In fiecare zi cu Dumnezeu (partea a 8-a)
Raspunsuri - Pagina 17
Arhistefy spune:
(Filip. 1, 8-18; Lc. 5, 12-16). A cazut leprosul inaintea
Domnului, rugandu-se: "Doamne! Daca voiesti, poti sa ma curatesti".
Domnul a zis: "Voiesc, fii curatat. Si indata s-a dus lepra de pe el".
Asisjderea si lepra duhovniceasca, de orice fel ar fi ea, piere indata
ce omul cade la Domnul cu credinta, pocainta si marturisire - cu
adevarat piere si isi pierde orice putere asupra lui. Dar de ce lepra
se intoarce cateodata? Din acelasi principiu pentru care se intorc si
bolile trupesti. Celui care s-a insanatosit dupa o astfel de boala i se
spune: "Asta sa nu mananci, asta sa nu bei, acolo sa nu mergi". De nu
asculta, boala prinde putere iar. Asa e si in viata duhovniceasca.
Trebuie sa fii treaz, sa privegheazi, sa te rogi: boala cea din pacate
nu se va mai intoarce. Daca nu vei lua aminte la tine insuti si fara
chibzuinta iti vei ingadui sa privesti si sa asculti si sa vorbesti
orice, cum sa nu se scoaale pacatul si sa nu prinda putere din nou?
Domnul i-a poruncit leprosului sa plineasca toate randuielile cuvenite,
potrivit legii. Dar de ce spune cate unul: "M-a biruit
deprinderea pacatoasa, nu pot sa ma abtin"? Fie pentru ca pocainta lui nu au fost depline, fie ca masurile de prevenire au fost
prea slabe, fie pentru ca omul se cruta pe sine: vrea sa faca totul
fara osteneala si silire de sine si e batjocorit de vrajmasul.
Hotaraste-te sa tii piept pana la moarte si arata asta prin fapte: vei
vedea ce putere este ascunsa aici. E drept ca intotdeauna cand o patima
pare de nebiruit, vrajmasul stapaneste sufletul; asta insa nu este o
indreptatire, fiinca diavolul va fugi indata ce vei savarsi, cu
ajutorul lui Dumnezeu, intoarcerea launtrica.
de Sfantul Teofan Zavoratul
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
"Nu va ingrijorati, dar, de ziua de maine; caci ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei". Matei 6:34
Teama este doar versiunea "imbunatatita" a ingrijorarii. Daca permiti uneia sa intre in viata ta, automat vei avea parte si de cealalta. Fa un mic bilant; dintre ingrijorarile de anul trecut sau de saptamana trecuta, cate s-au materializat? Ce ai schimbat ingrijorandu-te? S-a imbunatatit situatia ingrijorandu-te? Cum ramane cu consecintele fizice si emotionale ale ingrijorarii asupra ta? Ce vor crede cei care stiu ca esti un ucenic al lui Cristos, vazandu-te plin de griji? Cand vei recunoaste ca te ingrijorezi atat de mult si cand vei lua masuri? Ce poti face? Vei inceta sa te mai ingrijorezi, doar atunci cand vei invata sa asezi ziua de maine in mainile Celui care tine toate zilele de maine. Incredintand fiecare zi in mana Lui, crezi ca El va merge inaintea ta si va rezolva lucrurile in favoarea ta. Este uimitor cate poti realiza cand traiesti increzandu-te zi de zi in El. Cand parcurgi perioade dificile, descoperi lucruri cu privire la Dumnezeu si la tine, pe care nu le-ai stiut niciodata; lucruri care te vor face mai puternic, mai intelept si mai plin de compasiune. Ideea este urmatoarea: in loc sa te ingrijorezi, ataca anxietatile cu promisiunile lui Dumnezeu. Este uimitor ce se intampla cand Cristos ia locul ingrijorarilor, in centrul fiintei tale (vezi Filipeni, 4:7).
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
"...m-am deprins sa fiu multumit..." Filipeni 4:11
Cum poti descoperi multumirea autentica? Luand aminte la urmatoarele trei principii:
1) Caut-o; transforma multumirea intr-o alegere zilnica. Cauta sa crezi cu adevarat ca "mai mult" nu inseamna acelasi lucru cu "mai fericit". Pentru a descoperi multumirea, simplifica lucrurile!
