Programul scolar in Ro

Raspunsuri - Pagina 6

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns cruis spune:

Nu vreau dacat sa va spun ca simpatizez cu voi din tot sufletul! Aveti toata dreptatea sa va plangeti!

In cautarea unui raspuns la intrebarea "ce e mai bine pentru copiii mei" la anul viitor cand ma intorc in Ro, am haladuit pana la capatul internetului si pot sa spun ca acum am raspunsul (nu neaparat ce as fi asteptat, dar...): nu au ce cauta in invatamantul de acolo, imi e foarte clar, asa ca voi recurge la alte alternative.

Cu toate astea, nu pot sa nu va dau dreptate si vreau sa spun ca si eu simt ca ceea ce descrieti voi, si multi altii pe unde m-am perindat si-am cautat informatie, e o problema reala si acuta. Peste tot, gasesti aceleasi discutii: nu e bine, ce se poate face, ceva trebuie schimbat... Din pacate se pare ca nu are nimeni o propunere viabila... Asta nu inseamna ca problema nu exista! Profesorii se plang, parintii se plang, elevii se plang. De vina e "sistemul".

Mare pacat, e doar vorba de generatii de copii, nu de sarje de otel sau productii de vin sa-ti permiti sa experimentezi si sa risti niste rebuturi sau niste ani mai raiSi nu pot sa nu ma indignez cand citesc asa ceva!!!

V-as spune eu mai multe despre elevii romani de pe aici si efectul educatiei romanesti asupra succesului lor ori despre stereotipurile expuse de liviu juristu', care sunt parca venite dintr-un pliant propagandistic si nu ajuta pe nimeni, dar acum nu-mi permite timpul, poate data viitoare...

Numai bine!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns descintec spune:

cruis, te rog, fa-ti oleaca de timp

discutia de le hanul ancutei..palavras..da, se da spaga daca vrei sa treci fara sa inveti..exista profesori corupti si profesori onesti, cu har sau fara, ca intotdeauna si ca pretutindeni..

Problema mea era alta: programa scolara..foarte incarcata si prost conceputa. Profesorii nu par dispusi sa dea mana cu mana sa alcatuiasca un program de cultura generala intensa. Fiecare e obsedat de felia lui, nu intelege mai mult de atat si i se pare extrem de importanta. Limitele lor le propaga mai departe. Exista timp pentru specilaizari. Generala cel putin, daca nu si liceul, ar trebui sa fie perioada formarii culturii, care ii slefuieste ca oameni. Un scriitor drag mie, scria odata, relativ la scandalul Clinton-Lewinsky, ca daca americanii cunosteau cate ceva despre mitologia greaca, stiau ca de cand e lumea zeii se culca cu pamantenele :). Omul nou e un superspecialist idiot. Ma intreba Liviu ce folos e sa stie doar o limba straina, in loc de mate, biologie si chimie (materii pe care eu le ador). Sa stii o limha straina inseamna sa intri in mintea si sufletul unei culturi. Fiecare limba gandeste si vede altfel lumea.

Exista o carte, o bijuterie micuta a Hertei Muller, Regele se inclina si ucide. Herta Muller e de origine sasa, crescuta undeva intr-un sat romanesc. Romana a invatat-o pe la 14 ani parca. Ea simte ca de la o limba la alta se produc transformari. Fiecare limba are logica ei, sensibilitatea ei. Herta observa ca in dialectul satului ei "Der Wind geht" (vantul merge). In germana literara se spune: "Der Wind weht" (vantul adie). Asta suna ca si cand si-ar pricinui o durere (weh - doare, suna aproape la fel cu weht - adie). In romaneste "vantul bate", aici vantul provoaca si altora durere. In germana "Der Wind hat sich gelegt" (vantul s-a culcat), el schimba verticala cu orizontala. In romaneste, "vantul a stat", ceea ce sugereaza ceva abrupt si vertical. Invatarea limbilor straine e ca o calatorie - nu un concediu stupid de 10 zile, care practic nu inseamna nimic - o calatorie virtuala, de cativa ani, in logica si inima unei culturi.

Cele sase ore de biologie, chimie, fizica pe saptamana, la un copil de clasa a saptea il vitregesc de o felie zdravana din cultura lui. Pe langa astea pot gasi oricand cel putin doua materii care nu au ce cauta in programa.

