Ortodoxie din Postul Mare in Postul Mare (17)

Raspunsuri - Pagina 13

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns star33 spune:

quote:
Originally posted by irina.c.
hi,hi,Nicol,dar ce-ti veni sa-ti faci permanent,ca mie mi-a placut tare mult cum iti sta parul.Cred ca n-a fost ispita,te-a ferit Dumnezeu sa-ti smulgi parul din cap de ciuda ca l-ai facut cret.

Irina si bb Ilinca(26 apr '04)
Trebuie sa cobori din barca daca vrei sa mergi pe ape.
today



Irinuca, m-a ferit Dumnezeu, da' pe o groaza de bani. Si inca o ispita: am o pofta de mancare de sparg frigiderul ! Vorba aia, mananc de post, dar ma imbuib cu mancare. Poate se indura Domnul sa ma ajute, ca altfel...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns fdoina spune:

Conchita,
La cat esti tu de luptatoare, parca te vad peste vreo zece ani cu unul mic in spate, unul in carut si alti doi-trei tropaind pe langa tine

Am cateva versuri pentru voi, de la cine credeti?
Psalmul IUBIRII de DUMNEZEU

DOAMNE, as vrea sa-mi arat
IUBIREA mea de TINE
Dar toate se frang
In INCHINACIUNE!

Toate se pot spune,
Doar IUBIREA se [b]TACE;
IUBIREA se ASCUNDE,
Si nimeni nu o stie,
IUBIREA,INCHINAREA de Taina,
IUBIREA, DUMNEZEIASCA ICOANA.

DOINIREA IUBIRII
Este singura cantare,
IUBIREA, ce se CHEAMA,
IUBIREA, ce se ASTEAPTA,
IUBIREA, ce nu se poate uita
IUBIREA, ce nu poate muri,
IUBIREA, ce nu se poate ucide,
IUBIREA, ce in sine PLANGE,
IUBIREA, CRUCEA VESNICIEI[/b]!
(Cuviosul Ghelasie de la Frasinei)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

Bucuriile Postului in perioada Invierii – 3 martie 2006, Pr. Serafim Joanta

Bucuria este o trasatura fundamentala a credinciosului.
Sf. Serafim de Sarov saluta pe toti care veneau la el, in orice perioada a anului : « Bucuria mea, Hristos a inviat ! »
Bucuria trebuie sa o avem si in momentele cele mai grele ale vietii, dar trebuie sa fie o bucurie profunda. Nu trebuie sa ne caracterizeze tristetea, nici deznadejdea, care ne paralizeaza fortele sufletesti.
Nietzsche a spus : « Crestinilor, fiti mai bucurosi ca sa fiu si eu crestin ! »

In Post nu trebuie sa fim posomorati, inchisi in noi. Cine simte Postul ca pe o povara, ca pe ceva impus din afara, nu a inteles ce e postul si nu e ortodox, pentru ca Biserica Ortodoxa este o Biserica ascetica ! Dimensiunea ascetica a crestinsmului a fost pastrata in ortodoxie. Prin asceza invingem patimile si rautatile, legaturile interioare care vin din afara (de la diavol) si din interior (firea mostenita de la parinti). Aceasta fire mostenita este marcata de la inceput de nelibertate si necuratie. Ca sa ajungem la libertatea launtrica, este nevoie din partea noastra de un act de vointa. Faptul ca nu ne nastem liberi nu inseamna ca suntem condamnati pentru aceste deficiente, pentru ca ele pot fi corectate daca luptam cu ele. Aceasta lupta interioara este dureoasa si poate dura ani, chiar zeci de ani… scopul ei este transformarea launtrica, insotita de nadeje si bucurie launtrica. Aceasta bucurie este mai profunda decat durerea luptei impotriva patimilor. Ortodoxia este formata din antinomii, trebuie sa ne invatatm sa gandim antinomic. Aceasta durere este transfigurata, patrunsa de bucurie, de nadejde, de seninatate, care se nasc chiar din aceasta lupta.

