Lipsa de ambitie II
Raspunsuri - Pagina 29
rrox3 spune:
AB-AC si eu sunt de parere ca Mickyyy are motive de neliniste privind cunostiintele fetitei. Copiii descopera si invata intuitiv o gramada de concepte matematice si ea pare sa fi sarit peste partea asta.
Imi pun insa problema de ce nu functioneaza intuitia copilului? Ce o blocheaza? Si ajung invariabil la mediu si stilul de parentare. Pe de o parte, un copil criticat, supraprotejat si presat, nu prea isi mai permite sa intuiasca lucruri, prefera sa mearga cu cerbicie pe calea sigura si certificata: ce spune doamna, ce socoteste pe hartie. Pe de alta parte, poate pur si simplu refuza sa colaboreze, chiar si cand isi da seama ca a gresit si stie varianta corecta.
Separat de asta, nu mi se pare ca ar fi prea multa matematica in programa scolara romanesca. E doar prost predata.
lorelaim spune:
Roxana - eu ma gandesc ca ideea de scoala o "sufoca" pe fetita lui Micky (sc e prezenta in orice mediu - chiar si acasa se "joaca de-a scoala") si pe de alta parte ai dreptate - cred ca ii este teama ca va fii certata (de fapt si de drept toti avem oroare sa fim certati si criticati - toti dorim sa fim acceptati neconditionat de parinti). Eu nu m-am jucat niciodata de-a scoala nici cand eram copil si nici cu propria copila. Habar n-am de ce - dar ma plicti ingrozitor in astfel de joc. Mie imi place sa ma joc cu zanisoarele (si i-am insuflat copilei aceasta placere ). Citim f multe povesti cu zanisoare (colectia Rainbow Magic, colectia Diney Fairies, colectia Glitterwings Academy) - iar mai nou ne-a cucerit colectia de aventuri a lui Hiccup Horrendous Haddock (e absolut mortala - nu poti sa lasi din mana cartile pana nu le termini). Gasesc o placere deosebita in a evada in alta lume. Nu stiu daca vreodata o voi putea "corupe" sa citeasca Jules Verne - dar a fost "marea mea dragoste" de copil.
AB_AC - imi place tare mult cu scri - te invidiez - in sensul pozitiv - pentru proiectele interesante pe care le pregatesti impreuna cu copiii. Mi-ar place sa aibe si copila mea asa ceva... poate mai tarziu.
Mihaela - spor la invatat in contiunare . Eu - din tot ce am citit (in presa si pe I-net) plus ce am mai trancanit cu alte mamici - aud numai critici pentru cat este de "slaba" sc suedeza... nu numai in ceea ce priveste educatia academica - cat mai ales disciplina. Nu pot sa spun "din proprie experienta" deoarece prunca este la sc fr.
Strict din curiozitate mi-am intrebat prunca cat face 70-69 si mi-a spus 1. Am intrebat-o cum a judecat (la sc inca nu au facut scaderi - dar acasa noi am facut cate ceva) si mi-a raspuns ca s-a gandit la 10-9 deoarece 70=10+60 iar 69=9+60. I-am spus simplu "Good thinking!"
