O singura biserica? (9)
Raspunsuri - Pagina 5
irina.c. spune:
quote:
Originally posted by myrrha
Irina, fumatul e considerat pacat venial, la porunca "sa nu ucizi", pentru ca e adictiv si face rau sanatatii. Daca vrei il poti marturisi la spovedanie, dar nu e considerat pacat de moarte (precum mersul la biserica ) si nu te impiedica de la impartasanie.
Uite www.catholic.org/frz/examen/examen_venial.htm" target="_blank">lista cu pacate veniale (venia inseamna in latina "ingaduinta")
adica mandria nu e pacat de moarte si poti sa nu-l spovedesti?Poate nu traduc eu bine din engleza?Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
myrrha spune:
PS. apropo de spovedanie, cind e "program" de confesiune, preotul sta in confesional, credinciosul intra, ingenuncheaza, scoate lista (la figurat, ca nu e suficienta lumina sa citesti ), lucrurile se petrec cam la fel ca la ortodocsi, doar ca preotul sta in general cu capul plecat, nu se uita la tine prin "peretele" care separa credinciosul de duhovnic, iar la sfirsit, daca tu esti ultimul la spovedanie, asteapta citeva minute inainte sa iasa, dupa tine (ca sa fie exclusa posibilitatea de a vedea cine a fost)
Adica, nu stiu, e evident ca preotul, daca te cunoaste iti recunoaste vocea, dar ideea e sa nu te marturisesti din rusine de el, cit din rusine de Domnul, sau cam asa ceva
myrrha spune:
Da, nu e pacat care trebuie musai marturisit. Acum imi dau si eu seama ca pare ciudat pentru un ortodox.
Uite si www.catholic.org/frz/examen/examen_mortal.htm" target="_blank">lista cu pacate de moarte, in care eu nu gasesc nimic referitor la mindrie.
casandra spune:
Myrrha, draga mea, stiu ca anatemele au fost ridicate, dar schisma exista inca, pana la unirea bisericilor, cand va fi, de va fi. BO si BC nu mai sunt rivale, nu se mai afurisesc, dar intre ele inca exista ruptura. Fiecare e cu oile si pastorii ei.
Iar, referitor la casatoria ortodox-catolic, se poate face doar cu aprobarea BC, iar BC o aproba daca:
- botezul copiilor se va face la catolici
- sotul catolic va incerca sa il converteasca pe ortodox
- ortodoxul nu se va opune practicilor catolice ale sotului catolic
Catalina, am vazut raspunsul Irinei, si am si raspuns.
Ca sa nu mai spun ca la catolici e pacat de moarte sa nu postesti. Dar postul e post doar daca nu e impus.
Catalina, in ortodoxie intotdeauna se urmareste binele credinciosului. Daca preotul te-ar opri de la impartasanie pentru ca fumezi, poate ti-ar facea mai rau decat bine. Daca nu esti pregatita sa te lasi de fumat, te poti indeparta de biserica si comite pacate mai mari.
Eu am fumat. Am fost oprita de la impartasanie din cauza asta. Nu mai fumez de mult timp.
Eu ma duc in pantaloni in biserica si fara batic si nu se uita nimeni chioras la mine.
Preotul niciodata, dar niciodata, nu a facut nici cea mai mica aluzie referitor la ce am spus la spovedanie.
myrrha spune:
Casandra, promit sa revin la problema ce inseamna sa fii schismatic din perspectiva bisericii catolice.
Da, eu am semnat documentul acela inainte de cununie, ca va trebui sa botez copiii catolic si ca n-am sa-mi impiedic sotul sa fie catolic. N-am semnat nicaieri ca accept ca sotul sa incerce sa ma converteasca Si intr-adevar, a fost nevoie de acceptul episcopului pentru "casatorie mixta"
Inteleg ca pare cumva aiurea, ca o incercare de a insinua catolicismul in familia respectiva (evident ca si ortodocsii cer asta, nu ma indoiesc). Dar mie mi se pare logic intr-un fel: copiii sint rezultatul unei cununii, ar trebui sa fie si religios la fel ca parintii. Daca vrei sa-i botezi altfel pe copii de ce nu te cununi altfel? Iar obiectia cu liberul arbitru la copii nu se pune in Bo si Bc, ca ar coincide cu obiectia lui Jocelyn, nu, ca trebuie sa te botezi la maturitate.
casandra spune:
----------
Da, eu am semnat documentul acela inainte de cununie, ca va trebui sa botez copiii catolic si ca n-am sa-mi impiedic sotul sa fie catolic. N-am semnat nicaieri ca accept ca sotul sa incerce sa ma converteasca Si intr-adevar, a fost nevoie de acceptul episcopului pentru "casatorie mixta"
------------
Draga mea, tu ai semnat doar ceea ce tinea de tine. Convertirea ta este sarcina sotului, nu a ta. Nu trebuie sa iti dai acordul pentru asta. El, ca bun credincios, trebuie sa lucreze la aspectul asta. Depinde cat ii ia, 1 zi, 1 an, 15 ani, o viata... Dar, asta e sarcina lui, nu a ta. Si el nu trebuie sa semneze nimic. Pentru ca e catolic.
-------------
Inteleg ca pare cumva aiurea, ca o incercare de a insinua catolicismul in familia respectiva (evident ca si ortodocsii cer asta, nu ma indoiesc).
-------------
Te inseli, ortodocsii nu impun.
casandra spune:
Din articolul
http://www.crestinism-ortodox.ro/html/11/11b_implicatiile_pastorale_si_ecumenice_ale_casatoriilor_mixte.html
semnat de catre Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula, Decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii din Bucuresti
-------------------
Este de la sine inteles ca Biserica Ortodoxa va aplica acrivia numai in cazul in care exista primejdia unui prozelitism confesional care se poate exercita si prin casatoriile mixte. Ea este insa deschisa iconomiei, caci nu poate inchide nimanui usa mantuirii, suplinind prin aplicarea ei “lipsa de har a celor care au primit Sfintele Taine in mod valabil” 10. In acest caz, Biserica Ortodoxa poate valida atat Botezul cat si cununia eterodocsilor care solicita ajutorul ei.
