O singura biserica (4)

Raspunsuri - Pagina 3

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Sabina spune:

Cloemaxule, mai scrie odata!


ca editasesi asa frumos



Sabina si www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33789&whichpage=1" target="_blank">Sofia Galagia

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

Catalina, Danion a spus "balbaieli renascentiste" in contextul in care vorbea despre icoane. Nu a contestat frumusetea sau valoarea artistica, ci prin folosirea cuvantului "balbaieli", se refera la latura teologica, pentru ca vorbim despre icoane.

Renasterea a pus ratiunea mai presus de orice, chiar si de credintele religioase. Gandirea renascentista a laicizat arta, omul este in centrul vietii, nu Dumnezeu. In icoanele renascentiste, apare o ruptura intre mesaj si metoda.

Madona lui Rafael este frumoasa, foarte frumoasa, dar frumusetea ei este omeneasca. Nu exista Feciorie, ci feminitate, femeie, sex. Este mai degraba tablou, decat icoana. Abate de la religie, il cucereste pe privitor, il tine aproape de cele lumesti. Renasterea a adus lumina, dar a distrus taina, discretia, a uitat de rugaciune. Sensul icoanei este rugaciunea.

Probabil ca practicarea rugaciunii, mai degraba decat dogmele, deosebeste biserica rasariteana de cea apuseana.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

Am incercat sa gasesc mai multe detalii despre Vladimir Ghika, dar in afara de cateva informatii biografice succinte, n-am gasit altceva. N-am reusit sa ma lamuresc de ce a trecut la catolicism.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Elena spune:

Multumesc, Gandacelule, am cautat pe internet insa am gasit adresa dansului la Nürnberg, nu la Stuttgart.

quote:
Originally posted by gandacelu
Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Serafim Joanta al Germaniei si Europei Centrale - Parohia
Ortodoxa Româna Nasterea Domnului din Stuttgart




mami de ileana (4 iulie 2002) si ioachim (25 nov. 2004)

www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41659" target="_blank">ajutati-l pe mihaita!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

elena - si cele care mai vreti sa va spovediti - mai voiam sa mai precizez ceva:
odata hotararea luata (de a te duce si a-ti spala sufletul de pacate) vor aparea si ispitele, orice, numai sa nu te duci - pentru ca diavolul nu vrea ca oamenii sa se indrepteze, sa se mantuiasca...
vei vedea, eu am tinut sa te fac atenta, ca sa nu te lasi intorsa din drum sau sa amai, pentru ca nu vei mai ajunge deloc...

nici un lucru bun nu se poate cladi fara suferinta

trebuie sa lupti cu ispitele exterioare (orice te poate impiedica) dar si cu cele interioare (rusine, deznadejde, etc) - vei vedea ca nu e usor - si eu ma confrunt de fiecare data cu aceste lucruri si apoi vad ca au fost niste "false piedici"

cand ma gandesc ca puteam sa nu plec in acea zi din decembrie cand m-am spovedit pentru prima oara, schimband-mi viata, pentru ca, studenta fiind, nu aveam bani de drum pana la acea manastire - si mi-a platit un prieten biletul de tren - nu imi pot imagina altfel viata mea, in ce mocirla as fi fost acum, nu as fi fost casatorita cu cine sunt, nici copiii nu i-as fi avut...

sa nu lasi prilejul sa scape!

mi-am mai amintit, sper sa nu ma insel, IPS Serafim este, ca si Pr. Teofil Paraian (care i-a placut lui cataghe:) fiu duhovnicesc (ucenic) al Pr. Arsenie Boca - un parinte care este foarte venerat in Ardeal, considerat sfant - facea minuni mari si era vazator cu duhul - poate ai auzit de dansul


diferentele intre icoanele ortodoxe si catolice - ce stiu eu:
-icoanele catolice (renascentiste, dupa giotto) pun mai mult accentul pe estetic, pe artistic (asa veti putea gasi acolo cate o Fecioara grasuta si bucalata, chiar blonda - care dpdv al artei, nu are nici un cusur, dar in care nici un ortodox nu se poate regasi)

-icoanele ortodoxe: accentul cade pe harul icoanei, fiind pictata cu post si rugaciune, deci diferita din start de orice alta forma de arta - si mai ales, supunandu-se unor canoane (inclusiv vestmintele Sfintilor au o anumita culoare - este asadar un "cod" care trebuie respectat pentru a nu se ajunge la exagerari, dar dincolo de acest cod, libertatea este foarte mare)

iarasi, nu stiu daca icoanele catolice sunt sfintite si se inchina credinciosii la ele (eu stiam ca in biserici catolicii au statui, daca ma insel, corectati-ma, chiar nu stiu:) - deci s-ar putea pur si simplu sa aiba alt statut icoanele catolice - la ortodocsi exista, de ex, slujba de sfintire a icoanelor

