Invatamintul romanesc-avantaje si dezavantaje
Care credeti voi ca sint avantajele si dezavantajele invatamintului in Romania?
Si ce se poate face ca sa se schimbe in mai bine?
Pentru ca am trecut prin intreg sistemul acum dupa aproape 40 de ani vad ca in clasa 1 tot bastonase si liniute se fac.Si tot matematica si limba romana in cantitati enorme in timp ce educatia fizica nu exista sau e inlocuita cu matematica.
Parerea mea este ca e un mastodont blocat in timp,in care cantitatea e mai importanta decit calitatea,care streseaza copii si parintii de la virsta de 6 ani,in care teoria se coreleaza putin sau deloc cu practica.
Tin sa precizez ca am trecut prin tot sistemul de scolarizare de la clasa 1 pina la facultate in Romania,dar pentru ca acum am cu ce sa compar observ si mai mult diferentele intre sistemul occidental si cel romanesc.Subiectul este deschis ca sa discutam si nu sa ne luam de par.
Raspunsuri
alex_andra spune:
Daca tot ai cu ce sa compari, poate ne dai si noua- celor care nu avem un termne de comparatie - niste paralele, ca sa intelegem si noi supararea ta
Pentru ca se vede din a doua fraza, foarte clar, parerea ta : e mai bine in sistemul occidental de invatamant.
De ce?
Katya spune:
Si eu sper sa nu ne luam de par si sa fie un sb din care sa invatam ceva unii de la altii. Ma incumet sa va dau niste exemple pozitive de aici.
-ce imi place mie aici in primul si-n primul rind e ca elevul e respectat, simpatizat, iubit, si acest lucru face bine la orice virsta, dar la micii scolarei cel putin e minunat. Ce nu-mi placea in Ro e ca scolarelul o stie/stia de frica pe "doamna", e/era apelat pe numele de familie, e/era ridicat in picioare la raspuns, certat, rusinat etc.N-am suportat niciodata, nici in Ro, indiferent de virsta elevului, sa i se puna intrebari de genul "nu ti-e rusine?" sau sa fie numit nesimtit, prost sau mai stiu eu cum. Aici n-am vazut elev timorat, complexat, ei se stiu toti egali, toti au dreptul la respect, empatie.
-profesorul aici nu e un zeu inaccesibil, e un om pus in slujba copilului tau, profesorului i se spune pe nume in clasele mici, stiu ca e socant pt cineva din Ro, si pt mine a fost si cu toate acestea copilul respecta sincer profesorul sau pe director.
-directorul nu e cineva si mai seful zeilor si si mai inaccesibil care sta-n birou ca-n Ro si rezolva dosare si hirtii pt inspectorat, nu, el e printre profi, copii si parinti, ii cunoaste pe copii si e la curent cu tot ce se-ntimpla-n scoala.
-parintii sint respectati, indiferent de statutul social, culoarea pielii etc. In prima zi de scoala li s-a oferit cafea de ex (la scoala copiilor mei) .
-ce mi se pare mie esentiala si f bine pusa la punct aici e securitatea in scoala. In Ro erau pusi elevi de serviciu, nu stiu daca or mai fi si care, pe linga ca pierdeau ziua de cursuri, nu stiu de fapt de ce erau acolo pusi pina la urma. Uneori se angaja si cite-un gardian si degeaba, tot intrau pers straine in scoala.Aici usile pur si simplu au sistemul acela ca din interior pot fi deschise, in timp ce din exterior sint blocate. Cine vrea sa intre in scoala, suna la secretariat/ directiune, spune cine e si de ce-a venit si gata.
-tot legat de securitate, in pauze copiii aici chiar sint supravegheati...in Ro profii de serviciu...ba la toaleta, ba la o tigara...
-se intirzia la ore, aici nu se intirzie (desigur ca nu stiu ce se-ntimpla in toate scolile din Canada ce spun eu aici, eu spun ce am vazut cu ochii mei, atit)
-cind elevul lipseste, suni la secretariat si spui motivul, daca nu, suna secretariatul la tine sa te-ntrebe de copil, deci nu duci scutire la invatatoare/ diriga...
