O singura biserica? (9)
Raspunsuri - Pagina 4
irina.c. spune:
quote:Daca preotul se ghideaza dupa canoane,atunci va atentiona.Uite de exemplu la par. Teofil Paraian.A zis ca prima intrebare pe care o pune celor care se spovedesc la el este daca participa regulat la Sf. Liturghie.Daca nu,si nici nu au de gand sa indrepte acest lucru,le spune sa nu mai vina sa se spovedeasca la el.Uite ce spune parintele:Acum pot sA anticipez cA eu le spun clar oamenilor care nu merg la slujbA ca la pagâni îi numar, la necrestini, la necredinciosi, la neortodocsi în orice caz, îi numar pe cei care nu participa la slujbele Bisericii, pe cei care calca porunca de a sfinti duminica, pe cei care nu se împartasesc de darurile Bisericii pentru ca nu au interes pentru asta. Spun oamenii: "Totusi, parinte, eu cred în Dumnezeu, eu ma rog la masa"... Eu nu zic ca nu se poate aceasta, sunt sigur ca se poate! Dar ce se intampla;, ce faci acasa ; nu poti face la biserica, ce plinesti la biserica nu poti face acasa. Poti sa te rogi acasa de câte ori vrei sa te rogi, de câte ori timpul îti permite, dar sa ai încredintarea ca altceva este sa mergi la biserica si altceva este sate rogi acasa. Si mai este ceva: slujba la biserica nu e totdeauna! Rugaciune poti sa faci mai des acasa, dar daca; neglijezi slujba la bisericaesti cazut totusi de la rânduiala bisericii!Irina si bb Ilinca(26apr04)
Originally posted by casandra
Un articol interesant:http://www.chebucto.ns.ca/Philosophy/Sui-Generis/Berdyaev/essays/unifying.htmIrina, una e sa fie obligatoriu, si altceva indreptar. In ortodoxie, e la latitudinea preotului sa te atentioneze daca lipsesti de la liturghie. Se personalizeaza fiecare situatie, in functie de context.
Doar pentru ca esti obligat sa participi, esti fizic prezent, dar cu mintea in alta parte, nu devii un crestin mai bun.
Si eu stiu ca Duhul Sfant lucreaza cu acceptarea benevola a omului. Omul trebuie sa vina catre Dumnezeu, din propria-i vointa, nu din obligatie.
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
myrrha spune:
Draga Casandra,
NU, ortodoxia nu e o filozofie estica, in nici un caz si pentru nimeni. E o religie.
Mie imi pare bine ca am judecat gresit dupa opinii antiecumeniste exprimate de unii si altii pe net si din experiente personale aiurea, dar ca nu asta e pozitia oficiala a Bo.
Am sa caut si eu azi mai pe seara documente oficiale pro-ortodoxe catolice. Eu tot ce am citit pina acum sint declaratiile Papei Ioan Paul al II-lea si ale lui Benedict al XVI-lea. Mi-aduc aminte ca am citit undeva odata, in spirit catolic , o lista cu avantajele pe care le-ar putea avea ortodocsii dupa unire si o lista cu avantajele catolicilor.
Conchita, vezi, e tare greu sa explici cutume religioase din afara. Eu nu ma simt deloc ingradita de asa numita Sunday obligation. De ce? E un cuvint mai tare care acopera totusi cam aceeasi realitate ca la ortodocsi. Adica, nu, nu e respectat canonul acela de care zicea Irina, ca dupa 3 absente notate in catalog esti excomunicat. Nu te exileaza nimeni. Ideea e ca trebuie sa participi la liturghie. Daca "lipsesti", trebuie sa o marturisesti la spovedanie si sa incerci sa nu mai faci.