Chiar si atunci cand zicem ca nu exista solutii, atunci Dumnezeu e aproape si face minuni, daca rabdam ca Hristos si nu deznadajduim. Nimeni nu a suferit atat de mult ca Hristos : in Gradina Ghetsimani a transpirat sange, atat de mare ii era incordarea sufleteasca… S-a simtit parasit, dar Dumnezeu Tatal Ii era aproape si L-a intarit. De aceea trebuie sa invatam de la rabdarea lui Hristos si sa zicem si noi cand ne rugam : « nu precum vreau eu, ci cum vrei Tu ! »

Pr. George Remete : « Tacerea lui Dumnezeu (pe care noi o percepem ca pe o indiferenta) este mai profunda si mai plina de putere decat Cuvantul lui Dumnezeu ! »
Aceasta tacere ne transmite mai multa putere ! Trebuie sa fim atenti si sa tacem si noi, sa intelegem Taina tacerii.
Limbajul veacului ce va sa fie (dupa a doua venire) este tacerea.
Vorbim chiar prea mult cand ne rugam, ne obosim mintea rugandu-ne cu prea multe cuvinte ! Trebuie sa citim acatisetele, dar sa ne mai oprim din cand in cand din rugaciunea verbala si sa trecem la rugaciunea existentiala, cea care angajeaza inima. Trebuie sa intram, pe calea mintii, in inima, sa experimentam tacerea noastra in intalnirea cu tacerea lui Dumnezeu, asa vom intelege mai mult ce este rugaciunea : sa scoti din tine puterea lui Dumnezeu care se afla in NOI, in strafundurile fiintei noastre, harul e ascuns in inima, dar invelit intr-o scoarta dura a pacatelor.
Puterea intra din inima in minte, inima este centrul vital-existential al omului.

Postul – ne ajuta sa intram in noi, sa sorbim puterea lui Dumnezeu din noi.
Sf. Scriptura este temeiul vietii duhovnicesti, alaturi de Sf. Traditie care reprezinta trairea, practica bisericeasca neintrerupta. Sa avem grija sa nu confundam Sfanta Traditie cu alte traditii « locale » care pot fi de ani de zile practicate, dar nu au fundament in Sf. Scriptura (Impartasania la 40 de zile).

Postul are temeiuri in Sf. Scriptura (Vechiul si Noul Testamnet) si in Sf. Traditie. El trebuie insotit de alte practici ascetice : metanii, slujbe lungi la care stam in picioare. Oamenii urmaresc comoditatea, dar aceasta asceza si infranare ajuta la disciplinarea firii noastre launtrice (Sf. Pavel : « Imi chinuiesc trupul ca sa ii biruiesc pornirile patimase »). Noi nu ne uram trupul, care este de la Dumnezeu, ci incercam sa deosebim ce s-a strecurat din afara si a distrus, o roade pe creatia lui Dumnezeu (materia). Deci asceza nu e lupta impotriva trupului, ci eliberarea trupului de ceea ce pacatul a adaugat/distrus in natura.

Dumnezeu a dat aceasta porunca a Postului lui Adam in Rai : prin asceza, Adam ar fi ajuns in comuniune cu Dumnezeu.

Toti marii profeti s-au pregatit pentru misunea lor prin post, care era inteles ca retinere totala de la mancare si bautura (apa), era o jertfa pentru angajarea in lucrarea lui Dumnezeu.

Cand cerem ceva lui Dumnezeu, trebuie sa ne angajam si noi mai intai cu post, sa renuntam la « viata » noastra (adica la mancare si bautura), sa faci aceasta jertfa dandu-i inapoi viata ta lui Dumnezeu, Care ti-a dat-o.

Din banii economisiti pe care nu ii mai cheltuim pe mancare sa dam saracilor.

Prin post ma ofer lui Dumnezeu ca un vas deschis pentru ca Dumnezeu sa poata veni si lucra in viata mea…

Postul inseamna a nu manca de loc. Foarte multi putem sa tinem un astfel de post, numai ca trebuie sa exersam cu intelepciune, trebuie evitate extremele. Ortodoxia este calea dreptei-masuri.

