Citim "Pana la Ierusalim si inapoi"-S.Bellow
Raspunsuri - Pagina 5
beren spune:
Monixy, probabil ca ai citit deja multe din cei de mai jos. E o lista foarte eclectica, cu exceptia valorii (in opinia mea):
Franz Kafka, Alberto Moravia, Ephraim Kishon, Joseph Brodsky, Arthur Miller.
S-ar putea continua pagini intregi.
beren spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Ingrid S Ar fi cateva idei de analizat, acum, dupa ce am terminat cartea si pe marginea carora as dori sa discutam. Una dintre ele precizeaza modul pasnic in care s-au incolonat evreii pe drumul mortii. A doua chestiune m-a amuzat. Probabil ca Bellow n-a avut asta in vedere. Zice asa, prin gura lui Talmon: "Dreptul Israelului de a exista trebuie castigat prin eforturi deosebite, printr-o rascumparare speciala a greselilor, fiind mai buni decat altii". Asa deci. Pentru ca ei sunt speciali, trebuie sa lupte sa-si demonstreze drepturile. Alte natii n-au acest privilegiu, vai. Ele nu fac eforturi, deoarece nu sunt atat de bune. Mi se pare deranjant, la fel cum azi ma supara discriminarea pozitiva (dar in sens contrar, fireste). |
Daca analizam perioada Holocaustului, povestea cu incolonatul pasnic este partial corecta. Desigur ca multi au fugit inainte sa fie adunati cu forta. Desigur ca unii s-au opus atunci cand trupele au intrat in ghetto. Dar multi nu au reactionat, pentru ca fusesera tratati asa de sute de ani, si trecusera prin incercari fara revolta fatisa. Daca ancestorilor tai li s-ar fi spus de o mie de ani ca sunt "vinovati" de ceva, li s-ar fi administrat cate un pogrom din veac in veac, si totusi ei ar fi reusit sa supravietuiasca fara revolta, ce vei face tu cand vin nemtii la usa? La fel ca si ancestorii tai.
Despre sentimentul de "vina" si statutul de "ales" al evreilor iar se poate scrie fara limita. Am scris in mai mult detaliu despre subiectul asta la alt subforum. In cultura lor, din motive religioase, ei sunt "speciali" pentru ca au fost alesi de D-zeu: lui Moise i s-au dat legile talmudice, lor li s-a promis pamantul sfant, etc. Dar asta vine cu "obligatii" (pe care ceilalti nu le au). Iar atunci cand obligatiile nu sunt indepinite, apar: o pedeapsa (imprastierea lor in lume, distrugerea templului lui Solomon, etc) si sentimentul de vinovatie (diferit de vina pe care le-o atribuie cultura crestina). Asta e una din componentele lui "jewish guilt", pe care evreii si-l atribuie singuri. Tendinta de a face "unreasonable demands" asupra lor insisi este o consecinta directa. Fiind un concept vechi de patru mii de ani, e cam greu sa-i critici pe evreii contemporani pentru ca au aceasta trasatura. Dar ai dreptate: e un club inchis.
Cat despre statul modern Israel, atitudinea "activa" de aparare de azi, etc, exista din nou detalii relevante. Multi evrei din diaspora s-au opus infiintarii statului, deoarece - conform religiei lor - "un nou templu" nu poate fi ridicat decat la un semnal divin. Si, oricat ar parea de absurd, multi s-au opus vehement infiintarii, apoi au refuzat sa aiba de-a face cu israelienii, etc.
Probabil ca ai vazut deja "Fiddler on the roof"? Daca nu, ti-l recomand. E romantat ca si cartea lui Bellow, dar ramane informativ.
monixy spune:
Mihaelka , beren !
A venit primavara pe topicul asta
beren , de Kafka am citit cele mai importante texte si chiar nu m-am gandit pana acum la aspectul originii nationale a autorului . Da' il simpatizez la pachet cu Milan Kundera ( alt ceh , neevreu , care il "explica" cel mai bine pe Kafka in "Arta romanului ").
Despre romanele lui Moravia am citit in scrierile altora (neorealismul italian nu m-a atras , dar nu-i timpul pierdut...).
Iar de Arthur Miller am auzit , vazut o carte , ignorat din motive necunoscute .
Despre ceilalti 2 autori nu am auzit/citit , dar voi remedia situatia .....
Tot n-am terminat cartea lui Saul Bellow , si nu am cum sa o comentez strict , dar daca nu-i cu suparare , subiectul despre evrei m-a prins . Asa ca mai am o intrebare : exista cumva (nu la nivel argumentativ , ci la nivel de perceptie) un fel de "portret", un specific anume al scriitorului evreu (sau al literaturii evreiesti), o replica culturala la "portretul" social negativ ce a stat (si , din pacate , sta inca....) la baza discriminarilor ?
Voiam sa dau ca exemplu (pt. a fi mai explicita) "portetul" literar al romanilor in opozitie cu reprezentarea negativa a concretului , dar tocmai imi dau seama ca nu stiu cum suntem vazuti in afara tarii din acest pdv ( social-cunoastem viziunile negative , ex. Italia , dar literar , dupa cine suntem -si mai ales cum -priviti , poate dupa Emil Cioran si Eugen Ionescu , fatalitate si absurd ?).
