copii energici
Raspunsuri - Pagina 11
anamari spune:
Andrada
Uite, eu am sa punctez cativa din acei "parametrii normali de dezvoltare" ("milestones")afectati si pornind de la premiza ca I. copilul in chestiune, are o forma moderata/severa a AD/HD, are un coeficient de inteligenta medie, creste intr-un mediu obisnuit -FAMILIE: parinti cu limitarile lor -genul care nu ar fi capabili sa inteleaga un tratat de psihologie sau vor starni valuri cu noi metode de recuperare a copiilor cu deficiente-dar au suficiente resurse pentru o slujba decenta, pentru a-si administra propria viata.REGIUNE: undeva intre un orase american/vest european important sau centru universitar -cu deschiderea si resursele lui si un orasel romanesc de provincie cu lipsa lui de resurse si prejudecatile, astept sa vad ce alternative de recuperare se pot sugera. Sunt deschisa pentru orice sugestie, cu conditia sa fie functionala....
5 ani
Social
Isi doreste sa sa faca placut de prieteni si ii imita
Incepe sa fie mult mai disponibil in a urma reguli
Ii place sa joace teatru...
Emotional
capabil sa distinga fantezia de realitate
alterneaza intre un comportament de cooperare, si unul centrat pe propriile dorinte/nevoi
cognitiv
Intelege destul de bine notiunea de timp
E familiar cu toate lucrurile folosite in mod obisnuit- bani, mancare, ustensile...
limbaj
isi reaminteste parti ale unei povesti
Poate povesti o intamplare
Cunoaste nume si adrese
Miscare/motric
Poate sta intr-un picior mai mult de 10 secunde
Poate executa diverse sarituri...
Miscarile fine- ale mainii/degetelor
Poate copia triunghiuri si alte forme geometrice
Deseneaza un omulet cu cap si corp
Se imbraca si dezbraca singur
Foloseste furculita si lingura, si uneori si un cutit
6 ani
Isi poate lega singur sireturile
Poate prinde o minge mica -preum o minge de tenis folosind doar mainile
Poate copia un cerc si trasa linii curbe
Poate repeta cel putin 4 numere in secventa corecta
6 ani -8 ani
Cognitiv/lingvisitc
Dezvolta abilitatea de a numara, aduna si scadea fara a folosi suport vizual
Pot evalua relatii cauza-efect si categoriza obiecte pe baza de marime, culoare, cantitate si clasa.
Memoria se va dezvolta in mod considerabil -incep sa dezvolte tehnici de memorare.
Sunt capabili sa se exprime folosind structuri gramaticale complexe.
Social/emotional
Dobandesc un nou set de standarde si asteptari in relatiile cu ceilalti:
sunt capabili sa internalizeze concepte sociale mai complexe precum loialitate si suport reciproc.
prezinta un interes deosebit pentru intelegerea si ascultarea regulilor (internalizarea regulilor).
Varsta de 8 ani e un nou "prag" in dezvoltare- dupa aceasta varsta din punct de vedere social/emotional copii incep sa devina din ce in ce mai responsabili/maturi emotional si vor putea dobandi din ce in ce mai multa independenta...
Surse: Jean Piaget, National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities, American Academy of Pediatrics, si note dintr-un curs obscur/introductiv de "psihologie a dezvoltarii" de la universitate americana....Dintre parametrii i-am ales pe cei care sunt afectati de AD/HD intr-o masura mai mica sau mai mare -in condcordanta cu cele mentionate de mine in postarile anterioare
Andrada spune:
Anamaria, ma refeream la parametri normali pe care un copil cu ADHD nu-i poate indeplini. Nu la "general milestone".
Mie inca mi se pare ca abilitatea de a discerne si a iti concentra atentia printr-o ierarhie functionala a atentiei tine mai mult de intelepciune decit de dezvoltare minimala in parametri.
Cu alte cuvinte atita timp cit individul are capacitatea de a se concentra pe subiectele care il atrag, singura diferenta dintre el si ceilalti e abilitatea de a discerne ce e prioritar in viata lui, si asta deja e performanta pe care o numim in general intelepciune, nu?