Dumnezeu nu are nevoie de postul nostru, ci pentru noi postim, pentru sanatatea noastra. Ar fi bine sa incepem prin a manca numai jumate din cat mancam, altfel mancarea oboseste si ingreuiaza trupul.

Macar miercurea si vinerea putem incepe prin a tine post negru pana la pranz, apoi pana la ora 3, apoi pana seara.

(o doamna i-a povestit ca la ei in familie nu se manca nimic in ziua de vineri, nici cand era copil, si ajunsa la 75 de ani era foarte sanatoasa)

Trebuie sa ajungem la o disciplina duhovniceasca pentru a simti puterile lui Dumnezeu, totul e sa lucream constant in viata noastra (nu azi postim, maine nu, azi mergem la biserica, maine nu).

Diavolul incepe sa ispiteasca atunci cand incepi sa postesti, pentru ca vrea sa te faca sa ranunti, sa te aduca inapoi. Acest lucru se intampla mai ales la incepatori, ca sa-i descurajeze, asa ca trebuie sa avem grija sa nu ne speriem daca avem ispite, nu trebuie sa renuntam.

Ar trebui sa postim de cate ori ne aflam intr-un moment de cumpana : la necaz, la pregatirea unui examen, in orice incercare.



mami de ileana si ioachim

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

Daca se obisnuieste cu putin post, omul e capabil de mult post, el insusi se mira cat de putin poate manca. Dar trebuie sa fim indrumati de duhovnic, fiecare sa isi cunoasca masurile. Postul trebuie facut rational, cu pasi marunti ajungem departe. Asa simtim marile binecuvantari ale postului.

Postul e randuit ca sa usureze, sa ne deschida inima spre rugaciune, cu care se completeaza reciproc. Vom observa schimbarile launtrice, dar acestea nu se pterec dintr-o data !

Prin post se reduc patimile, mintea intra mai usor in inima, nu mai e trasa in jos de “mustul” simturilor. Mintea nu are voie sa se coboare decat in inima !
Olivier Clement : « Mintea coboara in pantece, omul si-a scos inima din circuitul duhovnicesc. Suntem o civilizatie intelectuala, seaca, fara caldura… »

Inima e centrul vietii noastre sufletesti (numai la ortodocsi)

Daca ortodoxia ar fi traita cu adevarat, s-ar salva lumea, dar din pacate nu e asa. Daca noi am fi niste exemple, am atrage oamenii la Hristos, dar noi nu dam exemplul unei ortodoxii pure, pline de bucurie, seninatate, curaj, noi ne plangem – nu suntem ortodocsi !

Mesajul ortodox nu se aude ! noi nu stim decat sa fim anti-catolici, anti-protestanti…

Nu trebuie sa facem minuni, dar daca am posti cu adevarat, daca am merge la biserica…

Trebuie sa vedem o ortodoxie VIE, nu inchistata, ortodoxia are exigentele ei - post, asceza, care sunt dimensiuni permanente, nu sunt legate de impartasanie, sunt impreuna ! Impartasania nu e condintionata de post, ci de viata curata !
Nu inseamna ca e rau daca tinem post inainte de impartasanie, cu cat faci un efort mai mare, cu atat mai bine !

Daca cineva este bolnav si nu poate tine post, nu inseamna ca nu se mantuieste – poate inlocui postul cu altceva. NU EXISTA SITUATIE IN CARE SA NI SE PIARDA SUFLETUL !

Nu postim, nu ne rugam, nu ne impartasim doar de dragul de a posti, de a ne ruga si de a ne impartasi, acestea trebuie sa ne transforme, sa avem iubire, bucurie, pace, apropiere de semeni.
Postul nu e un scop in sine, ci trebuie sa duca la unirea cu Dumnezeu, la bunatate, iertare, delicatete (sa nu jignesti pe nimeni).
Unii fac judecati care nu au de-a face cu o realitate duhovniceasca : ii osandesc pe catolici, pe protestanti, spun ca nu se mantuiesc… sunt nebuni cei care spun asta. Dumnezeu mantuieste pe cine vrea EL ! Dumnezeu stie viata fiecaruia. Daca cineva e habotnic, poate fi mandru fara a fi constient de acest pacat.

