Vorbirea: un joc in 2! - metoda Hanen
Raspunsuri - Pagina 16
flaviutza spune:
UNDE ESTE?
PT INCEPUT
Ia jucaria!
Alegeti o jucarie ce sare rapid in ochi copilului.puneti-o aproape de manuta copilului,in asa fel incat sa o apuce isor. vorbiti-i despre jucarie.Jucariile zgomotoase sunt foarte amuzante
Apoi...
A disparut!
Atrageti atentia copilului plansand una din jucariile preferate in campul sau vizual.incurajati copilul sa priveasca jucaria in timp ce o indepartati usor.nu uitati sa numiti jucaria si sa descrieti ce se intampla.repetati jocul
Mai tarziu
Gaseste-o!
Plasati o jucarie la vedere, apoi lasati-o sa cada pe podea sau ascundeti-o.Incurajati copilul sa o caute.utilizati exclamatii si interogatii:"buuum" -in timp ce jucaria cade sau "unde e?" apoi"ai gasit..." in caz ca o ascundeti.apoi vine randul copilului sa ascunda jucaria.
JOCURI CU CUBURI
PENTRU INCEPUT
Incerc si eu!
Lasati copilul sa se joace cu cuburi.daca duce unul la gura, loveste cu el,il lasa sa cada sau il arunca imitati-l asteptand reactia lui.Dupa ce va jucati in acest fel alternativ, aratati-i alte modalitati de utilizare a cuburilor.
APOI
In cutie
Puneti cu randul cuburi in cutie .de indata ce le-ati pus pe toate, goliti cutia
SUPRAPUNERE
suprapuneti mai multe cuburi, asteptand ca bebe sa faca si el la randul sau acelasi lucru
MAI TARZIU
Iata o masinuta
construiti masini, poduri sau casute din cuburi.incurajati copilul sa va ajute, apoi sa realizeze propriile constructii.intrebati-l ce anume a reusit sa construiasca.
SA CONSTRUIM
Cereti copilului sa construiasca un anumit lucru,un pod de exemplu.planificati impreuna cine /ce anume trebuie sa faca.insistati asupra secventei ce trebuie respectaa in fiecare etapa.
JOCURI CU ALIMENTE
Sa desenam cu budinca
Puneti budinca intr-un recipient (de exemplu pe o tavita de biscuiti) puneti copilului o tablita in fatasi instalati-va in fata lui.incurajati copilul sa exploreze budinca cu degetele.lasati copilul sa preia initiativa si urmati-i exemplul.daca ezita,aratati-i diverse miscari ale degetelor si mainii ,acompaniindu cu sunete comice(pluff,etc) .ne murdarim,dar ne si distram!
ALEXIA,2 ANI ,7 LUNI
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/
leeloo2004 spune:
Pentru cele care vor sa stie cum se stabileste stadiul de comunicare al copilului:
Stadiul de comunicare al copilului meu
Pentru a afla mai multe despre stadiul de comunicare al copilului dvs., completati urmatoarea lista. Pe masura ce cititi urmatoarele declaratii, puneti un I, U, R sau N la fiecare pentru a arata cit de bine il descrie declaratia respectiva pe copilul dvs.:
I = Intotdeauna
U = Uneori
R = Rar
N = Niciodata
Uneori, abilitatea unui copil de a intelege linmbajul este mult mai dezvoltata decit abilitatea sa de a se exprima. Este posibil ca “piticul” dvs. sa se afle la un stadiu in ceea ce priveste exprimarea si la un altul mult mai avansat in ceea ce priveste intelegerea.
