Cairo

Raspunsuri - Pagina 4

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Ubi spune:

Vineri e zi de odihna pentru ei. S-a vazut si pe strazi. Putine masini….treceam lejer pe trotuarul celalalt. Inarmata cu hartia pe care scria in araba “Cartierul coptic” m-am urcat in taxi. Soferul nu stia deloc engleza si desi a dat din cap ca stie unde sa ma duca…ne-am ratacit putin. Cand i-am zis Mari Girgis (noroc ca asa se pronunta si in limba lui) s-a luminat.
Coptii se declara urmasii locuitorilor de acum 4 milenii. Limba copta este ultimul stadiu al evolutiei egiptenei hieroglifice dar cu alfabet grecesc in loc de pictograme. Odata cu patrunderea crestinismului, aceasta parte a vechiului Cairo a adapostit 20 de biserici construite pe 2 km patrati. Dintre ele se pastreaza doar 5.
Abu Serga e cea mai veche din Cairo si se prezuma ca a fost construita pe locul unde familia lui Isus a poposit la sfarsitul calatoriei in Egipt. La ora cand am ajuns eu in zona, era slujba si trebuia sa astept cel putin o ora pentru a patrunde inauntru ca turist. Din fericire, am gasit si o a doua intrare (pe o straduta perpendiculara), prin care se putea vedea foarte bine inauntru
Sf. Barbara – ridicata in cinstea fecioarei martirizata de propriul tata ce nu a vrut sa-i recunoasca credinta si sa se converteasca el insusi la crestinism

Sf. Gheorghe – popularul razboinic are o biserica foarte frumoasa renumita prin camera casatoriilor aflata chiar la intrare.

Biserica Sfintei Fecioare – o biserica frumoasa si linistita in care am stat si m-am rugat de sanatatea celor dragi.

Biserica suspendata – numele i se trage de la faptul ca e construita intr-o nisa a fortaretei Babylon si pana la ea trebuie sa urci cateva scari (29 la numar).

Ce mai gasesti in cartierul coptic: o sinagoga (cea mai veche din Egipt) Ben Ezra, un muzeu copt (inchis atunci cand am fost eu), ruinele fortaretei romane Babylon, biserica greco ortodoxa Sf. Gheorghe (chiar vis a vis de statia de metrou Mari Girgis) si multe stradute ce amintesc de cetatea veche a Ierusalimului (aproape ca te simti ca-n vremurile cand Isus copil savarsea primele minuni in tara faraonilor).



www.ubi.ro/alexandra
www.ubi.ro
http://www.ubi.ro/botez/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ubi spune:

La intoarcere m-am urcat in metrou. Este destul de civilizat si costa foarte putin (1,5 LGB). Trebuie sa fii atent cu biletul ca atunci cand il bagi la taxat ti-l aspira cu o viteza de parca ti l-ar smulge din mana. Treci de turnicheti si il gasesti pe partea cealalata. Geamurile sunt acoperite cu jealuzele de bambus pana la jumate asa ca daca vrei sa vezi ceva trebuie sa te indoi putin de spate. Eu am vazut multe gunoaie si ceva ziduri mancare de vreme (metroul merge si pe la suprafata si pe sub pamant) . Am mers 4 statii pana in piata Midan Tahrir (buricul targului cum s-ar zice). Si pentru ca e inca devreme ca sa merg la hotel, ma indrept spre cea mai faimoasa cafetarie a lor: Groppi’s . Acum e un lant de 5 cafetarii insa una dintre ele arata ca la inceput de secol 20. Cica se mananca specialitati si delicatese de te lingi pe degete. Nici nu apuc bine sa ma inscriu pe bulevard ca in fata imi apar comersanti. Toti au magazine de parfumuri (uleiuri zic ei) si te imbie sa te uiti doar un pic la cat de frumoase sunt sticlutele si ce bine miroase continutul. Hai ca de primul am scapat ca i-am zis clar ca nu cumpar. Hai, si de al doilea…dar deja al treilea m-a scos din minti. Pana nu am cumparat 40g de parfum de lotus nu am scapat. Nu pot sa spun cu ce viteza iti vorbea (imi repeta mereu: “dar cine zice ca trebuie sa cumperi?”) si ce calcule iti facea de ziceai ca acum cumperi pe gratis si faci afacerea vietii tale. M-a convins prin faptul ca lotusul e caracteristic Egiptului, ca nu vin asa de des in Egipt si ca rudele mele s-ar bucura daca ar primi asa ceva….Abia cand am venit acasa am aflat ca, ca sa scapi de ei nu trebuie sa-i bagi in seama (cam greu ca vin chiar in fata ta si vorbesc tare si te trag de maneca in magazin), nu care cumva sa intri la ei in magazin (greseala mea, recunosc….) si ca daca le mai zici si “lae“ (adica “nu”) pe un ton de dispret –un fel de "lla….." chiar pier din ochii tai. Obosita dupa atata negociere si ametita de parfumurile turnate pe incheietura mainilor ies din magazin la cele 40 de grade de afara…Imi e prea greu sa mai ajung in Talaat Harb (cafetaria am vazut-o adoua zi din goana masinii si intr-adevar are aerul anilor 1900) si ma intorc inapoi la hotel pe o ruta ocolitoare. Un alt magazin cu delicatese Gropi este si pe Sharia Adly (destul de aproape de hotelul nostru) dar traversatul strazii si faptul ca vinerea e zi de rugaciune si trebuie sa astepti pana dupa ora 14 ca sa se deschida …m-a facut sa ma razgandesc. De pe trotuarul celalalt am admirat cafetaria in care in timpul celui de-al doilea razboi mondial soldatii cu grade inferioare isi lipeau doar nasul de vitrina neavand acces inauntru.

