Ajutor! Fotografia la scoala
Fetelor, am mare nevoie de ajutor. II rog pe moderatori sa lase o vreme aici subiectul, caci mie mi se pare ca are tangenta mai mare cu arta decat cu "know how", desi intrebarea mea este urmatoarea:
Cum sa demarez un proiect de arta fotografica pentru copii de 6-8 ani? Baza o am, anume expozitia foto a lui Yann-Arthus Bertrand (am postat un subiect nu foarte de mult), care are ca tema Pamantul vazut de sus. Toae bune si frumoase, numai ca eu nu stiu cum sa valorific in clasa vizita la expozitia asta, stiu doar vag ca vreau sa fac un proiect care sa se intinda tot anul scolar, care sa se lege de stiinte si arte plastice (geografia ii revine colegei cu cre impart clasa) si de pe urma caruia sa ne alegem cu o expo foto facuta de copiii insisi. Acuma, ce tema vi se pare abordabila pentru varsta lor, cum sa abordez aparatul foto ca instrument, cum sa ma organizez. Ideile imi sunt foarte vagi si cam fara continut, forma e si ea intr-o forma primara. Ma puteti ajuta? Contez pe voi.
Multumesc tare.
pisici, flori si jucarele
______________________________
When the heart is full of love, the world is full of beauty
Raspunsuri
ML spune:
Poti da mai multe detalii?
Vrei sa-i inveti cum functioneaza un aparat foto, cum se developeaza sau cum sa fotografieze? Daca vrei fotografiere, foto gen panoramic sau foto obisnuite? Panoramice interesante ies din faruri sau de pe cheiuri catre tarm. Cu camera digitala poti face multe. Eu sunt (cred) demodata si prefer activitatile tip experiment (aparate ajustate manual, developare clasica in tavite, cu pensete) si le-as face cu aparat clasic, utilizand puncte de reper fixe din peisaj si apoi racorda si lipi pe o baza. Chestia este ca nu stiu cam ce s-ar potrivi la varsta lor dar cu ajutorul profesorului multe se pot face (de ex. profa de geografie le poate da notiuni de cartogarfie si ii poate invata cum sa copieze (pe calc, utilizand semnele conventionale de drum, pod, cladiri, fire de apa etc.) de pe foto aeriene si sa faca harti.
La repezeala am gasit astea (par a se repeta multe, nu le-am citit cu atentie):
http://www.edutainingkids.com/articles/digitalcamerafunlearning.html
http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,120043,00.asp
P.S. Si pe mine ma intereseaza doar pt. ai mei copiii, ca joaca/ experiment
Donia spune:
Ce proiect interesant! Si complicat, in acelasi timp. Dar frumos, cu siguranta.
Scarmanus, care e scopul final al acestui proiect? Ce vrei sa invete copiii?
Pentru ca ai spus ca te-ai gandit la ceva care sa se intinda pe parcursul unui an intreg, eu ti-as propune tema anotimpurilor. Pot sa fotografieze plante, copaci, apoi profesoara de geografie ar putea sa le spuna in ce alte tari se mai intalneste aceeasi flora. Ati putea eventual face un glob pamantesc mare, iar pe teritoriul tarilor respective sa lipeasca poze cu copacii si plantele care sunt comune. Si tinand cont ca sunt doua emisfere, intr-una se vor potrivi pozele de iarna, in cealalta pozele de vara. Sau primavara/toamna.
Eu nu strivesc corola de minuni a lumii (L. Blaga)
scarmanus spune:
Fetelor, sunteti geniale. Nu stiu de ce ma poticnesc io numa in proiecte din astea "interesante".Totul a pornit de la expo lui Yann-Arthus Bertrand http://www.yannarthusbertrand.com/yann2/affichage.php care a poposit si in Nicosia.