DESCOPERITORUL
Intelegere (Descoperitorul inca nu intelege ce inseamna cuvintele)
Copilul meu...
se uita la mine atunci cind vorbesc sau ii cint
zimbeste atunci cind ii zimbesc sau cind ii vorbesc
recunoaste vocile familiare
isi intoarce capul catre sunetele pe care le aude
raspunde cind este strigat pe nume uitindu-se catre mine, miscindu-si trupul sau oprindu-se
recunoaste citeva gesturi (ca de exemplu gesturile pentru “sus” sau “nu”
anticipeaza urmatoarea etapa dintr-o rutina zilnica
Exprimare
Copilul meu...
plinge sau miriie atunci cind e somnoros, ii este foame sau nu se simte comfortabil
foloseste diferite feluri de plinset, in functie de nevoile sale
scoate sunete atunci cind i se vorbeste sau i se zimbeste
pronunta vocale ca de exemplu “a”, “u” si “e”
pronunta consoane ca de exemplu “bu”, “gu” sau “ma”
imita sunete pe care le aude
ma imita inapoi atunci cind imit la rindul meu un sunet pe care l-a scos
imita actiuni simple ca de exemplu sa loveasca tavita de la scaunul de masa
repeta sunete ca de exemplu “ba-ba-ba” sau “nu-nu-nu”
inchide ochii sau se intoarce atunci cind nu vrea ceva
se uita la, se intinde catre sau se misca catre obiecte sau persoane de care este interesat
COMUNICATORUL
Intelegere
Copilul meu...
intelege cuvinte familiare in situatii de rutina ca de exemplu “pa-pa” sau “sus”
intelege numele obiectelor familiare ca de exemplu “biberon”, “apa”, “biscuite”
raspunde la intrebari simple ca de exemplu “unde este ursuletul” deplasindu-se catre obiect, uitindu-se la el sau aratindu-l
poate urma indicatii simple insotite de gesturi (ca de exemplu atunci cind facem cu mina si spunem in acelasi timp “pa”)
cunoaste intelesul interdictiei “nu”
Exprimare
Copilul meu...
ma ia de mina si ma trage catre obiectele pe care le doreste
imi atrage atentia catre obiecte sau persoane dindu-mi-le sau aratindu-mi-le sau aratind inspre ele
imita actiuni cum ar fi batutul din palme (aplaudatul)
imita sunete
foloseste citeva gesturi, ca de exemplu da din cap pentru a exprima “nu” sau face cu mina pentru a exprima “pa”
se uita la sau arata catre ceea ce vrea sau in ceea ce este interesant si apoi se uita la mine
scoate sunete care seamana cu niste cuvinte
face alaturari de sunete care aproape ca suna ca un limbaj
COPILUL CARE FOLOSESTE PRIMELE CUVINTE
Intelegere
Copilul meu...
poate arata parti ale corpului sau obiecte familiare
poate urma instructiuni simple chiar si fara a le insoti de gesturi (ca de exemplu “pupa baiatul”)
poate raspunde prin da sau nu la intrebari ca de exemplu “vrei o banana?”
raspunde la intrebari de tipul “unde este cana?”
intelege numele multor obiecte familiare, persoane si animale
Exprimare
Copilul meu...
foloseste cel putin 3 cuvinte (sau semne, sau arata catre poze) pentru a comunica
foloseste mai multe gesturi sau sunete decit obisnuia sa foloseasca
imita sunete (ca de exemplu cele scoase de animale) si cuvinte
foloseste intre 10 si 25 de cuvinte sau semne
arata catre 10 sau mai multe poze pentru a comunica
foloseste 25 pina 50 de cuvinte sau semne
COMBINATORUL
Intelegere
Copilul meu...
poate raspunde la intrebari ca de exemplu “Ce vrei sa incalti?”
intelege intrebari care incep cu “cine” ca de exemplu “cine e la usa?”
stie intelesul urmatoarelor concepte: pe...., in....., sub....., ......mare, ......mic
poate sorta obiecte pe categorii, ca de exemplu animale si jucarii
poate asculta povesti simple
Exprimare
Copilul meu...
combina 2 cuvinte sau semne impreuna, ca de exemplu “vrei suc”, “nu somn”
foloseste cel putin 50 cuvinte
pune intrebari folosing un ton ascendent (ca de exemplu “mami dormi?”)
pune intrebari care incep cu “ce” si “unde” ca de exemplu “Ce e asta?”
combina 3 cuvinte impreuna ca de exemplu “Vrei mai mult suc?” sau “Eu nu caciula”
se refera la sine folosindu-si numele
Pentru a afla in ce stadiu se afla copilul dvs. urmariti stadiul cel mai avansat de la Intelegere la care ati raspuns cu I sau U pentru cel putin 3 afirmatii. Acesta este stadiul de comunicare al copilului dvs. pentru Intelegere.
