Etapele adoptiei

Etapele adoptiei | Autor: Anca Wish

Link direct la acest mesaj

M-am gandit ca ar fi util pentru cei care doresc sa adopte, sa stie exact pasii care urmeaza a fi urmati. Din experienta mea si din cele citite, incerc sa sintetizez pasii si am rugamintea sa veniti cu completari, iar moderatorii sa transforme acest subiect in fierbinte. Multumesc!

Primul pas: Obtinerea atestatului
Depunerea unei cereri la DGASPC de pe raza judetului unde aveti domiciliul. In cazul Bucurestiului, de pe raza sectorului unde aveti domiciliul.

Acte necesare:

- Cererea de adoptie a solicitantilor

- Certificatul de nastere al solicitantilor - copie legalizata

- Certificat de casatorie - copie legalizata

- Certificat de deces - copie legalizata

- Sentinta divort - copie xerox

- Caziere judiciare - originale (valabile o luna)

- Adeverinta de venituri - salariul sau alte venituri - originale

- Certificate medicale tip (cu timbru fiscal), vizate de medicul de familie, cu semnatura si parafa fiecarui medic specialist: (rezultatele investigatiilor: pulmonar, VDRL, examen psihiatric) specificat pentru adoptie - originale

- Caracterizari de la ultimul loc de munca (minimum doua pentru fiecare persoana/membru al cuplului conjugal) - originale (prefereabil scrise de mana si care sa cuprinda numele exact si nr. de telefon al persoanei care face caracterizarea)

- Declaratie pe propria raspundere a persoanei/fiecarui membru al cuplului conjugal, data in fata notarului public, ca nu au fost decazuti din drepturile parintesti - originale

- Declaratie privind motivatia de a adopta si asteptarile persoanei/familiei in legatura cu varsta, sexul si situatia psihosociomedicala a copilului pe care doresc sa-l adopte - originala

- Caziere judiciare pentru persoana/persoanele cu care locuieste solicitantul - originale

- Certificat medical eliberat de medicul de familie pentru fiecare din membrii familiei/persoanele care locuiesc impreuna cu solicitantii - original

- Acte de identitate (certificat de nastere sau buletin de identitate) pentru fiecare membru al familiei/persoanele care locuiesc impreuna cu solicitantii - copii xerox

- Titlul de proprietate sau alt titlu care sa ateste dreptul de folosinta a locuintei - copie legalizata

- Buletin/Carte de identitate - copii xerox

Asistentul social si psihologul carora le-a fost repartizat dosarul vor proceda la vizitarea familiei/persoanei care doreste sa adopte (dupa un program stabilit de comun acord) pentru evaluarea psihologica si evaluare din punct de vedere social, pentru a certificarea existentei conditiilor necesare cresterii si educarii unui copil, in conditii optime. La solicitarea acestora, in cadrul acestor vizite, pot participa semnatarii caracterizarilor. Numarul minim al acestor vizite este 6.

De asemenea, se vor face cursuri cu scopul de a pregati familia/persoana pentru asumarea in cunostita; de cauza a rolului de parinte.

In 60 de zile de la data depunerii cererii, se va elibera Atestatul de familie/persoana apta sa adopte, care este valabil 1 an de la data emiterii.
In cazul in care se decide neacordarea atestatului, persoana sau familia poate solicita o noua; evaluare, formulata in scris, in termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatului nefavorabil. In cazul in care rezultatul reevaluarii este nefavorabil, acesta poate fi atacat, in termen de 15 zile de la data comunicarii, la instanta competenta in materia adoptiei de la domiciliul adoptatorului.

In cazul în care perioada de valabilitate a atestatului a expirat, solicitantii sunt obligati sa formuleze o noua cerere de evaluare si sa anexeze toate documentele necesare, procedura de evaluare urmand a fi reluata.

Revin cu pasul 2...



Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Anca Wish spune:

Pasul ale 2 lea - Gasirea pruncului sau, altfel spus, Etapa
de potrivire copil-familie

DGASPC-ul va prezenta familiei/persoanei atestata ca fiind apta sa adopte, copii adoptabili aflati in baza de date a DGASPC-ului unde solicitantul a depus cererea. Legea spune ca psihologul si asistentul social vor proceda la o potrivire teoretica si practica dintre copii si familia/persoana atestata.
In realitate, lucrurile se bazeaza mai mult pe ce spune inima.
Familia/persoana atestata poate trimite solicitari si copie dupa atestat la oricare DGASPC din tara.
Odata gasit copilul, se stabileste un program de vizitare de catre persoana / familia adoptatoare. La întalnire participa responsabilul de caz al copilului, cel al persoanei / familiei adoptatoare, persoana / familia care are in ingrijire copilul sau persoana de referinta a copilului din institutia de ocrotire. Prima intalnire dintre copil si persoana / familia adoptatoare se desfasoara in mediul de viata al copilului, fara ca acestuia sa i se aduca la cunostinta scopul vizitei.


Pasul al 3-lea : Incredintarea in vederea adoptiei
Se dispune de catre instanta judecatoreasca de la domiciliul copilului pentru o perioada de 90 de zile. Pe durata incredintarii copilului in vederea adoptiei, domiciliul acestuia se afla la persoana sau familia careia i-a fost încredintat. Deci, putem sa luam copilul acasa, atunci cand hotararea devine definitiva si irevocabila, dupa care va fi legalizata la tribunal. Atentie ca datele inscrise in hotarare sa fie scrise CORECT!!!

Dupa cele 90 de zile, daca nu sunt probleme, urmeaza pasul al 4-lea

Pasul al 4-lea: Incuviintarea adoptiei
Se dispune de catre instanta de judecata, la cerea DGASPC-ului. Se poate solicita de catre familia adoptiva/persoana adoptiva schimbarea prenumelui.
La fel ca si in cazul incredintarii, dupa ce sentinta devine definitiva si irevocabila, se legalizeaza la tribunal.

Pasul 5 - Schimbarea certificatului de nastere

Acte necesare:
- hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei legalizata la tribunal
- actul de identitate al mamei
- certificatul de nastere al mamei
- actul de identitate al tatalui (daca este cazul)
- certificatul de nastere al tatalui (daca este cazul)
- certificatul de casatorie al parintilor (daca este cazul).

Pasul 6 - Obtinerea alocatiei de stat
Acte necesare:
- Hotarare legalizata a sentintei de incuviintare a adoptiei
- Cerere tip (xerox-holul Primariei)
- Certificatul de nastere al copilului, original si copie xerox
- Buletinul de identitate al unuia dintre părinti
- Un dosar
- Certificatul de casatorie al parintilor, original si copie xerox

Am facut o cerere pentru a primi alocatia si pentru perioada incredintarii.
De asemenea, tot la serviciu alocatii si indemnizatii am mai facut o cerere pentru o indemnizatie (poate ma ajutati cu numele acesteia), care s-a calculat tot din perioada in care hotararea de incuviintare a devenit definitiva si irevocabila.


Baza legala:
- Legea privind regimul juridic al adoptiei nr. 273/2004.
- Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei.
- Ordinul nr. 45/2004 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind procedura adoptiei interne.
- Conventia asupra protectiei copiilor si cooperarii in domeniul adoptiei internationale de la Haga, ratificata de Parlamentul Romaniei prin Legea nr. 84/1996.



Sfaturi:
- Legalizati in mai multe exemplare Hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei (va vor trebui la certificatul de nastere, alocatie, mai tarziu, pt actul de identitate).
- Verificati inscrisurile din hotarari, iar in cazul in care constatati greseli, se face o cerere de indreptare a erorilor materiale. Se da alt termen de judecata si se modifica. (noua ne-au gresit de 3 ori!!)
-

Astept de la voi si alte completari!

Succes!!!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns erato spune:

Foarte utile informatiile

Vreau sa fiu mama

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns soricica spune:

anca,
felicitari pentru initiativa .
noi suntem la Pasul ale 2 lea - Gasirea pruncului sau, altfel spus, Etapa de potrivire copil-familie si speram din suflet sa nu dureze foarte mult.


Mergi la inceput