nu vorbeste la 3 ani,ce sa fac cu el?
Raspunsuri - Pagina 18
fran spune:
Va multumesc inca o data pentru ajutorul vostru...
Ana-baietelul tau a urmat si un tratament cu medicamente? Mie mi se pare ciudat sa incepem direct(si numai) cu medicamnete...
Ideea e ca un copil dezvoltat dpdv cognitiv normal nu prea raspunde la recompense gen mancare-asta ne-a zis dr. Dar unele idei din ABA probabil ca sunt ok...Aseara am citit -cred ca nr.3 din revista Info autism despre cum o mama l-a facut pe baietzelul ei sa renuntze la pampersi...nu vreti sa stiti, iar eu prefer sa poarte pampersi toata viata decat asa...
Acum sa povestesc in ce au constat consultatiile la noi:
PRIMA: la psiholog la 1 an si 8 luni. La cererea noastra, pedi considera ca e ok. Totusi ne-a trimis cu diagnosticul-absenta limbaj si posibil hiperkinetism. Psiho ne-a zis ca e ok din toate pct. de vedere, evident facand abstractie de absenta lbj. Ne-a zis sa o stimulam(?) si ca nu are nevoie de medicamente pt. ca e dezvoltata cognitiv...
Fran si Patricia Annelise (05.05.05)
Iepurete mititel
Iepurete a crescut
flaviutza spune:
fran ce ai citit tu acolo e dur...stiu...de fapt, cand e vorba de un copil autist profund, cica doar asta da roade...si nu stiu daca unul de 7 ani e primit la scoala cu pampi...asa ca ...zicem Doamne feri si suflam in san.
ceea ce spun eu acum e scris si prin revista asta virtuala pe care o citesti tu Fran...
in primul rand incepeti cu schimbarea totala a atitudinii fata de copil. nu-i mai intuiti fiecare nevoie si lasati-l sa se chinuie sa obtina ceva(spun asta eu, care sunt total impotriva metodei, insa in cazul lenesilor la vorbit e sigur cea mai eficienta). nu-i faceti nici un serviciu daca-i dati apa la primul gest schitat. din contra.
asa ca: prima saptamana cand vrea apa ii dai spunand simplu "apa" in momentul in care o primeste. nu"uita la mama apa,spune apa robert,hai spune" . ci simplu"apa" pt ca trebuie izolat conceptul de apa. primele 3 zile. apoi incepi cu "spune apa" repeti tot tu "apa" in momentul in care copilul e cu mana pe sticla.
apoi il iei cu spune apa. poa sa se puna in c.. si-n cap, sa planga nu-i dai(stiu, eu sunt total impotriva acestor lucruri) pana nu schiteaza ceva...cel mai mic sunet . eventual dupa 5 minute pleci cu cana in alta camera si i-o lasi la indemana sa nu crape de sete , dar NU-I DAI APA IN LOCUL IN CARE E OBISNUIT SA BEA, PROBABIL LA BUCATARIE,ARATANDU-TI INITIAL STICLA CU DEGETUL. de ex daca robert era obisnuit sa: te duca la bucatarie si sa-ti indice cu degetul robinetul, nu va mai primi sub nici o forma apa in aceste conditii. mai mult, schimbi periodic locul unde-i lasi apa la indemana, pt a nu crede ca doar s-a schimbat locul unde primeste apa.
trecand peste urlate si chiote si dat cu fundul de pamant , dupa cateva zile in care tu esti consecvent si spui atat "spune apa" probabil va schita un "aaaaaa" si atunci urale si imbratiseri si eventual si-o bomboana pe langa.
mai recompensezi o zi doua acest comportament pana s-a instituit si ai ceva gen . te ia de mana te duce la bucatarie, iti indica apa. tu iei cana/bibe si spui clar "spune apa" copilul spune "aaaa" . nu primeste nimic pana nu spune "appp" sau "aaaah" sau ceva. cand reuseste un "aaaap" iar imbratisari,iar bravo ,primeste apa si ceva pe langa eventual.
