Citim impreuna Ada si ardoarea
Raspunsuri - Pagina 5
beren spune:
Citat: |
citat din mesajul lui lilanda Nabokov (ma rog, hehe, demoniene) in legatura cu natura timpului sint cele mai putin pedante dpdv stiintific dintre toate consideratiile lui, felul in care simte si descrie timpul e mult mai aproape de realitate decit toate ecuatiile stiintifice einsteiniene (pardon, |
Dar nici o ecuatie care poarta numele lui Einstein (ori Eisenstein, for that matter :)) nu are ca subiect timpul...
In contrapozitiva, perceptia subiectiva asupra naturii timpului personal este prin definitie departe de realitate.
Citat: |
amatorilor. Stiinta nu scapa nici ea de parodie, cu atit mai mult cu cit e mai departata de natura. Geopolitica e iar prilej de sarcasm, cu tari care fac schimb de continente si cu |
Macar atat ramane din stiinta decenta d'autrefois: pentru ca o relatie sa aiba sens, ambii termeni trebuie sa fie cunoscuti.
(E scris adanc, da :))
Citat: |
Noah, ma opresc aici...si astept impresiile voastre |
Faina cartea, desi n-are mult de-a face cu realitatea
lilanda spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui beren
Dar nici o ecuatie care poarta numele lui Einstein (ori Eisenstein, for that matter :)) nu are ca subiect timpul... |
beren, mea cupla :) Fara doctorat in fizica si fara nicio o urma de pedanterie, mi-am ingaduit libertatea sa izolez doar timpul din ecuatiile de cimp einsteiniene..pardon engelweiniene. Insa cu pedanterie te contrazic: mi se pare fortata, dar inedita, interpretarea ta regizorala e ecuatiilor sus mentionate. (btw, Nabokov avea un alt "alint" pentru Eisenstein -> Eisenstadt)
Citat: |
In contrapozitiva, perceptia subiectiva asupra naturii timpului personal este prin definitie departe de realitate. |
Nu si de cea italica, personala, ca tot eram la teoria relativitatii :))
Altminteri, da, e o carte faina, o parodie .. si tot mai astept impresii de lectura, ca sa scap odata de premiul ala!!
beren spune:
Citat: |
citat din mesajul lui lilanda Insa cu pedanterie te contrazic: mi se pare fortata, dar inedita, interpretarea ta regizorala e ecuatiilor sus mentionate. (btw, Nabokov avea un alt "alint" pentru Eisenstein -> Eisenstadt) |
Gotthold Eisenstein, Sergei Eisenstein, Jim Eisenstein. .
Doi dintre astia chiar au ecuatii numite dupa ei. :/
Citat: |
Altminteri, da, e o carte faina, o parodie .. si tot mai astept impresii de lectura, ca sa scap odata de premiul ala!! |
Ups... asta suna scary. As mai scrie, dar fara asemenea presiune (what have you'all done with this place? :))
lilanda spune:
beren, nu ne mai intelgem deloc Abia acu' pricep calamburul cu Eisenstein...io credeam ca te legi si tu, ca si Nabokov, de Potemkin!
Cit despre presiune, zau, nu-i cazul! In absenta ta, s-a mai schimbat cite ceva pe ici pe colo :)) De pilda, la clubul de lectura cel/cea care propune tema pregateste si un mic premiu pe care-l ofera, prin tragere la sorti, unuia/uneia dintre participantii la discutii. Eu am premiul de vreo doua luni si sint convinsa ca subiectul nu a fost epuizat. Asa ca, be my guest!!
Si fiindca tot vorbeam de teoria relativitatii, pentru mine nu e deloc o surpriza de ce Nabokov nu doar o trateaza cu rezerva, ba chiar cu ironie. Fiindca, zic eu, VN are convingerea, exprimata in "Textura timpului" lui Van, dar si intr-o alta carte tirzie, "Transparent Things", ca timpul e liniar, cu trecut (parte a "acuitatii"), prezent si viitor, in timp ce spatiul e imuabil. Poate tocmai de aceea personajele lui, Van din Ada si Parson din Transparent Things, fac incercari (nereusite) de a intoarce trecutul, prin intoarcerea lor in spatiul initial (vezi revenirea lui Van la mosie, sau a lui Parson in hotelul din Elvetia). Bizarele schimbari geopolitice ar fi si ele o persiflare a aceleiasi notiuni de spatiu-timp. Cum mai spuneam, mie partea asta a cartii mi-a creat o senzatie ambigua: de respingere mai intii, dar de atractie, mai apoi. Pentru ca a fost o supriza sa dau peste un Nabokov atit de salbut in argumente, insa atit de uman in perceptie.
beren spune:
Citat: |
citat din mesajul lui lilanda beren, nu ne mai intelgem deloc Abia acu' pricep calamburul cu Eisenstein...io credeam ca te legi si tu, ca si Nabokov, de Potemkin! |
Si, si... text, context, subtext si metatext (ca sa nu mai spun de antitext :)).