A
www.desprecopii.com/chatnew/Desprecopiichat/PaginapersonalaView.asp?nickname=Andrada" target="_blank">Camera lui Marcu
anamari spune:
Andrada
quote:
Cu alte cuvinte atita timp cit individul are capacitatea de a se concentra pe subiectele care il atrag, singura diferenta dintre el si ceilalti e abilitatea de a discerne ce e prioritar in viata lui, si asta deja e performanta pe care o numim in general intelepciune, nu?
Andrada,fara suparare, ce ai descris tu aici se numeste persoana confuza care nu stie ce vrea de la viata si nu AD/HD...
nu stiu, probabil ca nu reusesc eu sa explica corect ce inseamna AD?HD dar voi mai incerca inca odata:
1.AD/HD nu e numai o probleme de atentie ci afecteaza o multime de functii care sunt sau nu direct corelate cu atentia.Printre acestea:
1.memoria de lucru
2.functii motrice
3.functia de "activare" -care ne ajuta sa trecem dintr-o stare in alta-de exemplu de la starea de treaz la cea de somn si vice versa...
4.atentia- unde atentia este inteleasa ca si capacitatea de baza a mintii umane de a discrimina/selecta anumiti stimuli. e partea ce mai de baza a atentiei care nu depinde de ce ne dorim noi sa realizam. Exista studii in aceasta directie care nu au nici o legatura cu AD?HD-le voi cauta, nu imi mai aduc aminte exact autorii, dar au fost (o mica) parte din dizertatia mea prafuita pe modele mentale.
Exemplul cel mai des folosit:intr-un amfiteatru plin un student "aude" toti stimulii, dar proceseaza numai vocea profesorului.Modele mentale care simuleaza acest proces indica ca exista un numar de "straturi" de neuroni care proceseaza informatia si in virtutea obtinerii starii maxime de echilibru numai un stimul(vocea profesorului) va fi procesat complet pana la nivelul cel mai inalt-celelalte se vor "pierde pe drum". In reteau neuronala (modelul mental) selectia stimulilor se face pe baza unui sistem complex de functii matematice. La nivelul creierului uman aceasta "stare de echilibru maxim" se realizeaza prin intermediul unor porcese chimice complexe. Si e vorba de procese mentale de baza, sub nivelul constient....procese care sunt dincolo de controlul nostru voluntar....
5.functia de organizare/structurare a informatiei- din nou e vorba de un proces mental in care se cauta a se obtine starea maxima de echilbru. aceasta functie e folosita pentru a completa de exemplu o imagine-puzzle- sau o poveste pe baza informatiei stocate deja in memorie. E implicata in predictia unor evenimente pe baza experientei trecute. E implicata in rationalizarea de la cauza-efect la regula.
Exemplul pe care mi-l aduc eu aminte era al unei fetite careia i se arata o imagine a unei petreceri de la o zi de nastere si ea comleta elementel lipsa in imagine pe baza experientei anterioare:petrecerea ei, a prietenelor, povesti samd...Acelasi proces"simplist" sta la baza "descoperirii" legilor fizice. Asa cum mai pomenisem e un dat al mintii umane sa urmareasca coerenta maxima...
si inca o data, functiile mai sus enumerate sunt afectate de AD/HD- memoria de lucru e deficitara, functiile motrice se dezvolta mai incet sau sunt "impaired"(afectate) ,functia de "activare" e si ea afectata-probleme de a adormi, probleme de a te trezi, probleme de a sta locului, probleme de a porni/initia o actiune/activiate, fie prea rapid, fie prea incet...atentia e afectata in masura in care de obicei copilul cu ad/hd nu poate discerne intre stimuli-el nu aude numai vocea profesoarei, ci toate zgometele din clasa in mod simultan.... [functia de organizare/structurare a informatiei- incapacitatea de a organiza informatie intr-o imagine coerenta, de a povesti coerent , consistent -un copil cu AD?Hd poate povesti incepand cu sfarsitul continuind cu inceputul povestii si ignorand total partea de mijloc si asta la varsta de 5-6 ani cand daca te uiti la lista cu "general milestones"-"parametrii normali de dezvoltare"- se presupune ca poate povesti o intamplare.
anamari spune:
acum o sa adaug un avertisment (caveat) la mesajul anterior:
1, e scris in pauza de pranz si nu sunt de specialitate - ca urmare sper sa se inteleaga ca terminologia nu e cea mai exacta, si nic formularea cea mai fericita...si de aici ghilimelele...