Apoi muzica. Fiecare copil ar trebui sa puna mana pe un instrument. De ce occidentalii o fac? Doar fiindca muzica gadila intr-un mod placut auzul? Muzica dezvolta inteligenta, atentia, sensibilitatea, motricitatea, disciplineaza. Cea mai mare solicitare a creierului nu apare cand facem matematica, ci cand studiem un instrument. Auzim, citim note, intelegem logica ritmurilor, miscam cu precizie degetele, toate in acelasi timp. Nici o alta disciplina nu foloseste atatea simturi, atentia si atatea zone ale creierului deodata. Ce studiaza copilul de a saptea? Nici macar auditii nu face, invata organizari sonore modale. Asa, pe de rost, ca gramatica lui Traznea.

Daca tot tin la atatea materii, ar trebui sa faca un efort de a se reorganiza. Merg din inertie pe acelasi sistem. E aberant ca un copil sa pregateasca pentru a doua zi 6 materii. Sa studieze in primul semestru cateva materii, in al doilea altele. Dar la modul in care conceperea orarului se intinde la inceputul anului cam pe trei saptamani, mai bine sa nu piarda inca trei saptamani si in semestru doi .

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Miruna Enescu spune:

Deacantec, bine ca ai readus discutia la subiectul de unde a plecat.

Intr-adevar, programa este exagerat de incarcata.
Eu sunt biolog. Am deschis de curiozitate un manual de biologie de-a 10-a. M-am ingrozit! Informatie ingrozitor de multa, nume, numere si amanunte de nivel extrem de ridicat. Totul este complicat la maximum. Nu-mi pot imagina alta reactie a copiilor decat ca, in fata atator amanunte coplesitoare, renunta si nu mai invata nimic.
Alternativa: un manual mult simplificat, informatii mult mai putine. Iar ca cerinte: nu sa invete pe dinafara ca sa aibe ce uita, ci sa aprofundeze cate un subiect la alegere si sa-l prezinte clasei.

Sau matematica de liceu: integrale! matrici! nu mai stiu ce alte nenorociri! Cui i-au folosit astea vreodata in viata? La 1% din oameni? Mai putin? Nu pot face gimnastica creierului si cu lucruri folositoare?

Subscriu in totalitate la ideea cu studiul unui instrument. Nu de fite, ci ca parte din orchestra scolii, in mod serios. Stiu ca pare utopic, si totusi nu mi se pare cea mai proasta idee a occidentalilor.

Pana la urma, cand ne uitam inapoi, cu ce ne-am ales din scoala? Cu abilitati de Diplomatie, cum zicea Cami30: cum sa nu-i calcam pe reprezentantii autoritatii pe bataturi, cum sa "ne descurcam" cu o minciuna mai mica sau mai mare in diferite situatii...

Da, eu chiar cred ca "sistemul" ar trebui schimbat.
Exemplu: un manual mult simplificat pentru fiecare materie + posibilitatea sa-ti alegi, dupa interesele personale si dupa cat sunt de buni profesorii, ce materii doresti sa aprofundezi.
Este doar o idee. Poate mai au altii si altele. Poate gasim pe cineva sa le si asculte...


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cami30 spune:

Descantec de acord cu programa incarcata!!
Pe mine m-ar da afara in secunda doi daca ar sti ca nu ma tzin deloc de programa ci de nevoile copiilor.
Eu una sunt prea mica pentru a ma zbate. Pestele e imputzit de la cap, de colo de sus. EU macar am constiinta impacata ca din mana mea elevii ies cu ce le trebuie si nu cu ce zice ministerul ca trebuie sa stie. Sunt pentru cultura generala dar nu pentru cantitatea infernala de informatii care li se cere.

Cat despre problemele legate de bani, de banchete de manuale.. sunt prima care imi sustin elevii si am ajuns un fel de oaia neagra a scolii pentru ca mereu imi apar elevii.
Insa in conditiile salariului amarat ( ah, mi-am amintit ca n-o sa primesc leu pe perioada grevei, din fabuloasa suma ce o am ca salariu), zau daca iti mai vine sa te zbati pentru ceva.

cami



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns criss spune:

quote:
Originally posted by cami30

Descantec de acord cu programa incarcata!!
Pe mine m-ar da afara in secunda doi daca ar sti ca nu ma tzin deloc de programa ci de nevoile copiilor.
Eu una sunt prea mica pentru a ma zbate. Pestele e imputzit de la cap, de colo de sus. EU macar am constiinta impacata ca din mana mea elevii ies cu ce le trebuie si nu cu ce zice ministerul ca trebuie sa stie. Sunt pentru cultura generala dar nu pentru cantitatea infernala de informatii care li se cere.




