Mitropoliul Corneanu
Raspunsuri - Pagina 19
ham spune:
Bine povestit si exact asa m-am simtit si eu In Valea Jiului:
http://bloguresti.blogspot.com/2008/07/un-post-lung-despre-o-glceav-stupid.html
mariuta spune:
Citat: |
citat din mesajul lui ham Bine povestit si exact asa m-am simtit si eu In Valea Jiului: http://bloguresti.blogspot.com/2008/07/un-post-lung-despre-o-glceav-stupid.html |
"unirea lui Mihai Viteazu s'a s#259;vâr#351;it într'un loca#351; de cult ortodox unit cu Vaticanul"
care e acest lacas de cult?
ham spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui mariuta
"unirea lui Mihai Viteazu s'a savârsit într'un locas de cult ortodox unit cu Vaticanul" care e acest lacas de cult? |
Catedrala Romano Catolica-Alba Iulia (1246-1300), cel mai valoros monument de arhitectura medievala din Transilvania, de aceeasi varsta cu celebra Notre Dame, ridicata pe locul unei biserici distrusa de tatari in 1241, in stil romanic tarziu, inaltata in doua etape (1247-1291 si 1320-1356), restaurata de Iancu de Hunedoara, care a facut din ea necropola familiei sale; intre 1550 si 1700, catedrala a fost preluata de unitarieni (s-au infintat in contextul reformei protestante la 1568, la Dieta de la Turda, sub numele de Biserica Unitariana din Transilvania- autodefinita ca un curent spiritual religios, liberalist si iudaizant, care s-a eliberat de dogmele traditionale crestine, prin reîntoarcere la invatatura omului Isus din Nazareth; in confesiune nu exista dogme, ci principii; Dumnezeu-Tatal este creatorul universului, unicul Domn, are caracter transcedental; Isus Cristos este profet si invatator, nascut om, care trebuie urmat, nu venerat ca Dumnezeu; in el nu exista nimic divin si a atins nivelul cel mai inalt de traire, dat prin pildele sale; apartenenta la biserica, indiferent de confesiune, are o dubla conotatie: una divina si una naturala; cele doua se bazeaza pe decizia liber consimtita a individului adult; regulile de joc sunt facute de comunitate; statutul bisericii este unul popular-democratic in care ierarhia clerica se stabileste dupa criteriul autoritatii spirituale, valorice; catehismul unitarian spune despre aceasta problema: conducatorul Bisericii Unitariene este Isus, iar ceilalti sunt sau pot fi egali cu el in slujire; credinta individuala ca dar de la Dumnezeu, nu cunoaste nici o ingradire, chiar prin esenta ei; biserica trebuie sa vegheze permanent asupra realizarii acestei libertati).
Catedrala, la inceputul secolului al XVIII-lea a revenit ritului catolic, fiind cunoscuta acum ca Catedrala Romano Catolica-Alba Iulia:
http://www.visit-romania.ro/sectiuni/gf/romania/transilvania/Transilvania/AlbaIulia/catedrala%20alba%20iulia.jpg
mariuta spune:
Citat: | ||||
citat din mesajul lui ham
Catedrala Romano Catolica-Alba Iulia (1246-1300), cel mai valoros monument de arhitectura medievala din Transilvania, de aceeasi varsta cu celebra Notre Dame, ridicata pe locul unei biserici distrusa de tatari in 1241, in stil romanic tarziu, inaltata in doua etape (1247-1291 si 1320-1356), restaurata de Iancu de Hunedoara, care a facut din ea necropola familiei sale; intre 1550 si 1700, catedrala a fost preluata de unitarieni (greco-catolici, ortodocsii uniti cu Vaticanul la 1568, la Dieta de la Turda, sub numele de Biserica Unitariana din Transilvania- autodefinita ca un curent spiritual religios, liberalist si iudaizant, care s-a eliberat de dogmele traditionale crestine, prin reîntoarcere la invatatura omului Isus din Nazareth; in confesiune nu exista dogme, ci principii; Dumnezeu-Tatal este creatorul universului, unicul Domn, are caracter transcedental; Isus Cristos este profet si invatator, nascut om, care trebuie urmat, nu venerat ca Dumnezeu; in el nu exista nimic divin si a atins nivelul cel mai inalt de traire, dat prin pildele sale; apartenenta la biserica, indiferent de confesiune, are o dubla conotatie: una divina si una naturala; cele doua se bazeaza pe decizia liber consimtita a individului adult; regulile de joc sunt facute de comunitate; statutul bisericii este unul popular-democratic in care ierarhia clerica se stabileste dupa criteriul autoritatii spirituale, valorice; catehismul unitarian spune despre aceasta problema: conducatorul Bisericii Unitariene este Isus, iar ceilalti sunt sau pot fi egali cu el in slujire; credinta individuala ca dar de la Dumnezeu, nu cunoaste nici o ingradire, chiar prin esenta ei; biserica trebuie sa vegheze permanent asupra realizarii acestei libertati). Catedrala, la inceputul secolului al XVIII-lea a revenit ritului catolic, fiind cunoscuta acum ca Catedrala Romano Catolica-Alba Iulia: |
Poate sunt cam obosita, imi cer scuze, dar nu vad deloc legatura dintre unitarieni (protestanti care resping doctrina trinitara), ortodocsi si Vatican. Sa fie vorba de o confuzie intre "uniti" si "unitarieni"?
ham spune:
Citat: |
citat din mesajul lui mariuta Poate sunt cam obosita, imi cer scuze, dar nu vad deloc legatura dintre unitarieni (protestanti care resping doctrina trinitara), ortodocsi si Vatican. Sa fie vorba de o confuzie intre "uniti" si "unitarieni"? |
Ai dreptate si am corectat; citisem un articol ce apara preotii-securisti ai ortodoxiei si unde i s-au pus in gura greco-catolicului Matei Boila cuvintele „unde a fost nevoie de interventia Prefecturii pentru a calma spiritele încinse, cei doua sute de credinciosi unitarieni (sic) mai oficiaza înca slujbele în casa unuia dintre ei“ (Romania libera, 24 iunie 1997, pag. 2) iar scriitorul Silviu N Dragomir este atacat pentru articolul „Unitarienii – probleme vechi, dar si probleme noi“ (Cotidianul, 2 iulie 1997, pag. 4), ambele articole fiind falsificate (prostia mea, n-am cautat sursa de baza a articolului ce apara preotii ortodocsi-securisti care era Vasile I. Zarnescu- pseudonimul Theodor V. Alexandru, in revista Romania Mare, nr. 486, 5 noiembrie 1999, 487-494/1999, 495-502/2000).
Scuze, unitii sunt greco-catolici (infintati abia la 1700 prin unirea Bisericii romanesti din Transilvania cu Biserica Romei), unitarienii sunt reformati radicali anti-trinitarieni.
Catedrala Unirii de sub Mihai Viteazu a fost unitariana in perioada 1550 si 1700, nu unita.