In ce limba sa-i vorbesc?

Raspunsuri - Pagina 17

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns AB_AC spune:

Mihaelka merci de informatie. Imi suna gresit, dar nu aveam un argument.
In fapt ma tot gandisem la un argument... dupa ce am constatat ca francezii suradeau in fata constructiilor gramaticale mixte ale copiilor care tot adaugau cate un "moi" " a moi" un fel de va, ma pe pste tot.
Mihai intr-o cultura poti trai, totul e sa nu devii sclavul ei. In primul rand esti om si trebuie sa accepti un minim de universalitate a trairilor umane. Alintul, dragostea si ura se exprima diferit in diferite limbi dar nu-s mai putin intense. Nu are nici o limba suprematia trairilor. Trairile ti le legi emotional de o limba, nu ti le induce limba.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns MihaiTexas spune:

Reeditare si repostare

As dori sa-mi ingaduiti a va impartasi o buna parte din principiile, metodele si formele de predare aplicate, din experienta pedagogica desfasurata, in vederea invatarii, gandirii, si exprimarii vorbite a limbii romane cu si de catre copil, si a asimilarii culturii romanesti de catre copil si, partial, de catre cei din jurul sau, intr-un mediu policultural si polilingvistic, aceste informatii avand, de altfel, aplicatie si la invatarea de catre copil a oricarei alte limbi decat limba romana, cu limitarile respective specifice si aferente, precum ar fi cele determinate de lucruri in adancuri interlingvistice bine tainuite, ca articolele sub forma de sufixe in limba romana (elefant(ul), masin(a)) (comp. cu lb. engleza: an elefant, the car; spaniola: un elefante, una, el, la; italiana, franceza, etc, obs. articolele din (toate?) celelalte limbi, iau forma unor cuvinte separate), ca si docilitatea limbii romane care, spre deosebire de structuri lingvistice straine, permite “imblanzirea”, cu mici exceptii, a tuturor cuvintelor, prin diminutive.

Lucrare: Ghid pedagogic destinat parintilor cu discernamant romanesc, care cresc copii in medii sociale mai putin de 100% romanesti

Scop: Copilul sa gandeasca si sa se adreseze in limba romana, indiferent de situatie si de persoana si de limba auzita; copilul cand e gata de culcare, pe intuneric, sa vorbeasca precum vorbesc toti copiii inainte de culcare; aceste vorbe care reflecta gandirea copilului, sa fie in limba romana.

Note: Acest ghid nu este scris in mod profesional; va rog a-mi scuza unele greseli neintentionate.

Voi incepe prin structurarea diverselor metode (exercitii) aplicate in categorii.

Categoria: Vocabular

Notati cuvintele pe care copilul le-a invatat pana acum; tineti vocabularul bine organizat, precum in excel, asa cum am facut eu in fisierul gasit la:

http://sharpmultimedia.com/copii/vocabular/VOCABULAR.xls

Produceti foaia cu o parte (cam 30-50 de cuvinte) din vocabular cu cuvintele scrise destul de clar, sau tiparita la imprimanta; aratati foaia cu vocabularul copilului
(cand acest exercitiu are loc pentru prima data, intreaba copilul: "Facem vocabularul?"; sopteste-i in ureche: "Da." si copilul va zice Da cu timpul -vezi metoda “soptitului” la ureche).
apoi asezati-va amandoi, mai arata foaia inca o data, apoi, citind de pe foaie cate un cuvant, uite-te tinta in ochii copilului cand spui cate un cuvant; important e sa-i comunicati copilului si cu privirea, in timp ce ii rostiti un cuvant anume din vocabular; ganditi-va si dvs. in acelasi timp, la acel cuvant si imaginati obiectul sau actiunea pe care acestea o descriu, in mintea dvs.
Incepeti jocul/exercitiul de vocabular cu 10-15 cuvinte. Puteti apoi sa faceti o mica pauza in timpul exercitiului, in care dati foaia copilului din nou si il intrebati: "Ia vezi, e corect ce scrie acolo? Zic bine?" apoi jocul cu vocabularul, pentru care copilul va fi foarte entuziasmat in timp, incepe din nou.

Copilul va cunoaste prin aceasta metoda si va avea notat foarte clar in vocabularul sau, dublul sau triplul numarului de cuvinte agreat de experti ca fiind invatate pana la aceasta varsta (aprox. 2 ani), el va cunoaste, va gandi, va vorbi si va auzi in jur de 600-900 de cuvinte in limba romana, numai datorita exercitiului cu vocabularul.