Oi mai zice cind oi mai avea timp, deocamdata atit si, prin comparatie, daca gasiti in Ro ceva mai putin bine ca pe aici si care s-ar putea schimba...
mihaela_s spune:
La ceea ce a scris katya, pentru ca punctele atinse de ea sunt specifice si Suediei, mai adaug:
-se lucreaza cu copiii in grupuri, in clasele mai mari se lucreaza numai in grupuri, la facultate la fel
-copiii ramasi in urma nu repeta clasa ci se lucreaza in doua grupuri la mate de ex. Cei avansati primesc in plus de lucru, cei ramasi in urma primesc ajutor in plus, de la alti profesori(sunt profesori specializati in a ajuta copiii cu probleme). Daca sunt copii care nu pot tine ritmul nici cu grupul ramas in urma, merge la orele respective, la materia la care e problema(de obicei e matematica) cu clasele mai mici, acolo unde are nevoie de repetat ce nu a inteles si nu a putut trece mai departe; In clasele mai mari sunt clase speciale unde merg copiii care nu pot tine ritmul cu restul.
-invatamantul e gratuit, dar chiar gratuit. In afara de ghiozdan nu avem de cumparat nimic...au totul la scoala, inclusiv creioane si radiere, ascutitori, creioane colorate...iar cartile si caietele tip in care lucreaza le cumpara scoala; primesc masa de pranz gratuita, la scoala...au cantina la fiecare scoala.
-Materiile nu sunt stufoase si e usor pentru copil sa insuseasca mult in clasa, are timp sa exerseze mult pentru ca nu se merge in ritm foarte alert astfel incat sa sa poata fixa notiunile si fara teme de cateva ore pe zi acasa, copiii mici au mult timp de joaca acasa
-au practica incepand cu clasa a 6-a, cand merg si vad cum se lucreaza cu adevarat, lucreaza si ei in masura in care pot la varsta lor ajutand acolo unde fac practica
-aici scolile nu sunt pazite nici incuiate, decat dupa program
-copilul e evaluat in particular, la sedintele particulare stim exact unde se situeaza copilul ca si cunostinte si se fixeaza obiective pentru ce vrem mai departe, colaborarea pentru obiective fiind intre parinte, scoala si elev
-Nu se spun calificativele cu voce tare in clasa, copilul primeste lucrarea inapoi si restul nu stiu ce calificativ are. Concurenta nu e intre copii, nu se fac clasificari, nu se dau premii...concurenta e numai cu tine insuti(copilul cu el insusi), de autodepasire
-copiii iubesc scoala, merg cu drag(am experienta si cu scoala romaneasca, cea mare a terminat acolo clasele primare si stiu cum e, cat ura scoala).
madyrizi spune:
in afara de +-uri si -usuri ar trebui sa ne intrebam si ce putem face noi pt. imbunatatirea sistemului de invatamant.
daca parintii tac din gura la sedinte pt. ca le e teama ca odrasla lor va fi subapreciata sau timorata in vreun fel pt. ca dansii isi spun parerea, daca nu se discuta deschis ce se poate face pt. imbunatatirea situatiei actuale, atunci totul va degenera in mai rau decat este acum.
cadrele calificate nu mai doresc sa predea, salariile sunt f.f. mici. degeaba spun parintii ca si-au ales aceasta meserie... atunci sa suporte. o sa suporte foarte putini, restul vor pleca si vom ajunge sa ne uitam doar la pro si contra, avantaje sau dezavantaje.
profesorii de rand predau dupa manuale facute de pilele lui cutarica din minister, programele sunt stabilite tot de ruda lui cutarica, iar birocratia omoara orice fel de initiativa de progres.
din sistemul de invatamant fac parte mai multe categorii: cadre didactice(+ celelalte categorii angajate), parinti si copii.
Mami de www.pregnancy-duedate.com/tickers/z7m2069icppvwhff.png" target="_blank">Mihai siwww.pregnancy-duedate.com/tickers/3n5z7sh3szzc8t5z.png" target="_blank">Alex
NOUTATI IN ALBUM
pt. Alexandru Hapaleti si alti copii
Katya spune:
Madryzi, ma bucur ca pomenesti despre aportul parintilor, ma gindesc ca asta-i imp. intr-o asemenea discutie, de-asta eu n-am intrat in aspecte academice,nu-i imp ce materie si cit se face la nu stiu ce clasa si sa ne contrazicem ca tabla inmultirii se-nvata in Ro intr-a 2-a si aiurea intr-a 3-a,ca romanii stiu capitalele si altii nu etc.Caci daca in Ro un parinte nu poate schimba o programa, poate in schimb sa faca ceva in celelalte aspecte. Eu mor cind aud ca nu se poate si cind omul cedeaza inainte de a incerca. Nu tb decit sa incepi prin a pune o intrebare sau a face o reclamatie sau o sugestie sau a exprima un refuz sau a zice lucrurilor pe nume. Stiu ca e greu, ca parintii romani de obicei sint duplicitari, intre ei critica, dar in fata autoritatii nu zic decit da, d-na diriginta, da d-na directoare. Asa cum critica profii una sau alta dar la fel, odata convocati la consilii, la fel, da, d-na directoare, da.
