a dat cineva risatarun copilasului sau?

Raspunsuri - Pagina 20

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

Babette, fi-mea a avut aceasta problema a limbajului jargonic (adica pe limba lui) destul de mult peste varsta considerata normala 12-24 luni.desi a mea folosea cuvinte, de exemplu daca o puneam sa numeasca un obiect, totusi vorbirea ei era un intreg discurs in Chineza veche,cu mimica, gestica frate de ziceai ca efectiv vorbeste o limba straina! am realizat ca ea stie si intelege ce i se spune si vrea sa comunice la randul ei, dar undeva e un clik, o legatura ce nu se face cum trebuie, poate si nu poate verbaliza cuvantul si ii iese o insiruire de silabe fara sens.ea gandea ca vrea sa spuna "masina" dar ii iesea altceva, mai ales la graba, mai ales la oboseala.

pot sa spun ca acum, la 4 ani si 3 luni mai are episoade ,cand e foarte obosita in care o rupe pe pasareasca ei. in conditiile in care vorbeste inteligibil, cu un vocabular al naibii de amplu, in conditiile in care intelege adunari si scaderi pana la 10. EU NU AM o explicatie logica pentru asta.


Noi am pornit de la vreo 2 ani, era la stadiul in care pronunta cateva cuvinte bisilabice cu adresa si turuia mult si bine pe pasareasca. numai pe pasareasca. intelegea tot insa, si peste nivelul ei si imita.eu am inceput cu cuvinte bisilabice

baietelul imita? inteleg ca nu spune NICI UN cuvant bisilabic. daca e dispus, fie si cateva minute pe zi sa imite verbal, incepeti cu vocalele .in camera sa fie relativ liniste, daca puteti obisnuiti-l cu o masuta de lucru, fara tv, fara lume in jur, fara obiecte noi care sa-i atraga atentia, pentru inceput. ii ceri cu cuvinte putine, ca o comanda, " AAAA". imiti in fata lui pana pricepe.

pasul doi, introduci comanda " SPUNE AAAA". sau "repeta" .Acest cuvant il folosesti mereu, fara rugaminti, fara comenzi ample, ii va intra in reflex ca trebuie sa repete la comanda"spune". imediat va fi atent cand aude cuvantul. daca folosesti exprimari ample,diferite, nu-i captezi eficient atentia si il incurci mai mult.

pasul trei, treci prin cateva vocale, le alternezi,etc.
pasul patru, incepi cu consoanele. la fel, cateva. nu sapte pe zi, una e suficient.acum depinde si de copil, de ritmul in care imita si vrea sa lucreze.

pasul cinci silabe simple, consoana plus vocala: BA,BE,BI,BO,BU,MA, ME,MI,MO,MU,etc.

pasul 6 cuvinte bisilabice simple: mama,tata,baba,etc
pasul 7 cuvinte din trei silabe.

O problema aici e respiratia si faptul ca trebuie sa-si coordoneze limba dupa creier. mie mi s-a dat un exercitiu extrem de folositor(l-a priceput la vreo 2 ani si 7 luni, care a facut progrese spectaculoare pe partea de coordonare cuvant gandit-cuvant spus. i se dau copilului doua silabe, "ma" si "re" si i se cere sa formeze cuvantul. cerinta este" lipeste MA si RE" . in felul asta gandeste cuvantul si-l spune imediat. daca se poate si vrea, adultul ii arata cum sa faca pauza de respiratie intre silabe si asta ajuta.

pentru complexitate, se poate si exercitiul " pune RE dupa MA" ,evident ii arati inainte cateva cuvinte cum se face si asta il face sa gandeasca si sa coordoneze si mai mult.

Exista un numar de cuvinte-baza pe care trebuie sa le priceapa/articuleze. puteti sa va inspirati de aici, o lista cu cele mai folosite cuvinte comune. http://www.autism.ro/200cuvinte.html

Evident incepeti cu cuvinte simple, bisilabice,intelese de copil. cuvinte ce denumesc obiecte sau actiuni din imediata apropiere,cunoscute de copil.