Acum uitati-va pentru cel mai avansat stadiu sub Exprimare la care ati marcat un I sau U la prima afirmatie in respectiva lista.
Acesta este stdiul in care se afla copilul dvs. la capitolul Exprimare.
De obicei, stadiul pe care ar trebui sa-l aveti in vedere va fi cel de Exprimare.
Gabriela si Stefan David (8 Iulie 2004)
Poze nou-noutze cu Stefanutz
Giving is the secret of a healthy life. Not necessarily money, but whatever a person has of encouragement and sympathy and understanding
John D. Rockefeller, Jr.
Echipa neagra: Leeloo - Olo - ZisaCami - Miag = 274.9 kg
acusor spune:
Leeloo2004, scrie in carte si la ce varsta se afla copilul la un anumit stadiu? De ex, baietelul meu are 1 an si 5 luni. Unde ar trebui sa se incadreze?
Multumesc si eu pentru efortul pe care il faceti ca sa traduceti cartea asta interesanta.
Pupici
Andreea si Teo (26.08.2005)
Cat de mari suntem
leeloo2004 spune:
Acusor, nu, nu scrie la ce stadiu ar trebui sa se afle in functie de virsta. "Chestionarul" privitor la stadiul de comunicare te ajuta in aplicarea diverselor activitati recomandate de carte. Unele din ele se aplica in functie de stadiul de Intelegere, altele in functie de cel al Exprimarii. Oricum, copiii evolueaza in mod diferit si nu cred ca scopul chestionarului este sa stabilesti cit de "in urma" este copilul, doar sa aplici cit mai bine (cu rezultate cit mai bune) exercitiile din carte.
Gabriela si Stefan David (8 Iulie 2004)
Poze nou-noutze cu Stefanutz
Giving is the secret of a healthy life. Not necessarily money, but whatever a person has of encouragement and sympathy and understanding
John D. Rockefeller, Jr.
Echipa neagra: Leeloo - Olo - ZisaCami - Miag = 274.9 kg
acusor spune:
Multumesc, Leeloo. Sunt putin ingrijorata ca, baietelul meu nu spune nimic la 1 an si 5 luni. Zice doar tata (dar fara adresa) si ga ga (nu stiu la ce). Un factor in plus de stres si ingrijoare este mama, care mi-o da exemplu pe fetita vecinei ei, care vorbeste f. mult. E mai mare cu 3 sapt. decat Teo. Toata ziua vorbesc cu el, dar nu da semne ca ar vrea sa vorbeasca. Eu zic ca intelege multe. Imediat prinde, daca ii arati o "schema" noua. De ex, are o masinuta gen excavator, si alaltaieri, i-a aratat tati cum sa care in cuva excavatorului o minge. S-a prins imediat la ce foloseste cuva. Acum isi pune si biscuitii acolo .
Poate ma ingrijorez prea devreme, dar nu ma pot abtine.
Pupici
Andreea si Teo (26.08.2005)
Cat de mari suntem
fran spune:
Ma alatur si eu mamicilor care va multumesc pentru initiativa. Va citesc cu mult interes...
Acusor, a mea e in stadiul de "comunicator" ca exprimare si "combinator" ca intelegere. Si are un an si noua luni.
Am fost si la psiho, pur si simplu nu vrea sa vorbesca si imita sunete foarte putin. Pe limba ei leaga silabe toata ziua, dar de imitat se fereste cat poate...o originala, ce sa zic...