Va rog fiti indulgenti cu mine , n-am studii literare , iar stilul meu de lectura e cam vagabond , prin locuri mai putin apreciate , dar care ma atrag , nu stiu daca voi reusi sa fiu vreodata un adevarat turist literar ...
http://bazar-livresc.blogspot.com
lilanda spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Ingrid S A doua chestiune m-a amuzat. Probabil ca Bellow n-a avut asta in vedere. Zice asa, prin gura lui Talmon: "Dreptul Israelului de a exista trebuie castigat prin eforturi deosebite, printr-o rascumparare speciala a greselilor, fiind mai buni decat altii". Asa deci. Pentru ca ei sunt speciali, trebuie sa lupte sa-si demonstreze drepturile. Alte natii n-au acest privilegiu, vai. Ele nu fac eforturi, deoarece nu sunt atat de bune. Mi se pare deranjant, la fel cum azi ma supara discriminarea pozitiva (dar in sens contrar, fireste). |
Inca n-am terminat cartea, insa am ajuns la replica lui Talmon, care in original suna asa:
The right of Israel to exist, Talmon says, has to be won byspecial exertions, by some special atonement, trough being better than others.,
de unde io inteleg ca dreptul Israelului de a exista trebuie cistigat prin eforturi speciale, printr-o rascumparare speciala a greselilor, prin a fi mai buni decit altii. Deci nu ca se considera deja mai buni ca altii, ci ca li se cere sa fie mai buni decit altii. Ei nu au drepturi, ci doar obligatii; mai mult, trebuie sa respecte standarde morale pe care altii le-au abandonat.
Llaura spune:
Interesant ce scrieti voi...cand am scris mesajul acela mai dur apropo de Eliade si de Sadoveanu nu am vrut sa fie o judecata de valoare. Mai degraba un fel de protest al omului de rand, legat si de ceea ce se discuta la subiectul cu anticomunismul. Nu m-am gandit la Sebastian si Manea ca evrei (desi sunt) doar ca oameni de pe strada care-si vad de treburile lor si deodata vine istoria si le matura vietile incorect, nedrept, imoral si fara avertizare. Istorie adica deportare in Transnistria de exemplu; cu putin ajutor din partea carturarilor despre care vorbim noi de exemplu. Mi-e foarte greu sa nu aseman viata lui Manea cu viata tatalui meu (care n-a fost deportat, dar nici moale nu i-a fost; si nici macar nu erau bogati). Nu trebuie sa uitam si sa iertam prea usor, lor si celor ca ei le datoram o istorie (literara) scrisa corect.
Ca de altminteri toate luncile Siretului le-am lecturat cu placere; iar cand a aparut in Romania Noaptea de sanziene de ex eu si prietena mea ne-am batut pe ea (n-aveam banutzi de doua carti, imparteam una), o frumoasa editie in doua volume tiparita pe un fel de hartie de buda.
beren spune:
Imi pare rau sa aud despre suferintele tatalui tau. Am citit despre cineva care avea o casa cu pivnita gigantica, in orasul X, in Romania. La pogrom, a salvat aproape doua sute de oameni (majoritatea evrei, unii armeni, etc) ascunzandu-i acolo. Imediat dupa razboi, comunistii (dusmanii legionarilor carevasazica, iar unii dintre ei evrei de asemenea) l-au trimis la reeducare vreo 17 ani, la Canal. Pentru ca era cultivat (farmacist) si bogat (o casa), deci dusmanul poporului. S-a intors, evident o umbra a omului dinainte, si nu l-a mai bagat nimeni in seama pana a murit. Nici dupa 1989. Dar are un loc dedicat numelui lui la memorialul Yad Vashem pentru victimele Holocaustului. Asa e cu scrisul si rescrisul istoriei, e mai "fluida" decat pare.
buflea spune:
Eu am renuntat la carte dar va citesc caci asa cum spunea cineva, pentru mine este mai interesant ce spuneti voi
Eu intotdeauna m-am intrebat, de ce evreii au fost atat de dusmaniti ? De unde si de la ce a pornit respingerea asta a lor daca nu mondiala, cel putin europeana si cum s-a mentinut atatia ani. Nici macar acum, in secolul civilizatiei si a derpturilor omului nu mi se pare ca sunt priviti cu prea multa prietenie.
Llaura spune:
Nu c-ar conta la ceva, noi nu suntem evrei, pur si simplu bunicul meu a murit in razboiul gresit.
Sabina spune:
despre "sa fim mai buni" va explic eu.
Au aceasta mentalitate, din cauza prigoanelor, ca trebuie sa fie de 10 ori mai buni ce restul ca sa primeasca drepturi egale.
Au fost mereu prigoniti pentru au ceva ce oamenii nu suporta: se ajuta intre ei si sunt foarte uniti.
Asta e foarte deranjant pt majoritatea omenirii egoista si preocupata doar de sine. De aceea s-au pastrat ca natie in ciuda tuturor necazurilor.
Zero toleranta pentru lipsa de toleranta fata de un copil!
Cum mi-am alaptat copiii
Sabina's blog, Sofia Galagia si bb Gheo
A_Iulia spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Sabina Au fost mereu prigoniti pentru au ceva ce oamenii nu suporta: se ajuta intre ei si sunt foarte uniti. |
A fost singura tara in care am auzit: spitalul X construit din donatia familiei Goldenberg stabilita la New York, institutia Z construita din donatiile comunitatii evreiesti din statul W...incredibila si fascinata experienta.
Am sa caut si eu cartea s-o citesc.