Se poate face tot ce am spus eu, daca aveti un copil dispus cat de putin sa incerce macar sa imite verbal, sa incerce sa imite macar o vocala amarata.

aveti aici o lista cu exercitii utile pt educarea miscarilor articulatorii, foarte foarte utila.

EDUCAREA MISCARILOR ARTICULATORII

1. Mobilitatea aparatului fono-articulator :

A. Exercitii de mobilitate a maxilarelor :
-exercitii de inchidere si deschidere a gurii;
-exercitii de coborare si ridicare a maxilarelor;
-exercitii de alternare a maxilarelor inainte-inapoi;
-muscatura

B. Exercitii de mobilitate pentru limba :
-limba iese si intra repede (ca la pisica cand bea)
-limba miscata de la dreapta la stanga (tic-tacul ceasului)
-limba iese in forma de lopata
-limba iese in forma de sageata
-limba sterge buzele
-limba sterge dintii de deasupra
-limba sterge dintii de dedesubt
-miscari circulare ale limbii
-limba ghemuita in fundul gurii
-miscarile limbii in jos si in sus cu gura deschisa
-pronuntarea rapida si repetata a silabei 'la'
-limba la palat si jos

C. Exercitii pentru buze si obraji:
-miscari de sugere a obrajilor
-miscari de tuguiere a buzelor
-miscari de intindere a buzelor (zambetul)
-miscari de rotunjire a buzelor
-miscari alternative de intindere si rotunjire a buzelor
-miscari de tuguiere a buzelor pentru fluierat, suflat in lumanare, balon, morisca
-miscari de aburire a oglinzii
-miscari de umflare a obrajiilor
-vibrarea buzelor
-rictusul buzelor

D. Exercitii pentru valul palatin :
-exercitii de imitare a cascatului
-exercitii de imitare a inghititului, tusei
-miscari de deglutitie


2. Educarea respiratiei

A. Dezvoltarea respiratiei nonverbale : educarea echilibrului intre inspiratie si expiratie (1/2)

Exercitii pentru expiratie
-sufla nasul in batista
-sufla aerul pe dosul mainii
-tine un fulg in aer
-stinge lumanarea
-umfla balonul
-sufla in apa cu paiul

Exercitii pentru inspiratie
-miroase florile
-cainele la vanatoare
-miroase parfum, spirt, otet etc.

B. Dezvoltarea respiratiei verbale :

Obtinerea expiratiei mai lungi decat inspiratia la pronuntie
Vorbirea in expiratie, fara efort, ritmat

-exercitii de pronuntie a vocalelor, prelung, rar, fara efort in timpul unei expiratii
-exercitii de pronuntie intr-o expiratie a unei consoane
-exercitii de pronuntie a unor grupe de vocale pe durata unei expiratii (ai, ei, oi, ua, ue etc.)
-exercitii de pronuntie a unor consoane insotite de vocale, pe durata unei expiratii (ba, be, bi, bo... ale, ele, ile...)
-exercitii de pronuntie a unor silabe in care se gasesc grupuri de vocale sau grupuri de consoane, pe o expiratie (aie, oie, uie, stra, stre, stri, cra, cre, cri, tra, tre, tri)
-exercitii ritmice de respiratie insotite de miscari si cantec
-exercitii de respiratie (culcat pe canapea-cu un caiet pe abdomen, caietul miscandu-se in ritmul diafragmei) : la inceput nonverbal ; cu pronuntie de vocale, silabe, cuvinte ; cu recitare de poezii ; citire in aceasta pozitie cu voce tare


EXERCITII PENTRU MOBILITATEA BUCO-LINGUO-FACIALA

-sa arate dintii
-sa faca trompa
-sa sufle in hartii, vata, moristi
-sa suga cu paiul un lichid
-sa mestece
-sa inghita
-sa apuce cu dintii sau cu buzele un obiect aflat pe masa
-sa umfle sau sa suga obrajii
-sa reproduca prin mimica :rasul, plansul, mirarea
-sa fluiere
-sa scoata limba
-sa indrepte limba catre : nas, barbie, comisuri...