in acest stadiu in care copilul spune "aaaap" nu mai primeste apa si nu mai e laudata daca cumva revine la un stadiu anterior acela de "a" simplu.
si pana la urma va spune "apa" poti continua cu "da-mi apa" . sau poate invata orice alt cuvant actiune,etc.
pare un pic dur si greu...dar asta e si se aplica perfect si de minume in cazul "lenesilor"
ps. daca timp de o saptamana parintii(si aici tre consecventa frate si de comun acord ) nu mai servesc copilul inainte ca acesta sa ceara, sa vedeti ce brusc devine mai atent si cum cauta sa se faca inteles, mai ales prin contact vizual(in caz ca nu e tocmai bun acest contact vizual)
uff...si io-te asa ratai somnul de pranz...
va pupic
ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/
flaviutza spune:
si inca ceva..primele cuvinte merg greu..pana copilul se prinde ca a vorbi inseamna a primi ..si realizeaza la ce ne foloseste vorbitul asta..ca daca tu ii intuiesti toate nevoile s-ar putea nici sa nu stie la ce folosesc cuvintele.
apoi , urmatoarele cuvinte vor veni mai mult sau mai putin ca pe banda, in mom in care copilul a realizat ce trebuie sa faca pt a primi ceva, si uite asa ai ajuns la stadiul de copil care imita/spune spontan cuvinte!
bafta!
ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/
columbiana spune:
Fran,
fiul meu n-a primit niciodata vreun tratament medicamentos desi am colectat si noi ceva retet de la medici pe cind eram acasa, si stiu si aici situatii cind medicul s-a repezit cu medicamentatie fara a prezenta parintelui toate consecintele(eu sunt total impotriva medicatiei), a fost doar ABA, ortofonie si educatie comportamentala cu educatoare specializata;
in legatura cu ABA, am mai citit pe aici de cazuri cu copii chinuiti in urma terapiei aplicate politieneste, ca la carte, sa zicem, neadaptata la personalitatea si stadiul copilului;
fiul meu a plins o singura data- prima data- cind au incercat sa-l forteze sa stea la masa de lucru, brusc si fortat; binenteles ca am ripostat, si fata care a coordonat programul (foarte buna, altfel) a adaptat toata terapia, si a ajuns ca pentru Tudor, orele de lucru cu fetele se transforme in stimulent, in placere.
fran spune:
Scuze de intrerupere...
Psiholoaga ne-a mai spus ca hiperchinetica nu e-se misca mult dar cu scop precis de fiecare data si pare ok (minus vorbirea). I-am atras atentia asupra faptului ca nu se intoarce cand o strigam-asta prima data, nu prea priveste in ochi...Ea ne-a zis ca nu e cazul sa ne facem griji, poate sa fie comportamentul unui copil mai timid, pentru ca nu evita privirea-daca te cobori la nivelul ei si o privesti in ochi nu iti evita privirea-de cele mai multe ori. Dar nici nu o cauta...In cele 2 luni am imbunatatit raspunsul la nume-daca nu e foarte preocupata de ceva(filme sau un joc pe care nu vrea sa-l amandoneze) se intoarce...
