RUGACIUNE COLECTIVA PT A DOBANDI PRUNCI BUNI (53)

Raspunsuri - Pagina 19

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns caciantoni spune:

SLAVIT SA FIE DOMNUL!

dragutelor si cipicah.....sinaxarul de azi.....

http://www.calendar-ortodox.ro/luna/februarie/februarie03.htm.



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns caciantoni spune:

SLAVIT SA FIE DOMNUL!

dragutelor si cipicah.....sinaxarul de azi.....

http://www.calendar-ortodox.ro/luna/februarie/februarie03.htm.



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns caciantoni spune:

fetele....iertare.....am dat alt link....imi cam face figuri netul

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns caciantoni spune:

mai incerc o data.....

http://www.calendar-ortodox.ro/luna/februarie/februarie03.htm

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ioanact spune:

Citat:
citat din mesajul lui caciantoni

fetele....iertare.....am dat alt link....imi cam face figuri netul

"Doamne intoarce-i la bunatate si la rugaciune pe toti vrajmasii mei." (Parintele Gherontie Puiu - Manastirea Caraiman)



Doamne Ajuta!

Din cauza ca ai pus punct la sf. link-ului..si de aici eroarea.

ALBUM
POZE RECENTE
Ioana creste mare

Cum creste bebe Justina

ALINA de IOANA (11 Ianuarie 2008) + 29+ - Justina
DOAMNE AJUTA-NE, sa ne nastem sanatosi!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cami_antonia spune:

feteleeeeeeee

da ce mai faceti????????????
nu e nimeni prin zona????????????
va pup
eu astept sa se trezeasca bebe
sa ma joc cu ea

am intrat sa va mai fac o mobilizare
poate mai intrati si la ajutor umanitar la bazare
sunt multi copii si oameni care au nevoie de ajutorul nostru

va pup
doamne ajuta!

SPUNETI O RUGACIUNE PENTRU ALINA - operata pe creier SI ADRIAN - sa aibe putere sa o ingrijeasca
DOAMNE AJUTA!
DONEAZA 2 EURO LA SMS 879 PANA LA SFARSITUL ANULUI PENTRU ALINA DONESCU
povestea ei la www.alinadonescuumanitar.blogspot.com

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nike974 spune:

cami,vreau si eu bebe sa ma joc cu el.
deja mi-e dor de bebele meu.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nike974 spune:

Ministerul Muncii a propus comasarea indemnizației care se acorda la nașterea unui copil și a sumei destinate trusoului pentru nou-născuți, iar suma rezultată ar fi trebuit să se ridice la 380 de lei, însă aceasta va fi de numai 350 de lei, deoarece se va acorda la fiecare naștere, nu doar la primele patru, ca până acum, potrivit reprezentanților Guvernului, citați de site-ul Incont.ro.

“Prin legiferarea propunerii publicate pe site-ul Ministerului Muncii, s-ar acorda aceeași sumă pentru toți copiii, indiferent de rangul nou-născutului. Indemnizația are o valoare mai mică pentru că suma alocată de la bugetul de stat pentru această prestație rămâne aceeași. Pe parcursul anului 2010 este practic imposibilă alocarea unor sume suplimentare de la bugetul de stat”, au declarat reprezentanții Ministerului Muncii.

Trusoul pentru nou-născuți

De asemenea, "în sprijinul acordării unor prestații sociale eficient adresate publicului vulnerabil, Legea nr.482/2006 prevede o nouă formă de sprijin pentru familiile în care se nasc copii, respectiv trusoul pentru nou-născu#539;i. Acesta urma să fie acordat sub forma unui set de produse destinate nou-născutului. Dat fiind insa ca procedura de achiziție a produselor pentru trusou în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2006, cu modificările și completările ulterioare, impune o perioadă destul de lungă pentru realizarea tuturor demersurilor pentru achiziție si având în vedere diversitatea produselor existente pe piață și volumul achiziției, prin Ordonanța Guvernului nr.3/2007, cu modificările ulterioare, s-a stabilit ca pentru copiii născu#539;i în perioada ianuarie 2007 – decembrie 2009 să fie acordată contravaloarea trusoului", informează site-ul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Lili_g spune:

În urmă cu câțiva ani, în timpul unei călătorii în țară, parintele Roman Braga a avut amabilitatea să ne acorde următorul interviu.

Lumea Monahilor: - Părinte Roman Braga, ați venit de curând în România. Vrem să pornim în interviul pe care îl vom realiza, să descoperim prin intermediul Sf. Voastre pe părinții pe care i-ați cunoscut în România și în același timp să ne spuneți și ce experințe ați cunoscut Dvs. în Statele Unite unde v-ați stabilit de foarte mulți ani... Haideți să o luăm cu începutul: ce părinți ați cunoscut aici?

