Ortodoxie din Postul Mare in Postul Mare(15)

Raspunsuri - Pagina 8

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Irina_Claudia spune:

Revin cu un cuvant depre ascultare al pr. Rafail Noica:
(mi-a intrata as ain suflet cuvantul asta, mai ales ca eu mai pun la indoiala cateodata cuvantul si sfatul parintelui duhovnic..)

"Părintele Rafail: Ascultarea nu este o disciplină. În dreapta slăvire, în ortodoxie, ascultarea este o taină. Iertati-mă, frati teologi, noi nu reducem Biserica noastră la sapte Taine. Sunt nenumărate Taine chiar dacă sapte, ba opt ar trebui să numim taine de căpătâi. Care-i a opta? Dacă Nunta-i o Taină, apoi călugăria nu-i si asta o Taină? Da, Bun! Hai să zicem sapte Taine de căpătâi, dar multe sunt Tainele Bisericii. Oriunde este vorba de viată duhovnicească este vorba de viata tainică, o numim mistică. Ascultarea este acea taină în care omul caută voia lui Dumnezeu pentru el însusi, în care omul poate afla si poate rămâne în proniile lui Dumnezeu. Si asta se face prin duhovnic.

Nu există o mântuire a monahului si o mântuire a mireanului, că altfel ar fi dat Hristos alte porunci si altă Evanghelie pentru monahi si pentru mireni, pentru femei si pentru bărbati si asa mai departe, pentru chinezi si pentru români. O Evanghelie si aceleasi porunci, Evanghelie, adică buna vestire a învierii din morti si aceleasi porunci pentru lumea întreagă. Deci si mireanul, acelasi om ca Adam, ca si Eva, ca si mine monahul, avem nevoie de aceeasi întelegere a voii lui Dumnezeu. Ascultarea este acea întelegere a voii lui Dumnezeu în care trebuie să intri. Ce gândeste Dumnezeu? Cine sunt eu? Uite un mirean de la Bucuresti zicea: as vrea să stiu cine sunt eu si ce vrea Dumnezeu cu mine. Asta-i întrebarea de căpătâi si pe linia aceasta este ascultarea. Domnul, Făcătorul meu, trebuie să-mi spună cine sunt si ce vrea cu mine, adică ce rol am de jucat în această istorie, să-mi găsesc fiinta cea adevărată, mântuirea mea.

Deci, ascultarea de duhovnic, dacă o întelegeti drept, nu este vorba de orizontalism între tine si duhovnic. Este vorba de căutarea voii lui Dumnezeu prin duhovnic si asta-i întelegerea dreaptă si taina aceasta se săvârseste în felul ăsta: tu ca ucenic, ca cel care te duci la duhovnic, fie să te spovedesti, fie să ceri sfat, cere întâi Domnului în taina inimii tale; de câte ori te vezi păcătos spune Domnului: uite Doamne că sunt păcătos, iartă-mă, vindecă-mă. Când te duci la duhovnic cere-I ca prin preotia duhovnicului, prin lucrarea tainică pe care a lăsat-o Biserica (n.n. Taina Spovedaniei), să ti se ierte păcatele si nădăjduiesc că de vei face astfel si stiu că de vei face în Duh si adevăr, cât de putin de la fiecare spovedanie, o să iesi mai mult sau mai putin zburând. Acest zbor nu este doar o stare psihologică – te simti psihologic usurat – într-adevăr se întâmplă în Duh o usurare de care dă Doamne să ai parte acum si în veci.

Dacă te duci pentru un sfat, întâi lui Dumnezeu să-i ceri îndrumare: Doamne! să fac asta sau să fac aia? Spune-mi prin duhovnicul meu! Când simti oarecum în rugăciune, în viata ta , că vine momentul, du-te la duhovnic cu gândul la Dumnezeu cu atentia către Dumnezeu si atunci spune-i duhovnicului problema ta si pândeste de la el primul cuvânt. Îl citesc pe sfântul Serafim, ba citesc colectia Filocalică acel prim cuvânt. Dumnezeu atotputernic e blând, e acea adiere de glas subtire pe care a auzit-o proorocul Ilie si de care s-a impresionat mai mult decât cutremurul, decât uraganul, decât focul, adierea de glas subtire care e mai rapidă decât toti dracii dacă lucrăm prin ascultare. Nu întreba pe duhovnic mai departe, primeste acel prim cuvânt, e cuvântul tău, duhovnicul nu ti-l poate explica, este dialogul tău intim cu Dumnezeu. Dacă asa l-ai cerut de la Dumnezeu, dacă în felul ăsta îl vei primi de la duhovnic, de ce să nu cârtesti, de ce să nu te împotrivesti? Fiindcă risti să lepezi cuvântul lui Dumnezeu. ba chiar în momentul când îi spui părinte explică-mi mai bine, ai rupt firul cu Dumnezeu, ai închis telefonul si acuma vorbesti cu aparatul de plastic, dacă-i vorba de telefon, acuma vorbesti cu duhovnicul ca om. Asta să nu faci! Primeste cuvântul cu credintă, cere blagoslovenie si tu vei întelege acel cuvânt făcându-l.

