profu' de mate

profu' de mate | Autor: Gabi_K

Link direct la acest mesaj

Am un baiat in cls. a 6-a, e inscris la o scoala "de cartier" relativ buna. Profesorii de aici sunt... care cum, unii mai buni, altii mai slabi, ca peste tot.
Copilul meu a fost pe locul 2 in clasa anul trecut (noi am fost la alta scoala pana-n a 4-a), iar acum in sem.I a fost primul loc. Deci pot spune ca invata bine.
Insa din semestrul II am inceput cu note proaste la matematica si fizica. Proful de mate e si de fizica si e si diriginte in acelasi timp. Al meu nici la fizica nu e grozav, face niste greseli strigatoare la cer. Ok, la fizica am zis ca nu ma bag, dar la mate am luat taurul de coarne si dupa un 5 si un 7 am inceput sa-i dau meditatii de 2 ori pe saptamana. Nu ajutor la teme, ci meditatii. Si am constatat cu stupoare ca baiatul habar n-are ce se face la scoala. Deci proful preda materia, si nu cere un feed-back la ora, nu discuta cu ei sa vada daca au inteles ceva sau nu. Ba mai mult, cam odata pe saptamana la geometrie au de conspectat cate o teorema sau doua, cu demonstratie cu tot.
Ok, copilul meu e un adolescent groaznic, nepasator, ii cunosc defectele, dar proful lui ma cam scoate din sarite. Nu stiu cum sunt profii de azi, dar la restul materiilor are note bune, in general 10 mai rar 9, si la mate si la fizica ce se intampla??? La teza a luat 7. Ceilalti aveu note de un 8, vreo 3-4 de 7, restul 4 si 5.

Incerc sa nu fiu subiectiva, lucrez aproape zilnic la mate cu copilul, acel 7 l-a luat din pura neatentie, deci asta a fost strict vina lui, dar ceilalti copii? Si notele lor? Chiar e normal sa fie asa paraleli cu materia o clasa intreaga, o fi vina copiilor sau vina profului? Ioi ca tare l-as muta la o alta scoala, ca ma sperie situatia asta

p.s. am diploma de prof de chimie, ma gandesc ca metodica de predare e cam aceeasi, sunt buna la matematica de gimnaziu, deci am incercat sa nu exagerez...

Gabi+Robert(20.05.1997)+Lili(17.05.2002)
www.dropshots.com/kincses3#" target="_blank">poze noi www.dropshots.com/kincses4#" target="_blank">poze si mai noi
www.dropshots.com/kincses5#" target="_blank">poze cele mai noi
Povestea nasterii: Lili si Robert

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns beren spune:

Nu am decat experienta de predat la studenti, si nu mai stiu de mult cum e invatamantul pre-universitar din Ro. Dar din ce scrii e posibil ca: (1) ori profesorul sa nu fie prea interesat de ce invata elevii, ori (2) sa noteze dupa standarde inalte (indiferent de cat de mult interes depune).

Strict vorbind, nu este obligatoriu ca intr-o clasa obisnuita sa fie multe note de 9 sau 10 la mate si/sau fizica... Mai degraba m-as intreba cat de multe invata cu adevarat copiii in sistemul asta, decat ce note au.

Evident esti calificata sa-i dai baiatului exercitii (de la simple la dificile) din manual/culegeri si sa-i apreciezi nivelul. Daca ti se pare ca stie suficient de bine materia si poate rezolva probleme, ar trebui sa discuti cu profesorul, sa intrebi care sunt criteriile de notare si cum sunt folosite notele pentru motivarea studiului (pentru ca asta e aspectul cel mai important).