- Părintele Roman Braga: Este a treia vizită a mea în România și dacă mă întrebați de părinții duhovnicești pe care i-am cunoscut și care au avut o înrâurire, o influență asupra persoanei mele, sunt aproape toți în cimitir...Dvs. poate că ați auzit din scris sau din anumite cărți, pe care ei le-au publicat, dar eu am plecat de tot...sunt în America de 36 de ani. Și lucrez în America nu atât printre români, cât mai ales printre ortodocșii americani, cu tineretul născut acolo și crescut acolo. O să vă dau câteva nume de părinți care au influențat viața mea spirituală. Poate să fi auzit de părintele arhimandrit Benedict Ghiuș. Cred că a murit la mânăstirea Cernica și este îngropat acolo. Ei bine, vreau să vă spun că el a fost modelul meu de viață. Desigur că și alți părinți îmbunătățiți care nu erau cărturari. Pentru că pe mine mă interesează, m-a interesat așa întotdeauna, nu cei care erau cărturari ci oameni duhovnicești, mai ales cei simpli. Pentru că ei au o adâncime specială. Pe care cărturarii nu o pot înțelege pentru că sunt mult mai complicați și mai sofisticați și în pregătirea lor spirituală. Nu spun că nu sunt de valoare. Dar adâncimile unui părinte Antipa, de la Cernica, care a trăit vreo 40 de ani în Muntele Athos și care era „tipicarul” mânăstirii Cernica și duhovnicul multor intelectuali din București, care se duceau la acest om care abia știa să se iscăleasc㠖 nu făcuse carte – m-a impresionat. Oamenii simpli spun lucrurilor pe nume; ei nu vorbesc mult, dar vorbesc ce trebuie și cuvântul lor este foarte adânc, de multe ori în metafore și în pilde pentru că ceea ce nu poți exprima logic – și noi exprimăm logic foarte puțin – merge prin pilde, metafore, prin forme de limbă care sunt aproape, prin mit ca să spun așa. Așa cum mitologia greacă ne-a dat cultura europeană și nu se poate o cultură fără Hesiod și fără Homer în Grecia și în Europa, tot așa și mitologia asta românească, țărănească ne-a dat niște călugări mari în mânăstire, care vorbesc în metafore niște lucruri foarte adânci. Ăsta a fost părintele Antipa de la mânăstirea Cernica. Îmi amintesc când eram student teolog mă duceam la mărturisire și el mereu îmi spunea: „să nu te faci preot, taică”. Așa iubea preoția și îi era frică de preoție. El care slujea altarului, aproape întotdeauna: „să nu te faci preot taică, fă-te dascăl de copii”, adică profesor, „că dacă te faci preot, îți moare soția, îți iei altă soție, s-a terminat cu preoția, s-a terminat cu mântuirea”, zicea. „Preoția”, zicea, „e foc, e foc, taică”. Erau niște oameni, care vibrau, dar nu sentimental și dramatic cum se întâmplă cu mulți alții, dar foarte „la punct”, la obiect, „to the point” cum spunem noi; nu întrebuințau multe cuvinte. Și ăsta este părintele Antipa. Îmi amintesc pe urmă tot la Cernica, părintele Fotie, care când slujea Sf. Liturghie sau lua rândul cu săptămâna să slujească Sf. Liturghie, purta un ștergar la gât, așa de alb...Ei se apropiau de Sfânta Masă cu o anumită smerenie, dar și cu teamă. Și dvs. dacă sunteți teologi și vreți să vă faceți preoți, vă recomand să nu devină comună Sfânta Masă și Sfânta Euharistie și Sfânta Liturghie. Pentru că Sfânta Liturghie nu este o rugăciune; este ceva care se întâmplă acolo;vine Dumnezeu și intră în materie, în materia pâinii și a vinului, care este aceeași cu materia Universului întreg și se sfințește, după cuvintele Sf. Maxim Mărturisitorul, tot Cosmosul printr-o Sfântă Liturghie. Sfânta Liturghie este centrul liturgic al Universului. Și ne sfințim și noi. Am văzut astăzi un lucru extraordinar la Catedrală, la Catedrala Patriarhală... Nu mai vorbesc că Patriarhul a rămas în urmă că trebuia toată lumea să-l atingă. Dar oamenii întind mâinile să atingă și pe preoți și hainele lui și tot...pentru că instinctiv ei știu că plouă harul Duhului Sfânt în biserică; că nu suntem singuri; că acolo sunt îngerii; că Mântuitorul în Sfântul Potir nu este Singur. Și acum cu toate că s-a încuiat Catedrala Patriarhală pentru că e noapte, acolo sunt coruri de îngeri, pentru că este Sfânta Euharistie. Ei bine, călugării știau lucrul ăsta nu din cărți, nu din teologie, nimeni nu i-a învățat teologia euharistică. Oamenii aceștia simpli m-au cucerit pe mine foarte mult când eram copil. Nu vă spun că am făcut un seminar monahal eu la mânăstirea Cernica, de aceea îi cunosc mai bine pe cei de acolo.
- Și duhovnicul dvs. de la Canal, care era tot un om simplu și pe care am putea să îl includem tot în genul acesta de părinți duhovnici?
- Ei bine, aici este un răspuns puțin mai lung. La Canal am avut un duvohnic, părintele Evghenie, stareț la Mușunoaiele...și acela m-a determinat pe mine să mă fac călugăr, pentru că eu nu m-am călugărit de tânăr. Aveți aici în România acum niște călugări copii, ceea ce e foarte frumos; sunt nevinovați, dar eu m-am călugărit la 34 de ani, după prima închisoare; că să știți că eu am mai avut și concediu, n-am stat atâta timp în închisoare, în România; mi-au dat un concediu de 5 ani, în care am fost arestat numai la Paști și la Crăciun; n-am făcut nici un Paști și nici un Crăciun afară. De aceea Patriarhul Iustinian s-a silit ca să fiu scos din țară. Dumnezeu să-l ierte! A fost un mare patriarh și care a înțeles foarte mult pe cei care suferă. În ciuda faptului că unii oamenii din presă astăzi îl critică și pe Preafericitul Teoctist la fel, dar ei sunt mari înțelegători ai suferinței umane. Duhovnicul meu de la Canal, părintele Evghenie, era tot un om simplu și el. De aceea m-am și apropiat de dânsul. Dar ce fel de om simplu? Știa „Scara” Sf. Ioan Scărarul pe de rost. Și veneau preoții catolici și călugării catolici, cu care eram foarte buni prieteni noi...Noi acolo în închisoare uneam biserica, o desuneam... Numai că nimeni nu ne-a înțeles și când am ieșit din închisoare, nu s-au uitat la noi; dar ne-am rugat împreună cu preoții catolici, cu cei uniți, cu toți, și părintele Evghenie, un călugăr smerit ortodox, era în centrul atenției lor. Toți îl admirau. El nu făcea lecturi, dar el recita pe Sfinții Părinți. Avea o memorie extraordinară. Așa cum era părintele Cleopa. Și asta m-a influențat pe mine. Pentru că el mi-a spus: „ să știi că Dumnezeu te-a adus în închisoare pentru un anumit scop”; ca orice om, când am ajuns în închisoare m-am întrebat și eu în anumite momente grele „de ce Doamne?”, „de ce eu?”; eram și eu ca tâlharul din stânga Crucii, care întreba: „de ce eu să sufăr și alții nu? Dacă Tu ești Fiul lui Dumnezeu, fă ceva!”. Dar Dumnezeu mi-a scos în cale niște oameni care m-au lămurit că Dumnezeu m-a adus acolo pentru un anumit rost.