Postul trebuie sa ne duca la smerenie, la pocainta, la vederea pacatelor, sa ne vedem pe noi primul dintre pacatosi : « Tosi se mantuiesc, numai eu merg in iad ! »
Dar noi gandim pervertit atunci cand ii osandim pe ceilati. A fi ortodox nu este suficient !

Trebuie sa avem o asezare profunda, intimitate, pocainta, sa ne spovedim si sa ne impartasim cat mai des, pentru ca asta inseamna sfanta Liturghie.

Semnul sfinteniei e delicatetea. Sa nu condamnam pe nimeni, nici cu gandul !
Fiecare gand rau este o energie negativa pe care o introduc in suflet si ma paralizeaza. De asta a spus Hristos ca un gand rau, o privire patimasa este pacat. Dar noi nu ne dam seama pentru ca nu avem sensibilitate duhovniceasca. Daca insistam cu aceste ganduri vom avea tulburare.

Judecata este patimasa atunci cand nu ii suportam pe altii.
Pentru a avea viata duhovniceasca curata, trebuie sa renuntam la noi insine, altfel nu inaintam, nu ne maturizam, ba chiar dam inapoi.
Sa ne judecam pe noi, nu pe ceilalti, altfel ne condamnam pe noi insine.

Ortodoxia este judecata echilibrata, asa am simti cum lucreaza Invierea in noi, nu doar la Paste.

Olivier Clement : « Omul isi traieste moartea si invierea in fiecare zi. »
La necaz, parca viata ni se diminueaza. Daca nu te lasi cuprins de deznadejde si te rogi, atunci inviezi, a trecut gandul paralizant !

Trebuie sa cautam pacea launtrica, linistea, bucuria…

Dumnezeu nu ne lasa sa ne pierdem nicioadata in viata, DACA nu ne lasam noi de El. (trebuie sa mergem pana in iad cu Dumnezeu de mana !)
Totdeauna, Dumnezeu e cu mine. Daca nu simt, este din cauza mea, nu sunt pregatit sa-L simt.

Aceste momente de moarte-inviere ne intaresc, ne sunt necesare in viata. Prin incercari omul creste duhovniceste, altfel ramane copil. De asta trebuie sa-I multumim lui Dumnezeu PENTRU TOATE !

Sa fim senini, inclinati spre a ierta si a uita raul, care altfel ramane un focar care te paralizeaza si te distruge.
Raul nu are existenta ontologica, nimic rau nu ramane, se duce ca fumul. Sa vedem dincolo de mizeriile care ne imbacsesc viata. Ultimul cuvant nu il are raul, care nu exista, intotdeauna triumfa binele ! Daca am crede asta, viata ni s-ar lumina si ne-am duce crucea mult mai usor.

Ortodoxia nu e morala (cum a ajuns sa fie catolicismul), ci este dincolo de auto-impunerea moralei apusene, care e superficiala fara asceza. NUMAI IN ASCEZA MORALA DEVINE EXISTENTIALA !
« Nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine ! » (Sf. Pavel)
« Mana mea e mana lui Hristos ! » (Sf. Simeon Noul Teolog)

Trebuie sa ajungem sa ne identificam cu Hristos, sa avem o MORALA INCARNATA !

Cand spunem un cuvant bun, gura noastra este gura lui Hristos, cand ne maniem, gura noastra devine gura celui rau.

Ortodoxia este transformare launtrica, sa trecem de la morala, de la ce gandim si ce vrem la o stare existentiala. Trebuie sa ajungem sa ne bucuram de post si de rugaciune, nu sa le simtim ca impuse din afara. Postul nu e o datorie din afara.




mami de ileana si ioachim

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

« Sfant nu e cel fara de pacat, ci cel care isi recunoaste pacatul si traieste pocainta. » (un sfant rus, Luca)

Sfintii nu au fost supraoameni, ci au fost constienti de pacatele lor.
Noi suntem caldicei, de asta nu avansam, sfintii erau mai radicali.