2) Spune-o; cultiva-ti abilitatea de a spune: "Am suficient". Ridica-te de la masa si spune: "Atat imi este indeajuns". Adreseaza-ti urmatoarea intrebare, cand te gandesti ce sa cumperi de banii in plus pe care-i ai: "Am destul, Doamne, cum pot folosi acesti bani pentru tine?"
3) Fii decis; David a scris:"...cand cresc bogatiile, nu va lipiti inima de ele." (Psalmii 62:10). Nu lasa bogatiile sa-ti dicteze stilul de viata. Alege un mod de viata realist si nu face compromisuri cheltuind mai mult doar pentru ca castigi mai mult. Daca nu-ti alegi tu stilul de viata, ti-l vor alege cei din jur, care probabil va fi unul peste puterile tale. Fundamenteaza-l pe principiile Bibliei si canalizeaza-l catre eternitate!
Apleaca-te putin asupra urmatorului lucru: daca toate firele de nisip de pe toate plajele lumii reprezinta eternitatea, atunci ai putea spune ca un bob de nisip este viata ta. Acum gandeste-te: esti aici si te macini zi si noapte pentru a stoarce tot ce poti din el, ignorand toate plajele eternitatii pe care le-a pregatit Dumnezeu pentru tine. Nu este o perspectiva prea stralucita, nu? Pentru a fi multumit concentreaza-te asupra eternitatii. Lasa ca indeajuns sa fie indeajuns. Pavel asa a facut. A spus: "... m-am deprins sa fiu multumit cu starea in care ma gasesc". (Filipeni, 4:11).
Multumirea este o stare pe care o inveti; de aceea trebuie sa o exersezi in fiecare zi!
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
(Filip. 1, 27;2, 4; Lc. 6, 17-23). Domnul ii fericeste pe cei
saraci, pe cei ce falmamanzesc, pe cei ce plang, pe cei defaimati, insa
numai daca ei sufera acestea pentru Fiul Omului; asta inseamna ca este
fericita viata inconjurata de toate felurile de nevoi si lipsuri.
Potrivit acestui cuvant al Domnului, desfatarile, indestularea si
cinstirile nu sunt un bine; si asa este, insa atata vreme cat omul are
parte de tihna lor, nu isi da seama de asta. Numai atunci cand se
slobozeste de vraja lor, el vede ca acestea nu sunt un bine, ci doar
parerea binelui. Sufletul nu poate trai fara desfatari, dar adevaratele
desfatari nu sunt ale simturilor; nu poate trai fara comori, insa
adevaratele comori nu sunt aurul si argintul, nu casele si vesmintele
luxoase, nu indestularea aceasta din afara; nu poate trai fara
cinstiri, insa adevaratele cinstiri nu sunt ploconirile de robi ale
oamenilor. Exista alte desfatari, alta indestulare, alte cinstiri,
duhovnicesti, inrudite sufletului. Cel ce le afla nu le va mai dori pe
cele din afara; si nu numai ca nu le va mai dori, ci chiar le va
dispretui si le va ura, din pricina ca ele ingradesc pe cele
duhovnicesti, nu lasa sufletul sa le vada pe acestea, il tin in
intuneric, in betie, in naluciri. Ca atare, ei aleg din tot sufletul
saracia, necazurile si lipsa de slava, simtindu-se bine in mijlocul
lor, ingraditi de vraja lumii amagitoare. Dar ce sa faca cei carora
totul le merge bine? Sa fie fata de toate acestea ca si cum nu le-ar
avea, dupa cuvantul Apostolului.
de Sfantul Teofan Zavoratul
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
(II Cor. 11, 13-33; 12, 1-9; Lc. 6, 31,-36). Porunca cea dintai,
porunca de temelie, este porunca dragostei. Mic cuvantul,
atotcuprinzatoare lucrarea. E usor sa vorbesti de dragoste, dar nu e
usor sa ajungi la masura cuvenita a dragostei. Nu e cu totul limpede
nici cum se poate ajunge la ea; Tocmai de aceea Mantuitorul adauga la
aceasta porunca reguli lamuritoare: "Ca pe tine insuti; si precum voiti
sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi asemenea". Aici ni se arata
masura dragostei, care este, s-ar putea spune, lipsita de masura; caci
are oare dragostea, in sine, o masura si este vreun lucru bun pe
care omul nu si-ar ori sa il primeasca de la ceilalti? Si totusi,
porunca nu e cu neputinta de indeplinit. Totul e sa ajungem la deplina
unire de simtire cu ceilalti, adica sa primim in noi, deplin, simtirile
lor, sa simtim ceea ce simt si ei. Cand se va intampla asta, nu vei
avea nevoie sa ti se arate ce si cand sa faci pentru altii: inima
insasi o sa-ti arate. Tu ingrijeste-te sa te pastrezi in aceasta stare,
altfel se va apropia indata egoismul, te va intoarce in cochilia ta si
te va zavora in ea. Atunci n-o sa mai misti un deget pentru altul, n-o
sa-i arunci nici o privire, de-ar si muri acela. Atunci cand Domnul a
grait: "Iubeste-l pe aproapele tau", a vrut ca in locul nostru sa intre
in noi, adica in inima noastra, aproapele; iar daca in inima va ramane,
la fel ca mai inainte, "eul" nostru, sa nu te astepti la nimic bun.