Drumul însingurării, drum către inimă...

În afară de aceasta am avut în a doua închisoare o experiență mult mai mare, pentru că am fost izolat. Preoții au trecut prin izolări de câte 1 an sau 2, singuri în celule, pentru că voiau ca preoții să devină niște bestii, ca animalele; nu vă spun că în 11 ani nimeni din cei care au fost în închisoare n-a văzut hârtie, creion sau carte; asta era „tratamentul intelectualilor”; pe cei de dreptul comun îi educau ca să îi redea societății comuniste; nouă ne luau toate mijloacele de informație și nu am văzut ziar, creion, hârtie, nimic, dar asta a fost foarte bine pentru că în loc să ne facă animale, așa cum probabil că era scopul, ne-a întors către noi înșine ca să ne punem întrebarea: „ce suntem noi?”. Pentru că vă spun: când stai între patru pereți ai celulei și nu ai nici un orizont, nici o perspectivă unde să privești, te întorci către tine însuți; trebuie să te întorci, să te duci undeva; nu sunt singurul, dar acolo am descoperit noi infinitul din noi; că persoana umană este infinită, că așa a făcut-o Dumnezeu, a suflat asupra sa și I-a dat Dintrânsul ceva care nu moare niciodată. Că adâncul din noi, care este după Sfinții Părinți și locul rugăciunii, unde locuiește Dumnezeu, este ca un atom, știi, căruia nu îi mai dai de capăt. În adâncul acesta din noi este Templul Dumnezeului Celui Viu, cum spune Sf. Apostol Pavel. Atunci, în situația aceea de izolare timp de doi ani aproape, singur, atunci am înțeles cuvintele Scripturii, pe care le memorizasem cândva: „voi sunteți Biserica Dumnezeului Celui Viu că Dumnezeu, Duhul Sfânt locuiește în voi”. Atunci am înțeles de ce Mântuitorul a spus: „Împărăția lui Dumnezeu este în voi”. Că Dumnezeu dacă nu îl căutăm în noi, nu este material sau spațial să îl plasez într-un colț, undeva. Trebuie să ne întoarcem să explorăm universul din noi. Explorarea universului din noi este o experiență care trebuie făcută. Este o aventură mare și singura în viața omului, să știți. Tineretul astăzi fuge. Fug de ei înșiși. Instinctiv ei știu că este ceva extraordinar înăuntrul nostru, că Dumnezeu este acolo. Această explorare a universului interior este aventura cea mare.