Dar nu-ti face nimeni observatie, nu esti pus la colt etc. Preotul in general nu te judeca sub nici o forma. In confesional iti da uneori sfaturi, de cele mai multe ori doar asculta si iti da dezlegarea si penitenta (care de cele mai multe ori consta in a spune o rugaciune de nu stiu cite ori). Adica ti se acorda incredere completa ca iti stii singur pacatele si gravitatea lor, preotul nu te recunoaste in confesional, deci nu te tine minte, si nu te simti judecat de el daca repeti acelasi pacat peste 3 zile dupa ce l-ai marturisit. Sau chiar daca te recunoaste, e o separatie, nu stiu cum sa spun, intre conversatia obisnuita cu parintele si taina spovedaniei. Preotul se face ca nu stie nimic din ce i-ai spus tu in confesional.
Sotul meu se considera catolic, dar ani de zile se ducea la biserica doar cind ajungea pe-acasa, la ai lui. Ce mai, cam ca la ortodocsi. Dar regula exista, si biserica cere respectarea ei. Incearca sa-l ajute pe credincios sa nu cada in pacat lipsind prin stabilirea mai multor slujbe (mai ales in oras), prin scurtarea lor, prin posibilitatea de a sta jos. Dar nu ingaduie absenta.
Nu vreau sa supar pe nimeni, dar mie mi se pare o metoda faina de ofensiva impotriva babelor care se aciuiaza in biserici. E fain sa vezi biserica plina si de tineri, si de oameni intre doua virste, si mai ales, de barbati. (vreau sa zic, de obicei, barbatii de virsta medie dau mai putin pe la biserica)
Mariuta, nu ti-am raspuns la observatia ta cu cei doi gay. Pe care eu i-am identificat dupa cerceii discreti din urechi. E-adevarat ca aici ma impresioneaza mult si atitudinea nejudecatoare a celorlalti, dar nu asta m-a impresionat, cit atitudinea lor demna si simpla, dorinta de a fi in biserica, desi nu pot depasi pacatul unirii lor. Si da, catolicilor le mai zboara ochii in biserica uneori, nu sint perfecti. Si se uita unii la altii, mai ales in momentul pacii, in care, dupa pe parintele da pacea tuturor, fiecare stringe miinile celor care se nimeresc sa fie in jurul lui, le zimbeste si le spune :"pacea fie cu tine!"
myrrha spune:
Hihi, mie drept sa spun mi se pare mortala spaima voastra cu Sunday obligation.
Casandra, m-am mai uitat odata la pacatele insirate de tine. Si nu, ortodoxia nu e schismatica, schisma a fost anulata in '65, parca, nu? Patriarhul de la Constantinopol si Papa de atunci au anulat reciproc anatemele. De atunci Bo e vazuta de Bc drept "biserica-sora."
Bey, deci inseamna ca nu sint in adulter dupa Bo, si nici nu-s excomunicata, cum am auzit de la unii si altii. Yuuuupi! Asta daca si Bo recunoaste tainele. Dar cum de n-am auzit pina acum?
impreuna spune:
Irina acu am inteles ca te-ai referit la biserica in general. Dar sunt de acord cu Ingrid, ca din pacate sunt tot mai putine asemenea biserici. Daca ceea ce ai descris Irina ar fi o regula generala, tare mult s-ar schimba poporul nostru, in bine. Si ar fi credincios in adevaratul sens al cuvantului, nu doar cu numele.
Impreuna = mami Flavia, tati Mircea si puiutza Sara
myrrha spune:
Pai, Casandra, in acest caz nu reprosez Bo decit ca nu-si informeaza preotii si credinciosii. Si ca exista preoti ca Pr. Arsenie Papacioc care spun ca "ecumenismul e de la necuratul." Pai iti dai seama ce panica si confuzie baga in credinciosi, mai ales sa afle ca Bo are atitudine pro-ecumenica?
Nu ma mira ca primatul papal e problema, cred ca asta a fost si cauza adevarata a schismei. Pina la urma si la 1054 se mai putea discuta pe tema lui filioque, rasaritenii puteau duce dezbateri dogmatice si apusenii puteau explica ca nu e nici o diferenta pentru ei etc. Dar nu s-a vrut. Din motive de orgolii si dorinta de a fi cel mai tare. De ambele parti.
Asta e punctul sensibil al dialogului, sint de acord.