Invatati copilul si cuvinte care suna dificil, precum am invatat cuvantul “turbulenta”; acest cuvant, se poate explica copilului, de ex. aratandu-i cum impinge curentul de aer conditionat o perdea; sau in cazul cuvantului “particule”, puteti sa ii faceti o cutie mare dar nu inalta, in care puneti nu prea multe kg de orez, si in acesta, jucarii, galetusa, etc, cu care sa se joace, desigur invatati-l si cuvantul “orez” cu aceasta ocazie
Cuvintele mai avansate, chiar daca copilul stie si numai 4-5 cuvinte din aceastea pana la 2 ani, ajuta enorm la definirea si largirea perimetrului lingvistic.

Jocul cu vocabularul nu trebuie intreprins mai des decat (bi)saptamanal, este un joc pedagogic foarte avansat, care cere copilului maxima concentrare. Aceasta forma de pedagogie este mult mai eficienta decat metoda imagine-cuvant (carti cu poze cu diferite obiecte), deoarece in momentul pronuntarii de catre parinte a cuvantului respectiv din vocabular, copilul isi imagineaza corespondentul vizual al acestuia, in minte, iar copilul, in acest mod va putea ulterior a chema imaginile in minte prin cuvinte pentru a le putea compara cu cele exterioare.

Expunerea la si invatarea de cat mai multe nume de persoane romane (cu fotografie sau video asociat) ajuta considerabil la dezvoltarea limbii romane. Cu abecedarul in mana (vezi linkurile pentru carti), dati la poza lui Ceausescu, si spuneti copilului numele dictatorului, apoi puteti sa-i spuneti: "politician" si ce mai considerati dvs.; copilul va invata repede numele romanesti de persoane f. cunoscute si le va zice si el, dupa puteri. Numele de persoane sunt elemente f. importante al limbii si ajuta in mod subtil asa incat copilul sa invete bine limba. Ca exemplu, atunci cand dansam (eu tinand copilul in brate) pe un videoclip de pe youtube, in care apar imagini cu cantareata Mihaela Runceanu, copilul, daca se uita in acea directie si o vede pe Mihaela, imediat exclama (pentru ca i-am spus eu cum o cheama pe cantareata, in prealabil, o data sau de doua ori): "Mi-#351;ea, Mi-#351;ea". La fel si pe Ileana Sararoiu, Tudor Gheorghe, Maria Ciobanu etc etc.

Metoda “soptitului” la ureche

Aceasta metoda este foarte importanta in invatarea rapida a limbii romane, si poate fi aplicata cu success, daca inainte de a o invoca, obisnuiti copilul, prin repetitie, sa va raspunda la porunca (cerinta) “Zi:”, adica ii cereti a se exprima prin vorbire: “Zi: a! pa!”. “Zi: man! ca! re!”. Cuvintele de dupa porunca “Zi” (vezi categoria: Comportamentul fata de copil) se spun mai tare si cu intonatie scurta si cu o mica pauza intre ele, iar cu timpul, copilul va invata sa inteleaga si ce inseamna “Spune: cutare” sau “Spune:aia”. Dupa ce copilul a invatat sa raspunda la “Zi” si “Spune”, atunci se poate incepe imediat renuntarea treptata la aceste cereri si expunerea directa la continutul care ar fi fost implicat mai inainte de “Zi:” sau “Spune” (destul de clar si nu in “soapta” deocamdata, de ex intrebati tare: "Cum te cheama?", si raspundeti, mai incetisor, cu pauze: "A-li-na" sau numele copilului). Dupa ce copilul va invata sa raspunda fara “ajutor”, la cateva intrebari ale caror raspunsuri erau mai inainte "soptite" in urechea sa, il puteti invata foarte multe lucruri prin aceasta metoda; iar “soptitul” nu are de a face decat cu pastrarea intacta a auzului copilului si cu nimic altceva. Copilul recepteaza mult mai bine in situatiile in care comunicati mai incet, si mai aproape, de urechea sa. Ii puteti “sopti”, cu moderatie, literele din alfabet, silabele cuvintelor, cuvinte intregi, propozitii intregi, “DA” si “NU”, il puteti invata sa numere, etc. iar copilul va invata si va zice singur, fara ajutorul “soaptei”, dupa foarte scurt timp.

Exemplu la “Somnoroase pasarele” (vezi Categoria: Poezii): incepeti sa cititi rar, calm (accentuand importanta si necesitatea rabdarii si asteptarii intonatiei si comunicatiei perfecte intermediate de catre limba romana - cu alte cuvinte, scoateti cuvintele romanesti din gura ca pe aur) titlul, autorul, apoi, “Somnoroase pasarele, pe la cuiburi se adu-“, faceti o mica pauza, apoi soptiti copilului “n#259;”. Copilul ar trebui sa spuna singur sunetele "na", destul de repede, la a 2-a sau a 3-a re-citire a poeziei (in caz ca deja poate sa pronunte sunetele “n” si “a”)). Dupa un timp nu foarte lung si alte cateva re-citiri ale poeziei, insistati sa spuna absolut toate silabele dintr-un cuvant anume, prin cerinta (“soapta”) si raspuns. Astept, si copilul meu spune, cand e citita poezia "Somnoroase pasarele" urmatoarele cuvinte in limba romana copilareasca: "aduna", "buna" (prima strofa), "tace", "pace" (a doua strofa), "ape", "dulce" (a treia strofa) "luna", "buna" (a patra strofa). Eu si copilul spunem, in acest fel, poezia impreuna, cu telul de a invata copilul toate cuvintele si intr-un final, a recita singur poezia toata.