Precizez ca nu zice nici un cuvant in mod curent si nici nu prea raspunde cand o strigam...Zic in mod curent pentru ca i-a mai scapat un "tata", "apa", "perete"(ala de care imi vine mie sa ma dau cu capul, cred)-odata la cateva saptamani
Psiho ne-a recomandat sa nu insistam cu intrebarile-de genul "unde e..." (Pentru ca o data arata si de patru se face ca nu aude). Ne-a zis ca daca ne-am lamurit ca stie cuvantul respectiv sa il mai amintim noi din cand in cand, dar fara sa insistam...mai mergem peste o luna pentru evaluare...
Oricum, decat sa stai si sa-ti faci griji mai bine vorbeste cu pediatrul si eventual mergi si la psiho daca nu-si "da drumul" la vorbit in cateva luni...ei vad mult mai usor decat noi daca ceva nu e in regula cu copilul, si oricum conteaza mult cum evolueaza copilul in timp...De ex, noi am fost acum o luna, a pus-o sa faca diverse chestii, a urmarit-o cum reactioneaza, si-a notat ce face si ce nu si ne-a zis sa revenim peste 2 luni sa vedem cum evolueaza.
Fran si Patricia Annelise (05.05.05)
Iepurete mititel
Iepurete a crescut
acusor spune:
Fran, multumesc frumos pentru sfat. Chiar o sa-l intreb pe pediatru ce parere are, si eventual, sa-mi recomanda un psiholog. Din cate am vazut, baietii vorbesc mai greu, dar asta nu e o regula si nu vreau sa ma "culc pe o ureche" ca asa e si la Teo. Sper totusi sa nu semene cu bunicu-sau, care a vorbit la 4 ani .
Pupici
Andreea si Teo (26.08.2005)
Cat de mari suntem
mamaluidavid spune:
Ma alatur si eu celor care sunt extrem de recunoscatoare pentru traduceri.
David are 2 ani si aproape 2 luni ,de la 1 an a inceput pasareasca si de atunci numai asa o tine,cuvintele pe care le spune sunt mama,tata,papa(asa se zice aici la tata),caca ;cand il leagan canta hinta,cand pleaca face cu mana si zice pa. Atat.Cand vrea ceva se multumeste sa arate cu mana,iar cand ma cheama nu ma striga mama,prefera sa planga.
Sincer am cam inceput sa imi fac griji,saptamana urmatoare o sa mergem la medic sa ii cerem parerea si daca o sa ne recomande la un specialist.
Stefania, mami de David(24 dec.2004) si Patricia(12 iul.2006)
ardeiash spune:
buna !
va multumesc inc-odata pentru efortul vostru.. va citesc periodic.. vroiam sa intreb daca are cineva toata cartea intr-un singur document.. am citit si eu tot.. am salvat si am ramas fara document.. nu mai stiu de ce.. acum trebuie sa o iau de la capat.. si stiu ca parca vorbeacineva de tot documentul.....daca da// saru-mana..
s-auzim numai de bine! si
leeloo2004 spune:
Am inceput sa traduc Cap. 8 dar inca nu l-am terminat. Incep insa postarea primei parti...
CAPITOLUL 8
SA IMPARTIM CARTILE!
Cartile introduc copiii intr-o lume cu totul noua. Atunci cind ii cititi unui copil, ii ajutati mintea sa creasca si sa se dezvolte. De asemenea va bucurati si de sansa de a imparti impreuna citeva clipe placute. In acest capitol veti afla cum sa va ajutati copilul sa invete limbajul atunci cind cititi impreuna. Veti invata si citeva moduri simple de a deschide drumul catre lectura si scriere, activitati pe care le va deprinde mai tirziu.
CEL MAI BUN LUCRU DESPRE CARTI
Lectura din carti reprezinta un timp special pentru dvs. si copil, moment in care amindoi va bucurati de sentimentul de apropiere. Mai mult decit atit, cartile conecteaza copilul cu lumea exterioara – lumea lui si alte lumi noi. Acestea il transporta in locuri si situatii interesante, multe din ele necunoscute.