Micky - eu, de cand copila a inceput sc, am invatat ca pruncii au "sentimente" chiar si fata de obiectele pe care le invata... nu numai fata de profi, colegi, etc. Evident ca am aflat ca toate materiile ii plac... atunci cand stie . Dar atunci cand nu stie - le "uraste" . Usor-usor - din intrebare in intrebare - am aflat ca nu "uraste" o materie intreaga - ci ceva foarte specific: exact ceea ce nu a inteles. Asa am reusit sa "pun degetul pe rana" - si sa "tratez" ceea ce nu stia. Poate ar fii o idee buna daca ai intreba-o ce simte ea fata de matematica. Si apoi daca iti spune ca-i place - ce-i place cel mai mult din matematica? de ce? Exista si parti care nu-i plac? care sunt acelea? de ce? O alta idee ar fii sa nu ii oferi tu imediat o explicatie a ceea ce nu stie - ci sa o incurajezi sa "descopere" un raspuns/o rezolvare. Daca rezolvarea ei nu-i buna - poti sa-i spui simplu "apreciez ca te stradui - mi se pare creativ modul cum ai incercat sa rezolvi - acum haide sa-ti arat cum vad si eu lucrurile." Apropo de incredere - mie mi s-a intamplat - destul de rar - ca prunca sa-mi spuna ca nu-i bine cum zic eu (noi avem discutii la pronuntie in lb fr). Ne-am dus intotdeauna impreuna la calcu - am deschis Google translate - am introdus cuvantul si apoi am ascultata impreuna raspunsul (pronuntia) furnizata de computer. Uneori aveam eu dreptate - alteori ea. Cand ea avea dreptate - ii multumeam ca mi-a atras atentia si spuneam simplu "omul cat traieste invata". La intrebari unde nu stiu CUM sa raspund (desi stiu raspunsul ) - de ex "cum se fac copiii? cum vin pe lume copiii?" am cumparat carte speciala pentru copii "Let's talk about where babies come from" si am citit-o impreuna (prima data eu - apoi am pus-o pe canapea in living si am asteptat sa o "ocheasca" si sa o rasfoiasca curioasa, cand ea mi-a cerut s-o citim impreuna m-am asezat langa ea si am citit). Pentru a o ajuta sa aiba deplina incredere in mine si pentru a "intari" relatia intre noi - folosim o vorba "there are no secrets between best friends". Copila mea e tare dornica sa-si gaseasca "the best friend" (in toate cartile cu zanisoare exista aceasta prietenie de vis) - dar din pacate inca nu a gasit-o (are prietenute de joaca - dar nu pot sa zic ca s-a lipit sufleteste de vre-una). Eu am incurajat-o ca mai are destul timp - de-abia e in clasa pregatitoare. Acum vreo 6 luni ea m-a intrebat care-i prietena mea/prietenul meu cel mai bun si i-am spus mama mea si sotul meu/tatal ei - dupa care m-a intrebat daca ar putea si ea sa devina prietena mea cea mai buna alaturi de ei - i-am spus ca bineinteles - cu conditia sa nu ma minta niciodata deoarece eu i-am promis sa ca nu o sa o mint niciodata (sper sa fiu capabila sa-mi tin promisiunea). Se pare ca pe moment functio relatia noastra. Vedem noi mai tarziu.
mihaela_s spune:
Lorelai, multumesc!
Am mai scris ca eu vb din proprie experienta si am spus ca aici pe Gotland situatia nu e ca si ceea ce citesc in presa. Am scris si eu ca in orasele mari sunt scoli cu probleme, in special in cartierele de emigranti din tarile arabe si africane, nu neg ca exista si in scoli cu elevi majoritar suedezi dar nu am citit asa ceva.
Pregatirea academica e mai slaba pana in cl. 6-a, a 7-a...apoi in a 8-a pot spune ca o cam iau din greu copiii, nefiind pregatiti cu munca sustinuta. Diana mea are "noroc" cu cei 4 ani facuti in Ro si cu faptul ca e organizata. Si constiincioasa.
Cu Silvia sincer imi fac putin probleme, mi-as dori ca temele sa fie mai multe, de asta incercam sa muncim acasa unde simte ea ca are goluri(am scris despre matematica) si ma bucur ca ccc coopereaza. Depinde mult si ce profesoara au copiii, am o vecina in cl.3-a care are teme zilnice...nu mult, max.30 minute, dar munceste regulat si sustinut. Anul asta Silvia schimba profesoara, sa vedem peste cine dam :).
Pot insa sa spun ca aici la noi nu am intalnit indisciplina, nu asa cum citesc in ziare. Stiu multi care s-au mutat pe insula pentru acest lucru, pentru a-si feri copiii de multe chestii din scolile oraseor mari, inclusiv de droguri. Eu de asta nu m-as muta nicaieri...
In plus, sunt si suedezii constienti de calitatea slaba a invatamantului de cativa ani incoace si au introdus din toamna care vine noua lege, se aspresc cerintele la testele nationale, plus ca au introdus noul sistem de notare(cu litere) si incepand din a 6-a (acum e cu calificative incepand numai din a 8-a). Speram sa creasca calitatea academica, vom vedea.