Daca un prof iti umileste copilul, ii spui: d-na prof, imi umiliti copilul. Daca nu-ntelege, il reclami la dir si mai sus si tot asa. Nu au toti profii pile pina la Dumnezeu si-o scara mai sus, ca stiu ca asta se spune de obicei. De ce un parinte n-ar putea spune in cadrul unei sedinte cu parintii ca a obs ca-n pauze copiii nu-s supravegheati? Pt ca nu vrea sa se 'puna rau' cu proful. Am vazut de altfel de pe forum ca, atunci cind un copil sufera un prejudiciu, in 90 % din cazuri solutia e mutatul copilului din clasa/scoala.Adica in loc sa infrunti, mai bine eviti. Daca invatatoarea da note mici pt a face apoi meditatii cu copilul, ii spui: dati note mici pt a face rost de meditatii.
Am intilnit un caz in care o profa ii injura pe elevi si negocia cu ei ghivece cu flori pt laborator, parintii se plingeau dar interziceau dirigintei sa ia masuri, preferau sa dea ghivece si ramineau doar cu satisfactia vaicaritului. Copilul ce sa faca decit sa primeasca astfel informatia gresita cum ca asa merge lumea, asa se-ntimpla-n viata si sa-si insuseasca de mici comportamentele parintilor, mai tirziu sa faca la fel si ei etc.
LauraNicole spune:
Ei bine eu sunt una din cele care nu a tacut de dragul de a nu-i fi deranjat copilul de catre profesorul respectiv ci nu numai ca am ridicat problema in sedinte dar l-am si amenintat pe profesorul respectiv ca daca mai ridica vocea la copilul meu si mi-l mai jigneste matur cu el pe jos si asta dupa ce-i fac reclamatie scrisa. Si cand mi s-a spus ca prea ii iau apararea fica-mii si ca ar trebui s-o mai las singura ca lumea e o jungla, i-am raspuns dirigintei respective ca am pretentia in a-mi creste copilul intr-o lume civilizata si daca ea se crede in jungla atunci cu siguranta nu si-a ales job-ul potrivit.
Ce apreciez in scoala de aici? Oportunitatea copilului de a fi respectat ca persoana, de a alege ce-i place. Dintr-un copil cu pregatitor particular la matematica si aproape corigent la aceeasi materie in Romania, aici a devenit in 6 saptamani prima din anul ei si se mentine asa in al 3lea an de scoala si asta intr-o limba straina.
Faptul ca i se da posibilitatea de a se forma nu numai tocind matematica si romana ca pe Tatal nostru ci la muzica invatand sa cante la un instrument, la arta desenand chiar si modele de arta arborigina si chestii de genul asta. Au cluburi de sustinere anti bully, au psiholog scolar, au grup de sustinere pentru a le creste increderea in sine.
----------------------------------------------
mama de Alexa,minune vie, 23mai1997 si Sandra ingeras 4septembrie2004/august2007
O palma sau urlat la copil nu inseamna educatie!O palma inseamna ABUZ emotional si fizic asupra copilului !ZERO TOLERANTA PENTRU CEI/CELE CARE-SI LOVESC COPILUL FIZIC SAU PSIHIC ! NU EXISTA MOTIVATIE SI NICI SCUZA!