Extras din:
TERAPIA TULBURARILOR DE LIMBAJ - INTERVENTII LOGOPEDICE
Ecaterina Vrasmas
Editura didactica si pedagogica

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

Citat:
citat din mesajul lui Mercedes

flaviutza- foarte util ceea ce ai scris am si aplicat pe bia pronuntia literei (s) si (si) si distrandu-ne a reusit usor, multumim foarte mult.
(si) de la sarpe ,,cum face sarpele?,, si a reusit tot dupa exemplul tau.
In timpul scurt pe care il ai te rog sa ne spui ce exercitii am putea face pentru litera c mai exact la inceputul cuvantului pronunta litera c dar in cuvant nu. Ai idei cum as putea face?




Mah,dar nu-i prea mica sa-ti faci probleme ca nu-l pronunta pe C? oricum daca ii place joaca, nu cred sa o deranjeze :)

Uite o sa ma uit ca nu retin perfect,mai uit si eu, ca oricum ma intereseaza si pe mine, a mea inverseaza P cu C. n-am mai lucrat cu ea ca nu ma mai lasa serviciul, o s-o predau la logoped ca mi s-a cam ajuns :) dar o sa ma informez.

pt inceput incearca sa exersezi cu ea particule ce incep cu C si apoi introdu-le in cuvinte. de exemplu particula CTE,apoi le integrezi usor in cuvinte. FRUC-TE silabisit, cu pauza din ce in ce mai mica . vezi daca pronunta pe C SINGULAR.atat imi vine in minte acum, dar nu bate sigur cu teoria, nu mai stiu fate exact teoria...ma interesez io.

oricum ma bucur enorm ca ti-am fost de ajutor.

pana atunci rapid ceva gasit usor la adresa asta, de unde v-am mai citat exercitiile pt aparatul fono-articulator.

SCHEMA SI MATERIALUL VERBAL PENTRU CONSOLIDAREA SUNETULUI 'C'

I. Silabe si logatomi

1. Exercitii in silabe directe : ca, che, chi, co, cu

2. Exercitii in pozitie intervocalica: aca, eche, ichi, oco, ucu
-cu vocale diferite
-ache, achi, aco, acu
-eca, echi, eco, ecu
-ica, iche, ico, icu
-oca, oche, ochi, ocu
-uca, uche, uchi, ucu

3. Exercitii in silabe inverse : ac, ec, ic, oc, uc

4. Exercitii in logatomi : cac, chec, chic, coc, cuc
-pronuntat fara vocale : c....c, c....c, c....c, c....c

5. Exercitii in combinatii consonatice :
-cra, cre, cri, cro, cru
-cla, cle, cli, clo, clu

II. Cuvinte

1. Cuvinte cu 'c' in pozitie initiala

-monosilabice : ca, car, cal, cad, cam, car, cap, cas, caz, chel, chef, chem, chip, chin, cos, cos, copt, corn, colb, cu, curm, cub, cuib, cat
-bisilabice : cana, casa, cale, cafea, caiet, cheie, chenar, cheama, chipiu,
chifla, chimen, chibrit, copil, coleg, cotet, cosit, curaj, curat, cuier, cules, curea, curte, calut, caine, cantar, carma, carpa, cantar, carnat
-polisilabice : cabana, caravana, cafeluta, cheita, chitara, Chirila, Chiriac, copacel, conace, cunoscut, curios, curajos, cuminte, cuvios, cantaret

2. Cuvinte cu 'c' in pozitie mediana :

-monosilabice : ochi
-bisilabice : acar, vaca, vacar, pacat, pachet, buchet, pachet, baschet, parchet, rechin, Achim, urechi, ridichi, local, frica, pica, Rica, ciocan, duca, nuca, Luca
-polisilabice : acadea, racheta, ochelari, jacheta, tabachera, pachete, stacheta, buchetel, inchide, rochie, deschide, manechin, strachina, smochina, ocolit, racolat, decorat, decupat, descusut, recunoscut, pereche, ureche, ridiche, Enache, Costache
-cu aglomerari de consoane : recrutat, acrit, sacre, faclie

3. Cuvinte cu 'c' in pozitie finala

-monosilabice : ac, fac, rac, mac, sac, tac, zac, bec, sec, chec, foc, zic, mic, joc, soc, toc, duc, nuc, suc
-bisilabice : arac, hamac, sarac, gandac, imbrac, berbec, bunic, ibric, paznic, voinic, boboc, noroc, deloc, aduc, usuc, butuc.

