce nu, nu este un copil inadaptabil unui sistem de reguli, ierarhic. Va fi, probabil, mai critic in ceea ce priveste deciziile autoritare arbitrare (you know, de genul bataii de joc generale practicata pe scara larga in mareata Armata Romana), insa nu va respinge apriori lucrul in echipa, sau in cadrul unei ierarhii. De ce-ar face-o?
A.M.
gazzella spune:
cate ceva despre AP (Attachment Parenting am incercat sa expun si aici)
http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=77953&whichpage=1
iar RU e chiar Radical Unschooling
iar nepractica (scris in cursiv) e o referire cam la ceea ce ar putea sa insemne Unschooling
adica sa caut acea comunitate restransa, probabil undeva in Amazonia, intr-un trib (e doar o ipoteza) si a lasa copiii sa craesca ca niste liane puternic ancorati in socialul comunitatii respective.
idealul l-ar constitui doar prezenta intr-o asemenea societatea a unui Leonardo, a unui Dante, a unui Benigni, a unui de Crescenzo si m-as declara multumita
si zau ca nu m-ar preocupa sa-i scolaresc ci m-as asigura ca pot sa leneveasca cat de mult posibil in preajma acestora, iar eu langa ei
dar e o utopie asa ca nu-mi ramane decta sa gasesc solutii realiste
quote:
Asta-i usor: ma dezancorez de computer, si ma ancorez in realitatile copiilor (evident, daca-mi accepta prezenta).



sunt curiasa ce varsta au copiii tai si cat timp iti petrci langa acestia
si sunt curioasa cum ai sa poti sa te detasezi total pentru a asuma roluri (zilele astea am facut la Baloo intr-o veselie
, Baloo care doarme, Baloo care face uaooo!, Baloo care face ghidi
si mai sunt), iar intre pauze mai spalam cate un vas (uite la asta sunt buni copiii, la ei jocul, asumarea jocului simbolic e gustat pe deplin, eu ma mai gandesc in timpul jocului la diagramele expuse de nu stiu care autor in nu stiu care referat, deci nu tine
, clar tre sa creasca sora-sa nitel sa se joace linistiti de-a print printese
uite cu Benigni ar tine, pacat doar ca nu-i la indemana mea

quote:
Se raporteaza bine: nu exclude nimic apriori, si pare sa aiba o atitudine pozitiva vizavi de entuziasmul meu in favoarea scolitului acasa
in ipoteza in care as accepta sa ma angrenez intr-o asemenea aventura totul ar cadea pe umerii mei, ma refer la ceea ce ar trebui sa se desfasoare in interiorul peretilor casei, motiv pentru care am mari retineri cu toate ca aceasta filosofie educationala ma atrage, chiar foarte mult
quote:
As incerca sa o interesez in altceva, mai igienic (cel putin) ;-). Daca, totusi, ar insista in a stii ce-i cu ob'ectu' in chestiune, cred ca i-as raspunde ceva de genul: "Imi pare a fi o chestie pe care oamenii mari o folosesc cind nu vor sa aiba copii mici, asa ca tine..." :-)
cat are fiica ta?
nu stiu.. ai mei nu accepta raspunsuri, motivari
ori ii iau pe sus, ori faptul e implinit
si cand ii iau pe sus reactia e una: o zbatere puternica de a scapa din bratele mele, un isterism care-i cuprinde mai intai pe ei ca pe urma sa ma cuprinda pe mine disperarea
cat are fiica ta incat asemenea argumente prind?
uite de asta spuneam eu ca e societate ptin croita pe masura copilului
cum ati traversat perioada primelor mici actiuni in care copilul incearca sa se defineasca, delimiteze pe sine? zau ca pe mine aceste perioade ma depasesc, fii-mea gaseste ca-i minunat, superextraordinar sa bea laptele doar din cana, sa manance doar singura si numai cu furculita
orice incercare de a o ajuta se termina intr-o revolta din partea sa
(astea sunt tot pentru mine!)Felix abia acum la trei ani intelege doar (daca pui mana mama se infurie, am incercat si cu mama se supara, am incercat si cu fa-mi placere, cred ca am incercat cam totul)
fug ca acum Felix o alearaga prin casa cu "io sono most(r)o"

amoga spune:
quote:
Originally posted by gazzella
iar nepractica (scris in cursiv) e o referire cam la ceea ce ar putea sa insemne Unschooling
As zice ca nescolire e o aproximare mai buna pentru "unschooling", decit nepractica.
quote:
Originally posted by gazzellama bucur sa aud, crede ca se va ocupa doar ea sau va beneficia si de ajutorul tau, aveti o mica comunitatea care sa va sustina (bunici, etc)?
Amindoura ne face placere sa fim in preajma copiilor, asa ca sigur o sa contribuim amindoi la educatia copiilor nostri.
Daca intrebarea se refera la partea cu 'stay-at-home', ei bine, mie unu' mi-ar place daca am alterna. Nu stim inca cum o sa iasa, dat fiind ca sunt tot felul de considerente care trebuiesc luate in considerare.
quote:
Originally posted by gazzella
nu stiu.. ai mei nu accepta raspunsuri, motivari
ori ii iau pe sus, ori faptul e implinit
si cand ii iau pe sus reactia e una: o zbatere puternica de a scapa din bratele mele, un isterism care-i cuprinde mai intai pe ei ca pe urma sa ma cuprinda pe mine disperarea
cat are fiica ta incat asemenea argumente prind?
Doi ani jumate. Si, ocazional, avem si noi parte de proteste in lacrimi si strigate. Totusi, in general, accepta explicatiile oferite atunci cind lucrurile nu se intimpla asa cum i-ar place.
quote:
Originally posted by gazzella
cum ati traversat perioada primelor mici actiuni in care copilul incearca sa se defineasca, delimiteze pe sine?
Cu bine, cred. Suntem inca toti intregi si sanatosi. Aventura continua. :-)
quote:
Originally posted by gazzella
zau ca pe mine aceste perioade ma depasesc, fii-mea gaseste ca-i minunat, superextraordinar sa bea laptele doar din cana, sa manance doar singura si numai cu furculita
Uau! Se-ntimpla ca si eu gasesc la fel ca si fiica ta: ca-i minunat sa bei laptic si sa maninci de unul singur, independent. (Si zau ca-mi pasa prea putin de baltile si petele de pe masa sau covor -- astea iasa la spalat; supararea nu.)
quote:
Originally posted by gazzella
orice incercare de a o ajuta se termina intr-o revolta din partea sa
A cerut ea ajutorul?
Poate, totusi, e mai simplu sa avem rabdare cu copiii si sa-i lasam sa se adapteze la obiceiurile noastre in ritmul care le convine lor (nu noua).
A.M.