Totusi a doua oara psiholoaga ne-a trimis la o colega a ei care e medic la Spitalul Obregia-la neuropsihiatrie infantila. Ea ne-a zis chestia cu "comportament cu note autiste" si ne-a dat sa luam rispan(parca ), tanakan si encefabol. Ne-a spus ca un diagnostic sigur se poate pune cam peste un an. Ca dpdv cognitiv e ok, DAR: nu e interesata se papusi (niste aratari pe care Iepu' le-a luat la mana cum am intrat si le-a dus pe rand la sotul meu, apoi nu le-a mai bagat in seama) si de fetze umane(asta nu stiu de unde a luat-o ca eu i-am facut un album cu poze de tipe taiate din cataloage de cosmetice ca se invatatm ochi/nas etc) si se uita cu interes la el...I-a dat o bomboana(noi nu i-am dat niciodata) si Iepu' a crezut ca e o bucatzica de creta-a incercat sa scrie cu ea(era in hartie rosie) si apoi a tinut-o in mana fara sa o desfaca-nici nu cred ca s-a prins ca se desface...la insistentele dr. sa manance bomboana a incercat sa muste din ea fara sa scoata hartia, pana la urma i-a desfacut-o sotul si a muscat o data, a mestecat in sila si apoi a refuzat-o (nu ii plac dulciurile). Noi am zis ca nu are stereotipii dar ne-a contrazis, ne-a zis ca are o miscare a degetelor(inchide/deschide degetul mare cu aratatorul sau cu toate celelalte degete). Noi n-am vazut pana acum DAR E ADEVARAT, asa face. De fapt pana acum cateva saptamani cand vroia ceva intindea mana cu miscarea asta si zicea(mania-mania sau ceva pe acolo...).Si acum cand cere ceva mai face gestul respectiv dar il face si fara motiv-de ex la plimbare cu caruciorul pana in parc, la masa...) Ne-a intrebat cum se joaca-evident fara papusi, si cand i-am zis ca ii place sa se joace cu apa(sta la robinet sau cu o galetusa cu apa si toarna in diverse forme, stoarce buretii in forme puna cu lingurita) a zis ca si asta e joc stereotip. Mie nu mi se pare... In schimb ii place sa scoata/puna -pe rand diverse chestii-de ex. pietricele din galetusa(gen ex. Montessori), sticle / cutii de suc din minibar la hotel, acum tipa cand vede frigidere-vitrina cu sticle vrea sa le scoata de acolo...asta pare oarecum stereotip...precizez ca nu le aliniaza, si nu e deranjata daca intervenim in joc. De ex, dupa ce a scos cutiile de bere si le-a dus dupa perdea eu i-am aratat cum sa le rostogoleasca pe jos si a fost incantata de idee...
A mangaiat-o pe cap-mai ca nu torcea Iepu. Ea e foarte afectuoasa, se joaca frumos cu copii, imparte jucariile, nu e agresiva. Ne pupa ne mangaie, nu sta singura DELOC. Daca ramane singura in camera vine dupa noi si ori ne trage la ea ori ramane cu noi.
Se uita mult la filme pt. copii. Imita gesturile(cu aproximatie) copiilor din filme. Imita numaratul celor din filme...cu cuvinte neinteligibile.
Danseaza si canta(la-la-la, incet).
Deseneaza. Cica "ce deseneaza"? Intrebarea mi s-a parut tampita si si-a dat si dr. seama...lini drepte si curbe, uneori nimereste si ovaluri. Face puzzle-uri de incastrare. Daca nu reuseste sa incastreze forma (bine aleasa dealtfel) imi ea mie mana sa o pun eu sau renunta.
Se joaca dand obiectelor alt rol- de ex. a vazut in parc cum maturau si acasa a cerut florile din vaza, le-a facut buchet si a maturat cu ele tot holul. Sau imita mersul cu bastonul folosind un bat de impins o jucarie sau...un salam :) (si mergea pe vine)
I-a aratat un desen si lui Iepu' i-a placut si a inceput sa vorbeasca vesela. Dar se uita in lateral, nu la noi. Ne-a zis ca isi spune ei insisi nu noua. Nu imita sunete, decat foarte rar-vocale (aaaa, eeee) legate de un joc-de ex. aruncam un balon si zicem aaaa. Si asta imita si ea. Bate din palme daca zicem "bravo" si aplaudam noi, sau doar aplaudam. Face "Pa" dar mai mult noua, nu si la alte persoane. Se misca continuu...daca nu o intereseaza ceva pleaca urgent. Nu-i place in leagan dar ii place la topogan. Dar trebuie urcata pt. ca nu e atenta si poate sa cada. Nu e atenta pe unde merge, in general.Comunica cu noi. Ne trage de mana si ne arata ce sa-i dam de unde nu ajunge ea, ne impinge mainile sa-i schimbam filmele, sa o dam jos din scaun...ne arata cu degetul afara pisici pe garduri sau unii caini care ii plac. Sau poate ca ii arata pentru ea...Daca ne facem ca nu pricem se enerveaza si tipa dar poate fi consolata relativ usor, dandu-i altceva(jucarie de ex.) care ii place. Vorbeste mult pe limba ei. Uneori le vorbeste asa si copiilor cu care se joaca. De ex. a certat "pe limba ei" un baietel care ii tot lua jucariile. Cu ton de apostrofare. E vesela, rade mult. Rade la secventze-amuzante- din filme si se uita la noi daca radem si noi(nu mereu).
