Copii supradotati
![](images/user_woman.png)
Tipuri de inteligenta si caracteristicile supradotarii
1.Instinctuala.
Este o forma de inteligenta particulara fiecarei specii, imprimata genetic si cu care toti ne nastem. O observam in obiceiuri care uneori ne contrariaza propria logica dar pe care nu le putem evita sa apara, ca de exemplu reactia adversa fata de serpi sau paianjeni a multor oameni
2.Inteligenta intuitiva
Inteligenta intuitiva este abilitatea de a invata lucruri complexe si de a rezolva probleme complexe la nivel subconstient. Acest tip de inteligenta asigura adaptarea la un mediu nou si necunoscut, invatarea din mers a unei limbi sau abilitatea de a supravietui in imprejurari confuze si haotice. Acest gen de inteligenta este deseori mai bun in rezolvarea problemelor complexe decit inteligenta logica senzoriala.
3.Inteligenta senzoriala
Abilitatea de a conecta logic diferite cunostinte sau fapte ne da si posibilitatea de a a descoperi noi reguli si de a gindi metodic. Apare cu precadere la etape mai mature in cresterea copiilor. Aceasta categorie este in general definita ca inteligenta, deoarece se datoreaza gindirii constiente, in timp ce celelalte tipuri de inteligenta scapa deseori analizei psihologice. Inteligenta senzoriala este frecvent folosita pentru depistarea relatiilor si a detaliilor de gindire lineara si este folosita pentru a lista caracteristicile de gindire si personalitate a copilului supradotat.
Caracteristici:
· foloseste un vocabular bogat si adecvat
· este eficient in comunicarea vorbita si scrisa
· are un bagaj de lectura bogat, preferind de obicei carti pentru adulti. Doreste sa discute materialele citite
· are un interes deosebit pe cite o arie in care gaseste motivatie si pasiune
· consuma timp pentru pasiunea proprie si pentru proiecte speciale
· are rezultate scolare deosebit de bune pe anumite directii de studiu
· i-si da seama ce este bine si ce este rau intr-o activitate si gaseste cai de optimizare a activitatii
· descopera valente noi la idei vechi
· are o memorie deosebita pe ariile de interes si stapineste repede conceptele si abilitatile de baza
· nu are rabdare cu procedurile de rutina si cu abilitatile automate
· pune intrebari penetrante in particular la nivelul cauzelor si al motivelor
· gasete placere in activitati intelectuale ca gasirea de raspunsuri corecte sau puzzles
· recunoaste repede relatii
· ii plac structurile ordinea si consistenta
· arata virtuozotate si are multe hobiuri
· gindeste critic ,este sceptic evalueaza prin teste in care acopera toate posibilitatile
· este plin de umor
· gindeste in afara eului propriu
· este interesat de ceea ce este bun sau rau, drept sau nedrept
· invata rapid
· poate sa-si concentreze atentia un timp indelungat
· este sensibil sufleteste
· arata compasiune pentru altii
· sunt perfectionisti
· prezinta intensitate a trairilor
· are sensibilitate morala
· prezinta curiozitate neobijnuita
· foarte perseverent in ariile proprii de interes
· este plin de energie
· prefera compania celor mai in virsta
· citeste devreme si este avid de cunostinte
· foarte creativ
· are tendinta de a contesta autoritatea
· are abilitati in folosirea numerelor
· rationeaza bine fiind un bun ginditor
· are multe idei de impartit cu altii
· stralucit ginditor insa distrat si neatent cu detaliile neimportante
· deosebesc cu usurinta detaliile importante si relevante de celelalte
· ofera raspunsuri neobijnuite si neasteptate la probleme
· poate atinge nivele inalte de gindire abstracta
· i-si comunica eul prin mijloace variate (verbale, kinestetice, limbajul corpului, etc)
· aduna o mare cantitate de informatii in domeniile de interes
· i-si aminteste rapid fapte
· este frecvent perceput de altii ca lider
· este cooperant in grupuri
· accepta responsabilitati
· se adapteaza cu usurinta la situatii noi
· este increzator in colegi si candid in opiniile despre oameni