Categoria: Alfabet

Scoateti la imprimanta negru pe alb, fara imagini, pagini cu litere de dimensiuni mari, A, â, b,c, #351;, #355;, etc., toate literele romanesti, sau alfabetul din fisierul word pe care vi-l voi pune la dispozitie cu link in mesajele viitoare, si asamblati paginile intr-o carticica simpla, si cand sunteti gata, intrebati copilul: Vrei sa facem alfabetul? (desi incercati sa evitati cuvantul vrei pe cat posibil pentru a nu lasa copilul sa aiba prea multa libertate si departare de ascultare) soptesc usor la ureche, daca nu zice deja: "Da". si apoi zic literele cate una, zicand "LITERA" inainte de fiecare, daca nu cumva le-a si invatat copilul, caz in care il las sa le zica pe care stie. al meu de exemplu, care a inceput exercitiul cu alfabetul de la 9 luni, a invatat sa pronunte Q si R si vocalele mai greu, dar B si C si K mult mai usor

Cand cititi alfabetul cu copilul, este extrem de important pentru intelegerea si invatarea limbii de catre copil, la fel ca si la pronuntarea multor cuvinte, ca intotdeauna sa pronuntati sunetele literelor perfect, accentuat, si mai lung, deoarece copilul, avand influente ne-romanesti, nu cumva sa se aplece catre pronuntia in limba engleza, care deformeaza pronuntia in limba romana. In cazul romana/engleza, C#259;#355;el /puppy, puteti face verificarea pronuntiei romanesti in detrimentul pronuntiei englezesti (dupa ce ati facut exercitiul cu cartea cu literele alfabetului de multe ori), observand daca copilul pronunta perfect sunetele “C#259;” din cuvantul “C#259;#355;el” si pronunta inceputul cuvantului “puppy” asa: “P#259;”, nu “Pa” cum este pronuntia corecta. In mod similar, insistati si repetati cu copilul foarte clar sunetele precum “Pa”, de la cuvintele cu similaritate fonetica in limba engleza si romana, cum ar fi “panda”, ca sa contrastati cu pronuntia pe care ar auzi-o in engleza, pt. ca vorbitorii de limba engleza pronunta acest cuvant “Peand#259;ah” si nu “panda” (e vorba de animalul ursul panda, aici)). Alfabetul sa se predea dupa modelul asta: “Litera A de la aaaapa”. Pagina urmatoare: “Litera #258; de la c#259;#259;#259;#259;#259;#259;#355;el”. “Litera â de la cââââââine sau mâââââncare”. Cartea cu alfabetul ar trebui sa aiba si literele mari, si cele mici, dupa modelul: “A a”, “Â â”, …, “Z z”. Pronuntia consoanelor, pentru a prinde foarte repede, ar trebuie sa fie asa in primii doi ani de viata ai copilului: “Bî”, si “Cî”, si mai putin “Be” si “Ce”.



Categoria: Muzica

Când copiii americani sunt in vizita la noi, ascultam multa muzica romaneasca; exista, de exemplu, un CD numit “Obiceiuri de la noi din Moldova”, pe care salta copiii de toate natiile la noi in casa, si zic parintii lor: “Ce muzica frumoasa, nici nu poti sta locului, trebuie sa dansezi!”. Apoi ascultam si dansam cu copiii straini formatia bimbam, Cleopatra stratan, “nu mi-e frica de bau-bau” si o gramada pe langa astea etc etc. Toate le puteti gasi intr-o arhiva la urmatorul link (dureaza ceva sa descarcati la 639MB, dar sunt peste 200 de cantece – scoateti fisierele din arhiva cu WinZip):

http://sharpmultimedia.com/copii/muzica/arhiva_cantecele_Copii.zip

Cand suntem invitati la o petrecere aici, unde vin multi straini, ma intreaba oamenii: “Aduci muzica? Poti sa fii tu DJ?” Si ce fel de muzica credeti ca ascultam? Cautati pe youtube: “floarea calota” si alegeti primul clip din lista. Cautati pe youtube: “ungureanu folclor basarabia” si alegeti primul si apoi al doilea clip din lista. Cautati pe youtube: “Tropotita din Petrova” si alegeti primul din lista, ca sa-i trageti si una bucata tropotita cu strainii. Va invit sa vedeti si sa va convingeti de ce hore (le-am zis ca se cheama “circle dance”) fac strainii si cum danseaza pe muzica noastra! Doar porniti muzica, pentru ca ei sunt f. buni dansatori, insa au nevoie de muzica buna. Puteti sa le aduceti bogatie in intelegere strainilor si ii puteti imbuna, expunandu-i la cantece precum acesta (cauta pe youtube “trece nouras pe sus” si alege primul din lista).

