Religia si Arta (2)

Raspunsuri - Pagina 15

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

-------------
Sint absolut de acord, dar de ce neaparat aceasta coerenta presupune sa ajungi sa declari ca artistul nu poate fi credincios? Ca eu asta discut aici de fapt.
--------------
Catalina, depinde ce intelege fiecare prin credincios. Pentru tine ce inseamna?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

-------------------
Pai vezi, inseamna ca nu esti coerenta. Daca esti de acord cu ceea ce spune parintele Savatie, atunci ar trebui sa ii explici ca toate marile genii ale artei au fost de fapt niste complexati, preocupati numai de faima, care au saracit lumea asta si care nu au fost capabili sa il vada pe Dumnezeu. Asa e usor de discutat, adicatelea, sint de acord cu ce zice preotul X, dar cand vine vorba de mine si ai mei, atunci ei sa fie fericiti si impacati! Sa isi sacrifice talentele "in favoarea" lui Dumnezeu copiii altora!!
------------------
Eu o sa ii explic ce am inteles eu din articol, sau, eventual o sa il dau sa citeasca si vom discuta pe marginea lui, daca va dori. Ultima fraza nu o inteleg. Tu ce iti doresti pentru copilul tau? Sa aiba viata lui Mozart, sau a lui Beethoven sau Michelangelo? Sau a lui Eminescu? Nu te gandi la rezultatele lor, ci la modul in care au trait, patimit si murit. Sincer, asta vrei?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

quote:
Originally posted by casandra

--------------------
Cu ce e mai presus o calugarita analfabeta din Moldova fata de cineva care isi dedica viata oamenilor, de exemplu, sau fata de cineva care creeaza?
--------------------
Calugarita accea analfabeta cui isi dedica viata?


Iti inteleg ideea, dar numai cand ziceati voi pe aici ca trebuie sa fii avansat in duh - ei, cum o sa fii avansat in duh daca nu stii nici sa citesti bine? Nu ma intelege gresit, din punctul meu de vedere poti sa fii, pt ca eu vad lucrurile altfel, insa din cum le prezinta de obicei onor aripa ortodoxa aici pe forum... Si apoi, de ce nu poti la fel de bine sa iti dedici viata lui Dumnezeu intre oameni, pur si simplu fiind bun, muncind, creind?
quote:

--------------------
Cred ca am uitat cam repede cazul Tanacu, e foarte ilustrativ pentru unde duce lipsa de cultura si educatie. Probabil ca acolo era vorba printre altele inclusiv de lipsa de educatie religioasa, dar ceva imi spune ca toate personajele de acolo erau fix pe linia parintelui Savatie...
--------------------
Tu chiar crezi asta? Pentru tine viata religioasa se rezuma la Tanacu? Nu inteleg ce legatura are Tanacu cu arta sau cu Savatie. Ai citit tot articolul parintelui, sau doar pe sarite? Daca da, ma mir ca nu ai retinut ideea ca izbavirea omului vine prin cunoastere. Cum il poti compara pe Savatie cu acel preot incapabil sa urmeze cursurile facultatii?



Chiar nu pricep de unde ai tras concluzia ca pt mine viata religioasa se rezuma la Tanacu. Ceea ce am spus e ca Tanacu reprezinta un caz ilustrativ pentru unde duce lipsa de cultura si educatie promovata de acest parinte Savatie, despre care iti spun sincer ca nu stiu nimic, am subliniat ca ma refer strict la ceea ce s-a citat din el pe forum - cred ca pentru cadrul discutiei e suficient.

_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

quote:
Originally posted by casandra

-------------------
Pai vezi, inseamna ca nu esti coerenta. Daca esti de acord cu ceea ce spune parintele Savatie, atunci ar trebui sa ii explici ca toate marile genii ale artei au fost de fapt niste complexati, preocupati numai de faima, care au saracit lumea asta si care nu au fost capabili sa il vada pe Dumnezeu. Asa e usor de discutat, adicatelea, sint de acord cu ce zice preotul X, dar cand vine vorba de mine si ai mei, atunci ei sa fie fericiti si impacati! Sa isi sacrifice talentele "in favoarea" lui Dumnezeu copiii altora!!
------------------
Eu o sa ii explic ce am inteles eu din articol, sau, eventual o sa il dau sa citeasca si vom discuta pe marginea lui, daca va dori. Ultima fraza nu o inteleg. Tu ce iti doresti pentru copilul tau? Sa aiba viata lui Mozart, sau a lui Beethoven sau Michelangelo? Sau a lui Eminescu? Nu te gandi la rezultatele lor, ci la modul in care au trait, patimit si murit. Sincer, asta vrei?