Trupul este un instrument de comunicare; când două persoane comunică, comunică prin trup; cum să vă explic eu acuma: noi stăm în camera asta într-un univers de unde: unde scurte, unde mai lungi, diferite lungimi de undă; aici e un televizor, dacă apeși pe un buton acolo vin niște voci de departe, dar ele n-au în natura lor nimic de-a face cu sârmele alea din televizor sau cu bateriile alea care sunt acolo, sunt cu totul de altă natură; aceasta ar fi după mine și legatura dintre suflet și trup; dacă lovești televizorul acolo într-un loc poate că dispare imaginea, după cum dacă mă lovești pe mine în tâmpla asta poate că eu ajung să nu mai văd; dar dacă lovești în altă parte televizorul, dispare sunetul; tot așa centrul vorbirii din creier, dacă lovești într-altă parte omul nu mai poate vorbi; dar nu însemnează că omul este creier; sufletul este cel care urăște, iubește, gândește la infinit, întrebuințează cuvântul de „nemurire” că pisica sau câinele nu au ideea de „infinit”, sau animalele. Acesta este omul nemuritor.

Ortodoxia americană sau mărturia adevărului

Întorcându-mă la închisoare pentru că m-ați întrebat; după prima închisoare am venit și m-am călugărit. În a doua închisoare am făcut aventura asta a descoperirii centrului ăsta, al centrului religios din om, unde trebuie să îndreptăm toate rugăciunile noastre. Există un cuvânt al Sfântului Serafim de Sarov care spune: „ieșirea din tine este ieșirea din Paradis”. Noi acolo în America, ca ortodocși, avem această misiune: să schimbăm direcțiunea cunoașterii pentru că Apusul, cultura apuseană din care face parte și America, are o cultură cosmologică: ei se duc în spațiul extraterestru, explorează universul din afară de ei. Ortodoxia, și rostul ei, este ca să întoarcă atenția omului că mai există o dimensiune. Nu disprețuim cunoașterea cosmologică, cunoașterea din afară de noi, pentru că întrânsa sunt amprentele lui Dumnezeu ca și Creator, dar pentru a ne cunoaște pe noi și pe Dumnezeu trebuie să ne întoarcem înăuntru, și cunoașterea lui Dumnezeu este o experiență personală. Pe Dumnezeu nu Îl poți cunoaște fără să te cunoști pe tine. Dacă începi să te cunoști „cine ești tu, cine sunt eu”, îți dai seama, Îl descoperi pe Dumnezeu întotdeauna, pentru c㠄omul este icoana lui Dumnezeu”. După cum știți El a zis: „să-l facem pe om după chipul și după asemănarea Noastră”. Omul modern n-are timp să se cunoască pe sine pentru că este prea ocupat cu cunoașterea în afară de sine. Iar din punctul de vedere al vieții morale, și tineretul mai ales nu poate suporta aventura intrării în sine și ca un fel de scăpare („escape” noi îi spunem) cultivă lucrurile zgomotoase, adică, așa cum este în Apus vorbesc...Poate că și aici în România acuma, ceea ce nu aș dori să se întâmple într-o țară ortodoxă: muzică de-asta, nu rock, rock-ul e clasic acuma, mai nebună muzică există decât atât; se duc la concerte în care se zgârie pe față, plâng, își rup hainele, concerte care te demonizează.

