De ce atatia copii cu autism in Romania?
Raspunsuri - Pagina 13

rrox3 spune:
Filofteia disgrafia Mariucai e cam asa: scrie ingrozitor de urat - aproape ilizibil - si cu multe greseli - atunci cand scrie normal. Cand se straduieste in mod special, scrie citet - nu ar lua decat un 7 la caligrafie insa - si fara greseli. Fiindca ea stie defapt cum se scriu corect cuvintele, dar ii cere mult prea mult efort scrisul. De exemplu la Olimpiada de Romana si-a propus sa scrie corect si frumos, imi spunea chiar ca si-a repetat de nu stiu cate ori sa scrie frumos si a reusit. A scris OK si s-a descurcat foarte bine, s-a calificat pe sector.
Mi-e foarte teama ca profesorii nu vor avea rabdarea sa citeasca ce mazgaleste ea. E greu citibil, chiar trebuie sa persisti... si sa ai imaginatie .
Iti inteleg frustrarea ca traiesti in Romania si sistemul educational e cum este... nu le ofera nimic copiilor diferiti. Ma rog, nu ofera prea mult nici copiilor "normali"...
Dar uite, odata ce ai stiut ca-i vorba de dislexie, TU ai stiut si cum sa-l ajuti. Ai aflat si te descurci deocamdata. Si asta e important.
In rest, zic si eu ca Simali: fii discreta. Nu priva copilul de un eventual ajutor, e important sa il ajuti pe toate caile posibile. Nu e nevoie sa stie nimeni ca tu mergi cu el la logoped sau psiholog.
Cat despre cum ai fost intampinata la Centrul de Logopedie... stiu, nu-i OK. Dar gandeste-te ca-i doar un logoped pentru foarte, foarte multi copii si e departe de a fi suficient.
Roxana, Mariuca (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005)


flaviutza spune:
Citat: |
citat din mesajul lui filofteia Flaviutza, NanaMotoc, multumesc mult. ![]() L-am citit pe tot, desi noi am depasit varsta ![]() |
Da, trebuie sa caut interpretarea ca sa intelegeti totul. promit sa o fac. problema e ca trebuie sa indeplineasca un minim de 50 % ca sa fie ok pe palierul de varsta, nu tot ce scrie acolo...


AB spune:
Citat: |
citat din mesajul lui filofteia Si la noi este la fel...doar cu alta problema...o forma de dyslexie. Desi jucand toti trei Scrabble...copilul pune cuvintele de jos in sus sau de la dreapta la stanga sau le citeste pe cele puse de noi invers ![]() |
UYna din metodele terapeutice simple si care se poate aplica fara logoped este pe scurt asa:
1. orice cuvant oricat de lung nu se mai desparte in silabe ci se citeste adagandu-se: adica: mama se citeste facandu-se sa "sune" fiecare litera adica intai "m", apoi spune "m" +"a"= ma apoi "ma" +"m"= mam apoi "mam"+"m"=mama
2. la cuvintele mai complicate cu "ge, gi, ce, ci" inainte de a se incepe vcuvantul se verifica ca nu contine nici un "grup special"
Apoi se joaca jocuri de pacaleala. Adica tu incerci sa-l pacalesti cu am mancat o "caine" in loc de paine. A trecut "plin" apa. in loc de prin. Si el de asemenea iti scrie tie propozitii caraghioase.
Sau faceti glume.
In engleza se numesc "How do you call?" Si as traduce ne mot-a-mot cu Cum poti sa-i mai zici?
In ele alegi cuvinte care rimeaza. Cum numesti un salcam nasos :salcarn
Apoi mai avansat e sa te joci cu "radacinile" cuvintelor.
Baaietelul meu are una favorita. Cum pescuieste un calculator? Cu internetul (net in egleza inseamna plasa).
Mai reusite sau nu asemenea jocuri ii pregatesc la ce sa se astepte ca pobile modificari ale unui cuvant pe care-l stiu deja. Aici se face cu toti copii ca sa depistezi problemele devreme si se practica intens cu copiii cu problemute in cadrul a ce numesc ei terapie prin joaca.
Ar fi util daca vreti sa faceti asta in limba romana sa faceti un subiect de terapie lingvistica prin joaca. Asa v-ati putea folosi cu toatele imaginatia si ar fi mai simplu.
Un tzuc pentru toate galustele voastre!



AB spune:
Citat: |
citat din mesajul lui flaviutza ii lipsesc exact mecanismele imitatiei/generalizarii, nu stie SA INVETE. asta il invata ABA. i se descompune reperul de invatat (despre caini) in pasi extrem de marunti si apoi generalizeaza la exasperare fortat pana isi insuseste mecanismul de invatare in sine. ca surpiza, cand se va trece la capitolul pisici va merge mult mai repede treaba. |
Nu stiu daca tu ai facut vreodata ABA... In fine. Copiilor autisti le lipseste acest mecanism si ABA nu-l pune la loc. Nimic nu-l pune la loc. ABA ii pune si o eticheta generala peste una particulara prin repetitie, prin recompense si atat. Ii ajutaa sa comunice cu normalii, nu le modifica ceva sau adauga ceva.


filofteia spune:
AB daca ai fi aici te-as pupa
Citat: |
1. orice cuvant oricat de lung nu se mai desparte in silabe ci se citeste adagandu-se: adica: mama se citeste facandu-se sa "sune" fiecare litera adica intai "m", apoi spune "m" +"a"= ma apoi "ma" +"m"= mam apoi "mam"+"m"=mama |
Asa a invatat sa citeasca, fara ca macar sa stiu ca este o "metoda"...culmea este ca cei din jur m-au certat pentru ca l-am invatat asa, dar eu eram in disperare de cauza in clasa I si prin mii de incercari, am observat ca asta functioneaza. Abia spre sfarsitul clasei a II-a a inceput sa "vada" silabele la citit, desi daca ii dadeai un cuvant il despartea corect de la 6 ani. Acum are 8 ani si 9 luni, trece in clasa a III-a si deja se lucreaza mult mai usor cu el. Poate si pentru ca intre timp m-am mai instruit si eu.