In fiecare seara si inaintea orei de culcare de dupa pranz, accesand youtube, dansati tinand copilul in brate si de mana daca vreti, pe cateva din miile de cantece oferite de user-ul fabr1s (cauta fabr1s pe google sau youtube).

De asemenea, in vederea conturarii limbii romane in mintea copilului, expuneti copilul, mai rar, si la cantece cantate de romani in limba engleza sau in alte limbi (cauta pe youtube: “laurentiu cazan say something” si alege prima din lista, cauta pe youtube “directia 5 - seductie” si alege a doua din lista)

Descarcati si dansati si aratati copilului aceste cantece traditionale (au si video), le va iubi:

http://sharpmultimedia.com/copii/muzica/ultamuzica.zip

Sotia danseaza cu copilul, pe muzica romaneasca cel mai mult, restul ascultam si noi ca toata lumea, Beatles etc. Cand am ascultat cantecul (cauta pe youtube “mama cleopatra stratan” si alege a doua din lista) impreuna cu socrii mei americani, le-a placut acestora foarte mult si le-au dat lacrimile, atat de puternic si impresionant (de ce oare?) e acest cantec. Care culturi din toata lumea au (atatea) cantece dedicate mamei? Nici unele in afara de a noastra.

Cantecul favorit al copilului meu (copilul a invatat, prin ascultarea cantecului si apoi prin “cantarea” impreuna cu mine, cam 40% din cuvintele din primele 2 strofe, si apoi inca multe altele, mai departe): cautati pe youtube "tot ce e pe lume ortodox" si alegeti primul din lista



Categoria: Alimentatie

Alimentatia copilului roman trebuie sa se bazeze cat de mult posibil pe bucataria romaneasca, prin hranirea cu ciorbe, sarmale, salata boeuff, piftie (portie moderata) tocanita pilaf etc etc si tot ce-i place lui. Daca aveti ceva dubii deoarece bucataria romaneasca poate fi cam bogata in grasimi nesanatoase, prajiti mancarea pentru copil in ulei de masline si cateva picaturi de ulei de floarea soarelui.

Notez ca am primit opinii care exprimau opuneri si prevedeau un procent neglijabil in legatura cu randamentul relational lingvistic generat de catre alimentatia cu hrana pe care o consuma romanii in mod traditional, si alte observatii asupra provenientei mancarurilor romanesti si validitatii intregirii cadrului cultural romanesc al copilului prin urmarea cursului culinar traditional romanesc. Dar analizandu-le, am ajuns la concluzia ca toate acestea sunt opuneri neinformate si observatii irelevante.

Grupul de nume de mancaruri traditionale romanesti este foarte important din punct de vedere lingvistic, la fel ca toate celelalte grupuri (precum numele de persoane, etc); aceste grupuri, considerate unitar, nu au valoare mare, desconsiderate complet sau partial, reprezinta lacune lingvistice si culturale, iar din punct de vedere totalitar reprezinta un “organ” vital legat, ca toate celelalte, cu finete profunda la corpul/mecanismul lingvistic/cultural.

In familie preparam impreuna mancare romaneasca 80%, in restul necesitatii, mergem la restaurant (Hamburgers, Italian, Indian, Japonez, Mexican, ne plac si aceste mancaruri dar intr-o mai mica masura, nu se pot compara). Daca sotia nu primeste ciorba periodic, ii poate veni rau de la mancarea normala americana de zi cu zi. Daca stomacul ar fi in mod analogic un ecran de proiectie, atunci mancarea americana de zi cu zi este un film horror care se deruleaza pe acest ecran, cu program de dimineata, pranz si seara (hamburgers cu carne provenita de la animale indopate cu antibiotice si cu dieta OMG, cartofi modificati genetic, pui prajit, shrimp prajit, foarte multe prajeli, pana si coca cola prajita – cauta pe google “fried coke”). Acum in vacanta, inainte de Craciun, tocmai am terminat de facut carnatii (la masina de tocat cu palnie montata improvizat), sarmalele si cozonacul, cu sotia si soacra. Precum am prevazut, au ramas acestea uimite de cat de distractiv ("fun" in lb. engleza) este sa faci carnati (este prima oara cand facem, dupa ce am obtinut instructiuni de la cativa romani) si apoi au continuat cu infasuratul sarmalelor la care erau deja experte de cativa ani. Avem mai multi invitati la masa, printre care, socrii care nu sunt romani, romani, alti straini din USA, Olanda etc., care au gustat inainte din mancarea noastra si nu pot lipsi din acest motiv, pentru ca ei sa se poata bucura de o masa dupa felul Craciunului traditional romanesc (Romania e tara cu cele mai multe traditii de Craciun: porc, mancaruri, colinde etc.), cu carnati facuti cu usturoi si cimbru, ca la noi, cu sarmale, si diferite dulciuri. Dupa aceea, sa vad, poate ii dau soacrei cam 10% din comoara culinara, restul ce mai ramane dupa ce se infrupta toti, se cuvine celor 3 din casa mea. Avusesem in gand ca neaparat sa iau stomac de porc sa fac si caltabos, insa cei din familie din Romania m-au sfatuit sa "nu-i imputesc pe oameni acolo" si sa "nu le intorc matele pe dos"; daca nu stiti, caltabosul miroase groaznic (a se citi delicios) cand il gatesti in casa.