Nu poate un tânăr în America să stea singur pe o bancă 2 ore. Ce tragedie este! Și vă dau un exemplu: noi avem niște tabere de copii vara, tabere religioase le spuneți dumneavoastră aici, îi aducem să învețe religie. Pentru că în America nu se predă religie în școlile publice. Niciodată nu s-a predat. Nu pentru că americanul nu este religios sau este împotriva bisericii, americanul poate nici n-are noțiunea de biserică pentru că acolo sunt 1200 de secte și atunci nu știi ce fel de religie să predai în scoală. Și statul, care de fapt e respectuos față de biserică: nu plătim taxe, nu plătim pe proprietăți, pe nimic, a refuzat să introducă religia în școală pentru că nu știe ce fel de religie să predea. Așadar, revenind, aveam o tabără de copii și era o fetiță care avea 2 radiouri: unul în dreapta, altul în stânga, și cu 2 căști, una în urechea stângă alta în cea dreaptă, probabil că erau 2 programe: unul de sport și unul de muzică din asta, și eu i-am spus: „shut it off”-„închide-le!”. Și știți ce mi-a spus? „Părinte, dacă eu le închid, înnebunesc!”. Ce tragedie la o fetiță de 14 ani să spună lucrul ăsta. „Dar tu nu poți să stai pe banca aia? Stai 1 oră acolo!”. „Dar ce să fac?”. „Nu faci nimic; stai și taci; poate Dumnezeu vrea să-ți vorbească ceva!”.

Vedeți ăsta este rolul Ortodoxiei în cultura apuseană. Nu să ne cunoască lumea. Noi de multe ori suntem mândri, avem creștini în Franța, în Germania, în America. Ei și ce?! Nu pentru asta Dumnezeu ne-a trimis acolo, nu să facem bani; ne-a trimis acolo să deschidem porțile unei cunoașteri adevărate să deschidem porțile Bisericii pentru că ei nu au Biserică. Sfintele Taine nu există la protestanți. Nu există în lumea protestantă. Cei care vin la Ortodoxie în America (și sunt foarte mulți care vin), parohii întregi de baptiști, mai ales cei din Sud, ei caută Biserica. Și citesc, pentru că majoritatea celor care se fac ortodocși sunt intelectuali în America, citesc, și-au găsit în Constituțiile Apostolice și la Sf. Iustin Martirul, în Apologii, descrierea Sfintei Liturghii, despre Taine și se întreabă: „ dar când au dispărut Astea de la noi?”; „suntem noi în Biserică sau nu suntem în Biserică?”. Și încep să caute Biserica! Interesant că nu se duc la catolici. Pentru că catolicii sunt foarte liberali, să știți. Mai ales după Sinodul al II-lea de la Vatican au reformat Liturghia, au introdus jazz-band în biserică, chitare electrice pentru că ei vor să aducă tineretul în biserică. Tineretul e mult mai înțelept. Tineretul nu se duce. Au pierdut tineretul, vocațiile toate, pentru că atunci când intri într-o biserică chiar un tânăr vrea să vadă ceva diferit decât pe bulevard. Ortodoxia dimpotrivă vrea să impună ritmul din biserică care este ritmul normal al omului: vezi pe preot ridicând mâinile în sus, pe diacon pășind într-un anumit ritm, cădind biserica. Ăsta e ritmul nostru uman, normal. Pe acesta Ortodoxia vrea să îl impună și pe stradă, nu să aducă strada în biserică, cum se întamplă în biserica romano-catolică.

Tragedia Occidentului

De aceea spun despre tineretul de acolo și despre noi toți care ne ocupăm de ei, dorința noastră este, cu ajutorul lui Dumnezeu, ca să schimbăm direcția cunoașterii, să schimbăm așa numita filosofie apuseană, umanismul și relativismul, care este bazată pe om, nu pe Dumnezeu. Nu se predau în școli valori absolute: ce e bine astăzi, mâine poate fi rău/ ce e rău astăzi, mîine poate fi bine; totul este relativ. Dacă Familia și Biserica nu le dau valori absolute, școala nu le dă! Toată filosofia în școală este bazată pe evoluționism, care de fapt nu este o știință, ci este o filosofie, bazată pe materialismul filosofic al sec. al XVIII-lea. Vă spun un lucru: dacă noi nu venim de nicăierea, cum se învață în general în școlile din Apus, și nu ne ducem nicăieri, tânărul la 14-15 ani spune: „dar nu merită să trăiești”; „adică cum: eu nu vin de nicăieri, nu mă duc nicăieri; de ce să trăiesc să mă îmbolnăvesc de cancer, de ce să plătesc taxe la guvern, de ce să nu mă sinucid?!!”. Și sunt sinucideri multe. Ați auzit de prin ziare ce s-a întâmplat la Columbine College? E un liceu american și acolo era o listă pe care elevii o păstrau și pe care notaseră cum să se sinucidă pe rând... Și unul dintre ei a vrut să facă un act de „caritate” și să-i omoare el, a omorât și studenții din bibliotecă. De ce? Eu nu-i acuz. Eu acuz sistemul. Pentru că sistemul acesta evoluționist, care ei spun că e științific, dar nu este experimentat în laborator, este numai o filosofie. De ce să nu admiți și a doua filosofie despre Creație și despre Univers, și despre studiul naturii decât numai aceea?! Pentru că, n-avem timp acuma să vorbim, există acum în America o mare opoziție împotriva lui Darwin, s-au publicat cărți și sunt mari biologi care au demonstrat în laborator că este imposibilă evoluția. Dar s-a creat în tineret un anumit „behaviour”, un comportament cum se spune. Ceea ce urmărim noi ortodocșii este schimbarea acestui comportament și îndreptarea atenției oamenilor spre lucrurile eterne și spre valorile absolute. Cred ca de aia ne-a trimis Dumnezeu în America.