www.ubi.ro/alexandra
www.ubi.ro
http://www.ubi.ro/botez/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ubi spune:

Si am luat Sharia Adly la pas…pana am simtit ca deja ies din harta si e cazul sa ma intorc. Nu regret cele vazute caci nu intotdeauna ai ocazia sa vezi spectacolul strazi. Si cum in ghiduri ti se recomanda sa nu te abati pe stradute dosnice eu am tras doar cu ochiul catre ele din marele bulevard. M-am intors la hotel pe malul Nilului, la umbra palmierilor si in “muzica” slujbelor de vineri de la moschei. Trebuie sa recunosc ca sunt foarte credinciosi. Pe strazi sau in fata moscheilor se astern in fiecare vineri covoare verzi pe care musulmanii se roaga. Am inteles ca si la firmele mari exista pauza de rugaciune si in aeroport sunt spatii special amenajate pentru aceasta activitate (am vazut cu ochii mei).

Dar e momentul sa va povestesc de Garden City. De la hotelul nostru faceai cam 3 minute pana la marginea cartierului. In 1905, proprietarii companiei Nile Land & Agricultural au infiintat pe domeniile regale un mic cartier in stil colonial: 273 de parcele inegale pentru case, vile si blocuri de apartamente. Sunt 100 de ani de atunci si probabil multe case sunt in forma originala. Insa timpul nu le da dreptul sa arate atat de neingrijit mai ales ca zona e plina de ambasade si firme cu nume pompoase. Imi venea sa iau o maturica sa dau jos praful asezat pe ele. Din pacate si prezenta armatei, politiei si a intregului arsenal de mici blindate, tab-uri si garduri despartitoare te fac sa te simti ca intr-un oras asediat si nu in orasul gradinilor. Si ca un amanunt picant…cateva case au o istorie zbuciumata si patata de crime pasionale si asasinate din motive politice. Nu am putut face multe poze datorita omniprezentei armate dar as vrea ca memoria sa nu-mi joace feste si peste ani sa-mi pot reaminti macar franturi din acest cartier plin de case si gradini…


www.ubi.ro/alexandra
www.ubi.ro
http://www.ubi.ro/botez/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ubi spune:

Pentru sambata ne-am inscris la o excursie. La receptia hotelului, exista un tour operator (Lady Egypt) care iti inchiriaza ghid, sofer si microbuz. Noi am platit 40$ de persoana pentru 3 obiective: platoul Giza cu Piramidele si Sfinxul, Citadela si moscheea Al-Azhar.