Unul din cele mai bune lucruri despre carti este faptul ca imaginile si cuvintele pot fi citite la nesfirsit. Spre deosebire de vorbire, care “dispare” imediat ce termini de vorbit, povestile si cuvintele din carti revin in acelasi fel de cite ori citim cartea. Acest lucru face ca invatarea noilor cuvinte si idei sa devina mult mai usoara pentru copil.
Cu cit incepeti mai devreme sa cititi si sa spuneti povesti copilului, cu atit mai devreme lectura va deveni o parte importanta si frumoasa din viata lui. Lectura cu voce tare catre copil este cel mai important lucru pe care il puteti face pentru a construi cunostintele pe care acesta trebuie sa le invete. Incercati ca acest moment al lecturii sa faca parte din fiecare zi. Luati o carte cu dvs oriunde va duceti – la o programare la doctor, in autobuz, in masina, la magazin...oriunde. Puteti chiar lua si carti de plastic pe care sa le folositi in timpul baii.
PRESCHIMBATI LECTURA IN CONVERSATIE
Atunci cind ii cititi copilului – in orice stadiu de dezvoltare ar fi el – ginditi-va la urmatoarele lucruri:
- stati fata-in-fata
- OAA (observam, asteptam si ascultam) si lasati copilul sa “citeasca” cartea in felul lui
- oferiti-i copilului sansa sa va raspunda
- schimbati cuvintele din carte
- folositi SAGA: Spuneti mai putine, Accentuati, Nu va grabiti, Aratati.
- repetati, repetati, repetati
Stati fata-in-fata
O parte importanta a lecturii este asezarea aproape de acesta si fata-in-fata (sa va puteti vedea fata unul la celalalt). Atunci cind impartiti o carte, la inceput probabil va fi mai dificil sa faceti si una si alta (sa cititi si sa stati si fata in fata), dar este important sa gasiti o cale de a realiza acest lucru.
OAA (observam, asteptam si ascultam) si lasati copilul sa “citeasca” cartea in felul lui
Timpul povestilor este de asemenea timp pentru conversatie, nu doar pentru a sta si asculta. Pentru a obtine efectul maxim, copilul dvs. trebuie sa fie implicat activ. Atunci cind considerati ca este gata, lasati-l sa aleaga cartea, tineti-o si dati paginile. Odata ce ati citit ce este pe pagina respectiva si i-ati aratat imaginile, lasati-i timp sa se uite si asteptati sa vedeti ce face sau spune. Petreceti mai mult timp la paginile care il intereseaza cel mai tare. La inceput, copilul probabil va sta doar citeva minute atunci cind ii cititi. Daca il lasati “ sa citeasca” cartea in felul lui, va incepe sa-i placa sa imparta cartile cu dvs si, in timp, va putea petrece mai mult timp si se va uita la carti mult mai des.
Exista mai multe moduri de a citi o carte
- nu trebuie sa incepeti de la inceput
- puteti sari peste pagini sau puteti sa nu terminati cartea
- puteti doar vorbi despre imagini si sa nu cititi textul
- puteti schimba textul
- puteti citi aceeasi carte de multe ori, chiar in aceeasi “sedinta” de lectura
Oferiti-i copilului sansa sa va raspunda
Atunci cind ii cititi copilului, nu ar trebui sa fiti singura ce comunica. Oferiti-i oportunitati sa comunice si el in timpul acestei activitati. Nu va ginditi la lectura ca la ceva ce faceti pentru copilul dvs. Ginditi-va ca la un lucru pe care il faceti impreuna cu copilul dvs.
Schimbati cuvintele din carte
Puteti schimba dupa bunul plac cuvintele din carti – astfel puteti spune povestea in cuvinte simple. Nu toate cartile pentru copii sunt scrise bine si unele contin texte care sunt prea dificil de inteles pentru copil. Schimbati cuvintele din carte astfel incit sa fie usor pentru copil sa inteleaga si dvs sa le puteti repeta. Cu cit aude mai des cuvintele, cu atit mai repede le va intelege si va incerca sa le imite.
Folositi SAGA: Spuneti mai putine, Accentuati, Nu va grabiti, Aratati.
