Educatie cu ...mopul(2)
hai sa nu trecem de la o extrema la alta. Procesul de invatare, educatie, instruire presupune existenta reflexelor conditionate si sunt exprimate si prin reflexe conditionate. Este un sistem complex dar biologic putem sa coboram si la acest nivel deloc spectaculos.
Atata doar ca citind ce scriu altele nu pot sa nu remarc ca informatia "reflex conditonat" este reprezentata strict la nivel pavlovian ca si perceptie sau ceva negativ sau ceva ce tine de autoritate deci ... ce sa mai zic?
www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!
Eu pur si simplu / Pagina legislativa
Raspunsuri
nelia spune:
Citat: |
citat din mesajul lui marius Atata doar ca citind ce scriu altele (???) nu pot sa nu remarc ca informatia "reflex conditonat" este reprezentata strict la nivel pavlovian ca si perceptie sau ceva negativ sau ceva ce tine de autoritate deci ... ce sa mai zic? |
Fara suparare, dar acel altele e destul de deranjant, nu crezi?
Cind vorbim de copii, de proces de invatare (care e un proces cognitiv si atit de complex) si de educatie si creerea de reflexe conditionate ca sa se descurce in viata in toate situatiile, asta si este, adica ceva in stil pavlovian si ceva negativ.
Cornelia
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)
marius spune:
1. Nu am vrut sa scriu altii pentru ca era vorba de persoane de sex feminin. Nu a fost cu o intentie anume. Am exprimat generic "altele"
2. Nu cred ca procesul de invatare si/sau educare poate fi redus doar la ceva negativ. Nu-ti impartasesc opinia. Sunt persoane care au invatat si s-au instruit iar acest proces le-a facut placere chiar daca in esenta discutam tot de un reflex conditionat.
Pe de alta parte sau in egala masura exista atat conditionare negativa (cea la care reduci tu exemplificarea) cat si pozitiva. Dar oricum amandoua sunt forme simplificate.
www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!
Eu pur si simplu / Pagina legislativa
nelia spune:
1. Alte fete era mult mai corect.
2. Nici eu nu-ti impartasesc opinia, se poate ajunge la placere si rezultate asemanatoare si in ceea ce priveste procesul de invatare si in ceea ce priveste educatia fara conditionari care sa creeze reflexe. Chiar si cei care cred ca sint o suma de multe reflexe conditionate si ca altfel nu ar fi putut invata, ar ramine suprinsi cit de multe dintre cunostintele lor si ceea ce sint astazi s-au format si altfel.
Si edit: 3. Nu am inteles ultima fraza.
Cornelia
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)
marius spune:
1. Alte fete - Ok
2. Un exemplu ar fi perfect pentru ceea ce doresti sa spui.
3. Nu stiu ce anume nu ai inteles din ce am scris eu.
www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!
Eu pur si simplu / Pagina legislativa
nelia spune:
1. Multumesc.
2. http://www.summerhillschool.co.uk/
3. Nu am inteles care e conditionarea negativa si care e cea pozitiva. De fapt, pentru mine conditionarea are din start conotatie negativa, nu vad care ar putea fi aspectul ei pozitiv.