Unul din chipurile ascultării sunt cei zece leprosi. Hristos le-a spus un cuvânt foarte indiferent. Cei zece leprosi au strigat: Mântuitorule, miluieste-ne si pe noi. Si le-a zis: duceti-vă si vă arătati preotului. Păi, n-avea nici un sens cuvântul acesta, fiindcă ce poate să-mi facă mie preotul, în primul rând. În al doilea rând Moise a rânduit că dacă te-ai curătit de lepră sau ti se pare, du-te la preot si el te va cerceta si dacă te va găsi curătit te va înscrie din nou în societate. Dar ei erau încă leprosi. Ce-au făcut? s-au întors si au făcut ascultare, fără să judece, fără să cârtească. De ce s-au vindecat? Era puterea dumnezeiască care era continută în acea poruncă pe care ei, făcând ascultare si-au însusit-o. Aia i-a înviat din morti, aia i-a curătit, aia trebuie să căutati voi ucenicii, iar voi duhovnicii trebuie să învătăm lucrul ăsta, să cerem de la Dumnezeu cuvânt, să nu răspundem din mintea noastră. Zicea Sfântul Serafim, când răspundeam din mintea mea erau greseli si Sfântul Siluan zice: greselile pot fi mici, dar pot fi mari. dcei noi, duhovnicii, trebuie să ne rugăm lui Dumnezeu ca Dumnezeu în inima noastră să pună cuvânt si trebuie să ne nevoim, să deslusim acel cuvânt. Dar nădăjduim că până vom ajunge si noi să deslusim acel prim cuvânt, dacă voi ca ucenici, veniti la duhovnici cu credintă, credinta voastră va face din noi prooroci. Dacă tu vii cu inima asa, cu deschidere la dumnezeu, tu vei face din duhovnicul tău un prooroc de fiecare dată când vei veni în această ascultare la duhovnicul tău."

Vorba Irinei.c. sa ne folosim impreuna fetelor si de invataturile parintilor nostri.



POZE

Irina + ingerasul Ioana
(4 ani)




Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns star33 spune:

Irina_Claudia, superb cuvant !

Iti multumesc si pentru informatia despre Senso TV, nu stiam

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns fdoina spune:

Irina Claudia,
Am citit si eu Cultura duhului, superba carte...Da stie cineva unde il putem gasi pe parintele asta, Rafail? Ca am inteles ca e la un schit pe undeva, prin munti...stie cineva exact?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Irina_Claudia spune:

Doina din auzite stiu ca parintele e la un schit pe undeva prin Muntii Apuseni , langa Albac , dar se pare ca nu mai primeste oameni, decat pe fiii sai duhovnicesti mai vechi. Eu pe parintele il consider sfant .

Doamne ajuta!

POZE

Irina + ingerasul Ioana
(4 ani)




Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns fdoina spune:

17 ianuarie 2006

"Au mers odata niste batrani la avva Antonie si era si avva Iosif cu dansii. Si vrand batranul( Antonie) sa-i cerce pe ei , a pus inainte un cuvant din Scriptura si a inceput de la cei mai mici a intreba ce este cuvantul acesta si fiecare zicea dupa puterea sa. Iar batranul zicea fiecaruia: inca n-ai aflat. Mai pe urma de tot a zis catre avva Iosif: tu cum zici ca este cuvantul acesta? Raspuns-a: nu stiu. Deci a zis avva Antonie:cu adevarat, avva Iosif a aflat calea, caci a zis nu stiu."

"Am vazut toate cursele vrajmasului intinse pe pamant si suspinand am zis: oare cine poate sa le treaca pe acestea? Si am auzit glas zicandu-mi: smerenia."

"Parintii cei de demult, cand mergeau in pustie, intai se vindecau pe sine si facandu-se doctori alesi, vindecau si pe altii. Iar noi iesind in lume, mai inainte de a ne vindeca pe noi singuri, indata incepem a vindeca pe altii si intorcandu-se boala asupra noastra, se fac noua cele de pe urma mai amare decat cele dintai si auzim de la Domnul zicand: doctore, vindeca-te mai intai pe tine"(asta-i pentru noi doua, Irinoiule)