E mai bine sa spuneti mai puteine atunci cind cititi o carte. Folositi un vocabular familiar si scurtati propozitiile pentru a oferi sansa copilului de a intelege si repeta. Accentuati cuvintele importante si interesante si adaugati sunete care ii vor placea copilului – ca de exemplu sunetele scoase de animale sau masini. Faceti ca povestile sa prinda viata prin crearea efectelor de voci diferite si folosind expresii faciale pentru a le face cu adevarat interesante. Nu va grabiti – spuneti povestea incet pentru a usura copilului intelegerea ei si pentru a-i da ocazia sa va raspunda. Aratati-i copilului ce inseamna cuvintele aratand catre imagini pe masura ce vorbiti despre ele si folositi actiuni si gesturi. Folositi jucarii sau alte obiecte pentru a insufleti povestile. De exemplu, daca cititi o poveste care spune ceva despre o minge, asezati la indemina o minge pe care o puteti rostogoli si arunca – asa cum fac personajele din poveste.
Repetati, repetati, repetati
Copiilor le place sa auda aceeasi poveste de multe ori – chiar si atunci cind dvs v-ati plictisit de ea. De fiecare data cind cititi o poveste copilului, aveti sansa sa repetati aceleasi cuvinte si propozitii. Dar evident nu este indeajuns pentru copil doar sa auda cuvintele in mod repetat. In mod special daca este in stadiul de a Folosi Primele Cuvinte sau in stadiul de Combinator, copilul are nevoie de a i se oferi sansa de a povesti despre ce aude si de a imita cuvintele. Cu cit are mai multe sanse sa va vorbeasca despre ideile din carte si cu cit va aude mai mult repetindu-le, cu atit vocabularul copilului va creste.
CONSTRUITI-VA PROPRIILE CARTI
Uneori cartile pe care copilul le iubeste cel mai mult sunt cele facute de dvs. Acestea sunt cu atit mai speciale pentru copil intrucit pot fi despre el si pentru ca poate ajuta la realizarea lor. Se creaza astfel o oportunitate deosebita pentru copil de a comunica cu dvs. Pe masura ce scrieti textul de linga imagini, spuneti-i despre ce scrieti. Mai bine, intrebati-l ce vrea sa scrieti. Mai jos gasiti 3 exemple de carti pe care le puteti face singuri:
- carti cu imagini ale lucrurilor care ii plac copilului
Copilul dvs va fi cu siguranta interesat intr-o carte pe care ati construit-o impreuna despre persoanele sale favorite, animale, jucarii sau jocuri. Cel mai bine folositi fotografii, mai ales daca copilul invata inca sa recunoasca imagini. Daca poate deja recunoaste imagini din reviste sau cataloage, le puteti folosi pe acestea. Dati un nume cartii si scrieti-l pe coperta – de exemplu “Lucrurile favorite ale Paulei”
- carti interactive
Realizati carti de tip “flip-flap” folosind constructii din hirtie. Ascundeti o imagine interesanta sub o “usita”. Sau creati o carte de tipul “atinge si simte” cu diferite texturi care pot fi explorate de copilul dvs cum ar fi bucati de lina, bumbac sau piele.
- carti in imagini despre un eveniment special
Luati 8-10 fotografii de familie de la un eveniment ca de exemplu o vizita la Gradina Zoologica sau o sarbatoare (Craciun, zi de nastere) si puneti-le pe toate intr-un mic album. Daca copilul poate recunoaste aceste fotografii, ii va place sa se uite la ele si sa auda povestea, mai ales daca este despre el. Daca este in stadiul de Folosire a Primelor Cuvinte sau Combinator, va putea chiar el sa inceapa sa spuna povestea.
Gabriela si Stefan David (8 Iulie 2004)
Poze nou-noutze cu Stefanutz
Giving is the secret of a healthy life. Not necessarily money, but whatever a person has of encouragement and sympathy and understanding
John D. Rockefeller, Jr.
Echipa neagra: Leeloo - Olo - ZisaCami - Miag = 274.9 kg