asadar diferentele sunt destul de mari, ca de la estetic la etic (kierkegaardian vorbind) - si, aici sigur nu ma insel, nu mai stiu unde am gasit despre o sfanta a catolicilor care -cand era in viata-avea un dulap plin de iconite si statuete catolice, pentru ca le primea de la credinciosi, dar pastra la loc de cinste numai o iconita ortodoxa - cand a fost intrebata cu stupoare de ce face asta, a spus ca Maica Domnului pe care a vazut-o in viziunile ei semana cu cea din iconita ortodoxa:)

ortodocsii au incercat sa pastreze o traditie fara abateri - primul care a pictat-o pe Maica Domnului este Sf. Apostol Luca - si de atunci pictorii ortodocsi incearca sa pastreze acea imagine vie, in felul in care a fost pictata prima oara

asadar la catolici ma refer exclusiv la arta renascentista - nici o problema, avem si noi in Bisericile noastre sumedenie de icoane "realiste", ca sa nu mai zic de Biserici pictate de iti vine sa o iei la fuga:((

in acelasi timp, mate are dreptate: daca vrem sa intelegem spiritualitatea catolica, trebuie sa le intelegem si icoanele

o comparatie mai simpla ar fi intre filmele lui gibson si al lui zefirelli - o scena care pe mine m-a scos din sarite (desi am inteles de ce a pus-o mel in film) a fost aceea a lui Hristos cu Maica Domnului la masa, inutila din punctul meu de vedere, dar coerenta intr-o traire catolica, traire care simte nevoia sa-si apropie sfintii, sa-i umanizeze, poate deformand realitatea in acest fel... nu stiu:( - ca si tendinta catre teatral (am vorbit cu un catolic fervent si mi-a descris procesiunile si nevoia de teatralizare intr-o traire pietista, care la noi, la ortodocsi, nu este incurajata)

numai bine va doresc si nu va mai certati atata, ca iar pica serverul si ramanem fara ultimile pagini!!!:))))))))))))


mami de ileana (4 iulie 2002) si ioachim (25 nov. 2004)

www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41659" target="_blank">ajutati-l pe mihaita!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Gandacelu,ai dreptate cu ispitele,eu tot asa am patit cand am gasit un duhovnic.De fiecare data cand vreau sa ma spovedesc patesc cate ceva:ori nu am cu cine s-o las pe Ilinca,ori intervine ceva neprevazut,ori patesc cate ceva(odata m-am taiat rau la picior exact cand sa ies din casa).Dar nu am renuntat niciodata,chit ca am luat cupilu cu mine si i-a facut si lui molifta.De amanat,nu mai spun...Irina si bb Iinca(26apr04)
"Toti traim sub acelasi cer ,dar nu toti avem acelasi orizont."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

Acum am realizat ca in America sunt 2 episcopii ortodoxe romane distincte. Pana la unirea cu crestinii de alte rituri, bine ar fi daca ortodocsii romani ar fi uniti.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns mate spune:

[quote]Originally posted by gandacelu
[-icoanele ortodoxe: accentul cade pe harul icoanei, fiind pictata cu post si rugaciune, deci diferita din start de orice alta forma de arta - si mai ales, supunandu-se unor canoane (inclusiv vestmintele Sfintilor au o anumita culoare - este asadar un "cod" care trebuie respectat pentru a nu se ajunge la exagerari, dar dincolo de acest cod, libertatea este foarte mare)

Nu spun ca nu ai dreptate dar stiu si eu ca cel mai celebru pictor de icoane ortodoxe,Andrei Rubliov,folosea ca model,pentru a o infatisa pe Maica Domnului,pe iubita sa,acuma ca le picta in post si rugaciune este o alta poveste,dar chipul era cat se poate de pamantean,de apropiat de uman,hai ca intelegi tu ce vreau sa spun...



Oana,mamica lu' Iepurici Alerg P'Aici(27 Nov 2004)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gandacelu spune:

quote:
Originally posted by mate
Nu spun ca nu ai dreptate dar stiu si eu ca cel mai celebru pictor de icoane ortodoxe,Andrei Rubliov,folosea ca model,pentru a o infatisa pe Maica Domnului, pe iubita sa, acuma ca le picta in post si rugaciune este o alta poveste,dar chipul era cat se poate de pamantean,de apropiat de uman,hai ca intelegi tu ce vreau sa spun...


rubliov a fost calugar nu a avut nici o iubita!

nici macar in film


mami de ileana (4 iulie 2002) si ioachim (25 nov. 2004)

www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41659" target="_blank">ajutati-l pe mihaita!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns casandra spune:

Celebra Madona sixtina a lui Rafael nu este altceva decit portretul prietenei sale, Fornarina.

Cuviosul Andrei (in lume Rubliov) se apropia de lucrul icoanelor ce de un ritual: se postea si se ruga, pregatindu-se ca de o nevointa duhovniceasca, stropind cu agheasma toate instrumentele si materialele

Mergi la inceput