Mananca singura cu mana paine/ cascaval/ mar/ portocala/ rosie. Si orez cu lapte sau o budinca cu mar copt cu lingurita. Altfel asteapta sa-i dau eu in gura. De fapt nici nu prea asteapta ca sta prost cu pofta de mancare. Dar daca ii este foarte foame( ceea ce se intampla foarte rar :) se descurca si singura.
Intelege de "nu" (dar nu asculta de fiecare data)si intelege cand e certata.
Ne-a zis ca nu are "absenta limbaj" si "limbaj propriu". Ne lipseste traducerea...Are ton de mirare/exclamare in vorbirea ei dar nu de intrebare.
Cam asta e daca imi mai amintesc ceva mai scriu...
Flaviutza-ar fi bine sa fie cum zici tu, dar sunt copii care cu toata ABA nu vorbesc cu anii si nu isi imbunatatesc contactul vizual. In plus daca nu esti sigura ca e vorba de autism(si chiar si asa) mi se pare aiurea sa chinui copilul. Poate nu aude bine-de ex- si mai mult de aaa nu poate sa zica...
Din ce spune Ana Stroe sa pare ca ABA se poate aplica si fara sa traumatizezi copilul. Dar e nevoie de un specialist probabil.
Fran si Patricia Annelise (05.05.05)
Iepurete mititel
Iepurete a crescut
flaviutza spune:
fran, nu te contrazic, or fi copii care nu reactioneaza la ABA , insa sunt sfaturi bune acolo, mai ales in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului. si fi-mea ii lenesa la vorba, in sensul ca prefera sa-ti spuna" da socolata" cand stie si poate sa spuna si "te log flumos da-mi ciocolata" . si asa am invatat-o sa spun te rog frumos. nu i-am dat si i-am explicat spune "te rog frumos da-mi ciocolata" si a invatat rapid lectia.
din doua una. ori tu nu sti precis sa ne spui care au fost elementele care au pus-o pe ganduri pe specialist, ori specialistul ala ii mai autist decat noi doua si cu fi-ta la un loc.
faza cu bomboana. copilul nu a stiut ca aia e o bomboana. nu avea de unde. faptul ca si-a imaginat ca e o creta inseamna totusi ca asociaza obiectul cu functia. si e de bine. ps. si mie mi-a dat barbatu o bricheta de jucarie plina de bomboane si am incercat sa-mi aprind tigara cu ea.sunt autista??
sunt copii care nu se joaca cu papusi. eu am unul acasa. la fel cum spui tu, nu-i lipseste imaginatia, construieste casute din lego si vorbeste cu animalele pe care le pune acolo, pune servetele la uscat pe sarma si spune ca sunt hainute, dar nu se joaca cu papusi. are . are si carut sa le plimbe are si ustensile cosmetice pt papusi dar o lasa rece. prefera sa construiasca ceva, sa picteze" ulsul cu coada de socolata" dar nu sa imbrace/dezbrace papusi. nu e relevant,mai ales la nici 2 ani.