Conchita, preotul sta cu fata la altar si orientat catre credinciosi in timp ce tine liturghia. Adica altarul e intre el si credinciosi. Stiu ca asta e tot o inovatie formala a Conciliului Vatican II, dar nu-mi pot imagina cum era inainte, tinind cont de arhitectura unei biserici catolice, trebuie sa mai citesc.
irina.c. spune:
quote:Draga Impreuna,imi permit sa te contrazic,fiindca am participat la Liturghii in diferite BO si peste tot este la fel.Poporul nostru nu se schimba fiindca nu vrea,nu ca n-ar avea mijloace.Exista Biserici,exista slujbe,exista Biblii,exista tot ce vrei,numai sa te folosesti si sa te mantuiesti.Dar vor oamenii sa mearga pe calea cea ingusta?Ca sa ajungem la Dumnezeu trebuie sa depasim stadiul unei credinte formale,dar mai ales sa vrem.Numai sileste omul,Dumnezeu ne respecta libertatea.Irina si bb Ilinca(26apr04)
Originally posted by impreuna
Irina acu am inteles ca te-ai referit la biserica in general. Dar sunt de acord cu Ingrid, ca din pacate sunt tot mai putine asemenea biserici. Daca ceea ce ai descris Irina ar fi o regula generala, tare mult s-ar schimba poporul nostru, in bine. Si ar fi credincios in adevaratul sens al cuvantului, nu doar cu numele.Impreuna = mami Flavia, tati Mircea si puiutza Sara
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
irina.c. spune:
quote:Myrrha,canonul de care ziceam nu face decat sa constate o stare de fapt.Te excluzi singur,ca sa zic asa,prin absenta ta de la comuniunea crestina.Nu pune nimeni absente sau te excomunica,unde am zis eu asa ceva?
Originally posted by myrrha
Draga Casandra,Conchita, vezi, e tare greu sa explici cutume religioase din afara. Eu nu ma simt deloc ingradita de asa numita Sunday obligation. De ce? E un cuvint mai tare care acopera totusi cam aceeasi realitate ca la ortodocsi. Adica, nu, nu e respectat canonul acela de care zicea Irina, ca dupa 3 absente notate in catalog esti excomunicat. Nu te exileaza nimeni. Ideea e ca trebuie sa participi la liturghie. Daca "lipsesti", trebuie sa o marturisesti la spovedanie si sa incerci sa nu mai faci.
Dar nu-ti face nimeni observatie, nu esti pus la colt etc. Preotul in general nu te judeca sub nici o forma. In confesional iti da uneori sfaturi, de cele mai multe ori doar asculta si iti da dezlegarea si penitenta (care de cele mai multe ori consta in a spune o rugaciune de nu stiu cite ori). Adica ti se acorda incredere completa ca iti stii singur pacatele si gravitatea lor, preotul nu te recunoaste in confesional, deci nu te tine minte, si nu te simti judecat de el daca repeti acelasi pacat peste 3 zile dupa ce l-ai marturisit. Sau chiar daca te recunoaste, e o separatie, nu stiu cum sa spun, intre conversatia obisnuita cu parintele si taina spovedaniei. Preotul se face ca nu stie nimic din ce i-ai spus tu in confesional.
Sotul meu se considera catolic, dar ani de zile se ducea la biserica doar cind ajungea pe-acasa, la ai lui. Ce mai, cam ca la ortodocsi. Dar regula exista, si biserica cere respectarea ei. Incearca sa-l ajute pe credincios sa nu cada in pacat lipsind prin stabilirea mai multor slujbe (mai ales in oras), prin scurtarea lor, prin posibilitatea de a sta jos. Dar nu ingaduie absenta. Nu vreau sa supar pe nimeni, dar mie mi se pare o metoda faina de ofensiva impotriva babelor care se aciuiaza in biserici. E fain sa vezi biserica plina si de tineri, si de oameni intre doua virste, si mai ales, de barbati. (vreau sa zic, de obicei, barbatii de virsta medie dau mai putin pe la biserica)Mariuta, nu ti-am raspuns la observatia ta cu cei doi gay. Pe care eu i-am identificat dupa cerceii discreti din urechi. E-adevarat ca aici ma impresioneaza mult si atitudinea nejudecatoare a celorlalti, dar nu asta m-a impresionat, cit atitudinea lor demna si simpla, dorinta de a fi in biserica, desi nu pot depasi pacatul unirii lor. Si da, catolicilor le mai zboara ochii in biserica uneori, nu sint perfecti. Si se uita unii la altii, mai ales in momentul pacii, in care, dupa pe parintele da pacea tuturor, fiecare stringe miinile celor care se nimeresc sa fie in jurul lui, le zimbeste si le spune :"pacea fie cu tine!"