· ii plac schimbarile
· cere putina directionare din partea profesorilor
· sunt mai interesati de raspunsuri la intrebari de tipul “cum” si “de ce” decit la alte tipuri de intrebari
· pot lucra independent mult mai devreme decit altii
· sunt deseori diagnosticati ca hiperactivi
· sunt interesati de lucruri neobijnuite
· dovedesc interes deosebit pentru activitatile intelectuale
· percep cu usurinta asemanarile, diferentele si anomaliile
· deseori ataca materiale complexe descompunindu-le in parti componente mai simple si analizindu-le sistematic
· sunt ginditori fluenti capabili sa genereze posibilitati, consecinte sau idei inrudite
· gindesc flexibil, abordind o problema in mai multe feluri
· sunt originali si deseori neconventionali in rezolvarea de probleme
· pot gasi relatii si intre obiecte, fapte sau idei neinrudite
· sunt doritori de intelegere complexa
· construiesc deseori ipoteze de genul dar “daca”
· sunt sensibili la frumos si atrasi de valorile artistice
http://www.supradotati.ro/paginiromana/
Ce stiti despre acest lucru? Ce ati citit referitor la el? Va doriti aceste caracterisitici copiilor vostri?
Raspunsuri
![](images/user_woman.png)
iselin spune:
Definitia supradotarii este variabila in functie de contextual cultural, social, professional sau de mediu geographic, in functie de programul ce este orientat spre scopuri bine determinate sau de orizontul de profesionalism dorit. Pentru fiecare situatie de acest fel sunt selectate anumite tipuri de abilitati ce sunt masurate valoric la niveluri diferite.
In general pe referentialul social comun definitia supradotarii cuprinde capacitati psiho-fizico-intelectuale deosebite orientate stiintific, artistic, spre leadership ori management, spre mediu, sau kinestetice, etc. De asemenea se mai include ca o alta variabila independenta fata de capacitatile mentionate si creativitatea, iar a treia caracteristica de baya inclusa in definitie este data de aptitudinile academice.
Persoane supradotate pot fi gasite la toate virstele, rasele, sexe si nu depind de handicapuri fiyice sau de alta natura.
Copii capabili de performante inalte prezinta abilitati potentiale intr-o singura arie sau in combinatie pe urmatoarele arii.
• Abilitati intelectuale generale
• Aptitudini academice specifice
• Gindire creativa sau productiva
• Abilitati de lider
• Arte vizuale sau de spectacol
• Abilitati psiho-motorii
Definitia a fost imbunatatita prin includerea capacitatilor inalte logice in cimpuri stiintifice abstracte sau jocuri logice.
Tendintele contemporane de a defini supra-dotarea se orienteaza insa catre profilul psihologic al copilului supradotat ce include comportamente, realzari, relational social, relatia cu scoala, si altele.
„Supradotarea este o dezvoltare asincrona in care abilitati cognitive avansate si de inalta intensitate se combina pentru a crea o experienta interna si o iluminare ce sunt calitativ diferite de norma. Aceasta asincronie creste cu marirea capacitatilor intelectuale. Unicitatea supradotatilor ii face in mod particular vulnerabili si cere modificari in educare si consultanta pentru a putea sa se dezvolte in mod optim” (grupul Columbus, 1991, in Morelock 1992).
Asincronia inseamna o dezvoltare cognitiva mult mai rapida decit dezvoltarea fizica si emotionala. Aceasta dezvoltare face copii supradotati doritori sa afle informatii pentru care nu sunt pregatiti din punct de vedere emotional.
Copii exceptional supradotati sau inalt supradotati incud:
• Acei copii al caror scoruri IQ depasesc 148 pe scala Stanford-Binet, sau 140 pe scala WISC-R
• Copii prodigiosi in arii precum muzica, matematica, sah sau altele
• Copii cu talente extrem de inalt dezvoltate
• Copii cu dezvoltare intelectuala foarte inalta peste 170 IQ.
Se considera copii supradotati cei care au IQ peste 130 si ei reprezinta aproximativ 2% din populatia statistica.
