Nu ne descurcam cu sunetele
Adi e in grupa pregatitoare. Se lucreaza cu ei despartirea cuvintelor in silabe si in sunete. Desparte perfect in silabe orice cuvant, oricat de greu. In schimb, la sunete e jale. Nici cele mai simple cuvinete, nici macar silabe de doua litere nu reuseste sa le desparta in sunete. Imi spune silaba dar nu mi spune sunetele.
Am incercat tot ce m-a dus capul, am repetat pana am obosit amandoi si tot nu iese. Pe deoparte imi spun ca inca nu intelege conceptul de sunet. Pe de alta parte, nu vreau sa abandonez, vreau sa gasesc metode sa priceapa. Si nu pot lasa totul in seama educatoarelor care trebuie sa lucreze cu 25 de copii.
Asa ca daca aveti ceva idei, va rog...
mamica
Raspunsuri
Ayla21 spune:
Jocuri didactice de despartire in silabe si discriminare a sunetelor.
Perceptia diferentiata a silabei poate fi pregatita prin folosirea versurilor-numaratoare in cadrul jocurilor alese, de miscare sau distractive.
Exemplu:
Pum-na-re-ta
Pum-na-pi
Ta-pi-ta-pi-gri
An-tan-te-na
Sa-ra-ca-te-na
Sa-ra-ca-ti-ca-ta
A-ia-ba-ia, bum, bum!
(folclorul copiilor)
notiunea de silaba:
Ma-me-mi-mo-mu
Ta-te-ti-to-tu
Za-ze-zi-zo-zu
rostirea de diferite tehnici: batai din palme, asezarea mainii sub barbie, lovirea unei mese pentru a accentua silabele si a facilita perceperea lor.
Jocuri:
"Spune mai departe"
Exemplu: ma-ma, ma-sa, ma-re, ma-ri-nar, Cuvintele formate pot fi introduse in propozitii.
"Caruselul silabelor" (ofera posibilitatea de a gasi cuvinte care incep cu o silaba data, de a desparti in silabe, de a stabili numarul de silabe al fiecarui cuvant)
Exemplu:
ca-sa
ca-pra
ca-ru-sel
a-ta
a-vi-om
a-te-lier
Daca procesul despartirii in silabe se asimileaza relativ usor, izolarea sunetelor din cuvinte este mai dificila si datorita caracterului sincretic al gandirii si deci incapacitatii copilului de a diferentia "detaliile" intregului.
Jocurile didactice:
"Cu ce sunet incepe cuvantul?", "Spune cat mai multe cuvinte cu un sunet dat", "Eu spun, tu alegi", "Roata sunetelor", "Schimba primul / ultimul sunet".
Exemplu:
cal-mal-val-bal-sal
sac-mac-lac-tac-rac
noi-voi-doi-roi-goi
dop-doc-dor
_
Monica, blessed mommy, for Claudiu-Adrian(20.01.2005), Luana-Emilia(28.01.2009),
Alma-Lorena(28-30.01.2009), Maria-Alexandra(29.10.2009-13weeks)
You are the poem I dreamed of writing, the masterpiece I longed to paint.
You are the shining star I reached for
In my ever hopeful quest for life fulfilled. You are www.tickerclub.com/cache/7b89a83905.png" target="_blank">my child. Now with all things I am blessed.
eu_logoped spune:
salut,
iti recomand exercitii cu sunetele sepaate.
poti incepe cu onomatopee, si ii precizezi ca se nmesc sunete: cum face trenul.... cum zboara musca...(cauta onomatopee simple, nu compuse).
sau jocul recunoaste animalul sau obiectul - el inchide ochii, tu faci sunetul si el trebuie sa spuna cine/ce face asa
invata-l vocalele si apoi consturiti impreuna cuvinte care incep cu fiecare vocala in parte,
repetati alfabetul
Atentie insa la gradarea dificultatii, recomand sa incepi in ordinea descrisa, si sa faci cateva zile la rand un singur exercitiu, cred ca e mai eficient decat sa le faci pe toate in aceeasi zi.
Tonnia spune:
ceva mult mai usor.
Trebuie sa ai litere dintr-un joc sau sa le scrii. Pur si simplu alegi o silaba si o scrii sau o compui din litere. "Ma" si ii arati silaba si ii arati sunetele M si A. Apoi iei ME si faci la fel. Trebuie sa vada si literele dupa parerea mea. Ramai la M pana epuizezi variantele. Poti sa-i pui apoi in fata toate silabele care incep cu M (m+ vocala) si sa-l pui sa ghiceasca unde scrie ma, unde scrie mo. Dupa asta sigur ii pica fisa. Daca reuseste sa recunoasca silaba poti sa treci la alta faza. Sa scrie el (cu litere din plastic ceva) ma-me-mi etc
Apoi schimbi consoana.
in concluzie, sa vada literele!
babymom75 spune:
Taisia, si fiul meu mai mare e in grupa pregatitoare. N-am stiut ca fac astfel de exercitii la gradi, dar pt. ca inca de la 3 ani despartea in silabe orice cuvant, oricat de complex, si asta fara sa-i fi explicat eu ceva, m-am gandit ca e timpul sa trecem la "next level", avand in vedere ca la anu' va incepe scoala. Si... surpriza mea cea mare a fost sa constat ca habar n-avea cum sa spuna pe litere un cuvant, oricat de simplu ar fi fost el. Ba mai mult, l-am incurcat in asa masura, ca nici despartirea in silabe nu-i mai iesea. Alterna haotic cand silabe, cand sunete, iar cand auzea o consoana lucrurile stateau si mai rau: repeta dupa consoana si litera "i" (asta nu e "i", dar nu am cum sa-l scriu) si iesea... o varza.
Ce am facut eu: am inventat un joc numit "Ghicitoare", in care eu spuneam pe litere diverse cuvinte, la inceput mai simple, formate doar din trei litere, apoi tot mai complexe. Le spuneam pe litere, dar nu sacadat, rupte unele de altele, ci lasandu-le sa curga una dupa alta, ca sa-l fac sa intuiasca singur cuvantul ce-l vor forma. El trebuie sa ghiceasca ce cuvant am spus. Dupa ce s-a prins putin cum stau lucrurile, incet-incet, spun literele tot mai separate si aleg cuvinte mai lungi.
Urmatoarea etapa este sa spuna el un cuvant pe litere si eu sa ghicesc cuvantul spus de el. Alternativ - o data mama, o data el.
I-a placut foarte mult jocul, in cateva zile a progresat uimitor, iar acum, cand mergem cu masina de ex., imi cere el sa ne jucam "Ghicitoare".
E foarte important si sa-i prezinti jocul ca pe ceva foarte interesant: "Uau! Stiu un joc nou! Vrei sa-l jucam impreuna?" Ceva de genul asta... Sunt sigura ca vei gasi formula ideala pt. fiul tau.
Succes!
Lavinia mama lui
Dragos si a lui
Victor
betiana spune:
Mi s-a parut foarte bun jocul propus, dar exista un inconvenient. Copilul va citi pe litere si nu pe silabe cuvintele, cand va fi la scoala. Si la cuvinte simple va merge, dar la cele mai lungi... Pentru a intelege ce este sunetul este bine sa se inceapa cu acele cuvinte care incep cu vocale, alungind cat mai mult vocala. Daca am invatat silabele, putem spune prima silaba, intrebandu-l care este primul sunet si prelungind vocala, il putem intreba ce sunet mai aude dupa primul sunet. Litera este forma grafica a sunetului. Asa ca daca il vom intreba ce litera aude la inceputul cuvantului sau silabei, el trebuie sa arate semnul grafic.