PUTETI AJUTA CU O JUCARIE,O HAINUTA,UN BANUT PE CEI CARE AU ATATA NEVOIE AICI:
http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=152788&whichpage=11
madyrizi spune:
si ca sa nu fiu complet pe langa subiect:
- dezavantajul cel mai mare mi se pare faptul ca elevii studiaza prea multe materii, parerea mea fiind ca atunci cand copilul ajunge la liceu ar trebui sa studieze doar materiile de baza ale unui profil ales si/sau 1 -2 (maxim) materii la alegere,
- iau exemplul limbii latine, care mie mi se pare absolut inutila si care oricum nici nu prea se face fiind inlocuita cu romana, care ar trebui sa fie materie optionala (doar daca se gaseste cineva care doreste sa o invete atunci sa se organizeze o grupa),
- nu se mai pune accent pe practica nicaieri. eu eram tare incantata, cand eram eleva, ca faceam lucru manual si am invatat sa cos, sa tes, sa repar diferite materiale, sa fac cateva retete, sa lucrez la faimoasele traforaje (sunt melancolica acum),
- se doreste performanta cu putina investitie, dar nu merge asa. dorim sa obtinem note mari la examene, dar se munceste f.f. putin iar elevii nu sunt stimulati sa le placa sa invete,
- profesorii de sport, desen, muzica... au pretentia ca toti elevii sa fie f. buni la materiile lor desi nu toti copiii au talent. sunt copii afoni complet la partea de arte (cum e al meu), dar f. talentati la mate si romana, dar vor fi depunctati pt. ca nu fac performanta si la aceste materii, tocmai pt. ca sunt obligati sa faca toate materiile.
- programa este f. incarcata, nu permite aprofundarea suficienta a unor notiuni simple care sunt baza notiunilor complicate din clasele avansate
- avantaje nu prea gasesc, dar promit sa ma gandesc si sa scriu daca le gasesc .
Mami de www.pregnancy-duedate.com/tickers/z7m2069icppvwhff.png" target="_blank">Mihai siwww.pregnancy-duedate.com/tickers/3n5z7sh3szzc8t5z.png" target="_blank">Alex
NOUTATI IN ALBUM
pt. Alexandru Hapaleti si alti copii
LauraNicole spune:
Madyrizi, ai scris exact ceea ce cred si eu.
----------------------------------------------
mama de Alexa,minune vie, 23mai1997 si Sandra ingeras 4septembrie2004/august2007
O palma sau urlat la copil nu inseamna educatie!O palma inseamna ABUZ emotional si fizic asupra copilului !ZERO TOLERANTA PENTRU CEI/CELE CARE-SI LOVESC COPILUL FIZIC SAU PSIHIC ! NU EXISTA MOTIVATIE SI NICI SCUZA!
PUTETI AJUTA CU O JUCARIE,O HAINUTA,UN BANUT PE CEI CARE AU ATATA NEVOIE AICI:
http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=152788&whichpage=11
columbiana spune:
Ca sa completez ceea ce a spus Katya (de data asta 100% de acord cu mesajul ei), facind paralela Canada/Romania la capitolul invatatmint (e drept ca eu compar sistemul romanesc al anilor mei de scoala cu sistemul canadian actual, vazut prin copil), ce nu-mi place aici si as dori sa ramina in Romania, e lipsa incurajarii competentei (nu cea intre copii, cea pentru viitor)
Fiu'meu e in clasa a cincea, scoala de cartier publica fara pretentii; in octombrie vor fie examenele de admitere in scoala secundara (clase 7-11 ar veni).
Nu numai ca nu sunt incurajati in clasa, nu se face nici o pregatire, nimic, dar parca sunt subtil descurajati; Invatatoarea ii bombardeaza exact in perioada asta cu tot felul de proiecte ba la religie, ba la stiinte; chiar si proiectele la franceza nu au nimic in comun cu ceea ce se da in examenele de admitere; Vorbind cu cineva din sistem, (localnic) mi-a spus c-a fost o greseala sa spun la scoala ca-mi voi inscrie copilul la o scoala cu examen de admitere, pentru ca parintii de obicei nu spun(chiar daca sansele nostre sunt teoretice, e doar o experienta pentru copil).
Imi amintesc cit se zbateau profesoarele noastre din Romania pentru admitere, si cit de mindre erau de fiecare elev intrat la un liceu bun; de data asta mi-e greu sa inteleg mentalitatea locala.
http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=137759
Katya spune:
Ana, aici si eu sint 100% de acord cu tine, de-asta am scris si la sb cu ce va place la Ro ca-mi place spiritul de competitie, in sistemul de aici nu-mi place ca prea se pune accent pe egalizare si pe munca de echipa...