Pai nu, stai putin, daca tu sustii o extrema nu mi-o pune mie in carca pe cealalta, pt ca eu nu am sustinut nici una dintre extreme, ci doar am blamat-o pe cea sustinuta de parintele Savatie si admiratorii sai, printre care din cate am inteles te numeri. Nu imi doresc pentru copilul meu sa fie genial, insa in mod clar ma voi stradui sa il cresc in spiritul respectului pentru cultura, alaturi de dragostea pentru Dumnezeu si oameni. Pentru mine consecventa presupune ca ceea ce gandesc sint gata sa sustin in fata lui. In nici un caz, deci, nu am sa-i imprim ideile parintelui Savatie. Daca insa le-as sustine si as fi o persoana consecventa, cu siguranta l-as creste in spiritul lor.

_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

Catalina, ce extrema ma sustinut eu?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

Ete Casandra ca ma facusi curioasa si m-am dus sa citesc tot articolul.

"Artistul ca erou care salvează sufletul încătușat de dogmele religioase este un produs al apusului, al Italiei catolice. Renașterea nu a apărut în Grecia ortodoxă, de exemplu, cultură care a suferit de antropocentrism, pînă la creștinare, nu în mai mică măsură decît cea Romană. Ortodoxia nu a asuprit niciodată cultura, ci dimpotrivă, a folosit-o în predica sa. Constantin cel Mare a fost un fin iubitor de cultură și și-a împodobit palatul cu lucrările artiștilor vremii. Să se vadă cuvîntul Sfîntului Vasile cel Mare către tineri, “despre felul cum să ne folosim de scrierile păgîne” și vom înțelege că în condițiile Bisericii canonice sufletul pur și simplu nu are de ce să se elibereze, căci toată libertatea i-a fost dată. În Ortodoxie nu există respingere, ci doar selecție. Nu cunoaștem în istoria Bisericii Ortodoxe nici un Savonarola. Credem că o întoarcere atît de ostentativă la motivele și idealurile artei romane de pînă la creștinare, adică la antropocentrismul și erotismul, cu scop pronunțat demitizant, cum a făcut-o arta Renașterii, a fost cu putință anume în contextul și datorită vieții dezordonate a clerului catolic din acea perioadă. Demitizarea s-a produs mai întîi în sînul așa-zisei biserici, prin încălcarea fecioriei impuse preoților (contrar învățăturii apostolice) și prin alte fărădelegi, cum ar fi, ucideri, jafuri, vinderea indulgențelor, infailibilitatea papală etc. Iar faptul că Michelangelo pictează personajele biblice goale este, desigur, o formă de parodiere a stării bisericii catolice. Goliciunea este, de fapt, a preoților. Artiștii bat fără nici un fel de scrupule toate idealurile creștine, pentru că au văzut aceasta la preoții și cardinalii catolici. Artiștii serevoltă, dar nu corectează. Pentru că ei înșiși erau la fel. Ei erau stricați și așteptau prilej bun pentru a-și da frîu stricăciunii. Și ei găsesc acest prilej: lupta împotriva minciunii. Dar sub masca nobleții ei vor săvîrși răutate, atît pentru ceilalți, cît și pentru ei înșiși. Să nu uităm însă că acești artiști ai Renașterii, cît și mai tîrziu un Rouseau sau Diderot s-au revoltat și au căutat eliberare anume de mentalitatea catolică. Noi însă ne-am însușit ateismul lor pe nedrept, grație abilității propagandei ateiste, care s-a străduit să prezinte creștinismul ca pe un amalgam al aberațiilor întîlnite în toate confesiile, confesii pe care Biserica Ortodoxă le blesteamă."

Am inteles si eu in sfarsit. Aici voia sa ajunga stimabilul de fapt. Dupa ce abereaza la greu, ba e buna arta, da' numai la Constantin cel Mare, ba nu e buna deloc, ba renasterea e aiurea, dar daca ne convine ce a zis da Vinci de ce nu l-am cita, ce mai conteaza, ba ne madrim ca noi nuuuu avem Savonarola, de parca Savonarola a fost exponentul renasterii italiene...un amalgam teribil in mintea domniei sale, in fine, se repede cu furie specific "crestin" ortodoxa asupra Italiei catolice, ca de fapt asta il doare pe domnia sa cel mai tare si aici voia sa ajunga. Care e radacina raului din societatea de azi? Catolicismul, evident. De fapt in jurul acestei idei graviteaza intregul asa zis articol.
Cred ca parintele ar trebui sa faca ceea ce spune, si anume sa lase scrisul si sa se retraga in rugaciune. In mod evident, pentru unii chiar e mai bine.

P.S. Oricum, chestia cu "Artistul îsi cere libertatea de a bea rachiu de prune la un vernisaj cu femei stafidite" a fost de milioane Adica macar de ar fi niste femei mai de Doamne ajuta, as mai zice... da' cu uratele alea, mai?!


_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

quote:
Originally posted by casandra

Catalina, ce extrema ma sustinut eu?