- Părinte, dar cum credeți că pot fi unite aceste 2 preocupări să le spun: o viață care trebuie să se folosească de economia capitalistă, că acum asta este economia de care se folosesc marea majoritate a statelor lumii, și pe de altă parte, preocuparea către o viață interioară care necesită timp și într-un fel necesită liniște.

- Acuma liniștea despre care spuneți dvs. că e nevoie pentru realizarea noastră spirituală este, este în noi, să știți. Vă puteți bucura de sistemul economic în care trăim și de libertățile democratice. Nu trebuie un totalitarism ca să ne realizăm noi spiritual sau întotdeauna o persecuție. Vă puteți bucura de toate câte Dumnezeu Le-a dat, Le-a creat. Nu judecați capitalismul american prea rău. Este o societate de consum, însă progresul lor... progresul lor de consum este risipa: cu cât se aruncă la coșurile de gunoi în Statele Unite poate România să-și refacă economia în câțiva ani. Există o anumită rațiune: ca să dea de lucru la oameni; dând de lucru la oameni, aceștia cumpără. Cumpărând, producția crește, și așa mai departe. Ei au descoperit un mod de a fi, care nu este capitalist. Să știți, americanul nu e capitalist pentru că există un fel socialism bazat pe trusturi. Dacă ești muncitor la Ford, de exemplu, la Ford te îmbraci, îți dă și mașină din 2 în 2 ani, o schimbi, acolo și salariul ți-l consumi. Pentru că Ford nu face numai automobile. Au și magazin de cumpărături, și de îmbrăcăminte, și de toate, și caută să-l țină pe om înăuntrul acestui sistem, dar nu e așa ca să spui că adună banul undeva, cum înțelegem noi capitalismul clasic; și-i pune în buzunar și câțiva trăiesc bine și ceilalți nu. Președintele de la Ford, care nu mai este Ford, un nepot de-al lui Ford care-i al 5-lea director pe acolo, deschide nu numai fabrici de mașini. Ei fac sateliți, ei fac lucruri extraordinare, computere, toate lucrurile astea le fac și tot banul circulă. Nu găsești un capital undeva. Când spui că anul trecut, de exemplu, General Motors a câștigat sau are un plus de 10 bilioane ăla nu-i păstrat nicăieri, n-o să găsești niciodată banii ăia. Banii ăia sunt, circulă mereu în producție și de producția asta se folosesc cei care lucrează acolo. Ce să vă spun că aproape toți sunt acționari. Adică un muncitor spune: „fabrica mea”, nu spune: „fabrica lui Domnu Cutare”. Deci nu este un capitalism obișnuit, este un socialism de fapt, dar este altfel structurat, pe vârfuri, nu ca în comunism. Și chiar și agricultura acolo este o industrie. Nu poți să faci, mai mult de 3000 de ha, nu poți lucra că trebuie să îți întreții familia, mașinile. Dar mașinile acelea le cumpără de la cineva. Se asociază între ei. Totul este o industrie. Nu e banul, un ban care să spui: e al meu, la bancă, am atâtea: 300 000 de dolari la bancă. Nu, nu sunt oameni care țin atâta la bancă. Cumpără acțiuni, intră banii în circulație, astfel trebuie înțeles capitalismul american. Însă, aici m-ați întrebat, să revin acuma la răspuns: cum poți să trăiești în societatea asta capitalistă și totuși să te ocupi de mântuirea sufletului? Eu cred că nu se contrazic unele cu altele. Trebuie să ne bucurăm de tot ceea ce Dumnezeu a creat, dar în același timp Dumnezeu ne-a făcut oameni ca să producem, să muncim, să trăim din munca noastră. Desigur veți ajunge și dvs. la un timp când rezultatul muncii vă va da posibilitate să trăiți, să trăiți într-un mod cuviincios. Deja au început: curățenie văd că este, au început oamenii, că nu puteți să trăiți izolați.