2, cercetarile din domeniul neuropsihologiei sunt inca in fasa si ca urmare pentru explicatii am recurs uneori la procese simulate intr-un "model al mintii"- inteligenta artificiala.
3, tocmai pentru cercetarile sunt in fasa unii termeni sunt "imprumutati" din domenii precum filosofia psihologiei sau filosofia stiintelor cognitiei...
anamari spune:
acum voi reveni asupra acelor "general milestones" care sunt folosite de majoritatea pediatricenilor si p[sihologilor pentru a determina intr-o prima faza daca un copil se dezvolta "in parametrii normali" sau nu....
quote:
Poate sta intr-un picior mai mult de 10 secunde
Poate executa diverse sarituri...
Poate copia triunghiuri si alte forme geometrice
Deseneaza un omulet cu cap si corp
Se imbraca si dezbraca singur (se include capacitatea de deschide fermoare, nasturi etc)
Foloseste furculita si lingura, si uneori si un cutit
Isi poate lega singur sireturile
Poate prinde o minge mica -preum o minge de tenis folosind doar mainile-mingiile mari nu conteaza
Poate copia un cerc si trasa linii curbe
si daca consideram ca AD/HD afecteaza functia motrica, capacitatea unui copil cu AD/Hd de a atinge aceste milestones la varsta de 5-6 ani va fi afectata in mod proportional cu severitatea conditiei si capacitatea lui de a compensa...
de la cazuile grave unde are probleme in a se imbraca si dezbraca singur, sa foloseasca furculita si lingura...la cele mai usoare unde problemele se reduc la scris si trasarea de linii curbe....
anamari spune:
quote:
Poate povesti o intamplare
Intelege destul de bine notiunea de timp
Dezvolta abilitatea de a numara, aduna si scadea fara a folosi suport vizual
Pot evalua relatii cauza-efect si categoriza obiecte pe baza de marime, culoare, cantitate si clasa
Sunt capabili sa se exprime folosind structuri gramaticale complexe.
sa ne gandim putin ce functii joaca un rol important aici:
1. functia de organizare/structurare a informatie
2.memoria de lucru
3. atentia
copilul cu AD/HD nu numai ca va elimina detalii importante dintr-o poveste dar de multe ori va re-povesti intamplarea total anapoda, sau chiar mai frustrant desi pe moment poate sa repovesteasca intamplarea si e atent si a inteles peste o zi totul "a disparut in neant, parca"-o da, asta e memoria de lucru nu mai e atentia de vina....
notiunea de timp -presupune ca e capabil sa inteleaga/proceseze relatia dintre experiente trecute, evenimente prezente si predictii- deci e capabil de a structura informatia....
ok acum trebuie sa ma intorc la munca...dar revin cu mai multe precizari, daca e nevoie....
anamari spune:
Andrada,
nu stiu daca am reusit sa te conving, sa sa iti explic despre ce vorbesc....
deplang si eu , ca si tine, cazurile in care un copil cu anumite probleme de atentie, neastamparat, cu/sau fara probleme de comportament-care de multe ori sunt cauzate de mediu sau de alte conditii se trezeste cu un diagnostic de AD/HD si pleaca acasa cu un pumn de medicamente care numai bine nu ii fac....
din nefericire e foarte greu sa explic cand un deficit de atentie e AD?HD sau nu...
1.o data pentru ca probabil experienta ta e complet diferita- asa cum ziceam atentia e afectata la un nivel de care nu suntem constienti, care e un dat al mintii umane ....