Nu tot ce a spus un sfant e litera de Evanghelie, pentru ca si ei au fost oameni cu neputintele lor (Sf. Grigorie de Nyssa a sustinut apocatastaza, dar asta inainte de a fi interzisa in Sinod)

Intrebari de la public :

- Ce facem daca parintii ne interzic sa mergem la biserica, sa postim ?

- Este e o cruce pentru acel copil… sa nu ii suparam, sa ne rugam mai mult… trebuie sa ii luati cu ingaduinta si sa incercati sa-i convingeti, altfel pot fi indepartati, trebuie sa avem o sensibilitate mai mare, sa nu sufere nimeni in urma noastra…


- Cum scapam de gandurile din timpul rugaciunii ?

- Cu cat ne rugam mai mult, se naste rugaciunea curata, dupa ANI, toata viata trebuie sa progresam, sa ajungem sa dorim rugaciunea, nu sa ne fie o povara.
« Inchide-ti mintea in cuvintele rugaciunii » (Sf. Ioan Gura de Aur)

Daca exista ravna, incet-incet, din cantitate se naste calitatea.

Cand ne rugam, ar fi bine sa o facem atunci cand suntem odihniti, nu cand venim acasa seara dupa o zi de stress, mai bine dimineata.

Nici ingerii nu pot asculta rugaciunile noastre pe cat de repede le cititm ! #61514;

Daca nu ne interiorizam, suntem superficiali, doar credem ca suntem “ceva”.

Noi trebuie sa dam marturie prin viata noastra, nu sa-i judecam pe altii!
Avem o credinta atat de curata si n-o traim !...


- Ce parere aveti despre ecumenism ?

- Ecumenismul este un efort sincer de a da urmare rugaciunii lui Hristos ca « toti sa fie UNA »
Toti cei botezati in numele Sfintei Treimi : ortodocsi, catolici, protestanti - ar trebui sa fie una, o singura Biserica. Toti sustinem ca suntem ucenicii lui Hristos.

Ce sa facm pentru a ajunge la asta ? Sa ne acceptam asa cum suntem, sa nu ne certam cu ei, sa nu ii judecam, sa nu le punem etichete. Trebuie luati cu bunatate, fara a te certa cu ei.
Ce facem noi pentru ca ei sa fie constienti ca s-au indepartat de Adevar ? Este nevoie de un DIALOG, de un efort de a clarifica din partea noastra, a ortodcsilor, dar nu se pune problema de a renunta la credinta noastra.

Suntem dezbinati de 1000 de ani, aceasta prapastie nu poate fi umpluta imediat (dialogul ecumenic a inceput de 50 de ani)
Trebuie sa ne rugam lui Dumnezeu ca NOI sa dam marturie, sa aratam prin fapte, nu prin « teologie ».

Orice dogma pune limite, dar Dumnezeu depaseste orice definitie !
« Avem nevoie sa construim un sistem teologic, pe care imediat trebuie sa-l minam ! » (Lossky).

Daca te inchizi intr-un sistem teologic, asta te poate duce la ratacire.
Sf. Grigorie de Nyssa : « Daca dogmele sunt golite de dragoste, devin idoli ! »
Dogma devine arma impotriva celorlalti, « litera » (golita de iubire, de continutul ei) « ucide » !

Daca noi nu traim aceste dogme, nu trebuie sa le discutam !

Ecumenismul trebuie facut de sfinti, nu de teologi !
Teologii se pot certa la nesfarsit, ca o adunatura de nebuni.

Este nevoie de o intelegere profunda, sa-l convingi pe celalalt cu starea ta sufleteasca, pentru ca altfel, numai prin cuvinte este imposibil. « Orice cuvant poate fi combatut cu alt cuvant. » (Sf. Ioan Gura de Aur)

E usor sa judeci, sa-l numesti pe celalalt « eretic », dar TU cine esti sa spui asta ?