Cat despre facultate, am colegi care au luat o pauza dupa un an, motivul fiind lipsa obisnuintei in invatat sustinut si acum au reluat...au recunoscut ca nici macar in liceu nu au fost obisnuiti sa lucreze ritmic si la facultate e mai mult decat necesar, poate obligatoriu, sistemul nefiind cu sesiuni, ci cu materii consecutive, cu invatat non-stop pentru ca la fiecare 5 saptamani termini o materie si ai examen, plus lucrari de-a lungul celor 5 saptamani...e clar ca multi nu rezista. Facultatea aici nu e pentru toata lumea, de asta nu se inghesuie multi sa inceapa...Cand au auzit de mine ca sunt inginer, cu 5 ani de facultate se minunau si ma laudau...la inceput nu am inteles de ce, dar acum da .
Scuze de off-topic, promit sa nu mai intervin pe langa subiect.
vorbe de copil...
Hobby
calator de profesie
pisigri spune:
Citat: | ||||
citat din mesajul lui rrox3
Pisi tu cand te simti iubita cu adevarat, crezi fudula ca esti cea mai cea de pe planeta, sau abia atunci ai suficiente resurse sa poti accepta cine esti cu adevarat, inclusiv ce puncte slabe ai? Fudulia despre care vorbesti e un sistem defensiv, ca si opusul ei. E trist filmul din care au venit "invataturile" redate de tine. Roxana, Maria (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005) |
Iar ma simt incoltita, asta daca e sa ne referim atit la sentimente.
Ce spui tu sint realitati din carti . Eu iti arat in jurul meu (colegi de serviciu, nu prieteni, ca sa spui ca atrag protagonisti din aceleasi filme triste) o multime de prosti fuduli . Si sincer, nu pot sa cred ca procentul parintilor care gresesc asa cum sugerezi tu este asa de mare.
Imi pare rau, oamenii nu sint perfecti, nu sint esentialmente buni si nu reactioneaza toti conform tiparurilor - pline de empatie, recunosc, si de respect si ingaduinta exclusiv fata de copii, chiar fata de copiii adulti, dar NU si fata de parintii lor - pe care le descrii tu aici.
http://pisigri.blogspot.com/
Mami de Ilinca (5.03.2009)
Didididi spune:
Dar chiar va rugam sa povestiti mai mult. Asa ne facem si noi cele din Ro o imagine despre lumea care ne inconjoara .
Eu ziceam ca sunt buna la mate, dar acum realizez ca nu am atata imaginatie in a explica ca voi anumite principii. De ex. logica mea din minte cand scad este cam ca cea a copilei lui Loreilam. Cel putin copil fiind nu imi aduc aminte sa rotunjesc si sa pun la loc ce am luat, samd.
AB_AC esti fantastica. Ai un mod de a explica si de a prezenta problemele aparte.
Didi si bb Mihail (22.08.2008)
Didididi spune:
Apropos de fudulie, eu sunt de aceeasi parere cu Pisigri. Trebuie sa te cunosti foarte bine si sa nu crezi ca tot ce zboara se mananca. Nu de alta, dar poti sa cazi de foarte sus daca cladesti castele pe nisip.
Nu stiu daca fetita lui Mickyyy nu intuieste din cauza stilului de parenting (dar cred ca de aceea nu vrea sa recunoasca cand este evident ca stie ca a gresit), dar sigur ii lipsesc niste pasi in logica pe care i-a sarit candva si pe ceea ce are nu poate adauga noutatile. Nu ar strica sa gasiti pe cineva care sa stie sa explice notiunile, pentru ca daca nu intelege de acum, mai incolo va fi foarte greu sa isi insuseasca materia noua.
Didi si bb Mihail (22.08.2008)
AB_AC spune:
Citat: |
citat din mesajul lui chatonel ok, luate asa cum zici tu (Ci mai curand prima ecuatie are solutiii multiple si cu a doua le verifici. Ceea ce e cazul la Mickyyy cu suma si diferenta.) mi se pare ok. Si chiar benefic pt copil. Cam mult de scris, da merge :) |
Asta cu scrisul mult si rabdarea e ca sa zic asa parte integranta din cultura estica a matematicii, dar nu-i gresita in sine. Nu trebuie exagerat insa. Adica poti alege sisteme in care diferenta e de zece si atunci exersezi notiunile fara a chinui pe careva.
