NU se zice "am decat un mar"!! Nici "doctora"!! -4

Raspunsuri - Pagina 19

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns ramiris spune:

Citat:
citat din mesajul lui ninapreda

Doamna profesoara nu face diferenta intre Parcul Disneyland si Parcul Herastrau sau Parcul Cismigiu (asa cum se pare ca o facem noi) ...de aici si depunctarea compunerii... e ciudat sa zici "Ma duc la Parcul Herastrau"... daca e corect sau habar nu am, dar uzual e "Ma duc in Parcul Herastrau".
Dar poate o avea dreptate, ca de asta e profesoara. Oricum un calificativ B nu e un capat de tara, e chiar de felicitat.
Apropos, felicitari pentru copilul destept si intelept!





Nina, 28+,



Multumesc pentru felicitari! Cateodata imi pare rau ca e asa "intelept", mi-ar placea sa fie mai bataios cand stie ca are dreptate. Ce-i drept in situatia asta nu stiu ce ar castiga pentru ca doamna noastra are cateva idei fixe si n-ar admite nici pusa la zid ca a gresit chiar cand este evident. Probabil isi imagineaza ca isi pierde din autoritate, trebuie sa ramana cu orice pret infailibila.
N-am o problema cu calificativul B, sincer n-as avea nici cu S sau I daca ar fi meritat, acum mi-a fost greu sa-i explic ca in viata se mai intampla si nedreptati si ca nimeni, nici chiar "doamna", nu le stie chiar pe toate. Si mai ales ca nu toti oamenii atunci cand gresesc admit ca au facut-o.

Acum avem alta provocare. Pe lista de lecturi la clasa a4a este "La Medeleni", citim amandoi cu dictionarul alaturi. Regionalismele n-ar fi cea mai mare problema dar sunt atatea figuri de stil, atatea inflorituri si metafore pe care trebuie sa i le "traduc" pe intelesul lui ca ma ia durerea de cap. Imi amintesc ca am citit cartea asta spre sfarsitul gimnaziului si nu pentru ca ar fi fost pe vreo lista de lecturi.
Cu ce se aleg copii citind "La Medeleni" la 9 ani?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns viviana spune:

La Medeleni e o carte pentru adolescenti.

Fiicei mele i-a dat-o dupa ce a terminat clasa a V-a, si numai primul volum. Multe moldovenisme, multe frantuzisme.

Daca privesti in sus si nu simti invidie, daca privesti in jos si nu simti dispret, atunci esti un om deosebit
vivi

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ioana_Pos spune:

Noi am citit La Medeleni - vol 1 la cererea invatatoarei in clasa a doua. Nu-mi amintesc sa fi fost problematic. Oricum, regionalismele (acum arhaismele) si cuvintele sau figurile de stil neintelese se discutau la clasa, indiferent de cartea pe care o aveam la 'lecturi suplimentare'.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ioana_Pos spune:

O greseala pe care o aud destul de des este: 'o persoana ca mine care fac/ dreg'.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns JuliaSM spune:

Ramiris, noua ni se spunea, chiar si in ciclul primar, sa ne facem caiete cu expresii ( 'expresii frumoase'-figurile de stil,dar asta era mai pe intelesul nostru atunci, insa si expresii pe care nu le cunoastem sau nu le intelegem in cartile pe care le citim si-apoi sa intrebam ori pe mama, ori pe 'doamna', ori dictionarul). Si chiar am avut multe asemenea caiete, pe care nu conta atat caligrafia, cat faptul ca scriam intr-adevar in ele tot felul de expresii.
Poate ar trebui incurajat copilul tau sa faca si el un asemenea caiet, tocmai pentru ca lectura, desi e mai dificila, trebuie facuta individual, sa isi ia el timp sa gandeasca subiectul, sa ii zboare imaginatia, sa creeze cadrul unei intamplari, din detaliile pe care le citeste... E greu pana te deprinzi, dar musai.
Inca ceva, si vorba asta am auzit-o de la doua persoane dragi mie, ce mi-au fost un fel de ...tutori, mentori sufletesti in copilarie si adolescenta: cartea e ca un camp care trebuie arat. Daca dai de bolovani care par prea mari pentru tine, nici nu te opri din arat, nici nu zabovi mult sa-i sfarami,mergi mai departe. O sa vina si vremea bolovanilor, cu siguranta. :)



"I'd rather walk in the dark with God
Than go alone in the light;
I'd rather walk by faith with Him
Than go alone by sight."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nadaflorilor spune:

Citat:
citat din mesajul lui ramiris



....Ce-i drept in situatia asta nu stiu ce ar castiga pentru ca doamna noastra are cateva idei fixe si n-ar admite nici pusa la zid ca a gresit chiar cand este evident. Probabil isi imagineaza ca isi pierde din autoritate, trebuie sa ramana cu orice pret infailibila.
N-am o problema cu calificativul B, sincer n-as avea nici cu S sau I daca ar fi meritat, acum mi-a fost greu sa-i explic ca in viata se mai intampla si nedreptati si ca nimeni, nici chiar "doamna", nu le stie chiar pe toate. Si mai ales ca nu toti oamenii atunci cand ....



la copii atat de mici doamna trebuie sa le explice lucruri de genul asta, nu doar fiului tau si intregii clase, nu stiu cata gramatica au studiat ei pana acum, sa li se pretinda sa foloseasca constructii gramaticale (ca aceea din titlul compunerii) corect

ca sa nu mai spun ca intrebarile copiilor nu ar trebui considerate "contraziceri"...