Joc culinar romanesc
Faceti ciorba cu copilul. Desigur, fara apa, ci puteti sa puneti fidea, legume intr-o oala, sa le identificati pe fiecare, sa amestecati, sa va faceti ca gustati, apoi spuneti copilului: Gusta. sau: Amesteca. Si se va juca si el cu mult interes. Ma trezesc cateodata dimineata in zdranganit de linguri si oale, cand ma uit, mama si copilul fac “ciorba”. Se poate inventa o multitudine de jocuri asemanatoare, prin care sa va distrati f. mult si dvs si copilul dar am vrut sa subliniez prin descrierea acestui joc mai ales principiile si conceptele educative care se pot dezvolta in acest context culinar legat de grupul de nume de mancaruri romanesti.

In vederea progresului lingvistic, copilul poate invata si identifica foarte repede “miroase” romanesti, precum busuioc, scortisoara, daca aveti borcanele cu mirodenii.

In general dar cu exceptiile de rigoare, si pentru adulti e mult mai buna si mai sanatoasa o alimentatie care poate genera raspuns sufletesc de multumire catre Dumnezeu (mancare de multumire, adica mancare care va place cu adevarat), in locul unor diete si programe culinare felurite si variate in timp (cum sunt Southbeach, etc.). Metabolismul este un mecanism bine definit printr-o natura perceptiva si inteligenta. Daca acest sistem primeste exact ceea ce “doreste” (mancati exact ce doriti si ce va place, in mod echilibrat si rezonabil), atunci el va “gandi” si va actiona perfect. Daca il fortati sa “ruleze” un program strain, generat din exterior (recomandat de catre nutritionisti, specialisti in dieta etc.), fara a urma in special “recomandarile” din interior, va raspunde in moduri neasteptate si confuze. Daca mamaia are 85 de ani si a mancat la viata ei carnati facuti in untura (si ce buni erau) de cate ori se manca porcul la vreun Craciun, pai si noi tot cu untura (burta de porc topita la foc mic) bagam maine.


--------------------------------
Categoria: Povesti audio (inainte de culcare si cateodata ziua)

http://sharpmultimedia.com/copii/povesti/selectate.zip

Arhiva are 1.87 GB (puteti sa o descarcati si intr-o zi dar si intr-o saptamana, depinde de conexiunea la internet) si are selectate 79 de povesti.

Povestea cea mai frumos povestita din colectia cu link dat mai sus, este Lebedele de Andersen, pentru care pun si link separat:

http://sharpmultimedia.com/copii/povesti/Povesti-HansChristianAndersen-Lebedele.mp3

Arhiva de la link:

http://sharpmultimedia.com/copii/povesti/selectatemaiputine.zip

e mult mai mica si are selectate 8 povesti din cele 79 de mai sus, e oferita doar daca nu aveti conexiune prea buna la internet si cumva nu se poate descarca cealalta arhiva mult mai mare.

“Scrieti” povestile pe CD-uri si puneti-le copilului, dupa baita si inainte de culcare, si stati cu el in camera cand povestea se aude si tineti-l in brate, si dati si dvs. atentie sporita povestii cand e spusa, “subliniati” copilului cuvintele pe care acesta le cunoaste deja si care apar in poveste, pentru ca in felul acesta copilul intelege si invata cel mai bine. Dupa ce ati procedat asa de cateva ori cu o anumita poveste, puteti sa-l lasati si singur sa se joace pe intuneric timp de 15-30 minute in timpul unei povesti. Procedati repetitiv, ca sa prinda copilul, puneti o poveste 4-5 nopti la rand, apoi alta, si alta.