si ce doamne iarta-ma sa deseneze un copil de nici doi ani? doamneeeee. pai la doi ani trebuie doar sa traga linii anapoda pe foaie. la doi ani e ESENTIAL ca atunci cand ii dai un creion sa-l faca sa scrie(adica sa asocieze obiectul cu functia) si nu sa-l mestece sau sa-l guste sau sa-l invarta anapoda in mana cand are la dispozitie o foaie de hartie.e EXCELENT ce-a facut Iepu mai mult e un semn ca n-are treaba cu notele autiste. ma doare capul sincer, du-te si baga-i sub nas fazele jocului ,le gasesti acolo la reviste si mai baga-i sub nas si ce desene maiastre trebuie sa faca unul de doi ani.
nu stiu ce sa zic de faza cu mainile. exact asa ceva a avut si fi-mea, multi au diverse "ticuri" minore, la noi a disparut odata cu varsta. inchidea/deschidea repede pumnul cand se bucura si nu era tocmai "verbala". acum cand se bucura verbalizeaza spune ceva gen"au..ce bine, melgem la palc" sau altele.si nu mai flutura din labute. in general am vazut ca cei energici au asemenea manifestari.
ALEXIA,02.mai.2004- filmulete noi
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/
flaviutza spune:
apropo de joc. uite cum sta treaba, si in functie de asta decizi singura daca doamna doctor are sau nu dreptate.pt ca un copil nu coopereaza mereu la vazul unui doctor,mai ales daca are sub doi ani.
bebelusul: nu cunoaste prea multe despre mediul in care se afla. daca ii pui un piepten in mana unuia de 7 luni il va gusta, lovi de pat,etc.
in schimb unul de 15 luni aproximativ si-l va trece cu mai mult sau mai putin succes prin par. semn ca a inteles cate ceva din mediul inconjurator , ca e pe receptie.asociaza obiectul cu functia lui
deci la varsta lu' Iepu ar trebui sa asocieze obiecte cu functia. sa foloseasca un pipten pe post de piepten, sa incerce sa aspire cu aspiratorul sa stearga praf cu carpa, sa incerce sa-si bage bantoful , sa dea cu matura, sa se uite intr-o carte(nu s-o guste sau s-o pocneasca de pamant)- asta face un bebel de 7 luni.
ALEXIA,02.mai.2004- filmulete noi
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/
eliza_p spune:
quote:
Originally posted by fran
Flaviutza-eu scriu in mare viteza de obicei, ca ma vaneaza asta mica cum ma asez la calc sa o las pe ea...nu am vrut sa zic ca nu raspunde la nume pt. ca nu vorbeste Ideea e ca ea nu diferentiaza diversele sunete inconjuratoare si cred ca am dat ca exemplu ce face cand se aude usa de la intrare cand vine sotul meu acasa:acum fuge imediat la usa, pana acum 2 luni nu avea nici o reactie, desi presupun ca auzea si atunci zgomotul respectiv. Pur si simplu dadea cu ochii de taica'su prin casa si se bucura la fel de mult ca si acum, cand alearga la usa...Nu refuza contactul vizual, daca fluier in spatele ei se intoarce si rade/zambeste la noi de fiecare data, dar daca o strig pe nume nu are nici o reactie...
Fran si Patricia Annelise (05.05.05)
Iepurete mititel
Iepurete a crescut
Fran, am gasit un articol despre problema asta cu neraspunsul la nume si vreau sa ti-l supun atentiei: http://www.msnbc.msn.com/id/17920545/wid/11915773?GT1=9246
Gabi_K spune:
Kiwwy, noi am inceput sa mergem la Fundatia Albin. Eventual incearca sa-ti faci o programare la ei daca vrei sa-l vada si alt psiholog pe fiul tau. Eu am fost pana acum de 2 ori la ei, daca vrei, iti dau detalii.
Daca vrei sa faci testul de auz, asa stiu ca la spitalul militar (sau la CFR? nu mai tin minte) au aparatura performanta.
Gabi(ex- gabibarta)+Robert(20.05.1997)+Lili(17.05.2002)