La inceput Piramidele erau departe de oras, acum civilizatia aproape ca le-a sufocat. Din fericire doar intr-o parte caci de partea cealalata e desert cat vezi cu ochii. Platoul Giza are 9 piramide, morminte subterane, morminte mastaba, un sfinx si ruine cat incape. E multa aglomeratie: autocare, turisti, comercianti ambulanti, bastinasi care te invita la o plimbare cu camila sau macar o fotografie cu ea, politie calare pe camile care ii fugareste pe bastinasi si pe comersantii ambulanti, soare si muuult praf (acolo ploua 2 zile pe an si atunci da doar cativa stropi). Cum nimeni inafara de mine nu e doritor sa intre in piramida cea mare, ghidul ne propune sa exploram 2 morminte mai mici: unul este al lui Kar (supraveghetor peste piramidele lui Kefren si Mikerinos), celalalt al mamei lui Mickerinos. In amandoua se coboara pe coridoare inguste in care mersul piticului e de baza. Atmosfera e respirabila si in mormantul lui Kar chiar poti vedea statui, picturi originale si locul pentru sarcofag. Cel al mamei lui Mikerinos e mult mai modest.

Initial, mormintele erau in forma de trunchi de piramida. Se numeau mastaba. Snefru, tatal lui Cheops a fost primul care a realizat un mormant in forma de piramida. De fapt a facut 3 incercari pena sa obtina acest rezultat. I-a urmat Cheops cu cea mai mare piramida si singura considerata a fi minunea lumii, apoi Kefren (baiatul lui Cheops) cu una mai modesta si Mikerinos (baiatul lui Kefren) cu una mica, mica, mica. In tot complexul mortuar existau 2 temple (unul de jos si unul de sus) legate intre ele prin calea procesiunii si piramida propriu-zisa. Din acest complex nu s-a pastrat la nici un faraon, decat piramida. Restul sunt acum ruine. Nici piramidele nu sunt intacte. Fusesera acoperite cu placi de piatra slefuita dar fiecare a avut nevoie pe langa casa de astfel de placi asa ca numai motzotzocul uneia din ele a ramas intact (cea a lui Kefren). In vale sta semet Sfinxul. Nu e nici acuma clar pe cine reprezinta (unii zic ca e Kefren alti ca e baiatul lui) insa ce e fascinant e faptul ca a fost sculptat dintr-o singura bucata. Leul cu chip de om a fost mutilat de catre armata lui Napoleon care i-a folosit nasul drept tinta pentru pusti. Barba Sfinxului se afla expusa la British Museum, iar o parte din lobul urechii s-a transformat in praf…Desertul l-a ingropat aproape (doar capul i-a ramas la suprafata) dar l-a si protejat. Acum e in restaurare dupa ce in 1925 a fost dezgropat in intregime


www.ubi.ro/alexandra
www.ubi.ro
http://www.ubi.ro/botez/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ubi spune:

Pe langa Marea Piramida au fost gasite 5 barci ingropate in nisip, barci cu care faraonul ar fi calatorit in lumea de dincolo. Din 5 doar una e intr-o stare buna si este expusa la Muzeul Barcii Solare (si el inchis la vremea vizitei noastre). In rest, pe langa piramida lui Keops se vad acum doar 5 gropi adanci.

De remarcat mini-orasul cladit la poalele piramidelor peste mormintele muncitorilor morti la datorie. Cica ar fi interzis sa sapi sub casa desi nu stiu ce bogatii ai putea gasi in mormantulul unui umil slujbas al faraonului.

Din perimetrul piramidelor, ghidul ne-a dus la Papyrus Institute si la The Golden Palace of Perfume. Primul este un spatiu cochet unde erau expuse spre vanzare papirusuri originale (nu facute din coji de banane!!!!) iar al doilea este un paradis al parfumurilor - o afacere de familie condusa de Adel El Gabry. Egiptul este cel mai mare furnizor de materie prima pentru indistria franceza de parfumuri. In oazele desertului sunt cultivate flori care prin prelucrare sunt transformate apoi in uleiuri si esente.

Dar e deja pranz, soarele de 2 sulite pe cer si noi ametiti definitiv de caldura. Pornim spre Cairo cu destinatia Citadela. Trecem pe langa ruinele orasului Fustat (la marginea lui au aparut micii comersanti de materiale de constructii – un fel de BricoStore in varianta primitiva) si pe langa Cimitirul de Sud. Ce este cu acest cimitir? Sunt mai multe dar 2 din ele sunt renumite (Nord si Sud). Ele sunt in oras (probabil fusesera pe vremuri mai la periferie). Sultanii si mamelucii lor, cu tot neamul cel adormit si-au facut CASE sau mausolee (dupa putere si grad...) in care au fost ingropati dupa moarte. Dar case cu living, dormitor, balcon si alte utilitati. Rudele veneau dupa moartea lor, la picnic in aceste case - ca doar si faraonii credeau ca exista viata dupa moarte. Intre timp, aia mai saraci si-au facut si ei morminte (pe langa casele, mausoleele si moscheile existente) dar sub forma de sarcofage inalte din piatra. In acest spatiu, saracii zilelor noastre s-au aciuat cu catel si purcel in mausoleele musulmane traind acolo ca-n propria casa. Guvernul nu incurajeaza dar nici nu interzice asemenea practici.