De asemenea, trebuie avut in vedere si faptul ca, bazandu-se pe dragoste reciproca si respect, ele trebuie ingaduite si respectate. Odata incheiate, ele aduc dupa sine implicatii si urmari ecumenice si pastorale.
Sub raport ecumenic, casatoriile acestea pot servi ca liant intre membrii diferitelor confesiuni, evidentiind posibilitatea convietuirii crestinilor de credinte diferite, in pace, respect si armonie. Ele pot servi ca model pentru ceea ce ar insemna lucrarea ecumenica de respect, apreciere si dragoste intre diferitele confesiuni crestine sau intre crestini si necrestini.
Aplicand mai mult principiul iconomiei putem sa indulcim dispozitiile legale privitoare la casatoriile mixte, lasand loc dragostei crestine care ne cere sa iubim pe oamenii de toate starile sau toate credintele. Cand ele nu urmaresc un scop prozelitist, pot fi ingaduite, asa cum si in lucrarea ecumenista nu se admite prozelitismul. Privita in aceasta perspectiva, problema casatoriei mixte apare ca una din cele mai delicate situatii care se pun si cer sa fie rezolvate in relatiile interconfesionale sau interbisericesti si care pot fi solutionate dupa caz, prin acrivie sau iconomie. Avand in vedere ca prin lucrarea desfasurata astazi in spirit ecumenic in intreaga lume crestina, de cunoastere, apropiere si unire intre crestini s-au creat conditii noi care imbunatatesc relatiile interconfesionale si interbisericesti, se impune ca in acest spirit ecumenist, care este o lucrare a Duhului Sfant, sa lasam loc mai mult iconomiei. Respectand credinta fiecaruia, casatoriile mixte ne pot servi ca model.
Sub aspect pastoral, ele creeaza o grija deosebita pentru pastorii de suflete care trebuie sa-i cerceteze pe cei care apartin de Bisericile lor, veghind la pastrarea randuielilor bisericesti, a practicilor de cult si traditiilor proprii fiecarei confesiuni. In acest sens trebuie cultivata grija pentru respectul fata de credinta celuilalt, toleranta, care este o conditie necesara convetuirii, si dragostea ca baza a intemeierii oricarei famili. Libertatea fiecaruia din soti de a merge la locasul de cult al confesiunii sau credintei lui, de a-si respecta sarbatorile si de a-si indeplini datoriile fata de suflet sunt obiective de urmarit in viata partenerilor casatoriilor mixte. Fiecare pastor de suflete se va feri sa creeze sau sa cultive sentimente de dispret, ura sau respingere in sufletele sotilor din casatoriile mixte, atat fata de religia celuilalt, cat si fata de persoana sa. De aceea, si sub aspectul pastoral aceste familii creeaza probleme delicate care insa pot fi rezolvate numai in spiritul tolerantei si iubirii crestine.
Atata timp cat prin aceste casatorii si familii nu se urmaresc alte scopuri decat materializarea dragostei dintre doi parteneri, ele pot fi admise si ocrotite sau pastorite cu grija deosebita, lasand loc fiecaruia de a-si manifesta dragostea, libertatea si credinta.
-----------------------------
Deci, care e problema cu ortodoxia si casatoriile mixte?
conchita spune:
quote:
Originally posted by myrrha
Hihi, mie drept sa spun mi se pare mortala spaima voastra cu Sunday obligation.
puahaha, ai dreptate, cel putin in ce ma priveste. :-)) inteleg sa-mi asum o obligatie fata de Dumnezeu, dar nu fata de ceilalti credinciosi care m-ar putea judeca cc cu judecata lor si alunga dintre ei daca nu mi-am indeplinit o obligatie fata de care ei nu au nici o treaba. si cu asta, ti-am dat dreptate si in comparatia pe care o faceai despre retragere, solitudine, separatie.
casandra spune:
Myrha, nu mersul la biserica ma sperie, ci OBLIGATIVITATEA de a merge la biserica.
Nu postul, chiar daca la ortodocsi e mai auster, ci obligativitatea de a tine post
Nu casatoria, ci obligativitatea de a ramane intr-o casatorie in care nu mai imi doresc sa raman.
RA spune:
Ingrid, mie mi se pare ca tocmai prin evitarea cramponarii de niste amanunte sint mai aproape de esenta...
--------------------------------------------------
Pai tot aia ziceam si eu,Cata!
Despre "mostenire",poate detaliezi putin,daca se poate.Pentru ca eu nu pot fi deloc de acord cu sintagma "te nasti intr-o anumita religie",dar s-ar putea sa fie o lipsa de-a mea.
In rest,ce sa zic,exemple ca tine sau ca Myrrha(Myrrha,n-am incurcat borcanele,nu inca),nu fac decat sa-mi intareasca convingerea ca schisma e de esenta politica,absolut!Si ca,si unirea,daca se va intampla,va avea,din pacate,aceeasi esenta.
Stii cum e:deosebirile dintre catolici si ortodocsi nu sunt mari,dar faptul ca exista BC si BO tocmai pe asta se bazeaza,pe deosebiri
Irina,e geniala chestia cu plimbatul pacatelor de colo-colo!
Cred ca-i cea mai bestiala si mai expresiva fraza care sa arate cat de mare nevoie avem de-un duhovnic.Pe mine,marturisesc ca m-a atins direct,fiind inca in cautare...