Ortodoxie din Postul Mare in Postul Mare(22)
Raspunsuri - Pagina 9
cataghe spune:
Doina, ce inseamna "nevointa"?
_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)
irina.c. spune:
quote:Inseamna stradanie,efort duhovnicesc.De exemplu postul,rugaciunea,participarea la slujbe,etc. sunt nevointe.Irina si bb Ilinca(26 apr '04)
Originally posted by cataghe
Doina, ce inseamna "nevointa"?_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)
Trebuie sa cobori din barca daca vrei sa mergi pe ape.
today
Jocelyn spune:
Io as zice mai degraba ca ar trebuie sa fie bucuria vietii de crestin, nu straduinte. Parerea mea...
I plan on living forever. So far, so good
joanna spune:
quote:
Originally posted by Jocelyn
Io as zice mai degraba ca ar trebuie sa fie bucuria vietii de crestin, nu straduinte. Parerea mea...
I plan on living forever. So far, so good
Da, asta este urmarea nevointei, bucuria de a fi crestin.
Nevointa este stradania de a nu mai avea pacatul,de a-l indeparta.De a taia voia de care s-a amintit mai inainte.De a nu face voia mea de pacatoasa ci voia Domnului.Iar cum pe mine scrie pacatoasa...deci ma straduiesc
Doamne ajuta,
Joanna
"Fasting means controlling the power of fire and closing the mouths of lions."
St. Basil the Great.
Credinta e un risc al ratiunii; dar nicidecum o anulare, ci, dimpotriva o iluminare a ei.
Parintele Arsenie Boca
cataghe spune:
quote:
Originally posted by fdoinaquote:
Originally posted by cataghe
Hristos a chemat cativa oameni sa lase viata lumeasca si sa duca invatatura mai departe, si le-a dat Duh. Nu pe toti. Dar a murit pentru toti. Prin urmare, trebuie sa fie o cale si pt acei "toti", o cale usor diferita fata de a celor chemati. Si in concluzie, se potriveste foarte bine pasajul cu care Irina a inceput capitolul.
Catalina, m-ai dat gata...
Asta cu "a murit pentru toti" mi-a placut cum imi place cand citesc cum scriu unii ca Dumnezeu ne iubeste pe toti. Asta e clar...Hristos il iubeste si pe Iuda. Si pe xenocid. Si chiar pe mine Ma gandesc ca-l iubeste si pe Lucifer. Ca Dumnezeu e Dragoste...Si ce-i cu asta? Important e raspunsul nostru. Iti dai seama cat ne respecta Dumnezeu?
Si cum vine asta, ca i-a chemat doar pe unii, nu pe toti...Pe toti ne cheama, de doua mii de ani incoace, da raspundem si noi, deh, fiecare dupa posibilitati, fiecare cat vrea sa sacrifice pentru Dumnezeu. Daca te uiti in istorie, primele secole de crestinism abunda de mucenici. Primii crestini au fost tare stramtorati de lume, nevointa lor era uriasa, de aceea ei se impartaseau zilnic, aveau viata sfanta, erau ortodocsi autentici...Nu erau calugari si mireni, erau doar crestini, duceau cu totii aceeasi viata de nevointa, de lupta cu patimile, cu lumea, si cu dracii
Dupa edictul de la Milan, cand crestinismul a intrat in legalitate, viata lor s-a indulcit, s-a amestecat cu duhul lumesc , si cei care au avut dragoste multa de Hristos au simtit nevoia sa aspreasca nevointa, sa ingusteze calea, si au plecat in pustie...asa s-a nascut monahismul
Am zis ca Hristos a chemat numai cativa sa lase viata lumeasca, nu pe toti. Ca eu personal nu stiu sa fi zis undeva "gata, de acuma lasati-va toti toate rosturile, nu va mai casatoriti, nu va mai inmultiti, nu mai munciti, nu faceti altceva decat <nevointa> toata ziua..." Hm?
quote:
Dar nu exista alta cale pentru cei din lume, asa cum nu exista alta Evanghelie, sau alta Imparatie. De multe ori in viata cate unui Sfant casatorit o sa vezi mai multa nevointa decat in viata unuia monah. Singura cale e cea stramta, plina de necazuri si jertfa.
Pai daca "nevointa" asta e ceea ce a zis Irina, nu prea vad cum poate cineva care traieste in lume si are obligatii lumesti sa faca la fel de multa sau mai multa nevointa decat cineva care se calugareste. Ideea mea e ca Isus nu ne-a chemat sa fim toti sfinti si ca sfintenia nu e singura cale catre mantuire. Si nu vad de ce calea aia trebuie sa fie neaparat plina de necazuri si jertfa... ce fel de jertfa? Adica daca nu ai necazuri cu ghiotura trebuie sa ti le faci singur? Nu se mai poate trai in armonie cu lumea asta pe care, la urma urmei, a facut-o Dumnezeu? De ce e nevoie de atata victimizare? Eu vorbesc de zilele si de lumea in care traim acum, nu de soarta primilor crestini, aia e cu totul altceva si nu face obiectul discutiei.
quote:
Si inca ceva: in credinta ortodoxa, mantuirea nu e deloc un lucru asa usor de primit. Nu e ceva de genul "ma fac om bun, o sa-i ajut pe multi, am o casnicie super, sunt cinstit si cumsecade, o sa ierte Dumnezeu ce gresesc si eu ca om".