Un copil cu aceste caracteritici este vazut de obicei prima oara de catre parinti, care doresc o testare specializata.
Deoarece copii supradotati (gifted) prezinta caracteristici particulare de dezvoltare, s-a construit pretutindeni in lume un sistem educativ ce considera aceste caracteristici particulare si care poate utiliza enormul potential intelectual si de alte feluri directionind educatia acestor copii in mod deosebit de educatia de masa. Ca rezultate exceptional al sistemului de gifted education sunt realizarile de mare nivel de performanta intelectuala sau de alta natura a participantilor si nu in ultimul rind incadrarea sociala a acestora intr-o maniera eficienta si care respecta dreptul la dezvoltare a copiilor supradotati
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](https://forum.desprecopii.com/forum/membriphoto/Sabina/Sabina.jpg)
Sabina spune:
In orice caz, copii supradotati trebuie f. bine educati si directionati, pt. ca se pot da la fund..Eu am nenumarate exemple in randul muzicienilor copii minune dintre care f. putini au ramas la aceeasi valoare, unii s-au tacanit si altii s-au plafonat.
Sau si mai rau, nu vreau sa ma laud dar eu cand eram f. mica aveam extrem de multe din trasaturile de mai sus, la 5 ani citeam perfect, am inceput pianul, la mate eram cea mai buna etc.Insa nu am fost bine ajutata, adica n-am fost destul stimulata si pt. ca majoritatea cunostintelor le asimilam fara efort am devenit f. lenesa, "calitate" de care n-am reusit sa scap nici pana in ziua de azi.de aia n-am reusit sa fac pian de performanta, pt. ca intelegeam f. usor ce e in muzica respectiva si nu mai vedeam rostul sa studiez.Abia cand m-am indreptat spre compozitie am reinceput studiul la pian, pt. ca nu mai era obiectul principal.Poate daca mi se vanturau pe la nas ceva concursuri sau mai multe recitaluri as fi fost acum alt om.Cata vreme compozitia a fost o noutate iar m-am comportat excelent, dar dupa vreo 4, 5 ani am revenit la munca in salturi, desi stiu clar ca asta e drumul meu si unul din scopurile pt. care traiesc .
asa ca am devenit un adult cat se poate de banal, nu dau ce e mai bun decat in conditii de presiune si nu m-am dezvoltat pe cum se credea ca o sa ma dezvolt...sunt cat se poate de nemultumita de mine,si mai ales de cultura mea(mai bine zis incultura...), dar atata s-au priceput parintii mei.Pe vremea aia nu cred ca era in voga chestia cu copii supradotati, asa ca am pierdut trenul asta.
In concluzie...nu stiu daca Sofia e supradotata sau nu,vorbeste la 2 ani si 2 luni perfect,inventeaza povesti si mai nou cantecele, se contreaza f. bine, are un echilibru f. bun si e tandra iubitoare si atrenta la orice semnal din partea noastra,daca sunem suparati ne pupa,daca ne loveste din greseala la fel,insa eu cred ca majoritatea copiilor sunt extraordinar de inteligenti si poseda tot ce am spus eu mai devreme despre Sofia.
Insa n-am sa repet greseala parintilor mei care nu m-au stimulat deloc , am s-o ajut pe fata mea sa-si dezvolte orice talent ar avea si in acelasi timp n-am s-o impovarez cu prea multe pt. varsta ei, am s-o duc cat mai mult pe munte la aer curat si la joaca!
De pe la 8-10 ani se mai schimba situatia, la mine asta a fost varsta "fatala" cand simpla usurinta si talentul n-au mai fost de-ajuns.Insa mai avem asa de mult pana acolo....Sabina si
Sofia Galagia
www.desprecopii.com/forum/photo_album_cat.asp?sqldtl=834" target="_blank">Poze cu noi
Cele mai frumoase fete
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](https://forum.desprecopii.com/forum/membriphoto/Lia/Lia.jpg)
Lia spune:
stie cineva daca exista vreo organizatie in tara care se ocupa de identificarea acestor copii si eventual consilierea parintilor pentru ca acestia sa fie capabili sa-si ajute proprii copii sa dezvolte aptitudinile pe care acestia le poseda?
