O singura biserica? (5)

Raspunsuri - Pagina 18

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

quote:
Originally posted by conchita
si asta nu e tot! ca modelul catolic de razvratire i-a inspirat si pe rusi, ca si astia au vrut sa le fie recunoscuta intaietatea printre ceilalti ortodocsi. aveau rusii o dogma mai buna? un dictionar mai performant sa interpreteze sfanta scriptura, recte "ecclesia" vs. "basilica"? aveau cat au avut si catolicii in sec. 2, adica nada.

cel putin asta m-au invatat pe mine prostii de americani la cursul de Studii Medievale pe care cu succes l-am incheiat azi, cu un mare A+.]



Adicatelea nu numai ca biserica ortodoxa e unica valabila, dar mai mult decat atat, Biserica Ortodoxa Romana e singura valabila... Bei, le-ai tras-o americanilor la faza asta, trebuie sa recunosc, ei aveau ce aveau cu rusii, si tu pac! instant ai tras spuza pe turta ta, sa ramana fraierii cu gura cascata nu alta!! Da' Bizantul nu se vede de la Florida, a propos de razvratire?

_
In God we trust, all others bring data.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns conchita spune:

un duhovnic ar rezolva ce nu poate nici macar google. sfat vechi, batranesc, da' bun.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cataghe spune:

quote:
Originally posted by conchita

un duhovnic ar rezolva ce nu poate nici macar google. sfat vechi, batranesc, da' bun.



Cam subtire, cam subtire...

_
In God we trust, all others bring data.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns conchita spune:

quote:
Originally posted by myrrha
In ce fel putem folosi istoria ca sa devenim mai prezenti in noi insine aici si acum, mai consecventi in drumul nostru crestin si mai apropiati de Dumnezeu?


istoria o putem folosi calcand in varful picioarelor pe langa catolici, de exemplu :)) stiai ca ei considera perspectiva istoricista drept protestantism? ca doar nu e cusher sa imprastii informatii despre toti Papii pacatosi care au pangarit tronul lui Petru- daca e sa judecam cu masura lor respectivul tron, sau despre averile lumesti uriase ale bisericii catolice acumulate de-a lungul timpului prin razboi, crima, inselaciune, masinatiuni politice.

mai consecventi pe drumul catre mantuire ne face cunoasterea cuvantului Divin, iar pentru asta trebuie deopotriva mult studiu si un duhovnic neaparat - el ne-ar putea ajuta sa avem judecata dreapta si sa nu ne ratacim de Adevar.

mai apropiati de Dumnezeu...prin rugaciune in solitudine, prin departare de cel rau (om si diavol), prin exercitiul dragostei si prin curajul de ramane pe drumul mantuirii-care e super greu- chiar si atunci cand ni se pare ca El ne-a parasit prada la caini. cainii fiind ispitele de a pacatui. iar pacatele posibile fiind fara numar, unul dintre ele fiind chiar si faptul ca dezbatem aici in lipsa unui preot cu har, intr-o iluzie de realitate care imita perfect taramul lui Nimeni, cum zicea Rougemont. e ca si cum am da margaritare la porci, adica am arunca taine mari sa fie macinate de gura pacatoasa a mintii umane imperfecte, atata vreme cat El ne-a lasat inima pentru aflarea adevarului.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns conchita spune:

quote:
Originally posted by mariuta
Papa nu are nevoie decat de sfatul conciliului


bineinteles ca Papa este obligat consiliului de cardinali, ca doar cardinalii il aleg. asta ca sa punctam si alta anomalie-blasfemie: aleg oamenii in locul lui Dumnezeu cine sa fie egalul lui Dumnezeu pe pamant, asta da crestinism.