de Sfantul Teofan Zavoratul
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
(Filip. 2, 12-16; Lc. 6, 24-30). Vai celor bogati, satui,
puternici, laudati; dimpotriva, ferice de cei ce rabda toate felurile
de prigoniri, batai, jafuri, poveri silnice - cu totul pe dos decat
judeca si simt oamenii de obicei! Pe cat este de departe cerul de
pamant, pe atata sunt de departe gandurile lui Dumnezeu de gandurile
oamenilor si nici nu poate fi altfel. Suntem surghiuniti, iar
surghiunitii nu trebuie sa se minuneze ca sufera jigniri si amaraciuni.
Suntem sub epitimie, iar epitimia este alcatuita din necazuri si
greutati. Suntem bolnavi, iar bolnavilor le sunt mai de folos leacurile
amare. Mantuitorul Insusi, in toata viata Lui, n-a avut unde sa-Si
plece capul, si aceasta viata Si-a sfarsit-o pe cruce - pentru ce, dar,
sa aibe urmatorii Lui soarta mai buna? Duhul lui Hristos este duhul
pregatirii de a rabda orice si a purta cu inima buna toata
stramtorarile. Desfatarile, onorurile, luxul, indestularea sunt straine
de cautarile si gusturile sale. Calea Sa trece printr-o pustie
neroditoare si lipsita de bucurii. Acest lucru ni-l inchipuie
peregrinarea de patruzeci de ani a israelitenilor prin pustie. Dar cine
urmeaza aceasta cale? Cel care intrezareste dincolo de pustie Canaanul,
unde curge lapte si miere. In vremea calatoriei sale, el primeste mana,
insa nu de pe pamant, ci din cer, nu trupeasca, ci duhovniceasca. Toata
slava lui este inlauntru.
de Sfantul Teofan Zavoratul
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
(Filip. 2, 17-23; Lc. 6, 37-45). Nu judeca, iarta, da....La prima
vedere, numai pierderi si nici un castig. Si totusi, iata fagaduinta:
"Nu judeca, si nu vei fi judecat; iarta, si ti se va ierta; da, si ti
se va da". Castigul nu se vede acum, dar el se va adauga, fara nici o
indoiala, celui ce face din toata inima numitele "cheltuieli"; i se va
adauga tocmai atunci cand va simti mai mult nevoia de neosandire si
iertare. Cum se va bucura cel ce se va invrednici sa primeasca dintr-o
data aceste bunatati, parca pe degeaba! Cum se va intrista si amara cel
care n-a stiut sa se foloseasca cu iscusinta de averea sa, la vremea
potrivita! Va vrea atunci sa ierte tot si sa dea toate ale sale, dar va
fi prea tarziu; fiecare lucru la vremea lui. Toti insa alearga dupa
castigul care pica iute in mana, aproape deodata cu cheltuiala. Cel
care cheltuieste duhovniceste seamana cu unul care arunca in vant,
numai ca el nu in vant arunca, ci in mainile lui Dumnezeu. In aceste
maini bunurile tale sunt in paza sigura si le vei primi inapoi
neintarziat. Nu ti se cere decat credinta si nadejde.
de Sfantul Teofan Zavoratul
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
(Filip. 2, 24-30; Lc. 6, 46; 7, 1). "Pentru ce Ma chemati:
Doamne! Doamne! si nu faceti ce va spun?" Pentru ce Il numesc oamenii
pe Hristos Domn, dar nu fac voia Domnului, adica de ce nu recunosc prin
fapte stapanirea Lui? Pentru ca-L numesc Domn doar cu limba, nu si cu
inima. Daca inima ar rosti: "Doamne, Tu esti Domnul meu", ar fi gata pe
deplin sa se supuna Celui pe care-L marturisesti Domn; dar intrucat nu
se intampla asa, faptele se impotrivesc vorbelor, caci ele sunt
intotdeauna pe masura inimii. Dar cum, nu trebuie sa strigam: "Doamne!