Nu, dupa parerea mea e ceva de genul "ma straduiesc sa fiu bun, ma straduiesc sa ajut cat pot, ma straduiesc sa fiu cinstit si cumsecade si atunci poate ca Dumnezeu ma va ierta pe mine, pacatosul. Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperamantul meu, dar spune numai un cuvant, si se va mantui sufletul meu!"
quote:
Conduita aceea e doar forma, si inceputul. Conduita are, daca vrei, echivalentul in Porunci, nu in Fericiri.
Pai uite, tocmai zilele trecute citeam ce zicea un parinte ortodox, si anume ca fericirile reprezinta poruncile lui Hristos convertite din forma negativa ("sa nu...") in forma pozitiva.
quote:
Ce inseamna de pilda "fericiti cei milostivi"? Este vreunul dintre noi milostiv, in conditiile in care Domnul a spus "daca-ti cere cineva haina da-i si camasa?" Ce inseamna "fericiti cei blanzi"? Poate cineva sa atinga aceasta virtute, atata timp cat Domnul a spus ca daca-ti da cineva o palma tu sa intorci si obrazul celalalt? (ma refer la noi astia, care filosofam pe DC, ca au fost totusi altii care au atins virtutile respective)
Uite, eu genul asta de asertiuni nu le inteleg. Bun, si atunci, daca e sa luam totul mot-a-mot, care e solutia? Sa umbli in pielea goala? Sa iti lasi copiii sa flamanzeasca? Sigur ca fiecare trebuie sa faca atata cat poate in conditiile in care isi indeplineste obligatiile minimale fata de sine si ai sai. Cat despre cei "blanzi", de unde si pana unde a fi bland inseamna a abandona respectul de sine? Sau a ierta inseamna oare a te lasa calcat in picioare?
quote:
Si atunci ramane doar smerenia in picioare. Nu conduita. Asta nu inseamna ca nu conteaza faptele. Dar cea mai buna fapta in crestinism e rugaciunea. Mantuirea e ceva ce se obtine cu staruinta multa si cu lacrimi la rugaciune...Atata timp cat eu imi fac rugaciunea fara lacrimi, sunt depaaarte de rugaciunea cea adevarata. Deci departe de Dumnezeu...
Ei, aici ne deosebim radical. Eu cred ca conteaza foarte mult faptele, si cred ca cea mai buna fapta e sa incerci sa iti iubesti aproapele, sa iubesti lumea si oamenii. Lacrimi la rugaciune? Atunci cand e cazul, atunci cand lacrimile vin din sufletul tau. Insa refuz sa cred ca rugaciunea cu bucurie are mai putina valoare.
Vezi tu, Doina, eu nu percep crestinismul ca pe o cale plina de jertfa si lacrimi si sacrificii asa cum o prezinti tu. Si asta m-a tinut destula vreme departe de biserica ortodoxa, mai precis, pana cand am redescoperit frumusetea liturghiei ortodoxe si mi-am dat seama ca de fapt cei care ma indeparteaza de ea sunt doar niste oameni cu pareri. Si ca nici ei, pana la urma, nu au toti aceleasi pareri. Uite, de exemplu Maica Siluana, cata seninatate si bucurie inspira, ca si Maica Angelica a catolicilor. De ce nu le luam pe ele ca exemplu?
_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)
casandra spune:
Draga Catalina, bucuruia Invierii e mare, nu? Mare.
Dar sa nu uitam ca este precedata de jerfta si ca Iisus S-a inaltat la cer cu stigmatele de pe cruce.
Toti suntem chemati sa fim sfinti. Dar nu toti sa ne retragem in pustie. Poti sa te sfintesti si traind in lume. Un exemplu ar fi Sf Monica, mama Fericitului Augustin.
Nu exista un indreptar de nevointe. Nevointele eu le vad ca pe o lupat cu patimile. Cum se nevoieste fiecare, depinde de situatia in care se afla, de patimile care il imboldesc.
Ca sa iti dau un exemplu, sa nu te manii pe soacra, chiar daca aceasta iti spune cuvinte grele. Sa te straduiesti nici macar sa nu o gandesti de rau, ci sa te rogi pentru ea. Sau daca ai vreun coleg, la servici, care te exaspereaza, sau un sef care te suna la ore nepotrivite, sa iti pastrezi calmul si sa nu il injuri printre dinti.
fdoina spune:
Catalina, iarta-ma, vad eu ca te contrariez, si decat sa te tina parerile mele departe de Biserica mai bine imi vad de plozi, ca sunt raciti cobza (asta e nevointa mea)
hihi, ma gandeam ca daca te inspira maica Siluana, poate ca n-ar fi rau s-o intrebi care-i "nevointa" dansei...ma indoiesc ca-ti va da un raspuns concret, da oricum va sti sa-ti spuna mai frumos decat mine ce inseamna nevointa
cat despre lumea de acum...Sfintii mari ai Bisericii noastre au spus ca in vremurile noastre nu se va mai putea mantui nimeni decat prin boli si necazuri...
apropo, am vazut ca a aparut o conferinta noua a pr savatie pe ortodoxmedia.com despre puterea duhovniceasca a suferintei, face cineva link?