Buna seara,

Chiar raman inmarmurita de ceea ce ai scris.
Cum adica decizi tu ce trebuie sa stie sau nu copii cand exista o programa , cand la examen se marge dupa o programa.

Ce ar insemna ca fiecare profesor sa faca ceea ce ii taie capul...haos.
Ce s-ar intampla daca fiecare profesor ar lua decizia sa faca orice...ca asa considera ca e el mai linistit sufleteste.

Din momentul in care esti intr-un sistem, trebuie sa faci ceea ce se cere si nu ceea ce vrei tu.

Incredibil...

Criss

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cami30 spune:

Eh hai sa zicem ca nu m-am exprimat bine!!
Programa clar ca trebuie urmarita, intr-un sens larg, insa nu exact in felul in care tzi se cere. In plus manualele sunt total alandala cand vine vb de gramatica.
Ma gandeam la faptul ca am colegi care umbla cu planificarile in poseta si nu se abat de la ceea ce trebuie sa faca in planificare nici morti. Astfel orele devin de-a dreptul plictisitoare.

In plus programele la limbi straine iti lasa multa libertate de miscare. Noi lucram cu 2-3 manuale si tone de alte materiale auxiliare, CD-uri, casete...
Orice-ul ala nu iti imagina ca inseamna jucat fotbal la ora de engleza... Cred ca sunt printre putinii colegi care la ora intra cu un bratz plin de materiale care pe langa catalog mai cara casetofon, dictionare , planse, laptop.. etc

Ei sunt fericiti sa iti storci creierii la inceput de an sa faci tu niste planificari conforme cu programa de care sa te tzii. Pun mai mult accent pe ordinea in care se fac lectiile, sunt inspectori obsedati de ceea ce scrii in condica, daca elevii au data pe caiet.. la asta m-am referit!! ca nu reusesc niciodata sa respect o planificare facuta la inceputul anului pentru ca nu toti elevii raspund la fel si trebuie sa te adaptezi ritmului lor si nu invers.


E mai convenabil cum fac unii colegi care daca raman in urma cu predatul incep cursa contra cronometru pentru ca trebuie terminata materia? Nu conteaza ca elevul nu mai pricepe, ca are intrebari, ca are nevoie de lamuriri... trebuie terminata materia!! Numai ca exista cum spunea cineva mai sus o programa f incarcata cu multe lucruri care nu-si au rostul da' care trebuie facute.
La clasa a 12-a ar trebui sa urmez programa, manualul si sa nu ma abat de la ceea ce TREBUIE sa fac. Si cu toate astea, studiem subiectele date in anii anteriori, le discutam ba mai pierdem si sambete si duminici cu asta..

cami



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cruis spune:

Recitind mesajul meu anterior, in primul rand simt nevoia sa clarific ceva... Nu vreau sa para elitista afirmatia mea: copiii mei nu au ce cauta in invatamantul de-acolo. Ma voi chinui eu mult mai mult, risc mult mai mult si as prefera sa pot sa-i duc la scoala acolo, dar nu pot sa le fac asta... Nu atata timp cat pot sa gasesc o portita. Sper sa nu ma intelegeti gresit! Fiul meu are 14 ani e in clasa a 9-a aici si va trebui sa isi continue liceul independent si sa dea examenele. Deci nu-i va fi usor nici lui, nici mie si ii va lipsi viata sociala cu siguranta. Si pentru ca mai am si o fetita de 10 ani (clasa a 5-a), imi pasa si mie la fel de mult de ce se intampla, asa ca incerc sa ma implic in orice fel pot. Dar inainte trebuie sa imi spun parerea in legatura cu cele doua mituri pe care le-am citit.

De ce sunt majoritatea elevilor romani buni aici? Din mai multe motive...
In primul rand pentru ca parintii lor au cultul educatiei. Educatia e aproape obsesie pentru majoritatea est europenilor si asiaticilor.
Al doilea ar fi: pe-aici se poate trai decent si cu mai putina carte, adica isi permit oricum o casa, o masina, shopping... Se trezeste ambitia in unii ca adulti, si-atunci se intorc la "continuing education". Cat priveste ideea de la noi ca "trebuie sa inveti ca sa poti avea o viata mai buna decat a mea", nu tine, adica ii motivezi cu asta in avion spre Disneyland in vacanta? Ca vor ajunge ciurdari? Pe cand in majoritatea tarilor de care vorbeam mai sus cartea e una din putinele sanse pentru un trai mai bun.
In al treilea rand pentru ca, cel putin pentru Canada emigrantii sunt alesi, cu studii, iar cum aschia in general nu sare departe de trunchi si copiii lor tind sa aiba un intelect mai ridicat. Nu acelasi lucru l-ar spune kim daca ar fi avut ca elevi copii la fel de amestecati ca in Ro.