"Va veni vremea ca oamenii sa innebuneasca si cand vor vedea pe cineva ca nu innebuneste, se vor scula asupra lui, zicandu-i ca el este nebun, pentru ca nu este asemenea lor"
(Avva Antonie cel Mare)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns conchita spune:

quote:
Originally posted by fdoina

Sa ma certe si pe mine cineva!!!!
Am lasat rugaciunea, cititul si stau pe DC cu si fara timp sa citesc si sa postez... Copiii ii las de izbeliste la televizor, cu barbatu-meu, ca nu ii place deloc noua mea pasiune, si nu pot deloc sa ma scutur...Ce ma fac?



cu vointa, Doina, cu vointa! vorba aceea, credinta adevarata munta muntii din loc, daramite sa biruiasca o biata dependenta de net. nu rad de tine, ca am trecut si eu pe-acolo unde esti tu si e treaba serioasa. are dreptare Irina, daca reusesti sa ajungi la un echilibru, ala e un prim pas. parerea mea e ca ar trebui si al doilea, treilea etc pas, pana la victoria finala :-)), cand nu unealta ar trebui sa-l stapaneasca pe om, ci sa-i ajute. munceste sa iti castigi in primul rand indiferenta fata de ce se spune si mai ales ce ti se spune, ia-o ca pe o joaca de copii, care acum isi impart jucariile, maine isi dau in cap cu ele, poimaine iar se pupa, raspoimaine iar se iau de par - si pune asta pe seama imaturitatii. ca daca ar fi maturi, s-ar comporta ca adultii avand o viata reala, nu incremenind cu fundul pe scaun la comp cu anii. deci nu pune la suflet ce se intampla in virtual - unde, hai sa fim seriosi, nimic nu se poate intampla, de fapt! :-)) cine e dincolo de ecran? multi spun ca sunt oameni la fel ca noi, dar eu cred ca dincolo de ecran e Nimeni, adica Iluzia lui Cineva. niste litere tzopaind ferice pe ecran nu inlocuiesc Persoana, Omul, Prietenul. iar iluzia Persoanei e chiar satanica, de unde si pasiunile negre pe care le dezlantuieste dependenta de net. oameni care nu pot fi ei insisi in viata reala, isi vand sufletul virtualului pentru iluzia de-o secunda ca inseamna ceva pentru cineva. asa ca, Doina, foloseste si tu netul pentru a-ti face prieteni, dar du-te si intalneste-te cu ei in viata reala. succes la des-dependenta, ca e de munca, nu gluma.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns fdoina spune:

Multumesc, Conchita!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Am gasit articolul din care era fragmentul pe care l-am postat la inceputul subiectului.Il puteti citi www.odaia.go.ro/traditii.html" target="_blank">aici.Irina si bb Ilinca(26 apr '04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
today

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns yank spune:

03. Retineti esenta dialogului
Nu uitati ca scopul participarii in cadrul discutiilor, nu trebuie sa fie convingerea celorlalti participanti ca punctul de vedere propriu este cel corect. Retineti ca nu este obligatoriu ca discutia sa se termine cu un acord. Nimeni nu are dreptul sa se supere daca ceilalti participanti nu ii impartasesc opiniile. Aceasta este esenta dialogului.

04. Incercati sa combateti idei, nu persoane
Incercati sa combateti idei, nu persoane. In momentul in care un mesaj degaja un atac la persoana - mesajul va fi sters de catre moderatori iar, in functie de gravitatea atacului, utilizatorul va fi sanctionat.


Subiectul acestui thread e modul de viata ortodox. Nu incercati sa mutati disputele de la alte subiecte aici.
A

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns conchita spune:

Irina, multumesc si eu de link, cel mai des intalnit personaj din cele descrise mi s-a parut Impostorul.

1.c. Impostorul, sau “misticul” mascat, vine cu gând precis de a induce în eroare asupra persoanei si valorii sale, simulând sfintenia pe care n-o poate realiza de fapt si prin aceasta asemănându-se cu întâiul impostor, ocrotitorul lui (adică diavolul). Precum acela a vrut să fie ca Dumnezeu, asa si acesta vine ca (un) Hristos, ca profet, ca om sfânt si luminat. Impostorul si fătarnicul, “lupi îmbrăcati în haine de oi” <Matei 7.15>, simulează si, în acelasi timp, deformează si discreditează continutul doctrinar al Ortodoxiei, urmărind cu intentie înselarea bunei credinte a celorlalti. Resortul interior care-i stimulează în avânt si în perseverentă, uneori chiar în eforturi ascetice exagerate, e un orgoliu nemăsurat, o sete demonică de celebritate pe lângă interesele materiale care nu sunt excluse deloc. Prin felul de a vorbi, de a se misca, de a simula minuni, de a profeti, impostorul face “scamatorie” spirituală dezbinând credinta si pe credinciosi; el începe în Biserică, dar sfârseste în afara ei. Impostorul se foloseste de Evanghelia lui Hristos nu pentru folosul Bisericii si al credinciosilor, ci pentru folosul propriu.

Imparatul e gol.

Mergi la inceput