Citat: |
Cit despre presiune, zau, nu-i cazul! In absenta ta, s-a mai schimbat cite ceva pe ici pe colo :)) De pilda, la clubul de lectura cel/cea care propune tema pregateste si un mic premiu pe care-l ofera, prin tragere la sorti, unuia/uneia dintre participantii la discutii. Eu am premiul de vreo doua luni si sint convinsa ca subiectul nu a fost epuizat. Asa ca, be my guest!! |
Thank you but no, thank you.
Ma tem ca nu rezonez nici la schimbarea asta, pe langa cea de gen :/.
Citat: |
Transparent Things, fac incercari (nereusite) de a intoarce trecutul, prin intoarcerea lor in spatiul initial (vezi revenirea lui Van la mosie, sau a lui Parson in hotelul din Elvetia). |
Don't we all?
Ionel Teodoreanu "s-a intors" din nou si din nou, in felul asta. Dar pe cine mai poti intalni in felul asta, pe langa fantome si regrete?
Dar despre moralitatea artei? Asta e marca lui Nabokov, in opinia mea... Yummmm
lilanda spune:
Citat: |
citat din mesajul lui beren Thank you but no, thank you. Ma tem ca nu rezonez nici la schimbarea asta, pe langa cea de gen :/. |
Ok, ok, promit sa nu-ti trec numele pe biletel .
Despre moralitatea artei s-a mai discutat aici pe la pagina 1 si am dat un raspuns acolo pe care nu vreau sa-l mai repet. Insa ce vreau sa repet e o idee a lui Nabokov atunci cind, in Ada, face o paralela vise-poezie/literatura: "visele nu pot produce nicio forma analoaga de moralitate, niciun simbol sau o alegorie sau un mit grecesc..."
Curios pentru mine e ca moralitatea artei ramine o marca definitorie a lui Nabokov, desi VN (ne) provoaca erotico-estetico-moral in doar doua, trei dintre cele 19 romane ale sale, scrise la maturitate (Lolita, Ada si pe ici pe colo Pnin). Si asta se vede; provocarea e una intelectuala, spirituala, care transcende sexul. Fara sa vreau, ma gindesc acum la Philip Roth ale carui provocari erotico morale eu, personal, le gasesc cumva, hmmm, disturbing. Sexul imoral, in cazul lui Nabokov, se purifica prin emotia autentica; e rezultatul iubirii. La Roth, sexul devine imoral fiindca e doar refulare.
beren spune:
OK, I have a modest proposal. :/
Un poem "steamy" al lui L. Cohen; transformat in scenariu de catre Nabokov; si ecranizat de Von Trier.
Ce iese?
beren spune:
Citat: |
citat din mesajul lui lilanda intelectuala, spirituala, care transcende sexul. Fara sa vreau, ma gindesc acum la Philip Roth ale carui provocari erotico morale eu, personal, le gasesc cumva, hmmm, disturbing. Sexul imoral, in cazul lui Nabokov, se purifica prin emotia autentica; e rezultatul iubirii. La Roth, sexul devine imoral fiindca e doar refulare. |
Altfel spus, Nabokov nu scrie deloc despre sex, iar Roth nu scrie deloc despre iubire.
Iar D.H. Lawrence merge de la o extrema la alta :/.
Insa intrebarea despre moralitate e mai generala decat atat. Ar trebui judecata prin latura descriptiva a scrierii sau prin implicatile ei? Arestarea lui Jim Morrison, acum 42 de ani, in Miami, pentru "lewd acts", nu este o incalcare a libertatii artistice? (hey, he got a pardon for it - finally).
rrox3 spune:
Ba eu spun ca Nabokov scrie si despre sex. (Nu cred ca moralitatea artei este marca lui.)
E insa o mare diferenta intre Nabokov care iti provoaca imaginatia si simtirea prin intermediul scrierii pe care o citesti sau nu - e alegerea ta, si manifestarile publice la limita moralitatii, la care esti spectator, fie ca alegi, fie ca nu.
Ca de obicei, libertatea cuiva tine fix pana incalca libertatea altuia.
beren spune:
Citat: |
citat din mesajul lui rrox3 E insa o mare diferenta intre Nabokov care iti provoaca imaginatia si simtirea prin intermediul scrierii pe care o citesti sau nu - e alegerea ta, si manifestarile publice la limita moralitatii, la care esti spectator, fie ca alegi, fie ca nu. |
De-aia sar eu pe scena de fiecare data cand vrea Othello ala s-o sugrume pe Desdemona, in vazul intregului teatru... pana-aici, dom'le!