cert e ca (...)catolicii se cam roaga fara succes de ortodocsi pe tema unirii(desi nu prea inteleg de ce se roaga, daca tot se dau primati superiori?), pentru ca nu o sa se intample prea curand. odata si-odata tot o sa se intample, ca asa suna profetia. dar de buna voie nu cred ca se va intampla. sau poate ca visul unei Europe unite sub sceptrul papal se va realiza mai curand de cand ne asteptam, ca banul vorbeste cam mult in vremurile astea.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns myrrha spune:

quote:
Originally posted by conchita
istoria o putem folosi calcand in varful picioarelor pe langa catolici, de exemplu :)) stiai ca ei considera perspectiva istoricista drept protestantism? ca doar nu e cusher sa imprastii informatii despre toti Papii pacatosi care au pangarit tronul lui Petru- daca e sa judecam cu masura lor respectivul tron, sau despre averile lumesti uriase ale bisericii catolice acumulate de-a lungul timpului prin razboi, crima, inselaciune, masinatiuni politice.

mai consecventi pe drumul catre mantuire ne face cunoasterea cuvantului Divin, iar pentru asta trebuie deopotriva mult studiu si un duhovnic neaparat - el ne-ar putea ajuta sa avem judecata dreapta si sa nu ne ratacim de Adevar.

mai apropiati de Dumnezeu...prin rugaciune in solitudine, prin departare de cel rau (om si diavol), prin exercitiul dragostei si prin curajul de ramane pe drumul mantuirii-care e super greu- chiar si atunci cand ni se pare ca El ne-a parasit prada la caini. cainii fiind ispitele de a pacatui. iar pacatele posibile fiind fara numar, unul dintre ele fiind chiar si faptul ca dezbatem aici in lipsa unui preot cu har, intr-o iluzie de realitate care imita perfect taramul lui Nimeni, cum zicea Rougemont. e ca si cum am da margaritare la porci, adica am arunca taine mari sa fie macinate de gura pacatoasa a mintii umane imperfecte, atata vreme cat El ne-a lasat inima pentru aflarea adevarului.



Tocmai, istoria inseamna cadere in lume si in pacat. Opozitia timp istoric si timp sacru e prezenta in toate religiile. Dar daca vreti sa vorbim despre istorie (pentru ca se vorbeste despre ea mult aici) in ce fel o putem face fara sa ne smintim, imbogatindu-ne prin experienta altora, dar fara sa ne pierdem credinta?

Sigur, cel mai indicat mi se pare sa mergi pe firul credintei tale solitare, sub indrumarea unui duhovnic; iar istoria sa fie o poveste separata, care sa nu te sminteasca - pentru ca au existat catolici cruciati sau ortodocsi comunisti.

Felicitari pentru sfirsitul cursului! Si eu am facut studii medievale anul trecut, la Budapesta, insa...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Elena spune:

myrrha, vezi ca am deschis partea a 6-a a subiectului !

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns myrrha spune:

Cred ca nu m-am facut destul de explicita. Papa Paul Ioan Paul al II-lea si-a cerut iertare pentru multe pacate istorice ale bisericii catolice - inclusiv inchizitia. Cerindu-si iertare pentru ele, le-a scos in afara dogmei bisericii catolice - au fost niste erori, cu care catolicul de azi nu se mai identifica. Mi s-a parut minunat acel moment - a fost cu adevarat un moment de depasire a istoriei - ce sintem azi e altceva decit ce a fost, ne-am rupt de lantul vicios al vinei si reprosurilor.

Cit despre incercarea de intoarcere la Biserica originara, impresia mea este ca biserica catolica e destul de deschisa - de pilda in problema lui filioque, pe care tot mai multi o considera o problema de semantica , dar ca ideea subiacenta ar fi ramas aceeasi cu cea ortodoxa (ca Duhul Sfint purcede etern de la Tatal si trece temporar prin Fiul). Cred ca asta e un exemplu tipic de dogma utilizata istoric: catolicii adauga filioque (dar nu in ritualul oficial, autorizat de papa) pentru a se impotrivi arianismului spaniol; Photius, Patriarh al Constantinopolului din secolul 9, retrage pentru prima oara Constantinopolul de sub autoritatea papala. Abia in secolul 11 insa, filioque incepe sa apara frecvent si constant in Crez, la Roma...

Ce vreau sa spun e ca impresia mea e ca se poate ajunge la un numitor comun dogmatic - insa istoric, excomunicarile reciproce si ostilitatile vreme de cel putin 15 secole au ramas prea puternice si mi se par greu de depasit.

Mergi la inceput