2. pentru ca presupune o intelegere a termenului de "atentie" dincolo de limbajul comun- e vorba de "atentie" asa cum e ea folosita de pshihologi si neurologi si care nu are nici o legatura cu prioritati, intelepciune samd...
asa cum am precizat , persoanele cu AD?HD pot fi atente cand ceva ii stimuleaza , le face placere-dar cand vorbim de placere, iarqasi nu folosim termenul in sensul luio hedonist, sau cel comun-vorbim de acei stimuli care pot ridica pragul de excitare neuronala, si atunci datele ecuatiei se schimba desigur....
edit: uite un experiment poate merge, incearca sa te duci intr-o sala/camera plina in care vorbesc 3-4 persoane in acelasi timp si incearca sa-i auzi pe toti la acelasi timp-distinct, si nu ca zgomot de fond. spune-mi si mie cum a fost....
anamari spune:
si pana nuuit aici:
Smolensky, Paul. 1986. Information processing in dynamical systems: Foundations of harmony theory. In Parallel distributed processing: Explorations in the microstructure of cognition. Vol. 1, Foundations, David E. Rumelhart, James L. McClelland and the PDP Research Group, 194-281. MIT Press.
asta era articolul de la care pornisem cu procesarea informatiei si modele ale mintii...
anamari spune:
quote:
Incepe sa fie mult mai disponibil in a urma reguli
sunt capabili sa internalizeze concepte sociale mai complexe precum loialitate si suport reciproc.
prezinta un interes deosebit pentru intelegerea si ascultarea regulilor (internalizarea regulilor).
internalizarea regulilor tine si ea de doua functii/abilitati discutate:
1.memoria de lucru
2.capacitatea de a structura informatia
capacitatea de a prezice reactii bazandu-ne pe ezxperienta anterioara...
plus ca social acele "social cues" sunt f. importante iar copilul cu AD/Hd va avea probleme:
sa le observe/probleme de atentie
sa le proceseze importanta/ sa le internalizeze intr-un patern care sa il ajute in prezicerea/interpretarea reactiilor in circumstante similare,....probleme de structurare a informatiei
quote:
isi reaminteste parti ale unei povesti
cunoaste nume si adrese
din nou probleme ale meoriei de lucru...
anamari spune:
quote:
Memoria se va dezvolta in mod considerabil -incep sa dezvolte tehnici de memorare
am lasat la urma acest parametru al dezvoltarii:memoria.
Memoria de lucru-care nu are nimic de a face cu atentia -se dezvolta progresiv in primii ani de viata, urmand ca in primii ani de scoala sa poata fi la fel de functionala ca si in cazul unui adult. Memoria de lucru este cea in care "stocam" informatia pentru scurta durata -un minut, o ora, o zi, urmand ca -dupa caz informatia sa fie pierduta sau stocata mai departe in memoria de lunga durata.In cazul unui copil cu AD?HD memoria de lucru nu va atinge niciodata parametrii normali-crescand astfel si mai tare frustarea educatorului care a reusit sa-i capteze in final atentia, si pentru moment sa comunice informatia, sa se faca inteles-ca a doua zi sa trebuie sa o ia de la capat pentru afurisita aia de memorie de lucru a functionat anapoda si nu a stocat in memoria de lunga durata informatia asa cum trebuia...ba de multe ori nastrusnica asta nu atinge parametrii normali nici la varsta adulta....
Plus ca de obicei copii cu AD?Hd sunt imaturi emotional- de obicei se recomnda a se scadea o treime din varsta pentru a ajunge la varsta reala
acum lasand gluma la o parte,
AD/HD din perspectiva mea e mai curand o problema de dezvoltare decat una de atentie,
problemele de atentie si hiperactivitatea sunt doar doua simptome a unui deficit cu mult mai complex ...
problemele de "atentie" se refera de fapt la dificultati de discriminare a stimulilor si nu la alegerea constienta de a ne concentra asupra unor probleme pe care le consideram prioritare....
de cele mai multe ori cauzeaza intarzieri in dezvoltarea armonioasa a copilului care il afecteaza cognitiv, social si emotional...
Uneori aceste intarzieri sunt compensate, recuperate pana la varsta adulta fara nici un fel de srijin terapeutic special-de cele mai multe ori deficientele vor afecta si persoana adulta...
si pentru moment cred ca ma opresc aici pentru ca am cam inceput sa ma invart in jurul cozii si sa ma repet fara sa fiu mai clara...
Si fara nici o intentie de rautate sau sarcasm recomand persoanelor care vor sa aprofundeze problema sa incerce sa lucreze unu la unu cu un copil afectat sever care nu primeste nici un fel de tratament ...