La Medeleni mi-a mancat o vacanta de vara acu "un secol", citeam 5-6 pagini apoi bagam un Dumas cap coada, mai un volum din colectia Enigma, mai unu din colectia Aventuri... nu stiu sa fi reusit sa o citesc cap coada, poate pe fragmente. Mi s-a parut o lectura greoaie (nu grea), pe aceeasi lista de lecturi suplimentare am avut si Morcoveata, aceeasi problema, nu m-a "prins", la asta am citit primul capitol si ultimul.... plictisitoare rau.
In schimb nu am avut niciodata probleme de genul asta cand citeam Sadoveanu si la el abunda descrierile lungi si alte cele enumerate de voi, dar ma captiva, il citeam pe nerasuflate.





Nina, 28+,

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ramiris spune:

Citat:
citat din mesajul lui JuliaSM

Ramiris, noua ni se spunea, chiar si in ciclul primar, sa ne facem caiete cu expresii ( 'expresii frumoase'-figurile de stil,dar asta era mai pe intelesul nostru atunci, insa si expresii pe care nu le cunoastem sau nu le intelegem in cartile pe care le citim si-apoi sa intrebam ori pe mama, ori pe 'doamna', ori dictionarul). Si chiar am avut multe asemenea caiete, pe care nu conta atat caligrafia, cat faptul ca scriam intr-adevar in ele tot felul de expresii.
Poate ar trebui incurajat copilul tau sa faca si el un asemenea caiet, tocmai pentru ca lectura, desi e mai dificila, trebuie facuta individual, sa isi ia el timp sa gandeasca subiectul, sa ii zboare imaginatia, sa creeze cadrul unei intamplari, din detaliile pe care le citeste... E greu pana te deprinzi, dar musai.
Inca ceva, si vorba asta am auzit-o de la doua persoane dragi mie, ce mi-au fost un fel de ...tutori, mentori sufletesti in copilarie si adolescenta: cartea e ca un camp care trebuie arat. Daca dai de bolovani care par prea mari pentru tine, nici nu te opri din arat, nici nu zabovi mult sa-i sfarami,mergi mai departe. O sa vina si vremea bolovanilor, cu siguranta. :)



"I'd rather walk in the dark with God
Than go alone in the light;
I'd rather walk by faith with Him
Than go alone by sight."



Julia, sunt de acord ca e o metoda care poate functiona atunci cand lectura este corelata cat de cat cu varsta copilului. In situatia de fata diferenta fata de ceea ce citeste el in mod obisnuit (inclusiv pentru scoala) si nivelul acestei lecturi este extrem de mare. Si crede-ma, copilui meu ii place sa citeasca, e pasionat de Jules Verne de exemplu, citeste povesti ca orice alt copil de varsta lui.
Lectura asta poate ar fi fost ok daca ar fi fost facuti niste pasi intermediari care sa-i aduca treptat de la tipul de lectura cu care sunt obisnuiti la tipul asta, altfel saltul e mult prea mare ca sa lasi copilul sa se adapteze singur. Cel mai important rezultat studiului in doi a fost faptul ca el incepe sa inteleaga cum sa analizeze singur, cum sa foloseasca dictionarele... are totusi 9 ani. Daca il aruncam in apa si il lasam sa invete singur sa inoate riscam sa-si piarda interesul pentru lectura pentru totdeauna.

I-am spus doamnei invatatoare ca in opinia mea "La medeleni" nu e lectura pentru clasa a 4 a si raspunsul a fost "Ce sa facem doamna daca asta e programa?"
Ce-as fi putut raspunde?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns b.nica spune:

Acum eu nu vreau sa fiu pricinoasa, dar pe TVR Stiri: sa spui Volks... citita cum se scrie in romaneste si nu Folks... cum se spune in limba tarii respectivei firme, mi se pare o mare gafa!
In facultate am incercat sa invat si limba germana dar cand am realizat ca am sa incurc engleza cu germana am renuntat.
Ceva, ceva, tot mi-a fost de folos si cred ca minime cunostinte sunt strict necesare in media pt. a evita gafele.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns glimmer spune:

Intr-o dimineata, pe un mijloc de transport in comun din fata mea, era lipit un indemn scris mare: "Va rog sa fi-ti indulgenti. Transport persoane."

Intalnesc tot mai des scrieri de genul "tu sti" in loc de "tu stii" sau "nu fii rea", (sau "nu fi-i rea"), in loc de "nu fi rea" si altele din aceeasi categorie, in care se pun doi de "i" acolo unde nu este cazul sau unul singur in care se aud clar doi.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns nadaflorilor spune:

Citat:
citat din mesajul lui glimmer

Intr-o dimineata, pe un mijloc de transport in comun din fata mea, era lipit un indemn scris mare: "Va rog sa fi-ti indulgenti. Transport persoane."

Intalnesc tot mai des scrieri de genul "tu sti" in loc de "tu stii" sau "nu fii rea", (sau "nu fi-i rea"), in loc de "nu fi rea" si altele din aceeasi categorie, in care se pun doi de "i" acolo unde nu este cazul sau unul singur in care se aud clar doi.



regulile, teoria de obicei se uita, sunt putini cei care si le amintesc (eu le-am uitat ), unora chiar daca au uitat teoria li s-a format un automatism (nu sunt convinsa ca il posed ) ...altii nu au stiut niciodata teoria si nici nu au sesizat diferenta...si mai sunt si cei care au stiut, uitat si stau si prost cu urechea muzicala, pur si simplu nu pot auzi acel al 2-lea i sau unele vocale si chiar consoane, pe viu grai pentru interlocutori ce spun ei suna bine ... insa ei nu "aud" la fel si asta se vede in scris

parerea mea!






Nina, 28+,

Mergi la inceput