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](images/user_woman.png)
aschiutza spune:
Fetelor, cele care aveti copii supradotati sau foarte dotati, aveti grija sa le dati noi impulsuri ca sa nu se plictiseasca la scoala de exemplu,ceva care sa-i faca sa iasa din "lene", cum spunea Sabina. dar mai e o grija, ceva foarte important. Multi dintre copii astia sunt impinsi la o parte din grupuri de catre cei de virsta lor (un pic din gelozie dar si taxarea de "tocilar" pt rezultatele lui, cred). Unii ajung sa nu fie sociali, sa nu stie sa se comporte in societate si sunt mari singuratici. Nu-i impiedicati sa fie in societatea de virsta lor cu scopul de a-i concentra pe invatat/exersat. Multi dintre ei nu sunt in stare sa se adapte la o conversatie normala, parca sunt numai jumatati de om.
Credeti-ma ca stiu despre ce vorbesc. Citiva ani am fost pe la olimiadele nationale unde ma clasam bineinteles printre ultimii. Dar asa am ajuns sa cunosc unii dintre supradotatii care apoi ajungeau la internationale sau balcaniade. Ei bine, cu unii dintre ei nu puteai sa vorbesti, nu aveai ce , stiau numai domeniul lor dar nimic in rest, iar unii erau total penibili nestiind sa faca glume, sa rida, sa se amuze , sa-i placa sa fie printre cei de virsta lui . De unii mi-era mila, desi plecau cu diplome acasa se distrau nici pe sfert sau nu reuseau sa-si faca prieteni ca mine. Asa ca ajutati-i sa se incadreze in mediul virstei lor, sa aiba preocupari comune cu colegii, sa faca sport (ma rog , cei care trebuie sa isi fereasca degetele, le ramin mai putine posibilitati, dar innotul nu cred ca face rau degetelor unui violonist), sa iasa cu prietenii la cinema sau la plimbare. Numai asa va putea sa fie fericit in viata. Cred ca toate premiile din lume nu pot consola un om care e total singur.
Cred ca Sabina, care precis a vazut gramada de copii dotati muzicali poate sa adauge si ea din ce experiente a avut.
Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](https://forum.desprecopii.com/forum/membriphoto/Sabina/Sabina.jpg)
Sabina spune:
Sigur, Aschiuta, erau unii din colegii mei care nu se descurcau de loc in lume...sau mai rau, pompati de profesori pe domeniul lor nu mai invatau la celelalte, desi era f. destepti De aia am zis eu ca pe Sofia o duc in primul rand pe munte si la joaca! Nu stiu daca va fi o supradotata( noi o vedem geniul din carpati, of. course),dar sper sa stiu cum sa procedez cu ea.
Sabina si
Sofia Galagia
www.desprecopii.com/forum/photo_album_cat.asp?sqldtl=834" target="_blank">Poze cu noi
Cele mai frumoase fete
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](images/user_man.png)
DARAEL spune:
quote:
Originally posted by Sabina
Sigur, Aschiuta, erau unii din colegii mei care nu se descurcau de loc in lume...sau mai rau, pompati de profesori pe domeniul lor nu mai invatau la celelalte, desi era f. destepti De aia am zis eu ca pe Sofia o duc in primul rand pe munte si la joaca! Nu stiu daca va fi o supradotata( noi o vedem geniul din carpati, of. course),dar sper sa stiu cum sa procedez cu ea.
Sabina si
Sofia Galagia
www.desprecopii.com/forum/photo_album_cat.asp?sqldtl=834" target="_blank">Poze cu noi
Cele mai frumoase fete
Nu stiu de ce, dar am impresia ca ORICE COPIL, doreste de la parinti DRAGOSTE, SI INTELEGERE... si doar mai apoi alte lucruri...
