logoped sau psiholog?
buna ziua
fetita mea are 2 ani si 8 luni si inca nu vorbeste. scoate sunete de tot felul dar nimic concret "cachi, ulii, galdi-galdi". de la 2 ani merge la gradinita si nu s-au observat schimbari decat oarecum in comportament. cand o striga mami si tati se intoarce, dar cand o striga educatoarea nu prea o baga in seama. comportamental noi spunem ca se comporta normal pt varsta ei, dar la gradi mi-au sugerat ca nu e ca ceilalti. nu stiu nici macar ce specialist sa caut: psiholog, logoped...am fost la pediatru si mi s-a spus ca e normal dezvoltata psihic, si ca nu vorbeste si nu raspunde in toate situatiile pt ca nu vrea ea. daca vrea sa faca vreo prostie este suficient sa ridicam putin tonul vocii si stie ca nu are voie.
medicul de familie si pediatrul au spus ca o sa vorbeasca cand o sa vrea ea si ca e doar putin rasfatata. comunicarea nostra se rezuma la faptul ca ma ia de mana sa ma duca la olita, cand ii este sete sau foame sau cand vrea sa ne jucam.
va rog frumos daca puteti sa-mi dati uun sfat sau la cine as putea sa ma duc cu ea. la logoped nu am fost pt ca stiam ca logopedul corecteaza limbajul deja existent.
Raspunsuri
Simonna spune:
Greu de spus. Sint situatii si situatii, unii vb de la 3 ani, altii de la 1 si jumatate...
As intreba la gradi, concret, nu "sugerat" (poate se tem educatoarele sa nu te necajeasca degeaba?) care sint diferentele intre ea si ceilalti copii. Cum comunica cu copiii? Ce face toata ziua acolo? E integrata in grup sau sta pe margine?
Daca ma alerteaza ceea ce spun educatoarele, m'as duce inapoi la pediatru si as cere trimitere la specialist, i-as cere sa evalueze, bazat pe ce spun eu, care sint potentialele probleme si sa ma trimita la specialistii respectivi. Si as sta la usa lui zi-lumina, pina mi-ar da trimiterile. "Rasfata" nu este un diagnostic, e ridicol sa iti spuna asa ceva.
Ce vrei sa spui cu "comunicarea nostra se rezuma la faptul ca ma ia de mana sa ma duca la olita, cand ii este sete sau foame sau cand vrea sa ne jucam"? Ca nu se uita la tine si nu intelegi ce zice sau ca pur si simplu nu foloseste cuvinte dar comunica f. clar fara ele?
Simonna
rrox3 spune:
Cauta un psiholog psihoterapeut cu experienta in lucrul cu copiii si cere-i o evaluare.
Sunt copii absolut normali care vorbesc mai tarziu, dar in rest sunt capabili de o comunicare foarte bune.
E greu sa ne formam o parere doar din ce ai scris aici.
dana vio spune:
Mai bine mergeti la un psiholog, nu neaparat pentru ca ar avea o problema, dar v-ar putea ajuta/invata si pe voi parintii cum sa o stimulati. Timpul trece si e mai bine sa preintampinati orice-ar-fi.
Logopedul gradinitei (daca este) nu se implica decat incepand cu grupa mijlocie, parerea este ca in grupa mica pot vorbi oricum.
Alexandra Maria
14.12.2007
nemora spune:
tu scrii ca:
comunicarea nostra se rezuma la faptul ca ma ia de mana sa ma duca la olita, cand ii este sete sau foame sau cand vrea sa ne jucam.
pai daca la atata se reduce, de ce iti mai pui intrebari?
JuliaSM spune:
Mariioana, cum adica la atat se rezuma comunicarea dintre voi? Intreb si eu acum, doar in cuvinte sta comunicarea!?... tu te joci cu fetita, o faci sa rada, prinde la glume, la gadileala, se joaca de-a v-ati ascunselea cu tine? stie sa iti arate jucarii indicand spre ele cu degetul, de departe( chiar daca nu vorbeste deloc sau cel putin nu clar)? Dar daca tu ii indici cu degetul aratator spre un anume obiect, se uita la tine, la degetul tau sau se uita in directia obiectului? Stie sa prinda subtilitatile din non-limbaj, din gesturi, din atitudinea corpului tau sau din jocuri cu privirea si mimica? Ea comunica in felul asta sau e retrasa sub carapace? E un copil introvert, o intereseaza oamenii sau se joaca mai mult singura?
Observi ciudatenii la ea, care sa iti dea tie de gandit?