Catalina, si sa nu-ti inchipui ca eu ma pricep. Eu citesc mult si vorbesc mult, iar de facut nu fac mai nimic, (ma refer la nevointa), iar cei care se pricep la ortodoxie tac mult si fac si mai mult...Daca te binecuvanteaza Dumnezeu sa intalnesti un astfel de om, in mod sigur te lasi convins...nu de vorbe.
si mi-ai amintit cu luatul mot-a-mot, de Sf Filaret cel milostiv, om care in tinerete avusese averi multe, dar tot daduse la toti care-i cereau, pana ajunsese in sapa de lemn...nevasta si copiii il ocarau, il rugau, si iar il besteleau, dar nu era chip sa schimbe ceva...si intr-o zi un om a venit sa ceara ceva de binecuvantare de la el( ca se stia ca daca iti da Filaret ceva, inmulteste Dumnezeu insutit darul lui) si batranul i-a dat vaca, ca atat mai avea, o vaca si un vitel. si nevasta cand a aflat iar l-a ocarat si s-a minunat "om nebun si nemilostiv, nu-ti ajunge ca ai sa ne omori pe noi, acum te-ai gandit sa omori si animalul asta nevinovat, ca doar nu-ti inchipui ca o sa traiasca vitelul fara mama lui?" si atunci batranul s-a rusinat, s-a smerit, si a strigat dupa strainul acela sa vina inapoi, si i-a dat si vitelul...
Catalina, decat a sta sa citesti margaritarele mele, vorba lui xeno, mai bine fa rost de Vietile Sfintilor, ca acolo e frumusetea ortodoxiei
cataghe spune:
quote:
Originally posted by casandra
Draga Catalina, bucuruia Invierii e mare, nu? Mare.
Dar sa nu uitam ca este precedata de jerfta si ca Iisus S-a inaltat la cer cu stigmatele de pe cruce.
Toti suntem chemati sa fim sfinti. Dar nu toti sa ne retragem in pustie. Poti sa te sfintesti si traind in lume. Un exemplu ar fi Sf Monica, mama Fericitului Augustin.
Nu exista un indreptar de nevointe. Nevointele eu le vad ca pe o lupat cu patimile. Cum se nevoieste fiecare, depinde de situatia in care se afla, de patimile care il imboldesc.
Ca sa iti dau un exemplu, sa nu te manii pe soacra, chiar daca aceasta iti spune cuvinte grele. Sa te straduiesti nici macar sa nu o gandesti de rau, ci sa te rogi pentru ea. Sau daca ai vreun coleg, la servici, care te exaspereaza, sau un sef care te suna la ore nepotrivite, sa iti pastrezi calmul si sa nu il injuri printre dinti.
Pe mine seful ma suna vesnic la ore nepotrivite
Casandra, dupa mine asta e conduita, nu e jertfa. Pe cruce, da, aia e jertfa, dar cine te mai crucifica in ziua de azi? Si cum ne putem noi compara cu Fiul Lui Dumnezeu, nu e cam mult?
_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)
cataghe spune:
Hai mei Doina, nu te arici si tu acuma, ca n-am vrut sa te supar in nici un fel. Eu cred ca discutiile astea sunt si bune si cred ca toti am evoluat cate putin prin ele (pana si Irina care parca nu-i mai osandeste pe np asa cu sarg ca altadata). Am senzatia ca oricat de indarjiti suntem uneori, tot ramanem cu cate ceva bun de la cei cu care discutam.
Uite, eu de exemplu nu pot fi de acord cu tine si cu sfintii aia cum ca mantuirea in zilele noastre nu mai poate fi atinsa decat prin boli si necazuri, de aia ma si rog mereu la Dumnezeu sa ne fereasca de boli si necazuri (daca am crede cu adevarat ca mantuirea nu se poate atinge decat prin ele, probabil ca ne-am ruga cu totii pt cat mai multe boli si necazuri - ptiu, Doamne fereste!!)
_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)
joanna spune:
Catalina(sper sa nu te ispitesc) eu zic sa incepi sa-l marturisesti pe Iisus si dreapta credinta(ortodoxia) in toata ziua si in tot ceasul la toti prietenii ,cunoscutii.Tine posturile,mergi la biserica si la Utrenie(te pregateste sa intelegi Biblia si te ajuta sa faci parte din Biserica la Liturgie)duminica dimineata,inteteste rugaciunea,fa binefaceri de tot felul.
Dupa toate astea iti mai face feste conduita.Vei simti ispita si ai sa cunosti ideea de nevointa.
Nu vreau sa te supar,iarta-ma.
Joanna
"Fasting means controlling the power of fire and closing the mouths of lions."
St. Basil the Great.
Credinta e un risc al ratiunii; dar nicidecum o anulare, ci, dimpotriva o iluminare a ei.
Parintele Arsenie Boca