Doamne!"? Nu, nu-i vorba de asta. Trebuie sa adaugi la cuvantul din
afara si cuvantul launtric - simtirea si starea inimii. Sezi si cugeta
la Domnul si la tine insuti: cine e Domnul si cine esti tu; ce a facut
si ce face Domnul pentru tine, pentru ce traiesti si unde vei ajunge
dupa moarte... Vei ajunge indata la incredintarea ca n-ai altceva de
facut decat sa implinesti voia Domnului in intregime, neabatut; pentru
noi alta cale nu-i. Aceasta incredintare te va face sa fii gata a
implini cu fapta ceea ce rostesti cu cuvantul. Astfel vei ajunge sa
simti nevoia ajutorului de sus, iar de aici ia nastere rugaciunea:
"Doamne, Doamne! Ajuta-ma si daruieste-mi puterea de a umbla intru voia
Ta". Si strigarea ta catre Domnul va fi placuta inaintea Lui.
de Sfantul Teofan Zavoratul
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
"Ei leaga sarcini grele si cu anevoie de purtat, si le pun pe umerii oamenilor..." Matei 23:4
Poti pretinde perfectiune de la ceilalti doar atunci cand perfectionarea ta s-a incheiat. Deci nu mai astepta de la oameni mai mult decat pot sa dea! Presiunea prelungita poate cauza colapsul relatiilor. Toti avem nevoie de libertatea de a fi ceea ce suntem. Asta nu inseamna ca nu trebuie sau nu dorim sa ne schimbam, ci ca nu ne plac oamenii care ne transmit subtil urmatorul mesaj: trebuie sa fii altcineva pentru a face parte din "club". Este mult mai probabil sa ne schimbam pentru cei care sunt dispusi sa ne accepte cu slabiciunile noastre decat pentru cei care se asteapta sa traim conform regulilor si reglementarilor lor. Un lucru este sigur: Dumnezeu nu v-a schimba oamenii pe care incercam noi sa-i schimbam; El practica politica "ia-ti mana". Trebuie sa ne dam la o parte din calea Sa si sa-L lasam sa lucreze. Chiar si atunci cand credem ca ne mascam dezaprobarea, oamenii totusi o simt. Se regaseste in glasul si limbajul trupului nostru. Rugaciunea este cel mai mare agent al schimbarii, nu presiunea! Daca-i iubim cu adevarat pe oameni si ne rugam pentru ei, Dumnezeu va lucra! Multi dintre cei care ne irita pur si simplu sunt ei insisi. Uneori avem pretentia ca altii sa se schimbe, cand, de fapt, noi trebuie sa ne schimbam. De multe ori, lucrurile pe care le cautam in altii, ne-ar fi deja disponibile daca am inceta sa-i judecam. Pentru ca schimbarea sa fie de durata, trebuie sa porneasca din interior, si numai Dumnezeu o poate porni. Deci, asupra cui trebuie sa slabesti azi presiunea?
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela
Arhistefy spune:
(II Cor. 1, 8-11; Lc. 5, 27-32)."N-am venit sa chem pe cei
drepti, ci pe cei pacatosi la pocainta". Ce mangaiere pentru pacatosi!
Insa ei trebuie sa se lase de pacate si sa lucreze numai binele; ba si
facand binele, sa se scoata pe sine drept pacatosi si nu numai cu
limba, ci si cu inima. Nu pacatui, dar pocaieste-te ca un adevarat
pacatos si striga catre Domnul ca sa te miluiasca. De vei avea aceasta
stare sufleteasca, inseamna ca stai intru adevar; indata ce ti se va
sui la cap dreptatea si vei incepe sa te socoti fara pacat, sa stii ca
te abati de la calea dreapta si te duci la cei carora nu este mantuire.
Cum poate fi impacata viata dreapta cu simtamantul pacatoseniei? Asta
intreaba numai carturarii, care scriu, insa nu infaptuiesc; pentru cel
ce merge pe calea faptuitoare, lucrurile sunt atat de limpezi, ca nici
nu e in stare sa priceapa cum ar putea sa fie altfel.
de Sfantul Teofan Zavoratul
La toate gandurile negative pe care le-ai putea avea, Dumnezeu are un raspuns pozitiv pentru tine.
Cu drag,
Mihaela