Eu am o fetita de un an jumatate, e extrem de comunicativa, te cumpara si te vinde din privire, are o intuitie extraordinara si deja a inceput sa verbalizeze, desi stalcit. Mai am si un baietel de 3 ani jumatate, despre care nu pot spune ca verbalizeaza foarte mult, cel putin nu la nivelul COMUN al varstei lui. Comunica deja, desi pana la 3 ani nu a vorbit prea multe, e ca un ursulet rotunjor si mormaitor, insa din ceea ce face, cum se implica in joc si in relatiile cu noi si surorile lui, sunt sigura ca e doar lenes in limbaj si nimic mai mult. Sora-sa de aproape 5 ani e moara stricata, povesteste cate-n luna si-n stele, iar el, incercand sa o imite, incepe povestea lui cu ce-a facut la gradi si cine a venit si ce-a spus, insa nu-i iese cum vrea, se supara pe sine de frustrare si zice 'nu mai zic nimic, nu pot!'...dar eu am rabdare cu el si-l rasfat de numa-numa', ca rasfatul si limbajul( mai ales lipsa lui) nu se strica reciproc ( desi, daca ma intrebi de doua ori, nici nu as sti sa-ti spun exact ce e ala rasfat...am eu o banuiala, ca e o scorneala de-a pediatrilor si psihologilor, ca sa spuna ca au si ei ceva de lucru in taramul educatiei... ).
M-am dus, mi-a expirat pauza. Astept cu interes si seriozitate macar cateva raspunsuri la intrebarile de mai sus.
principe spune:
primul pas pe care trebuie sa l faci este sa mergi la otorinolaringolog sa descartezi problemele de auz.am sa ti descriu experienta mea ....eu am un baietel care a fost diagnosticat la trei ani si jumatate cu hipoacuzie bilaterala jaoasa.
si baietelul meu ca si fetita ta la gradinita raspundea cand era chemat pe nume rar sau deloc.,raspundea numai cand era liniste in salon sau tonul educatoarei era elevat.la hipoacuzici galagia de fond ii face sa nu poata sa distinga cine si ce vorbeste. am facut examenul de potentiale evocate unde a fost diagnosticata pierderea auditiva.am inceput logopedia inaninte sa se diagnostice hipoacuzia.dupa vaersta de patru ani am putut face si examenul de audiometrie,examen care a pus in evidenta ca pierderea era majora la ce asteptau specialistii deoarece progresele in vorbire erau surprinzatoare dupa inceperea logopediei,fapt care permitea specialistilor sa creada ca hipoacuzia este la nivel jos.s a diagnosticat ca era hipoacuzie moderata si avea nevoie de aparate deoarece fara aparate i ar fi fost mult mai greu la scoala in procesul de asimilare a lecturii ,dictarii etc .acum foloseste aparate,continua logoterapia si in mai putin de un an de cand foloseste aparatele este aproaped nivelat in materie de limbaj...limbajul corespunde unui copil de 5 ani.bafta multa !descarta tot ce poate fi descartat din timp...hipoacuzie,autism,malformatii ale aparatului bucal...nu te baza pe experientele fericite ale celor din jur ai caror copiii au vorbit dupa nustiu cati ani.
nu este rau sa soliciti un examen psihologic...sa ti evalueze fata un bun psiholog sau psihopedagog.
columbiana spune:
nu stiu cit e de veridica stirea (de pe yahoo) dar uite o lista de 25 de cuvinte minimum pe care un copil cu intirziere de vorbire o are la 2 ani...
http://ca.shine.yahoo.com/the-twenty-five-words-every-toddler-needs-to-know.html
http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=137759
S_Elena spune:
Da, intr-adevar trebuie vazut daca are o problema cu auzul. Cred ca este nevoie si de parerea unui psiholog pentru copii si a unui psihoterapeut.Logopedul poate contribui si el, dar mai tarziu.
www.alartes.ro
principe spune:
importanta prea mare nu are cu care specialistse incepe, fie el logoped,psiholog sau otorino,atata timp cat este unul bun si stie ca nu trebuie sa se rezume doar la ce vede el ci ca trebuie sa includa si observatiile altor specialisti din alte domenii.o sa descriu aici pasii pe care i am urmat noi, poate ajuta... daca nu pe initiatoarea topicului pe oricare alt parinte .noi am inceput cu logopedul care ne a trimis din strat la otorino(desi logopedul nu suspiciona hipoacuzie ci presupunea ca era o intarziere datorata faptului ca noi parintii eram bilingvi iar inainte de trei ani l am schimbat de la o gradinita in spaniola la una internationala cu predare in spaniola si engleza)... dar ....niciodata nu se poate merge pe presupuneri ci pe ce demonstraza examenele de specialitate.
otorinolaringologul la randullui ne a trimis sa facem tomografie la aparatul auditiv ,rezonanta magnetica,examene imunologice si bineinteles ex de potentiale evocate.fiecare examen are rolul de a te apropia de un diagnostic cat mai corect.la noi toate ex au iesit bine mai putin potentialele evocate care au pus in evidenta o pierdere auditiva usoara. acum trebuie sa plec ,o sa revin cu urmatorii pasi ...de ce este necesar si psihologul.