Cand eram noi elevi mai erau si profesori care considerau ca "10 e pentru profesor" si alte asemenea absurditati. Sper sa nu fie cazul vostru, pentru ca asta e o metoda care descurajeaza elevii.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Gabi_K spune:

Beren, sincer ma doare-n cot de note. Al meu e in general de nota 9. Face tot ce e greu, si greseste ultimul calcul. L-am intrebat pe prof, ce sa fac sa nu se intample. Nu pt ca il vreau de nota 10, ci pentru ca ar putea de un 10! Raspunsul lui: doamna, nu va faceti griji, asa-s baietii de varsta lui. Off, mi-a fost de ajutor

Dar nu ti se pare suspect sa fie o clasa intreaga, din care 10-15% sa fie de nota 6-7, restul de 4-5?
Am vazut sistemul de notare al profului. Exercitiile sunt in general simple sau de dificultate medie. Sunt exercitii asemanatoare celor facute la ore sau date la teme. Punctajul se acorda in mod corect, deci aici nu am ce comenta. Dar chiar o clasa intreaga nu e capabila? Nu-mi vine sa cred...

Eu am invatat in felul urmator: predai cateva notiuni. Reguli, exemple, probleme. In prima faza le scrii pe tabla, elevii scrie in caiet. In faza a doua urmeaza: hai sa vedem ce ati inteles. repetam impreuna, facem probleme impreuna. Incerc sa pun in miscare cati mai multi elevi sa vad cam cati au priceput ceea ce s-a discutat. Parca la clasa asta lipseste faza a doua deci partea cu aprofundarea notiunilor.

Gabi+Robert(20.05.1997)+Lili(17.05.2002)
www.dropshots.com/kincses3#" target="_blank">poze noi www.dropshots.com/kincses4#" target="_blank">poze si mai noi
www.dropshots.com/kincses5#" target="_blank">poze cele mai noi
Povestea nasterii: Lili si Robert

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Llaura spune:

Citat:
citat din mesajul lui Gabi_K
Dar nu ti se pare suspect sa fie o clasa intreaga, din care 10-15% sa fie de nota 6-7, restul de 4-5?

Ba mie mi se pare foarte suspect. Daca evaluarea ta (ca doar tu faci cu el zilnic, foarte probabil ca stii mai bine decat profesorul ce stie copilul tau) si cea de la clasa nu se potrivesc cred ca ar trebui sa ai o conversatie cu dom profesor, ca din cate se pare el preda de nota sapte si in consecinta atata iau si copiii...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns beren spune:

Citat:
citat din mesajul lui Gabi_K

Dar nu ti se pare suspect sa fie o clasa intreaga, din care 10-15% sa fie de nota 6-7, restul de 4-5?
Am vazut sistemul de notare al profului. Exercitiile sunt in general simple sau de dificultate medie. Sunt exercitii asemanatoare celor facute la ore sau date la teme. Punctajul se acorda in mod corect, deci aici nu am ce comenta. Dar chiar o clasa intreaga nu e capabila? Nu-mi vine sa cred...


Da, nu este ce as numi "normal". Insa exista mai multe interpretari, asa cum am scris. Mate si fizica se invata (si) prin probleme, ceea ce presupune un anumit nivel de efort din partea elevului, acasa: poti lucra 1-2-3 exemple in clasa, dar apoi elevul ar trebui sa continue acasa pana cand devine confortabil cu noile concepte/tipuri de probleme. Ori, lucrul acasa depinde de elev: unii n-au nevoie deloc (prind tot din clasa), altii au nevoie de 1-2-3 ore de lucru acasa pentru acelasi rezultat...

Repet, cel mai important ar fi sa evaluezi tu - obiectiv - nivelul copilului. Sa nu uitam ca in clasa a 6-a (pe vremuri, cel putin) se trecea la multe concepte noi (mate si fizica), asa ca era un pic de soc pentru elevul obisnuit. Unii profesori pot lua atitudinea (la care nu subscriu) de a trata 'dur', 'adult' intreaga clasa pentru a obtine o atitudine mai 'serioasa'. Nu pot spune daca asta e cazul aici.

Poate ca tipul vrea doar sa-i impinga pe elevi in meditatii, e si asta o posibilitate...