http://www.autism.ro/forum/viewtopic.php?t=186&postdays=0&postorder=asc&highlight=logopedie&start=0

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ra_mata spune:

Citat:
citat din mesajul lui puiulmeu

ra_mata,multumesc mult,mult pentru raspuns si pentru ca-ti rapesti din timpul liber pentru asta.
Vroiam sa stiu si cat timp lucra in cadrul sedintei de logopedie,noi am extins de la 1/2 de ora, la 1 h,ma tot gandesc ca poate e nevoie de mai mult timp de lucru cu un specialist(pe langa ce mai fac eu cu el).

Week-end placut,cu spor la invatat.


Draga Puiulmeu, la inceput sedinta dura 45 min si eu stateam intr-o camera vecina, in caz ca ma striga piticul. Intr-o luna, deja statea cate o ora, iar pe mine logopeda nu m-a mai lasat sa stau in cabinet, asa ca timp de o ora fac plimbari prin zona.
De asemenea, poate face exercitiile singur sau cu unul sau doi copii , intrucat logopeda a costatat ca piticului ii place compratia/competitia cu alti copii.
Am vazut si cativa copii, cu probleme mai grave, in special autism, care stau acolo cate doua sau trei ore, lucru care probabil ii ajuta in comunicare.
Eu zic sa ai incredere in sfaturile logopedului, rezultatele vin in timp si iti trebuie multa rabdare ca parinte sa asisti la evolutia mai lenta a copilului, cunosc sentimentul. Insa rezultate chiar ar trebui sa se observe, cat de mici, pentru a avea certitudinea ca esti pe drumul cel bun.



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns babette spune:

flaviutza, ba da Vladut repeta bucuros asa ca un joc, insa numai silabe de genul ba, da ,ei, bu-ba(aici are chiar o directie grozava caci daca se loveste plinge si spune buba dar e singurul cuvint cu directie!)si vocale separate. al doilea cuvint pe care l- spus cu tinta de ff mult timp este "tea-tea" si-l spune chiar si in somn cind ii este sete. Nu-l schimba si nu-l greseste! In general are semne sau onomatopee pt mai toate situatiile. Daca-i e somn se freaca la ochi si-ti arata, daca-i e foame arata degetul la gurita,daca vrea oala spune "ii" etc. Nu am lucrat asa pina acum cu el pt ca am fost mai mereu pe drumuri ba la kineto, ba la calarit, eu stau la aprox 50 km de orice tratament dar tot il duc si pina acum am avut si rezultate desi medicii se uimesc cind vad diferenta dintre realitate si analize care ies destul de rau.
Am sa incep de miine sa lucrez asa si sper sa am rezultate ceva mai repede pt ca in general colaboreaza ff bine.
Multumesc mult

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns puiulmeu spune:

dupa cum am mai spus,draga ra_mata,sta si David acum cam 1h cu logopeda,si lucram de 2 ori/sapt,dar inca nu se evidentiaza munca dumneaei.Nu mai stiu exact cate sedinte a facut,cred ca vreo 8,dar nu observ nimic deocamdata.Crezi ca ar trebui?(stiu ca fiecare copil reactioneaza in felul lui,dar ...)
La voi dupa cat timp s-a observat ceva?
Zici ca ai intalnit acolo copii cu autism,cum se comporta ei? sau ai observat la ei ceva anume?(eu nu stiu despre ei decat din citite,de-aceea as fi curioasa cum se comporta un autist).
Inca o data multumesc,va pup.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ra_mata spune:

Citat:
citat din mesajul lui puiulmeu

dupa cum am mai spus,draga ra_mata,sta si David acum cam 1h cu logopeda,si lucram de 2 ori/sapt,dar inca nu se evidentiaza munca dumneaei.Nu mai stiu exact cate sedinte a facut,cred ca vreo 8,dar nu observ nimic deocamdata.Crezi ca ar trebui?(stiu ca fiecare copil reactioneaza in felul lui,dar ...)
La voi dupa cat timp s-a observat ceva?
Zici ca ai intalnit acolo copii cu autism,cum se comporta ei? sau ai observat la ei ceva anume?(eu nu stiu despre ei decat din citite,de-aceea as fi curioasa cum se comporta un autist).
Inca o data multumesc,va pup.