Paranteza: Foarte multe case (poate cartiere intregi) au acoperisurile pline de moloz, materiale de constructii, gunoi menajer sau daca e cazul, de stalpi de sustinere pentru un viitor etaj. In felul acesta demonstraza ca locuinta nu e terminata si nu platesc impozit catre stat.


www.ubi.ro/alexandra
www.ubi.ro
http://www.ubi.ro/botez/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ubi spune:

Fortareata si cetate regala din anii 1150 si pana pe la 1850, Citadela e cocotata in varf de deal sub “privirile” muntelui Mokkatam (locul de unde s-a extras piatra pentru constructia piramidelor si a Sfinxului). Legenda spune ca acolo sus, e aerul cel mai curat din tot orasul. Realitatea e ca locatia are un avantaj strategic fiind plasata la inaltime. Si aici, ca si in tot Cairo se reconstruieste. Desi complexul are o multime de obiective noi am vizitat doar moscheea Mohamad Ali. Construita in stil baroc-otoman pe la 1811, moscheea e loc de rugaciune pentru credinciosi si lacas pentru odihna vesnica a lui Muhammad Ali. 136 de ferestre situate in 3 domuri concentrice te ametesc cu lumina si culoarea lor -unele au vitralii, altele sunt doar colorate . Zeci de lampi cu abajururi transparente coboara peste tine de la 3 m inaltime ca si cum te-ar incercui cu lumina lor. Mie personal mi s-a parut spactaculos.
Ca un fapt amuzant: in curtea interioara se afla un ceas daruit de Loius Philippe in schimbul obeliscului din Place de la Concorde. Nu a mers niciodata si pare a fi cea mai paguboasa afacere din istoria Cairo-ului…

Ultima pe lista este moascheea Al-Azhar. Este cea mai veche universitate din lume si una din cele mai importante centre pentru studiul religiei islamice. Mi sa parut putin sufocata de cladirile din jur, de stradutele forfotind de oameni si-mi pare rau ca n-am stat o clipa in loc sa-i vad intrarea bine. Inauntru, printre coloanele de sustinere ale moscheii dormitau credinciosii (as putea spune sforaiau). Ghidul ne-a explicat ca vin de departe la rugaciunea de seara si ca pana la inceperea ei pe multi ii gaseste somnul. Asta cu rugaciunea mi se pare complicata caci un adevarat practicant al religiei trebuie sa acorde de 5 ori pe zi, minute bune comuniunii cu Dumnezeu.


www.ubi.ro/alexandra
www.ubi.ro
http://www.ubi.ro/botez/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns lbelciug spune:

Foarte frumos povestit, Ubi. Multumim ca ai impartasit cu noi aceasta experienta minunata. Poate ne arati si poze.

Liviana - mamica fericita a lui Matei (21.02.2005)
Iunie 2006
Grecia 2006

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns valentinag spune:

Ubi,multumesc!
Am vazut Cairo prin okii tai!
Mai vreau!

"La vita e bella"
poze

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ubi spune:

Poze din Cairo:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/criszaman/my_photos

**************************
Multumesc mult tuturor mamicilor care m-au incurajat sa merg in Cairo si mi-au oferit detalii. Le sarut cu drag.
Multumesc tuturor celor ca mi-au citit imptresiile si m-au felicitat. Le doresc sa ajunga macar o data in Cairo.

Cristina

www.ubi.ro/alexandra
www.ubi.ro
http://www.ubi.ro/botez/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns diana2004 spune:

Ma bucur din suflet ca ti-a placut ,m-ai facut sa-mi reamintesc ce zile frumoase am petrecut in Cairo (desi toate lumea se gindeste la piramide cind spui Egipt ,eu m-am simtit ca in ''1001 si una de nopti'').

Mergi la inceput