Un ultim comentariu este ca nu prea are sens comparatia intre materii: un elev poate fi de 9-10 la mate/fizica si de 7-8 in rest, ori invers.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Gabi_K spune:

Stiu, clasa a 6-a e nasoala. E si varsta de vina, si in plus, aici la mate trebuie sa si exersezi dar sa si inveti, ceea ce nu s-a cerut pana acum.
Cat despre note, proful e corect din acest punct de vedere. Spune clar la fiecare problema, ce se puncteaza, daca face, are punctul, daca nu face, n-are. Aici no comment. Notele proaste din intreaga clasa nu sunt subiect de discutie, sunt constienta ca la acel test atat s-a facut. Dar ceea ce ma deranjeaza: chiar e posibil, ca nici un copil sa nu fie bun??? O clasa intreaga de copii sa fie paralela cu toata materia? Fiecare e tabula rasa la mate si la fizica?




Gabi+Robert(20.05.1997)+Lili(17.05.2002)
www.dropshots.com/kincses3#" target="_blank">poze noi www.dropshots.com/kincses4#" target="_blank">poze si mai noi
www.dropshots.com/kincses5#" target="_blank">poze cele mai noi
Povestea nasterii: Lili si Robert

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns buli spune:

Gabi, nu stiu cit o sa te ajute. iti dau insa exemplul meu.
proful de mate ne-a ascultat in liceu la nu-sh ce chestie teoretica. pe toti. n-am stiut nici unul nik, ne uitam incetosat rau de tot. nota 2 la toata clasa.
pt ca eram intre cei f buni, m-a chemat cu mama la scoala (bonus :)).
mama i-a spus ca ea are incredere in mine si ca poate ar tb sa verifice inca o data cum s-a inteles demonstratia cu pricina. era ceva la analiza matematica, nu mai tin minte ce.
proful a venit la clasa si m-a scos la tabla, a reluat explicatiile cu toata clasa. si asa s-a lamurit ca nici unul nu pricepusem absolut nimic. el facuse foarte rapid, era o chestie noua total si noi n-am inteles nici unul nik, si zau ca nu eram prosti.

www.youtube.com/watch?v=YhWZ7bpfQag" target="_blank">@

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Llaura spune:

Gabi, cand am zis de "evaluare" m-am gandit la una mai generala, tu stii materia si problemele din carte, sigur ai o parere asa "globala", gen copilul e cam de atat pe ceea ce s-a facut in clasa respectiva pana acum. Este posibil ca profesorul respectiv sa foloseasca teste (teze, extemporale) facute de altcineva, cineva care preda matematica asa cum se preda. Pentru ca mie una mi se pare o metoda cam...interesanta sa ceri copiilor de 12-13 ani sa "conspecteze" teoreme in mod regulat (nu vorbesc de vreun corolar pt care ei ar avea toate informatiile sa-l demonstreze ci de chestii importante si de baza). Mie aici mi se pare ca e o problema, ca le cere fara sa le ofere.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns beren spune:

Gabi, in familia mea (gradul I de rudenie :), toti sunt profesori de mate sau fizica (universitar/preuniversitar). Si sunt diferente foarte mari intre stiluri de predare/notare intre noi.

Asa ca nu pot sa-ti spun decat care este filozofia mea (repet, pentru studenti, dar se aplica si aici):

- orice clasa este aparte si toti copiii sunt diferiti (cu fiecare clasa, cu fiecare copil o luam de la zero);

- pentru asta, mai intai aflu la ce nivel e clasa, ce stiu/nu stiu/ar trebui sa stie dar nu stiu/ si pornesc de la nivelul respectiv;

- acelasi copil poate fi interesat sau nu, poate fi muncitor sau lenes. Notele vor reflecta asta (si le spun de la bun inceput);