Daca veti invata copilul povestile si legendele romanesti (Creanga dar in special Ispirescu, si apoi altii), el va dobandi o protectie care ii va fi necesara in viitor, in societatea americana si in altele asemanatoare si probabil in curand in toata lumea, cand copilul va trai in lumea bombardamentelor cu aiureli, prostii si porcarii (lucruri nefolositoare dar mai ales daunatoare) precum Harry Potter, Barbie, Dora, plus Doamne ce-o mai fi pe vremea cand vor fi ei mari. Ocrotiti-va copilul de sterilitatea oamenilor “zero” (cauta si “Commercialization of childhood” pe youtube si selecteaza primul din lista)



Categoria: Filme si clip-uri


In legatura cu televizor si calculator si expunere la “flux” de imagini (video): Daca ii pun o poveste sau parte dintr-un film romanesc (ne uitam acum, la aproape doi anisori, in jur de 20 minute pe zi la povesti si clipuri selectate foarte atent de pe youtube etc), se uita cu placere. Daca mergem la BestBuy unde e plin de televizoare si computere, care ruleaza stiri/filme etc in lb engleza, copilul nici macar nu se uita catre imagine, trece pe langa televizor de parca nu ar fi. In schimb copilul se uita destul de curios la ceilalti copii care din pacate stau lipiti ca mustele pe ecranele televizoarelor. De mentionat ca nu tinem TV in casa, toate fisierele media sunt luate de pe internet cu atenta cautare.

Este dificil de decis in legatura cu expunerea la video: parerea mea este ca in general nu e perfect sa expui copilul la filme, etc. Dar nu traim in anul 1200, traim in anii acestia; trebuie sa consideram si la ce forme media va fi expus copilul cand va creste mai mare? tb. sa incercam sa anticipam mijloacele de distribuire media din viitor, iar continutul pe care li-l aratam noi acum ii poate pazi de nocivitatea (destul de bine ascunsa) a ceea ce vor vedea mai tarziu. A ne uita la televizor este un lucru nociv, pentru orice varsta. Nu e vorba de radiatii etc, ci de continutul programelor. Deci, daca bebelusul de 1 an, se uita la cateva clipuri alese cu grija zilnic, cu continut inocent dar educativ atunci el nu va fi "influentat" negativ de vizionarea derularii de imagini cu o rata de 25-30 pe secunda, nu aceasta e problema; pana la urma realitatea noastra inconjuratoare, are intuitiv o rata de "display pe secunda" mult mai mare.

Computer cu internet e cel mai bun, totul e (inca) pe youtube si alte surse. Fiti inventivi in cautari pe youtube, si descarcati tot ce e romanesc si frumos: ex. Delfinariu Constanta, ex. alti copii din Romania, filmati de parintii lor jucandu-se cu diverse lucruri, animale, etc.

exemplu colinde
cautati pe youtube "capra the goat" si alegeti prima din lista
cautati pe youtube "traditii de iarna plugusorul" si alegeti prima din lista

exemplu filme
cautati pe youtube "veronica Full movie" si alegeti prima din lista. copilul vede inceputul filmului asta (primele 15 minute desigur fara intro) de la varsta de 6 luni si ii place de fiecare data f. mult, cand apare Dem Radulescu, zambeste si bate din palme

cautati pe youtube "Amza Pellea partea 1" si alegeti prima din lista. copilul vede primele 5 minute de la varsta de 8 luni, ii place foarte mult vorba romaneasca pe care o are omul acesta

Daca sunteti in strainatate sau chiar in Romania, nici nu ar trebui sa fie televizor in casa.

Cat: Poezii

Procurati din Romania o carte numita “Recitari pt. cei mici…si pentru bunici”. Sau, scoateti la imprimanta, pe cate o pagina, de pe internet, poezii intregi, de 1-2-3 sau 4 strofe. Noi am inceput cu catelus cu parul cret, rica nu stia sa zica, cantecul “un elefant” si Somnoroase pasarele. Invatati si dvs. poezii noi, in acelasi timp cu copilul, pentru ca pe urma sa i le spuneti oricand si fara carte, si in acelasi timp pentru ca el sa inteleaga procesul invatarii de catre dumneavoastra.




Categoria: Imagini

Copilul are carti cu imagini cu copii români, carti cu animale, fluturasi si alte insecte, pasari din Romania (vezi linkuri mai jos). Cartea cu copii este momentan preferata din categoria carti cu imagini. Avem in jur de 130 de carti pentru copii din culturile engleza si spaniola, si probabil 12 carti si pliante din cultura romana, avand in vedere a ajunge pe la 30, in cateva luni. Nu se uita la cartile pentru copii, cumparate din USA, prea mult, nu il atrag decat foarte putine dintre acestea, fapt ce se datoreaza in special unei saracii si sterilitati ale continutului epic/vizual; insa cartile romanesti, in special Abecedarul, sunt rasfoite zi de zi cu interes.

