Topic - asigurari sociale,somaj, sanatate(2)

Raspunsuri - Pagina 6

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns marius spune:

Ok am gasit centralizat:

Incepand cu data de 01.07.2012, odata cu intrarea in vigoare a Capitolului II “Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica” al titlului IX^2 “Contributii sociale obligatorii” din Codul fiscal, nou introdus prin OUG 125/2011, se schimba atat metodologia de determinare a acestora, cat si virarea lor.
Astfel, incepand cu data de 01.07.2012, competenta de administrare a contributiilor sociale datorate in conformitate cu prevederile capitolului II revine ANAF (administratiilor financiare in raza carora contribuabilul isi are domiciliul fiscal) – conform art. V din OUG 125/2011.
Acest lucru presupune ca inclusiv contributiile sociale (CAS si sanatate) vor fi declarate si achitate la ANAF, si nu la Casa de pensii sau Casa de sanatate.
In continuare vom face o mica prezentare a contributiilor si impozitului datorate de PFA incepand cu 01.07.2012:
Despre CAS:
- baza lunara la care se aplica CAS, in cazul PFA, este venitul declarat de titularul PFA la ANAF (adica este venitul la care acesta doreste sa se asigure pentru pensie), care nu poate fi mai mic de 35% din salariul mediu brut (trebuie sa fie cel putin egal cu 741 lei) – art. 296^11 alin. (1) Cod fiscal.
Cota este de 31.3%, rezultind o suma de plata de 232 lei lunar.
Plata CAS se efectueaza trimestrial in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru – art. 296^24 alin. (3) Cod fiscal.
Platile efectuate in cursul anului sunt anticipate, urmand ca la finalul anului, prin depunerea declaratiei privind venitul realizat, AFAF sa efectueze regularizarile privind CAS.
Despre sanatate:
- baza lunara o constituie diferenta dintre venitul brut (total venituri incasate) si cheltuielie deductibile (cele efectuate in scopul realizarii veniturilor impozbile), exclusiv cheltuielile reprezentind contributii sociale – art. 296^22 alin. (2), stabilita de organul fiscal pe baza declaratiei de venit estimat, depusa de contribuabil – art. 296^24 alin. (2).
Rezulta, asadar, ca dupa 01.07.2012 contributiile sociale (CAS si sanatate) devin cheltuieli nedeductibile pentru stabilirea bazei pentru sanatate.
Cota este de 5.5%.
Plata contributiei de sanatate se efectueaza trimestrial, patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru – art. 296^24 alin. (4).
Platile efectuate in cursul anului sunt anticipate, urmand ca la finalul anului, prin depunerea declaratiei privind venitul realizat, AFAF sa efectueze regularizarile privind sanatatea.
Execeptiile de la plata contributiilor sociale nu sunt prevazute decat la CAS, in cazul in care titularul PFA obtine si alte venituri, cum ar fi: salarii, pensii etc. – art. 296^21 alin. (2).
Pentru sanatate nu sunt prevazute exceptii de la plata.
Despre impozit:
- baza o reprezinta venitul net, determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol, cotizatiile platite la asociatiile profesionale – art. 48 alin. (6) din Codul fiscal.
In cadrul cheltuielilor deductibile pentru calculul impozitului pe venit intra si contributiilr sociale ale contribuabilului – punctul 38 alin. 15 din normele date in aplicarea art. 48 din Codul fiscal.
Activitatile desfasurate sub forma profesiilor liberale sunt asimilate activitatilor independente (generic numite PFA), fiind supuse regulilor de impunere, atat cu impozit, cat si cu contributii, ale acestora – art. 46 Cod fiscal.
In afara de aceste trei impozite (impozit pe venit, CAS si sanatate), un PFA (profesie liberala), catre bugetul de stat, nu mai are si alte obligatii.




Sursa

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kim222 spune:

multumesc!!!..exact aceste raspunsuri le cautam!!!!!

Marius

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns oanap85 spune:

pe 25 feb mi se termina CCC..am si eu cateva intrebari cu privire la asta
1.cand ar trebui sa ma intorc,inainte cu o luna sa zic sau in ziua cand face fetita 2 ani?sau poate trece o luna ?
2 ,daca reusesc si imi fac prelungirea pana la 3 ani ar trebui sa merg sa vb cu seful meu ?trebuie sa-mi dea ceva precum ca vreau sa prelungesc?
3.in cazul in care ma reintorc la servici si postul meu nu mai exista imi poate da salarii compensatorii sau ma da direct in somaj?
multumesc

Mami de ingerasi :David(25.10.2006)Paul (15.05.2009)si Anastasia(25.02.2011).
http://s878.photobucket.com/albums/ab348/oanap85/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns marius spune:

1 In prima zi lucratoare fata de data nasterii copilului
2 Pentru cazuri de handicap sau afectiuni care sunt cuprinse de lege trebuie facut un dosar.
3. Da daca este prevazut in contractul de munca.
4. Da se desface pe art. 65 din CM si se poate intra in somaj.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns oanap85 spune:

Marius te rog frumos sa ma mai ajuti cu un raspuns
In cazul in care ma da in somaj as vrea sa stiu cum se calculeaza durata somajului daca am stat 4 ani in CCC ,
De exemplu daca am X.. ani pe cartea de munca cand am intrat in CCC se calculeaza perioada de acordare a somajului in functie de cati ani aveam cand am intrat in CCC sau se iau in considerare si acesti 4 ani?
si procentul de 3 sau 7% se acorda avand in vedere ca am stat in cresterea copilului si nu am cotizat in acesti ani?
multumesc

Mami de ingerasi :David(25.10.2006)Paul (15.05.2009)si Anastasia(25.02.2011).
http://s878.photobucket.com/albums/ab348/oanap85/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns marius spune:

Perioada de calcul se face pana la intrarea in CIC. Procentul se calculeaza in functie de perioada efectiva desfasurata la munca. CIC nu intra in calcul deci cati ani aveai pana la intrarea in CIC.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kim222 spune:

daca am un angajat ,dar firma nu functioneaza ( atrebuit sa fac contractul inainte de a putea fucntiona..ca asa este in RO)..si face cerere de concediu fara plata..mai am ceva de platit???..taxe..

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns marius spune:

Pentru angajat nu pe perioada fara plata.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kim222 spune:

multumesc Marius!
deci contractul a inceput pe 9 ianuarie..si tot de pe 9 ianuarie pana pe 31 ianuarie exista cerere fara plata...acesta cerere ce fac cu ea.. cum stie ANAF ca ea a fost in concediu fara plata si eu nu am de plata nimic??..in februarie...pot repeta figura sau..nu..repet ..din lipsa contract cadru CJAS , cabinetul nu functioneaza..deci asistenta in fapt nu munceste..si atunci eu de ce sa platesc taxele??

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns marius spune:

Cineva face statul de plata pe zero si declaratia 112 care se depune on line sau la ghiseu la Adm Financiara.
E treaba contabilitatii.

Mergi la inceput