Multumesc mult si pentru restul ideilor.

In ce priveste ideea de a merge pe "sest" la logoped...nu se poate aplica, pentru ca al meu spune tot, iar sa-i spun ca este secretul nostru, ca ceilalti nu trebuie sa stie, i-ar ridica mari semne de intrebare ca este diferit, ca este ceva in neregula cu el... prea diferit...In plus mi se pare ca-i si cam descos profesorii la scoala ...


Vic spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui AB
Nu stiu daca tu ai facut vreodata ABA... In fine. Copiilor autisti le lipseste acest mecanism si ABA nu-l pune la loc. Nimic nu-l pune la loc. ABA ii pune si o eticheta generala peste una particulara prin repetitie, prin recompense si atat. Ii ajutaa sa comunice cu normalii, nu le modifica ceva sau adauga ceva. |
Problema copiilor cu autism este ca ei percep detaliile si le retin foarte bine, dar nu vad intregul si nu integreaza detaliile in intreg.


simali spune:
Citat: | ||||
citat din mesajul lui Vic
Problema copiilor cu autism este ca ei percep detaliile si le retin foarte bine, dar nu vad intregul si nu integreaza detaliile in intreg. |
Da, iar mie mi se pare ca celor cu afectiuni din spectru, trebuie sa le predai diferit. Adica sa le atragi mai intai atentia cu intregul, sa-i faci sa-i dea atentie intregului si abia apoi sa iei fiecare element in parte si sa-l diseci. Daca faci invers, cum se face comun in scoala, adica predai mai intai detaliile si apoi la recapitulare legi in intreg ei nu pot sa faca legaturile si-i pierzi.
Este o mare provocare sa reti atentia unui copil in general neatent, preocupat de diferite chestii (pentru el stringente), care nu-ti poate citi cu usurinta mesajele non-verbale. La noi scoala/gradinita/monitorul de schi/si altii nu au reusit niciodata sa-i capteze usor atentia. Ei numai se plangeau la inceput ca nu se poate, ca nu este atent, ca nu-i asculta, etc. "Deschiderea" intotdeauna a trebuit s-o fac eu. Cu o povete, cu desene, cu o poza sugestiva, etc. Apoi, odata prinsa imaginea de ansamblu se produce un fel de declic si totul merge uns.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice


flaviutza spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui filofteia AB daca ai fi aici te-as pupa ![]() ![]()
Asa a invatat sa citeasca, fara ca macar sa stiu ca este o "metoda"... |
Culmea, si fi-mea tot asa. dar dupa ce trecusem prin joculete verbale de genul asta, vis a vis de problemutele de vorbire.
Ca o completare la ce spunea AB, am si eu cateva idei de joculete verbale, indelung exersate cu fi-mea.
de exemplu: copmune cuvantul. pune silaba "te" dupa silaba"re" dupa silaba "pe" si copilul reconstituie mental cuvantul "perete"
jocul fazanul
jocul descompunerii pe sunete a cuvantului
jocul formarii cuvintelor pornind de la o silaba, doua.
jocul formarii unui cuvant prin adaugarea unei litere. de ex ii dai radicalul MAR , ce litere poti adauga sa formezi cuvinte noi.


AB spune:
Citat: | ||||
citat din mesajul lui Vic
Problema copiilor cu autism este ca ei percep detaliile si le retin foarte bine, dar nu vad intregul si nu integreaza detaliile in intreg. |
Exact. Dar nici o terapie nu-i invata sa descopere intregul in vreun domeniu nelogic. Il memorizeaza pentru a se adapta noua, majoritarilor.
Asta-i tot ce voiam sa subliniez.
Simali sa fiu sincera eu nu am vazut asa ceva in terapia de aici. In general se preda/prezinta o varietate cat mai mare de cazuri peste care se pune o eticheta generala. In stiinte se pot enumera complet si atunci progresul este palpabil, dar in relatiile inter-umane exista mereu a n-spelea caz nediscutat ....

flofteia



simali spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui arminad
Incearca astea http://nationalstrategies.standards.dcsf.gov.uk/node/65868 |
Am parcurs cu Vlad pozele din link-ul de mai sus. Concluzia:
- recunoaste sentimentele de pe fetele oamenilor si le poate integra intr-un context.
- in interactiunea de zi cu zi pare ca nu le recunoaste pentru ca de fapt problema este in alta parte: EL NU SE UITA LA FETELE OAMENILOR, NU-L INTERESAZA, NU-I PASA CE GANDESTE CINEVA.
- extraordinare pozele pentru ca am putut explica situatii pe care el nu le intelegea: sunt niste imagini cu copii care rad de un alt copil (ras rautacios) si sunt niste imagini cu copii care iau alti copil obiectele dar in gluma, fara rautate. La Vlad cele doua situatii erau identice. In ambele cazuri el spunea "acest copil vrea sa rada de fetita/baiat si sa-si bata joc de ea/el".
- situatiile cu copii de care se rade: copiii de care se rade sunt prezentati calmi, par ca ignora tot ceea ce li se spune rautacios. Am folosit imaginea pentru A-I ARATA LUI VLAD CUM TREBUIE PROCEDAT IN ASTFEL DE SITUATII.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