- e imposibil sa dai la fel de multa atentie tuturor grupurilor de elevi (buni, mediocri si slabi - clasificare care se poate schimba in timp, pentru fiecare). Eu imi fixez 'nivelul' pentru grupul de mediocri, incercand sa-i imping in grupa de sus. Pentru cei mai slabi, sugerez (nu obligatoriu) teme suplimentare/ajutatoare si ii chem la birou pentru intrebari. Pentru cei buni, dau intrebari speciale (bonus) mai dificile, incitante, le arunc provocari in timpul orei, le indrum lecturile daca vin sa intrebe;

- notez in asa fel incat 'mediocru' sa fie cam de 7;

- intreb adesea in timpul orei daca au nelamuriri, daca e clar etc. Lucrez exemple incet, le dau teme similare. Le dau exemple de extemporale, le explic cum sa isi organizeze timpul intr-un test (extemporal, teza). Lucrez 'teza pregatitoare' inaintea tezei reale in clasa;

- pe langa toate, ma astept ca studentii sa lucreze de la o ora la alta si le spun repetat ca fara exercitiile cerute le va fi foarte greu (practic imposibil) sa tina pasul.

Aceeasi filozofie (cu variatiile de rigoare) o practic la cursurile de colegiu sau de doctorat, sau cand tin lecturi publice, de specialitate etc. Motto: fiecare audienta e diferita, trebuie preluata de la nivelul potrivit, mesajul trebuie adresat 'mediei', toti trebuie mentinuti interesati.

Desi sunt considerat 'research mathematician' (preocuparea principala cercetarea), adica ar putea exista temerea ca prezint lucrurile la nivel prea dificil si pentru studentii in doctorat, se pare ca si studentii de colegiu apreciaza sistemul meu (aici suntem evaluati anonim de studenti).

In opinia mea, un profesor dedicat preda mai mult sau mai putin dupa schema de mai sus. Ai putea sa afli ce pozitie are acest profesor despre punctele discutate. Daca detectezi ca nu e de fapt interesat de cat/ce invata elevii, poate trebuie sa-l muti pe baiat in alta clasa/scoala.

Inca o posibilitate este ca profesorul sa nu aiba multa experienta, chiar daca e devotat, deci sa nu aiba un sistem bine pus la punct. Eu am 12 ani de experienta (in vest si studentii in doctorat predau cursuri introductive), si inca mai experimentez. Nu e intotdeauna 'drept' pentru elevi; poate ca asta e cazul la voi?

Ai mai putea sa intrebi (pe altii) ce alte referinte are profesorul (performante, alte clase, istorie etc). Daca exista un record de calitate, ar trebui luat in considerare. La fel si pentru un record slab.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Llaura spune:

Gabi, cu fizica nu trebuie sa iti faci asa mari probleme, liceul incepe fizica de la zero (bine, daca nota conteaza la admiterea in liceu e clar ca ideal ar fi sa aiba copilul note bune). La matematica in mod evident lucrurile stau altfel.

Citat:
citat din mesajul lui beren
- orice clasa este aparte si toti copiii sunt diferiti (cu fiecare clasa, cu fiecare copil o luam de la zero);

- pentru asta, mai intai aflu la ce nivel e clasa, ce stiu/nu stiu/ar trebui sa stie dar nu stiu/ si pornesc de la nivelul respectiv;