Citat: |
Sint curioasa ce zice fiu-tau de cerc? ca se rostogoleste, da nu e 3D... crezi ca face diferenta? |
Chato cercul dupa el nu se rostogoleste, cercul sta pe masa ca toate figurile plane:)) Asta-i criteriul lui de 2D fata de 3D. Ce vizualizam ca "cercul" de-l rostogolesti sau hula hoop-uiesti e ca sa zic asa un torus sau o gogoasa americana:)))
http://en.wikipedia.org/wiki/Torus
Pentru o rotatie rotesti o figura sau un punct. Figura o rostogolesti, dar punctul cam greu de vizualizat "rostogolirea" lui fara compas.
Pentru cerc pai e locul geometric al punctelor aflate la distanta egala de un punct dat. Deci cine se roteste e un punct. Si desenul cu un compas e suficient de intuitiv. Punctul (varful compasului) o distanta fixa (nu misti bratele) si-l rotesti. :))
Locurile geometrice in plan sunt fapt construite prin masuratori si compas asa ca le faci proiect de desen:) Asa ca la piticii mititei intai introduci simetria prin uitatul in oglinda (chiar iei o oglinda) Sau desenand tu ii faci jumatate de fata si ei fac restul "simetric", impaturesti haine... si apoi introduci ideea de jumatate.
Beren ai dreptate de aceea am si spus-o. De fapt asa e si placut sa introduci notiunile de topologie generala : teoria multimilor in general, vecinatati, separabilitate, compact, imagine continua, morfisme. Indiferent de cat de complicate sunt etichetele notiunile sunt simple si intuitive iar copiii au o dorinta de a clasifica si observa similitudini naturala.
Probabil se pot introduce si notiuni mai complicate si aici banui ca te pricepi mai bine ca mine. Ar fi fain sa ne spui cum le-ai putea introduce :).
rrox3 in mod cert sunt probleme de comunicare intre fetita si mama si invatatoare. Sunt probleme de evaluare pentru ca nu poti da FB unui copil care nu stie sa faca lucruri simple. Si din ce am priceput eu legat de desfasurarea temelor sunt si probleme de predare grave si inainte de after-care. Teoria mea e ca daca nu pot explica o notiune cuiva in cinci minute, atunci nu-i momentul/nivelul sa o explic. In plus temele/predarea pe un subiect nu au de ce sa dureze mai mult de douazeci de minute. Apoi pauza si faci altceva.
mihaela si pe aici sistemul e cam lax pana-n liceu. Cand practic se separa apele complet. Intre elevii care iau cursuri la facultate si cei care fac cursuri sa zicem de geometrie de nivelul clasei a sasea de pe vremea mea.
Fetelor multam pentru aprecieri. Eu ca matematician am murit speranta:), dar imi place in continuare matematica.
buli spune:
AB AC mi se pare ca ai tras cam repede concluzia ca fetita nu stie lucruri elementare.
as zice ca, mai curand, intr-un anumit context, nu a stiut anumite lucruri.
Sabina spune:
hmm. nici mie nu mi se pare ca nu stie. Mi se pare ca e pisata si atunci i se balamucesc toate in cap. Stiu f bine senzatia.
Zero toleranta pentru lipsa de toleranta fata de un copil!
Cum mi-am alaptat copiii
Sabina's blog, Sofia Galagia si bb Gheo
AB_AC spune:
Buli imi pare rau daca suna prost, dar imi mentin parerea si asupra invatatoarei si asupra fetitei.
Este elementar pentru un copil de clasa intai sa stie raspunsul la aceasta intrebare: doi copii A si B au doua mere si A ii da un mar lui B Cate mere au in final. Fetita ei nu o stie, deci da nu stie lucruri elementare. Faptul ca stie sa faca adunari complicate nu inseamna ca nu-i pot lipsi elemente de baza si cum matematica nu se construieste cu goluri acest lucru o va afecta. Se poate repara absolut simplu pentru un copil inteligent. Si din descrierele mamei fetita lui Mickyyy e lipsita de rabdare, dar nu de inteligenta.