Cornelia
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)
mianna spune:
Citat: |
citat din mesajul lui marius Desi nu sunt de meserie cum s-ar zice(am alta pregatire profesionala) pot sa spun ca scrisul nu este un reflex innascut(asta referitor la textul tau) cum nu este nici cititul, reflexele innascute asa cum le zice numele vin din nastere adica ne nastem cu ele de exemplu clasicul supt, sau respiratia sau inghititul samd. Scrisul sau cititul sau de ce nu spalatul pe dinti pot sa devina refelexe conditionate pentru ca au existat stimuli prin repetitie care le-au format in timp. Noi facem forma literei a sau b... pentru ca a existat un stimul (invatatoarea prin procesul de formare)care "ne-a invatat" cum sa procedam, prin repetitie pana s-a obtinut rezultatul dorit. Desigur nu este vorba de clasicul experiment a lui Pavlov daca doar la asta te-ai gandit intrebandu-ma insa daca este sa abstractizam si procesele de instruire, invatare, formare, educare in esenta sunt tot forme de reflexe conditionate pentru ca nu le-am avut, nu ne-am nascut cu ele, presupun un material de aplicare, presupun un mediu specific, presupun un stimul, prespunun o repetivitate si au ca efect aparitia unui rezultat scontat. Rezultatul nu este defintiv adica dispare in lipsa stimulului intr-o perioada mai mare sau mai mica de timp. Sper ca am fost suficient de explicit cu paranteza asa cum spuneam ca de am o cu totul alta formare profesionala. |
atunci as sugera sa nu mai folosesti aleator termenii. m-am gandit la reflexul conditionat deoarece asta a fost termenul pe care l-ai folosit. si da, Pavlov a fost cel care a studiat reflexele conditionate, si da, asta e definitia unui reflex conditionat: e nevoie de un reflex innascut (in cazul experimentului lui Pavlov, salivatia) care, asociat cu un stimul extern (luminos sau acustic) ajunge sa se produca in momentul aparitiei acelui stimul. cainele saliveaza la aprinderea becului. cand becul nu se mai aprinde, acest reflex conditionat dispare, deoarece prin natura lui este temporar.
acum te intreb din nou: care e partea inascuta in scris? incerci sa faci o paralela intre stimului care duce la conditionare si invatatoare - pai in cazul asta n-am mai sti scrie cand invatatoarea nu mai e langa noi
reflexele innascute si cele conditionate sunt doar baza, peste ele se suprapun o seama de procese complexe, de aceea nu poti reduce o fiinta umana la suma de reflexe conditionate si neconditionate. nu e valabil nici macar la catei, daramite la copii prin procesul de invatare si prin asocieri logice nu mai ai nevoie de stimul permanent, ci poti reproduce actiunea chiar si in lipsa stimulului, iar prin asocieri logice ajungi chiar s-o anticipezi.
mianna spune:
Citat: |
citat din mesajul lui marius @Laura25 Hai sa vedem. Un reflex conditionat ar trebui sa nu existe inainte, sa existe un stimul, sa fie repetitiv, sa produca efectul dorit, iar acesta sa nu fie permanent. |
tocmai, un reflex conditionat trebuie sa existe inainte, doar ca apare la un alt stimul, care il conditioneaza. cainele lui Pavlov saliva si fara bec
...si totusi, persisti in repetarea termenului in context gresit
nelia spune:
Ce credea cainele lui Pavlov despre stapanul lui:
- Uite, domnule, ce reflex conditionat are mosu' asta... cand se aprinde becul, imi aduce de mancare!
Cornelia
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)
marius spune:
@nelia
2. e necesar timp ca sa parcurg aceasta informatie
3. ai dat un exemplu daca nu ma insel chiar tu cu bomboana (recompensa) acordata unui caine daca....
@mianna - cu scuzele de rigoare insa am precizat ca nu este profesia mea si implicit asta ar presupune ca nu exista nici un criteriu obiectiv sau singular prin care sa imi arog exactitatea utilizarii unor notiuni. Ceea ce insa nu prespune absolut deloc faptul ca nu as indrazni sa imi exprim opiniile in acest context.
Cat despre reflexe am o intrebare pentru tine:
Consideri ca procesul de a pasi(a merge) este o forma de exprimare si a unui reflex?
Poate ca de la acest raspuns pot sa imi dau seama daca ceea ce doresc eu sa exprim este si ceea ce intelegi tu ca as dori sa exprim.
www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!
Eu pur si simplu / Pagina legislativa
marius spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui mianna
tocmai, un reflex conditionat trebuie sa existe inainte, doar ca apare la un alt stimul, care il conditioneaza. cainele lui Pavlov saliva si fara bec ...si totusi, persisti in repetarea termenului in context gresit Asculta, priveste si taci!... Din brate fa-ti aripi de fier Si zboara cu ele spre cer!... |
Da inteleg ce vrei sa spui.
www.romleas.ro/Rosia%20Montana/" target="_blank">Ce nu stiu romanii despre aurul lor!
Eu pur si simplu / Pagina legislativa