beren, asa e. Numai ca in realitate lucrurile stau un pic altfel la cursurile introductive sau de liceu (si tocmai astea sunt cele la care nota conteaza pentru varii si felurite admiteri).
Este imposibil sa incepi fiecare clasa de la zero, nu-i timp (si drept sa zic, cine pretinde ca o face taie din standarde). Cand am inceput aici am predat clase de liceu intr-un program de upgrading (ultimul venit takes most s...), materia cursului mai avansat se bazeaza masiv pe cursul de nivel imediat inferior, si sa vreau nu am timp sa reiau sau sa recapitulez, n-as mai avea timp sa fac ceea ce trebuie sa fac pentru ca studentii mei sa aiba la sfarsitul cursului competentele pe care onor board of education spune ca trebuie sa le aiba. In plus ar fi incorect fata de cei ce chiar au la momentul respectiv cunostintele si competentele cerute ca prerequisites.
Ce se poate face si fac, e sa ofer ajutor unu la unu dupa ce mai intai ii sperii cu un initial assessment test sau tema (pe care-l corectez si pun note dar fara ca aceasta nota sa conteze in media finala). Ajutorul unu la unu cere o gramada de timp si commitment si din partea mea si a studentului, chiar si folosind unelte mai moderne gen elearning systems.
Cu exemplele, temele si extemporalele asemanatoare ca dificultate/gen de intrebari cu examenul final sunt de acord. Postez chei complete online cu tot cu schema de notare si discut in clasa numai pe baza de intrebari. Dau un extemporal /sapt si ofer cat de mult feedback pot (a se citi corectez in week end; damn).
Cu practice final exam nu sunt de acord, este misleading, cand il dai lumea se asteapta ca finalul (teza) sa adreseze cam aceleasi topice prin intrebari asemanatoare.
Si desi nu dau de doua ori exact acelasi examen final (ma rog, teza), ma straduiesc sa pastrez nivelul de dificultate cumva indiferent de nivelul clasei; pentru ca asta e, nota conteaza la admiteri (uneori ff competitive gen nursing) iar cursul este standard. Cum am stabilit nivelul asta? comparand cu examenele altora si cu testele provinciale pe mai multi ani.
Cam dur; dar: usa mea le e mereu deschisa, raspund la emailuri in aceiasi zi si detaliat; le spun de o mie de ori ca singura intrebare tampita e aia pe care n-o pun si incerc o atmosfera mai informala, in asa fel incat sa imi permit si eu sa mai zic cutarel de ce ai lipsit ieri sau ce parere ai despre nustiuce; ma straduiesc sa fiu cat mai abordabila, le invat numele cat mai repede, trucuri din astea.
Intotdeauna am avut evaluari foarte bune.
Cred ca ne-am cam abatut de la subiect, Gabi fii intelegatoare te rugam

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Gabi_K spune:

ioiiii inteleg, nici o problema

Proful are experienta de vreo 30 de ani in invatamant. Deci nu se pune problema lipsa vechimii.
Ieri am avut sedinta cu parintii. Am luat cuvantul si am cerut mai multe teme, fiindca vreau sa exerseze mai mult, si stiti voi cum e, ce se da la scoala, se cam face, dar in plus nu miscam un deget Raspunsul profului: nici acele putine teme nu se fac, nu are sens sa dau mai mult Am argumentat: ce s-a intamplat la teza, a fost lipsa totala de rutina. Zice el, nuuuu, e simpla neatentie. Am argumentat: copilul meu daca nu e in stare sa inteleaga enuntul unei probleme de geometrie, sa faca desenul, sa demonstreze pas cu pas, inseamna ca nu exerseaza. Daaa, a fost neatentie, dar aceste neatentii dispar doar prin multa munca. Matematica nu se invata in juma' de ora ca materiile care tb tocite pur si simplu. Moamaaaaa, se uitau la mine parintii ca la un OZN din care ies martieni, mai ales ca vorbeam in termene cam prea matematice...
Ceea ce am hotarat in final e sa nu-mi mut deocamdata copilul, fiindca nu prea am de ales in Oradea, dar din toamna voi incepe sa lucrez tot asa cu copilul cate 2 ore pe saptamana, si am mai chemat un coleg de clasa care e in situatie asemanatoare- adica tot invata bine, dar se pierde pe drum din cauza matematicii. Si asa sper sa se stimuleze reciproc Iar in vara sper sa avem muuuulte teme la matematica, sa nu uitam pana-n toamna materia de a 6-a

Gabi+Robert(20.05.1997)+Lili(17.05.2002)
www.dropshots.com/kincses3#" target="_blank">poze noi www.dropshots.com/kincses4#" target="_blank">poze si mai noi
www.dropshots.com/kincses5#" target="_blank">poze cele mai noi
Povestea nasterii: Lili si Robert

Mergi la inceput