Ortodoxie în Europa

Intrarea asta în Europa e o chestiune care poate fi și periculoasă și foarte bună; depinde cum o poți înțelege. Dar veți ajunge la un standard european de viață economică. Însă viața spirituală este cu totul alta: trebuie să te cunoști pe tine însuți. Sunt oameni în America, oameni care au funcții importante, executivi de companii; ăștia sunt cei mai importanți; nu există compania lui Vasile sau a lui Gheorghe, așa ceva nu există; dar exist㠄board of directors”, adică mai mulți directori și ăia conduc, sunt oameni acolo care sunt foarte religioși, religioși nu în sensul că sunt informați sau se duc la biserică, dar sunt mistici-religioși. Deci nu vă împiedică cu nimica să trăiți cu Dumnezeu, în relație cu Dumnezeu și să vă bucurați de toate câte Dumnezeu a creat. Iar prin munca dvs. le dezvoltați și le înmulțiți pentru că Adam lucra în Paradis împreună cu Dumnezeu. De aceea și omul în societate trebuie să producă, să lucreze împreună cu Dumnezeu și atunci Dumnezeu este satisfăcut. Dar Adam nu producea pentru interesele lui. Pentru că așa l-a făcut Dumnezeu pe om să creeze. Și creația în societate se plătește, sigur: fiecare avem talentele noastre și avem ramurile în care ne dezvoltăm, și colaborarea între ele este viața socială. Nu e imposibil. Un lucru să nu uitați: în orice situație stați, să nu îl uitați pe Dumnezeu! Am văzut aici tramvaiele că fac gălăgie în partea asta, sirenele de la fabrică, toate zgomotele astea industriale în care trăim noi, să vedeți ce este în New York, New York-ul este pentru mine cel mai bun deșert în care un Sfânt Părinte se poate realiza. Că nimeni nu te cunoaște. Este atâta lume pe stradă, este un furnicar, încât nimănui nici nu-i pasă: poți să îți pui o pălărie țuguiată, poți să mergi desculț, să atârne o coadă după tine, nu se uită nimeni la tine. Pentru că nu-i interesează. Într-o mulțime, de aia, și New York-ul are totuși niște Sfinți, să știți. Are părinți, are călugări, are...E posibil pentru că asta este altă dimensiune. Este dimensiunea aceea a coborârii în noi, de care am vorbit înainte, a explorării universului din noi. Și atunci, în ciuda zgomotelor astea din afară, există o liniște și o pace a minții și a sufletului. Poate să fie cât de mare gălăgia în afară, dar dacă tu ai pace în tine, asta-i de altă natură pacea în noi. A spus Iisus: „Pacea Mea v-o dau vouă”, n-a spus pacea de la Versailles sau pacea de la Paris, a spus: „Pacea Mea v-o dau vouă!”. El e Pacea Lumii. Deci dacă Îl avem pe Iisus în noi, nu vă fie frică. Nu vă fie frică de nici un zgomot din afară. Pentru că acelea au natura lor și înțelegerea lor. De multe ori sunt prea multe. Și dacă avem pace în noi, va fi liniște și în afară. Depinde prin ce perspectivă privești.

- Părinte Roman, dar de multe ori suntem puși în situația să lucrăm în niște companii sau fabrici, sau alte instituții care promovează, spre exemplu, patimile din oameni: consumarea, consumul. De exemplu o fabrică de arme sau, poate nu chiar așa de rău o companie care promovează niște produse care se vând pentru că oamenilor le plac. Și nu le sunt de folos musai, dar le plac, sunt conform patimilor lor. Rămâi în acea companie și îți vezi de pacea pe care ți-o dăruiește Hristos sau pleci de acolo?