Asa ca eu spun ca Sofia vrea in primul rand multe, multe pupicuri
![](pupic.gif)
PS> Si eu vreau, dar sa nu ma spuneti sotiei
![](icon_smile_big.gif)
Singur, DARAEL
Ratacitor prin Lume
http://www.geocities.com/dara2el/
“A te invinge pe tine insuti este prima si cea mai frumoasa dintre toate victoriile.“ DEMOCRIT
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](images/user_woman.png)
iselin spune:
Ai dreptate DARAEL!
Mie acestea mi-au lipsit f mult din partea tatalui meu. Este o fire mai rece, desi imi oferea totul material eu nu-mi doream decat sa ma tina in brate!
Atunci cand am crescut, adolescenta fiind, dar crescuta cu acest neajuns de afectiune paterna deeclarativa am luat masuri. Astfel incat l-am inteles, am mai scos de la el o imbratisare, o lacrima de afectiune si sensibilitate...
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](https://forum.desprecopii.com/forum/membriphoto/Sabina/Sabina.jpg)
Sabina spune:
pai daca e asa, atunci nu-mi fac probleme...e demult siameza mea!La cat ne pupam si ne iubim ...Sabina si
Sofia Galagia
www.desprecopii.com/forum/photo_album_cat.asp?sqldtl=834" target="_blank">Poze cu noi
Cele mai frumoase fete
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)
![](images/user_woman.png)
iselin spune:
Educarea si Curricula
Copii supradotati dezvolta capacitati de invatare deosebite bazate pe modele de gindire specifice:
· Gindirea critica ce evalueaza ideile si argumentele in mod creativ.
· Constructia de modele ce da un sens logic lumii si care pot fi utilizate in practica
· Constructia de argumente logice care permit validarea sau respingerea unor concepte.
· Considerarea si reconsiderarea evidentei, care permite descoperirea de legi ce se afla in spatele evidentei si nu sunt transparente la prima vedere.
· Gimdirea morala ce permite abordarea sub spectrul responsabilitatii diferitelor actiuni si gasirea optimului strategic de abordare a unei situatii.
Toate aceste capacitati specifice copiilor supradotati necesita antrenarea specifica a profesorilor ce lucreaza cu copii supradotati si care trebuie sa i-si dezvolte stiluri de predare adecvate necomune in educatia de masa.
Copii supradotati tind sa dezvolte atitudini, dispozitii si obiceiuri ce valorifica mintea deschisa, obiectivitatea si impartialitatea. Ei practica in mod obijnuit metacognitia analizindu-si propriul proces de gindire.
Antrenamentul intelectual ce trebuie sa stea la baza oricarei lectii necesita planificarea, rezolvarea de probleme, decizia strategica, recomandarea de strategii, comunicarea si utilizarea experientei altora in mod critic.
Directionarea invatarii se face pe analiza optimului si planificarea pentru viitor a optimului, bazat pegindire creativa.
Copii supradotati sunt avizi de a intelege cum merge lumea, fiind capabili sa i-si imagineze imbunatatiri sau reformari si producind valori utilizabile de catre altii.
Un ginditor supradotat:
• Ridica probleme si intrebari vitale pe care le formuleaza clar si precis
• Culege si evalueaza informatii relevante folosind abstractii pentru a le interpreta.
• Ajunge la concluzii bine gindite si la solutii, testindu-le pe criterii si standarde relevante.
• Gindeste deschis si nedogmatic in cadrul sistemelor de gindire alternative, recunoscind si evaluind presupunerile proprii, implicatiile si consecintele.
• Comunica efectiv cu altii construind solutii pentru diferite probleme.
Din aceste motive supradotatul cu gindire critica este auto-disciplinat, auto-directionat, auto-monitorizat si auto-corectiv, foloseste standarde riguroase si abilitati deosebite in manevrarea acestora. De asemenea dezvolta abilitati deosebite in rezolvarea de probleme si in comunicarea acestora. Din aceste motive profesorii ce lucreaza cu aceasta categorie de copii trebuie la rindul lor sa aibe abilitati deosebite si profil psiho-intelectual compatibil cu cel al elevilor.
![Mergi la inceput Mergi la inceput](icon_go_up.gif)