ML, suna interesant ce-mi propui tu, insa nu-s sigura ca am inteles prea bine, dar hai sa explic , ca poate am fost io cunfuza (v-am avertizat!). Carevasazica, expo asta are ca obiect pe langa fotografia comme pur plaisir si dezvaluirea frumusetei planetei vazuta de sus si raising awareness asupra protectiei mediului. De aceea mie mi s-a infipt un cui in minte cum as putea oare sa-l leg de proiectul scoala ecologica pe care l-am demarat anul trecut la scoala. Fost, fazut expozitia, impresiona mult (sunt enorme plansele foto) si m-am gandit ca e pacat sa nu vada si copii ce a facut co-nationalul lor (ca e francez). Pe urma mi-am zis (vedeti, efectul bulgare...), dar hai sa-l leg de stiinte ca materie, anume, si aici raspund si Doniei, daca i-as invata pe copii cum sa foloseasca un aparat foto (normal la capacitatile de intelegere ale varstei lor), cum sa capteze frumusetea lumii si a naturii printr-o lentila. Sa fie o activitate placuta si ludica, dar si instrucitva. Iar pe urma (bulgarele...) mi-am zis, daca tot e sa faca poze, ia sa le afiseze intr-o expozitie. Mi-ai dat o idee excelenta cu anotimpurile, mai ales ca multi pleaca in vacante in strainatate, deci se pot intoarce cu poze interesante. Simt insa ca am nevoie sa fiu si mai precisa asupra temei mele, adica, plante vrem (si cum sa nu cadem in banal, ma rog, sa nu cumva sa iasa ceva total neinteresant), ori anotimpuri, ori ce anume. Acest anume tre sa fie foarte specific, au nevoie de repere exacte. Apoi, nu am de unde sti ce aparate foto au acasa, banuiesc ca digitale mai putin le vor da parintii sa foloseasca, developarea? buna intrebare, habar n-am cum se face, ce trebe, si nici nu stiu daca ne permitem ca in scoala nu avem o camera obscura. La arte plastice e mai usor de exploatat, iar cu geogrgafia, trebuie sa vad cu colega mea daca e dispusa sa contribuie la ceva, ideea de fond este ca trebuie, din punctul meu de vedere, sa fie legat de stiinte.
Uf, ce problema, cat proiectul de mare si complicata!
Multumesc frumos, astet ideile si gandurile voastre.
pisici, flori si jucarele
When the heart is full of love, the world is full of beauty
conchita spune:
Carmen, uite inca o idee, pornind de la cum am ajutat-o pe nepotica noastra pentru un proiect asemanator la scoala. exista o poveste pentru copii, cred ca Flat Stanley se numeste, nu cunosc prea multe detalii despre. copiii au avut de construit o "papusa" (flat) din carton, au desenat-o, aranjat-o, i-au croit o desaga si au botezat-o cu propriul nume. dupa aia, au trimis papusa (in cazul nepotelei noastre, pe Flat Emily) in toate colturile lumii, la prieteni, la rude, etc. fiecare destinatar trebuie sa intreprinda o scurta calatorie prin imprejurimi, sa faca poze si sa scrie o scrisoare despre locurile vizitate; pozele si scrisoarea, plus materialele documentare trebuie sa le retrimita inapoi la copilas impreuna cu papusa Flat X-ulescu. la sfarsitul calatoriilor, copii trebuie sa faca ei insisi un proiect (Power Point, colaje, albume, etc) din propriile fotografii si din cele primite, plus materialele documentare trimise prin posta de la cei vizitati de Flat X-ulescu.
super proiectul tau, succes maxim si sunt convinsa ca vei avea un an fericit.
ML spune:
Donia, Conchita ce palpitant! He, he, he minunate idei!
Si eu ma gandeam initial la un copac sau rau (cu biotop, eroziune s.a.m.d) "trecut" prin toate cele 4 anotimpuri, o boaba de fasole germinand, o floare de la boboc la ofilire, omida/fluture etc. Eventual experimentat cu alb/negru, sepia, color, diapozitive, Micul Print, Poveste fara sfarsit... dar sunt prea putin legate de ce vrei tu...