- Nu, aici se pune un caz de conștiință. Cauți cât se poate să te izbăvești de acea companie și să nu mai lucrezi, adică să nu mai lucrezi pentru trezirea patimilor omului și menținerea lor, cum este alcoolul sau sigur că nu există o companie de droguri, că alea le fac pe ascuns, dar alcool și țigări, și toate lucrurile astea, caută să nu lucrezi dacă poți acolo. Să știți că în America se fumează mai puțin ca în România, nici în aeroport, nu se fumează pe aeroport, nu se fumează nici în nici un restaurant, nicăieri. Din instituțiile publice, dacă e fumător, trebuie să se ducă afară, undeva departe...Nu pentru că e o patimă care îți îngreunează mântuirea. Nu la asta se gândesc. Ei se gândesc la igienă și la sănătate. Dar totuși, așa fac. Conștiința lor le dictează ca pe fiecare țigară americană să se scrie că nu-i bine să se fumeze. Și atunci, sigur, te mulțumești, dar asta nu depinde de dumneata care lucrezi acolo, depinde de directorii fabricii, sau depinde în ultimă instanță de guvern cum privește; dacă guvernul are nevoie de bani și incită patimile oamenilor: alcoolismul și tutunul, ca să facă, dacă este în regia statului și să facă bani pe asta, nu este vina dvs. Dvs. lucrați acolo ca să aveți un salariu pentru familie, și să vă întrețineți copiii și familia. Fă-ți rugăciunea, când te duci acolo dimineața și spune: „Doamne știu că asta e, dar nu depinde de mine, depinde de cei care au făcut fabrica, de cei care aprobă, aprobă produsul acesta; nu depinde de bietul muncitor care lucrează acolo ca să își întrețină familia”. Nu vă simțiți chiar așa vinovați și nu vă acuzați. Sigur nu o să lucrezi într-o casă de prostituție acuma ca să câștigi bani. Aia sigur că depinde de tine. Și aici într-o oarecare măsură depinde de tine, dacă poți să găsești altă ocupație, caută să te eliberezi din fabrica asta să te duci undeva unde conștiința dumneatale va fi împăcată.

- Părinte, eu vreau să vă întreb acum un lucru care îi privește pe preoți. Cum se poate hotărî un tânăr, dacă a absolvit Teologia, dacă e bine să fie preot sau nu? Deci care e măsura după care ar trebui să judece lucrul ăsta?

- Eu nu cred că mulți Părinți. Mă uit la Sinodul românesc, ce tânăr este! Față de mine sunt niște copii cu Harul lui Dumnezeu. Sigur că le sărut mâinile și picioarele la toți că sunt arhierei. Dar mă bucur în inima mea că Biserica întinerește. Și aveți arhierei foarte capabili. Și mulți din ei sunt foarte duhovnicești. Am vizitat câteva episcopii acuma. Aveți călugări ca părintele Teofil, pe care Dumnezeu să îl țină, este un mare duhovnic. Aveți alți duhovnici prin Moldova, sunt călugări duhovnici. Dar vă spun, nu depinde de duhovnic, să fie sfânt ca dumneata să te mântuiești. Fă-te preot și slujește altarului, slujește Sfintele Taine cu credința că Duhul Sfânt vine în Sfintele Taine și lucrează pentru mântuirea oamenilor. Și te mântuiești. Duhovnicia nu este o aventură. Sigur am avut duhovnici mari: părintele Arsenie Boca, părintele Benedict Ghiuș, părintele Sofian...Sigur că Dumnezeu nu i-a ținut tot timpul pe pământ că sunt oameni și trebuie să moară. Dar să te uiți în fiecare preot, că ceea ce trebuie pentru mântuirea sufletului are fiecare preot care este hirotonisit de un arhiereu și are harul lui Dumnezeu. Nu vă uitați la slăbiciunile oamenilor pentru că asta ar fi un protestantism. Harul Domnului nu lucrează în Sfânta Liturghie și în Sfintele Taine prin, sau după, vrednicia preotului, ci lucrează pentru mântuirea oamenilor. Vrednic, nevrednic, oamenii se mântuiesc prin el. Asta este Biserica și asta este Ortodoxia și trebuie să ținem de lucrul acesta. Nu trebuie să ne protestantizăm, să pretindem acuma că fiecare trebuie să fie un părinte Cleopa. Nu, pentru mărturisire și împărtășire vă duceți la oricare preot care are Harul lui Dumnezeu. „O, zice, dar nu mă duc la ăla, ăla e mai glumeț, glumește, eu vreau un duhovnic mai sfânt”. Gradul de sfințenie numai Dumnezeu îl știe. Dumnezeu a sfințit preoți pentru mântuirea poporului. Și dumneata faci parte din popor atâta timp cât nu ești preot. Și harul preotului din altar este pentru mântuirea ta. Deci să credem în Harul Domnului și în Sfintele Taine. Biserica este sacramentală. Biserica ortodoxă și cea catolică, cel puțin aceste două biserici, sunt sacramentale, iar oamenii se mântuiesc prin Sfintele Sacramente, prin Sfintele Taine.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nike974 spune:

fain acest parinte!

Mergi la inceput