- Ce facem daca in post suntem invitati undeva unde se mananca de dulce ?
- Daca putem, sa anuntam dinainte ca postim sau ca suntem « vegetarieni ». Daca nu se poate, macar sa evitam sa mancam carne. Avem libertatea de constiinta pentru a alege.
Sf. Pavel : « Tot ce faceti, sa faceti din credinta, altfel e pacat ! » (si ca postiti, si ca nu postiti )

Postul trebuie sa fie o stare permanenta, niciodata nu trebuie sa te imbuibezi, sa nu ti se trezeasca simturile.

« - Cine se impartaseste bine : cel care se impartaseste des, cel care se impartaseste rar sau cel care se impartaseste o data in viata ? - Acela care se impartaseste cu vrednicie ! »





mami de ileana si ioachim

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

quote:
Originally posted by spic de grau

Buna seara,


Gandacelul, vreau sa iti spun ca am citit cat de impresionata ai fst de cartea Parintelui Serafim Rose, si i-am povestit acum 2 seri cumnatei mele de ea, ca am auzit ca e f buna, si ca daca are ocazia sa si-o cumpere (ea e f credincioasa, tine aproape toate posturile).

Azi mama a venit din RO si ghiciti ce avea in bagaje: cartea Parintelui!! Mi-a cumparat-o cumnata mea!! Nu mi-a venit sa cred ochilor!!

Cam asta vroiam sa va spun, ca acum am si eu cartea Parintelui, si ca sper cu ajutorul lui Dumnezeu sa o citesc si sa se "lipeasca" ceva de mine.

Pupici, (chiar daca nu scriu, eu va citesc din umbra)




vaaaaaaaaai ce ma bucur!!!

sa imi spui daca iti place!!!


mami de ileana si ioachim

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

fetele, cele trei postari de mai sus sunt notitele din conferinta... sa va fie de folos!

cine are urechi de auzit...


mami de ileana si ioachim

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns DARAEL spune:

quote:
Originally posted by antoioana
Darael, spune: ai facut ceva frumos in ratacirea ta departe de forum? Poate incurc eu personajele...


Sigur nu incurci nimik !
Ce am facut ?
Am renuntat la “Singur” si la “Ratacitor prin Lume” – consumau prea mult spatiu pe Forum !

DARAEL
http://www.geocities.com/dara2el/

“A te invinge pe tine insuti este prima si cea mai frumoasa dintre toate victoriile.“ DEMOCRIT

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Gandacel-multumim Sfatul asta mi-a placut,o sa incerc sa-l pun si eu in practica:
"Macar miercurea si vinerea putem incepe prin a tine post negru pana la pranz, apoi pana la ora 3, apoi pana seara.Trebuie sa ajungem la o disciplina duhovniceasca pentru a simti puterile lui Dumnezeu, totul e sa lucream constant in viata noastra (nu azi postim, maine nu, azi mergem la biserica, maine nu)."Postul negru e fara apa?Dar anafura si agheasma se poate lua dimineata?Sau se ia dupa ce se termina postul negru?Irina si bb Ilinca(26 apr '04)
Trebuie sa cobori din barca daca vrei sa mergi pe ape.
today

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns daro26 spune:

Sunt si eu pe aici, va citesc, desi n-am mai scris de anul trecut.
Multumim, gandacel , pentru transcrierea conferintei! E o frumoasa lectie de postire.
Am gasit si eu cartea despre viata parintelui Serafim Rose. Am citit putin din ea, capitolul despre adormirea parintelui, care e...rascolitoare. Abia astept sa incep sa o citesc (de la inceput).

Stiu ca ziua femeii crestine e de Bunavestire, iar 8 martie e introdusa artificial intre sarbatorile noastre. Totusi e asa de inradacinata incat am sunat-o pe mama sa-i spun "La multi ani!"... Voi ce faceti de 8 martie?
Am si "profitat" de 8 martie asta, i-am zis sotul meu saptamana trecuta ca-mi iau eu cadoul de 8 martie, si uie-asa am venit acasa cu cartea despre parintele Serafim.


O zi buna tuturor si post cu folos!


Roxana

Mergi la inceput