Pentru a avea carti romanesti, descarcati urmatoarele linkuri si tipariti imaginile pe hartie nu neaparat fotografica la un centru comercial care ofera servicii de imprimare color foarte ieftin (sau prin intermediul unor companii de pe web care ofera servicii "en-gros"), apoi alcatuiti carti din ele asamblandu-le cu scotchtape sau dupa cum gasiti cuvenit. Abecedarul trebuie sa fie imprimat pe foaie mare, aceasta carte va constitui in mod sigur un punct de interes si un raport cultural considerabile din punct de vedere romanesc.

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/abecedar/37847226-Abecedarul.pdf

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/abecedar/alfabetul_romanesc.doc

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/abecedar/cartea_cu_animale.zip

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/abecedar/cartea_cu_copii.zip

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/abecedar/cartea_cu_insecte.zip

Pentru copiii mai mari de 2-3 ani, puteti prezenta clipurile facute pe baza de diafilme (care au imagini si desene f. frumoase daca va mai amintiti), care se gasesc pe youtube (cauta "diafilme").

De asemenea, puteti produce carti din filmele cu diafilme, daca stiti cum sa captati imaginile de pe ecran si apoi sa le scoateti la imprimanta. Am facut asa, si aici sunt linkurile pentru 2 exemple, iepurele si broasca testoasa, si ursul pacalit de vulpe (scoateti imaginile din arhive la imprimanta, de marime cel putin medie, si alcatuiti apoi cartile):

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/abecedar/iepurelesibroascatestoasa.zip

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/abecedar/ursulpacalitdevulpe.zip

unele carti pot fi OK daca sunt scoase si pe hartie 4"x6". Abecedarul poate fi scump de imprimat pe 8x10, dar valoarea acestei carti va fi foarte mare pentru copil, acesta nu se va plictisi sa o rasfoiasca niciodata.

Pentru copilul mai mare, puteti sa alcatuiti o carte cu fotografii care descriu cultura veche a noastra, din urmatoarele exemple:

pe google images, cauta: "vinca culture" "cucuteni culture" "brancusi" “tonitza” “theodor aman” “stefan luchian” “grigorescu” si multe altele.

Iar acum:

Colectia de carti ilustrate/cu desene vechi si frumoase, inegalabila din pct. de vedere calitativ (pentru copii de varsta 0+)

V-Suteev-Betisorul-nazdravan
Anamaria-Smigelschi-Luna-Betiluna-si-Dora-Minodora-in-tara-lui-Peste-Mamaliga-Prapadeste
Vanatorii-Cu-Noroc-Si-Micutul-Martinel-Romulus-Lal
Voinicul-Cel-Cu-Cartea-in-Mana-Nascut-de-Petre-Ispirescu
Capra-Cu-Trei-Iezi-de-Ion-Creanga
Balada-Unui-Greier-Mic-de-George-Topirceanu
BUNI-PRIETENI
Las-Ca-Mai-Stam-Noi-de-Vorba
Tigrisorul-de-pe-floarea-soarelui
Praslea-Cel-Voinic-Si-Merele-de-Aur-de-Petre-Ispirescu
BUNA-SEARA-DORLI-de-Lucia-Olteanu
Noaptea-La-Circ-de-Rik-Auerbach
Cartea-cu-zambete-de-Stelian-Filip
Micul-Iosca-de-Iancsik-Pal
Ciubotelele-ogarului-de-Calin-Gruia
Jucarii-de-Agnia-Barto
Un-doi-trei-de-Alexei-Laptev
Imparatul-automobilist-sau-cum-a-zburat-iepurasul-cu-balonul-de-Ion-Lila
Luptatorii-de-Emil-Girleanu
Fricosul-de-Emil-Girleanu
Calul-de-Emil-Girleanu
Ronron-limba-franceza
Somnoroase-pasarele-de-Mihai-Eminescu
Sarea-in-bucate-de-Petre-Ispirescu
Stejarul-din-Borzesti-de-Eusebiu-Camilar
Fata-babei-si-fata-mosneagului-de-Ion-Creanga
Aleodor-Imparat-de-Petre-Ispirescu
Feciorul-de-imparat-cel-cu-noroc-la-vanat-de-A-I-Odobescu
Dand-ocol-pamantului-de-Radu-Tiulescu-ilustratii-Clelia-Ottone
capra cu trei iezi (versiunea 2)
corbul si vulpea
dochia
el-zorab
nuielusa de alun de calin gruia
pacala
pupaza din tei
turtita
ursuletul martinica
zdreanta

Toate acestea se gasesc la:

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/colectie_carti_copii_mai_mici/

Se pot citi aceste carti copilului si de pe computer, insa e recomandat sa fie imprimate pe hartie.