liviujuristul eu nu stiu pe unde ai umblat tu, si cum ti-ai selectat subiectii, dar te asigur eu ca si in Ro ai avea surprize. Intotdeauna vei gasi copii care nu stiu chestii elementare, dar gandeste-te o clipa: ce e mai bun? un sistem care scoate masa mare de elevi medii sau unul care sacrifica masa mare a elevilor pentru cateva premii si medalii la concursuri si olimpiade internationale si in rest scoate inculti pe banda. Si daca nu esti in prima categorie, dar nu vrei s-ajungi nici in a doua, esti pe cont propriu. Devine un fel de scapa cine poate... Inainte de a ma contrazice, te rog, iesi pe strada si te uita in jurul tau. Dup-aia mergi in occident si uita-te in jurul tau. Conetaza ca stie (ma-ndoiesc) manelistu gicu diferenta dintre flora si fauna? Regula aici e: copilul trebuie sa fie "happy" in primul rand, sa se dezvolte armonios, altfel risti sa te trezesti cu un adult depresat, rautacios sau frustrat. Nu exista repetenti pentru acelasi motiv, asa ca invata numai cine vrea. Si sa stii ca studentii romani sunt doar o fractiune minuscula din masa studentilor care ingroasa universitatile. Si-atunci ma-ntreb unde se face schimbarea magica de la ignoranta elevului occidental la studentul care lucreaza cot la cot cu studentul roman? In vacanta de vara? Si ia in calcul ca pe-aici 70% continua cu scoli dupa liceu. De-asta si au nevoie de imigranti sa munceasca si de-asta ii si platesc prost pe unii.
Care e diferenta intre stiinta si educatie? Exact diferenta pe care o vezi tu pe strada intre ro si occident. Si crede-ma, ca occidentalii astia sunt in stare sa fie chiar buni la jobul lor, fie ca sunt pozitii de management ori de vanzatoare! Ca daca nu si-l pierd.

Ok, acum mi-am spus opinia in problema miturilor asa cum o vad eu, cand revin voi incerca sa gandesc mai constructiv si mai la obiectul postingului, sorry pentru paranteza largita...

P.S. Din pacate pe topicul asta nu prea se poate scrie scurt si la obiect
P.P.S. Hei, si eu am fost pana nu demult una tare mandra de originile mele educationale, dar mi-am schimbat parerea undeva pe parcurs cand am "mers" la scoala aici prin copiii mei, iar acum, in clasa a 9-a chiar pricep unde bat astia. Din start va spun ca fiul meu n-ar face fata la scoala in Ro, poate daca-l duc intr-a 5-a, insa ei au avut timp liber pentru lectii de muzica si arta, sport, timp de citit, jucat, creativitate aiurea si tv fara sa sacrifice scoala sau temele. La fel cu majoritatea colegilor lor. Nimic spectaculos sau de performanta insa, doar pentru sufletul lor. E adevarat ca nu stiu formule si teoreme multe, dar sunt "happy"... Si cred ca de-acolo trebuie inceput.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cruis spune:

OK, m-am intors. descintec, minunate observatiile lingvistice din carte. Crede-ma pe cuvant, in toate cele 3 limbi pe care le vorbesc sunt anumite expresii care oricat m-as tradui sa le traduc, nu au aceeasi culoare, nu exprima exact acelasi lucru...

Va anunt de la inceput ca nu am o solutie, doar povesti si comparatii, asa ca nu pierdeti nimic daca nu citit mai departe...

Din pacate, cand vine vorba de programa, noi, ca parinti, nu putem decat sa simtim ca ceva nu e in regula. Imi pare rau daca opiniile mele vor dezamagi, dar optiunile de schimbare de jos in sus nu se prea pot face in educatie. Si nu sunt de acord cu initiativa unui profesor de a se indeparta de la programa asa de capul lui.