Mai trec un link (nu cine stie ce)... "Primele fotografii (natura) ale unui elev american din cls a II a":
http://www.oneworldjourneys.com/stories/story.cfm/storyid/213
Ortansa spune:
pai daca Yann-Arthus Bertrand a avut ca tema pamantul vazut de sus,pt. copii alege tema"pamantul vazut de jos [..in sus(la cer) si de sus(de la inaltimea lor) in jos"]:-) sau "natura prin ochi de copil"-si in weekend sau vacante sa faca fiecare macar o pozica din ce vad ei din natura:daca ploua si stau in casa,sa fotografieze ploaia pe geam,daca se joaca in curte sa fotografieze gargaritele,furnicile,frunze cazand sau ce mai vad ei pe acolo.in vacante -locuri,peisaje,oameni(?),copii(?).daca vad lucruri nelalocul lor,de ex. hartii pe jos in parc etc. sa fotografieze, asta apropo de raising awareness .cred ca ap. digitale sunt cele mai indicate,daca au desigur-apoi strangeti materialul,developati ce aveti de developat in vreun studio-bani din fondul clasei?:-)
apoi comparati pamantul lor vazut de jos cu pamantul lui nenea fotograful vazut de sus.un fel de macro vs.micro...la expozitie poti plasa ca introducere cateva foto Yann-Arthus Bertrand scoase la imprimanta pe foaie foto cu explicatia "oamenii "mari" vad pamantul asa" apoi foto. copiilor ..."oamenii "mici" il vad asa".
parerea mea:-)
...if you know what I mean.(proverb american :-D)
Ortansa spune:
a,la partea tehnica vezi daca exista vreun parinte pasionat de fotografie si cere-i ajutorul...poate veni in clasa pt o ora sa explice copiilor cate ceva.
edit:ia uite ce carticica interesanta:-)
:http://www.fotomagazin.ro/flash_open.php?art=flash_terra.php
...if you know what I mean.(proverb american :-D)
scarmanus spune:
Ana, ML, Ortansa, n-am atatea flori cate as vrea sa va dau eu, da' am pupicuri si imbratisari o gramada . Sunteti ge-ni-a-le, mai ca ma simt pro(a)st(a) ca nu m-am gandit si eu la ce v-ati gandit voi.
Sa va zic ce idee extraordinara mi s-a mai dat, din pacate trebuie tinut cont de contextul geografic in care te afli ca s-o pui in aplicare cum se cuvine, anume, tema ecologica sa aiba la baza fotografia, copii sa fotografieze natura corupta de civilizatie, deseuri, cladiri ridicate pe locuri unde s-a "eradicat" natura. Asta da tema, paguba ca in Nicosia nu e asa de evidenta treaba asta, cum e in Napoli de pilda si in alte aglomerari urbane unde chiar nu trebuie sa cauti mult sa gasesti deseuri la tot pasul.
Ana, inca o intrebare cu voia dumitale, cati ani a a vut nepotica ta si ce fotografii au facut ei, copii, pentru expozitia reunita de la sfarsit?
ML, sa stii ca ideea cu urmarirea dezvoltarii plantelor si a tercerii anotimpurilor s-a retinut, sa stii ca are chiar foarte mare legatura cu stiintele, caci stiintele eastea cuprind si biologia care o fac de altfel la clasa.
Ortansa, minunata idee antiteza asta, poate chiar il angrenam si pe Yann-Arthus Bertrad cumva in proiectul nostru maret (si de-ati sti ce scoala mica si nenorocita suntem, abia 100 de elevi de la aia cu pampersi pana la cei cu hormonii raging )
Merci fain inca o data si mai vin io cu intrebarele, ca sigur o sa mai fie.
pisici, flori si jucarele
When the heart is full of love, the world is full of beauty
conchita spune:
Carmen, au facut si ei calatorii cu papusica aia, pe langa ca au trimis-o in vizita pe la altii. proiectul se intinde pe 6 luni-un an. Emily a noastra are 9 ani.