Impresia mea a fost ca esti de acord cu citatul din parintele Savatie, a carui atitudine mie mi se pare un exemplu de extremism religios - si asta nu pentru ca e parerea dumnealui personala, ci pentru ca o predica altora.
Ti-am ascultat insa sfatul si am citit intregul articol, si am ajuns la concluzia ca noi discutam degeaba aici. De fapt pe sfintia sa nu-l preocupa arta, ci "decadenta" catolicismului italian. Chestia cu fruntea chioara a lui Eminescu e pusa acolo numai de ornament (in mod evident omul nu s-a gandit ca fruntea nu e numai desupra ochilor, ci si "in fata" creierului... care, vorba Aduscai, e un organ oarecum indispensabil capului).

Pa, io am plecat la nani, m-am linistit.

_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

Catalina, cand spui ca Sanvatie se repede cu furie specific ortodoxa asupra Italiei catolice, spui ca furia este caracteristica ortodocsilor.

Savatie mai spune si:
---------
Atunci cînd Fericitul Augustin a cunoscut Biserica el s-a rușinat și a zis: “Mulțumesc Ție, Doamne, că ceea ce am hulit eu nu a fost Biserica Ta, ci numai închipuirea mea greșită despre ea”.
-----------

Iti doresc ca intr-o zi sa intelegi ca tu nu repudiezi ortodoxia, ci ceea ce ai inteles tu.

Tot Savatie spune, in acelasi mult dezbatut articol:
--------
Dacă omul-artist revoltat împotriva dogmelor Bisericii ar citi aceste trei pagini de dogmatică el ar afla că în ortodoxie există dogma despre voința liberă a omului pe care nici măcar Dumnezeu nu poate s-o încalce. Există dogma despre asemănarea omului cu Dumnezeu, care presupune în om, pe lîngă altele, și însușirea de a crea sau recrea.
---------

Tot el:
------------
În genere, nici o activitate umană n-ar trebui să fie îndreptată împotriva cunoașterii.
-------------

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

Casandra, suntem off-topic, insa asta e a nu stiu cata scriere postata aici pe forum, mult admirata de ortodocsii ferventi si care ne explica ce buna e ortodoxia prin opozitie cu catolicismul care e eretic, putred si radacina raului in lume. Ce e de inteles aici? Sint botezata ortodoxa dar refuz sa subscriu la toate manifestarile de superioritate ale ortodocsilor si la toate aberatiile extremiste raspandite de unele persoane care ar trebui sa raspandeasca numai iubire si pace, caci se presupune ca de asta s-au retras din lume, ca sa isi gaseasca pacea, nu? In loc de asta mi se explica ca toata arta din lume este, datorita catolicismului, ceva aiuristic si lipsit de sens, si se asteapta sa sar in sus de bucurie. Eu spun pas!, si daca gresesc asta e, imi asum riscul.

_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

hop si eu ca tot am zis ca nu mai scriu... voiam, de fapt, sa va zic ca nu mai citesc ce scrieti voi

mai am doua cestiuni de comunicat, si gata, iar nu va mai citesc, ca oricum nu va citeam, se si vedea, nu?

1. mi-am amintit un exemplu de artist care a renuntat la arta in favoarea religiei - nu e neaparat artist in acceptiunea in care ati vrea voi (mare domne), dar eu zic ca "se pune", si l-am ales pentru simplul motiv ca e celebru, ca sa nu mai strambati din nas ca venim cu anonimi
- dupa sinuciderea lui kurt cobain, chitaristul trupei nirvana (io
am fost un maaaaaaaaaare fan), chris novoselic s-a calugarit ortodox

cu aceasta ocazie, subliniez ca nu a spus nimeni, nici eu nici savatie ca renuntarea la arta e o conditie sine qua non a mantuirii, dar poate e o impresie a mea ca discutiile se duc cumva de dragul de a ne certa, nu de a intelege ceva din ce discutam

2. a doua observatie este exterioara discutiei, dar se refera la acest topic: voiam sa va atrag atentia ca myrrha amarnic s-a inselat cand a zis ce-a zis despre numitu' tata lu toma (sa i se taie capul!)
acest tata lu toma a dat dovada de cel mai mult bun simt dintre toti participantii la discutie, pentru ca s-a retras atunci cand a inteles ca nu are cum sa inteleaga
nu a fost blonda!
cine ma e asa de bine-crescut dintre noi?
nimeni!
nici macar eu, care postez fara a va citi

asa ca, respect!

de unde se vede ca si comunicarea printre randuri poate spune muult mai multe...

va doresc we placut si ne vedem duminica, la Liturghie!



ps: inca ceva, ca mie imi plac reducerile la absurd, ca sa clarificam putin discutia: ati vazut, asadar, cum tata lu toma e cel mai bine-crescut, chiar daca nu e religios (esafodajul myrrhei scartie:))
ei, daca ar fi fost si religios in plus, pe langa buna educatie primita in buna lui familie, ce credeti ca ar fi facut, cand myyrha i-a zis ce i-a zis?

ar fi spus: "asa e, sora, ai dreptate"




mami de ileana si ioachim

Mergi la inceput