Puiul meu, cred ca doar 8 sedinte e destul de putin pentru a se vedea progrese, rezultate vizibile s-au vazut la noi dupa 3-4 luni , cu 2 sedinte pe saptamana. Ma gandesc ca pana la iarna ar trebui sa vezi rezultatele serioase! SUcces!
Am citit si eu mult despre copiii autisti, mai ales cand piticul era mic si nu stiam cum ar trebui sa reactioneze pentru varsta lui biologica. Din ce mi-a explicat logopedul, copiii autisti nu pot fi atenti, nu sunt interesati de mediul inconjurator, au multe spaime (asta am constatat eu, se speriau de parintii celorlalti copii) si acumuleaza foarte greu vocabularul si nu progresiv/constant, ci cu sincope. Si nu au simtul conservarii, nu se sperie de masini, de exemplu. Nu ma pricep deloc, ce ti-am spus au fost constatari de=ale mele, din interactiunea cu copiii ce vin la cabinetul logopedei.
Nu ar fi rau sa vezi si subiectele despre copiii autisti de pe forum, sunt foarte interesante si de ajutor si pentru copiii cu alte probleme de vorbire sau comportament.

Mi-am adus aminte inca ceva care l=a ajutat pe piticul meu sa progreseze in vorbire - desenele in limba romana, nu cele de la Minimax etc, ci cele pe CD, gen Pinocchio, Cenusareasa, CD-uri cu durata de 25 min aprox. pe care ajunsese sa le cunoasca foarte bine si repeta replicile cu mare placere.

Va pup





Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns janad7 spune:

Dragele mele,
subscriu la ceea ce a zis ra_mata.
Primul lucru pe care l-am facut a fost sa reduc privitul la tv (mai ales ca aveam indicatie pe romana si minimax mergea in maghiara), am schimbat acum firma de cablu si ca premiu ii puneam Pinochio, Cenusareasa, Degetica, din care recita pasaje intregi, iar cand priveste povesteste faza care urmeaza pe ecran.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns asteryaro spune:

Hello la mamici si pitici!
gata vacanta, fuse si se duse.
Despre dr. Naghiu, ce sa spun mai mult decat ca l-am agreat de la prima vedere. E super. De o sapt. am inceput tratamentul cu remediile homeopatice, am taiat Risperdalul (dr. mi-a spus doar sa reduc) si acum asteptam, adica lucram in continuare, cat se poate.
Va tin la curent cu schimbarile, si multumesc ca v-ati gandit la noi.
Diagnosticul a fost reformulat: tulburare autista...

Cristina, mami de Nicolae-Razvan (31.01.2006)

www.dropshots.com/asteryaro
www.dropshots.com/asteryaro1

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns puiulmeu spune:

ra_mata,multumesc pentru raspuns.Cam asa ma gandeam si eu,pt.ca progrese sunt,dar nu inca pe limbaj.Coopereaza destul de bine cu d-na logoped,si ma gandesc si la faptul ca ar trebui sa-l ajute si gradinita.
Asteryaro,n-ai spus ce a zis dr.Naghiu despre medicatia alopata,respectiv Cerebrolysin si Risatarun,i le dai in continuare sau ti-a recomandat altceva?
Sanatate tuturor!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns asteryaro spune:

pai n-am spus, caci am uitat.
deci Risatarun ii dau in continuare, ca si pana acum, Risperdal am renuntat din propria-mi vointa, Cerebrolysin n-a spus nimic. Razvan a facut pana acum 3 ture de cerebrolysin. o sa mai aflu cate ceva data viitoare.
deocamdata ia remediile homeopatice. sper sa se si intample ceva pozitiv.
sanatate tuturor.

Cristina, mami de Nicolae-Razvan (31.01.2006)

www.dropshots.com/asteryaro
www.dropshots.com/asteryaro1

Mergi la inceput