Interesanta relatia cu preotul la spovedanie.Eu o gasesc prea impersonala.Pe mine duhovnicul ma vedea si ma vede duminica la slujba si niciodata nu m-am simtit judecata sau sa am impresia ca ma priveste prin prisma pacatelor mele.Si te rog sa ma crezi ca am facut si fac destule,am de ce sa ma rusinez.Mi se pare chiar foarte benefica aceasta relatie apropiata intre duhovnic si credincios,care exista in ortodoxie(asta pentru cei care au duhovnic,nu care-si plimba pacatele de colo-colo),fiindca de multe ori te abtii de la pacat de rusinea duhovnicului.Ca sa explic mai bine,mi-e si rusine sa tot marturisesc ca nu merg la Liturghie,de ex.,mai bine ma duc,ca sa n-am ce marturisi.Deci ,zic eu,e bine sa te cunoasca preotul si sa te simti jennat de el,asa pacatuiesti mai putin.Mai bine ne rusinam acum decat la Judecata.Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
irina.c. spune:
quote:O fi ramas cu impresia ca ti-a parut rau de ele si nu mai vrei sa le faci in continuare,de aceea te-a Impartasit.Fara gluma,zic sa-l intrebi exact cum sta treaba cu fumatul,ca asta e patima,nu e pacat.Pacatul il faci accidental,patima e ceea ce te stapaneste.Irina si bb Ilinca(26apr04)
Originally posted by cataghequote:Ai de capu' meu, si daca fumezi nu te poti impartasi? Inseamna ca eu imi fac mari pacate, preotul care ma impartaseste pe mine nu mi-a spus asa ceva, mi-a spus numai "bineinteles ca te poti impartasi, noi suntem ai lui Dumnezeu si avem nevoie de Dumnezeu". Interesanta chestie. Si crede-ma ca era vorba de pacate mai grele decat fumatul._
Originally posted by mariuta
Sunt pline bisericile de oameni care nu se pot impartasi din diferite motive: pacate care te opresc de la impartasanie, incepand cu fumatul si terminand cu adulterul, hotia, crima si altele asemenea.
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
myrrha spune:
Irina, fumatul e considerat pacat venial, la porunca "sa nu ucizi", pentru ca e adictiv si face rau sanatatii. Daca vrei il poti marturisi la spovedanie, dar nu e considerat pacat de moarte (precum mersul la biserica ) si nu te impiedica de la impartasanie.
Uite www.catholic.org/frz/examen/examen_venial.htm" target="_blank">lista cu pacate veniale (venia inseamna in latina "ingaduinta")
myrrha spune:
Irina, stiu ca relatia poate parea impersonala si stiu ca preotii ortodocsi nu te judeca (ce preoti ar mai fi), si eu am avut experienta unui duhovnic bun, parintele Adrian de la Antim. Dar vorba ta, te judeci singur prin prisma celuilalt. Sigur ca poti vorbi cu un preot catolic, poti avea o relatie personala, sa-i ceri sfaturi, sa-i pui intrebari, dar el se poarta ca si cind n-a auzit ce i-ai zis tu la spovedanie (de fapt, teoretic el nu stie cine esti, e doar un instrument, un canal al Domnului, credinciosul se marturiseste la Dumnezeu si nu la preot)