Educatia ar trebui sa aiba logica de la un capat la altul (adica din gradinita pana la doctoranzi), iar sa determini care e logica si obiectivele cere timp, bani si cercetare. Ori poti lua un model verificat din alta tara si sa incepi dezvoltarea de-acolo (de exemplu aici au deviat din modelul britanic). Nu merge sa iei bucatele, pentru ca nu mai curge... O societate civila puternica poate pune presiune pe guvernanti, dar eu ma indoiesc ca exista in Ro ceva care sa aiba puterea asta (aici le spun "watchdog", descriptiv, nu?).
***
Cat despre materii, fiul meu are 8 materii, va avea 8 intr-a zecea si cate 7 in ultimii doi ani. E drept ca au de la 9 la 3, dar e ok. Si e drept ca trebuie musai sa faca si un anumit numar de ore de voluntariat in folosul comunitatii.

In general ca si teme de casa, regula de aur e 15 minute pe anul de studiu. Si pot sa va spun doar ce-am facut eu cand am avut prea multa tema si n-am putut merge la pian: am vorbit cu teacher si i-am spus ca eu consider activitatile parte din educatia copilului meu si nu accept sa lipseasca. Am gasit toata intelegerea. A zis ca a mai avut plangeri si ca nici prin minte sa nu-mi treaca sa neglijeze celelalte activitati si va tine cont.

N.A. Opinii si experiente personale, asa pentru comparatie...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kim spune:

N-am mai vrut sa intru pe aici asa de tare ma deprima subiectul... Dar nu pot sa tac.
Cine sa mai fie HAPPY in Romania daca toti se plang, de la elevi la parinti si la profesori, toti inghit si prea putine solutii se gasesc? E altfel in alt domeniu din Romania?
Nemultumiri, stress, atitudine negativa si critica, toate astea departe nu duc. Ok, fiecare aici isi spune oful, fiecare face tot ce-i sta in putinta, dar nimic constructiv, ceva nu functioneaza in triada asta atata vreme cat vina se da de pe unii pe altii.
Cunosc sistemul de invatamant din Romania (am avut si elevi amestecati, cruis!) dar sa zicem ca am fost mai norocoasa ca altii, in scoli in care nu se regasesc aberatiile de care se vorbeste tot mai mult pe topic, si totusi nu atat de norocoasa din moment ce am venit sa predau la alt capat al lumii. Intodeauna si pretutindeni vor fi reforme in invatamant, conform legii lui Murphy totul se transforma si evolueaza (spre ameliorare, perfectionare); sunt romanii pregatiti sa se adapteze? Cu toate eforturile conditiile raman dificile in Romania, coruptia e cultivata la nivel inalt, mentalitatea nu poate fi schimbata de la radacina, sistemul, programa sunt cum sunt... stim cu totii...
Dar in nici un caz nu sunt de acord sa aruncam vina pe profesori, si mai ales acum cand ar trebui sa fie sustinuti daca vreti sa se schimbe ceva in invatamantul din Romania! Asta e o problema nationala, nu suntem solidari, din pacate ne tragem unii pe altii la fund... cum sa mai vezi luminita de la capatul tunelului din fundul butoiului?

KIM & p’tit bout d’chou

photos

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cruis spune:

off-topic: kim, te rog mult de tot sa-mi recomanzi scolile fara aberatii la care ai predat tu, poate vor fi potrivite pentru careva din copiii mei, de cand caut ceva, eu nici nu credeam ca exista!!!

on-topic: Triada nu functioneaza pentru ca vina pentru ce se intampla in invatamant nu e nici a copiilor, nici a parintilor si nici a profesorilor. Ei sunt simpli pioni fara prea multe puteri in toata schema... Si ma afecteaza chiar foarte mult. Cu atat mai mult cu cat constientizez cat de greu e sa se schimbe ceva...

Un singur lucru ma deranjeaza la cadrele didactice: ca nu au o organizatie (sau poate au?) care sa puna presiune pe guvernanti, sa le ceara socoteala (ca-ntre profesionisti) si sa-i oblige sa-si explice viziunea... Sa stim si noi ce naiba (scuze) se urmareste cu reforma si pe ce studii si cercetari se bazeaza ei cand implementeaza ceva. Ca eu, mai nepriceputa in astea, nu pot "for the life of me" sa intuiesc rezultatele pe care le urmaresc ei...

E poate norocul lor ca eu nu voi putea beneficia de serviciile lor, ca sunt prea pasionata de subiectul asta... Ma si gandesc ca poate ar fi mai potrivit un subiect general pe tema asta, cred ca deja ma abat de la problema stricta a topicului prea mult!

Iar copiilor le trebuie foarte putin sa fie "happy", nu stiu cate ati prins vremea lui ceasca, dar eu am fost un copil foarte "happy" si nici ca-mi pasa de spaga sau alte mizerii

Mergi la inceput