Si in continuare:

Colectia de carti ilustrate, inegalabila din pct. de vedere calitativ (pentru copii de varsta 4+)

Victor Eftimiu Cerbul Fermecat povesti copii
Habarnam in Orasul Soarelui
Ion Creanga Povestea lui Harap Alb
Petre Ispirescu Zina muntilor
Alexandru Mitru Povesti despre Pacala si Tindala
Rica Murdarica
Omul de piatra
I L Caragiale D l Goe si altii
Fata babei si fata mosneagului Ion Creanga
Povestea Gastelor George Cosbuc
Poveste Cu Un Pescar Si Un Pestisor Pestisorul de kin
Limir Imparat Ioan Slavici 1990
Naum Gellu Apolodor Un Pinguin Calator
Vulpea Si Iepurele Basm Popular Rus
Legendele Olimpului Zeii
Patru Gaze Nazdravane de Elena Farago
Muzicantii Din Bremen de Fratii Grimm
FURNICA CEA VITEAZA de Tatiana Makarova
IMPARATEASA NORILOR de Virginia Carianopol
RAPSODII DE TOAMNA de George Topirceanu
ABC Mic Abecedar de Comportamente
Povesti Despre Mihu Voinicu de Mihai Dragoescu
Fetita Natalocika Si Pestisorul Argintiu de Mikola Trublaini
A Intrat Iarna n Oras de Romulus Lal
Intamplari Din Padurea Minunata de Lucia Cojocariu Damsa
Soarele Imi Bate-n Geam de Constantin Scripca
JUPAN COTOILA poveste populara ucraineana
Fat Frumos Din Lacrima de Mihai Eminescu
Omulet de Victor Eftimiu
Feciorul Imparatului Rosu Si Imparateasa Fara de moarte
Oac o Broscuta Dintr un Lac de N Nobilescu ilustratii
Grupa Mica Furnica de Luiza Vladescu
Tom Degetel
Pepita pana pestrita de Zamfir Vasiliu versuri si Vasile Olac ilustratii
Povesti povestiri amintiri de Ion Creanga ilustratii Livia Rusz
Ursul Pacalit de Vulpe de Ion Creanga
Mogaldea de Alexandru Vlahuta colectia Traista cu povesti
Fata saracului cea isteata de Petre Ispirescu ilustratii
Aleodor imparat de Petre Ispirescu ilustratii
Tinerete fara batranete de Petre Ispirescu ilustratii
Ileana Samziana de Petre Ispirescu ilustratii
Cele douasprezece fete de Petre Ispirescu ilustratii
Greuceanu de Petre Ispirescu ilustratii
Sarea in bucate de Petre Ispirescu ilustratii
Copil istet de Petre Ispirescu ilustratii
Lia Ciocarlia ilustratii
Dochia ilustratii
Vrabia ilustratii
Baba Cu Douasprezece Cojoace ilustratii
Domnisorul ilustratii
Infoiat si impaunat de Radka Alexandrova
Sorcova de Barbu Delavrancea ilustratii
Neghinita si imparatul de Barbu Delavrancea ilustratii
Neghinita si mosul de Barbu Delavrancea ilustratii
Neghinita si baba de Barbu Delavrancea ilustratii
Neghinita la palat de Barbu Delavrancea ilustratii
Fratii Grimm Cenusareasa
Bunicul de Barbu Delavrancea ilustratii
Acolo doarme soricelul vrajitor de Benno Pludra
Mos Barbuta ani o suta carte de citit si colorat
Mihaela are probleme de Nell Cobar
Hai in luna de Lucia Olteanu si Livia Rusz
Laleaua si cei trei pitici de Al I Fridus
Intamplari cu haz de Nina Cassian si Nell Cobar
Cele patru pasari ale zilei de Florin Costinescu ilustratii Octavia Taralunga
Zece catei Zece mate de Tudor Arghezi
Cotojman Imparat de C Nicolaescu Plopsor
O familie vesela de Silvia Colfescu
Ghici ghicitoarea mea
Tinerete fara batranete si viata fara de moarte de Petre Ispirescu
Haiavatha capetenia pieilor rosii
Pupaza din tei de Ion Creanga
Finist Soimanul basm popular rus
Poveste din cetatea lucrurilor neterminate de Mihnea Moisescu

Si inca o super-carte:

Enciclopedia Practica a Copiilor Jocuri Si Jucarii

Link pentru toate acestea:

http://sharpmultimedia.com/copii/carti/colectie_Carti_copii_mai_mari/

Este foarte important pentru copil sa fie expus la imaginile pline de expresivitate din cartile romanesti vechi. Desenele si “povestile” din cartile moderne sunt caracterizate de sterilitate, iar copilul va prefera in mod clar cartile vechi, in care imaginile prind viata, daca le veti imprima pentru ei.


-------------------------------

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns viviana spune:

Citat:
citat din mesajul lui MihaiTexas

Reeditare si repostare
Cu abecedarul in mana (vezi linkurile pentru carti), dati la poza lui Ceausescu, si spuneti copilului numele dictatorului, apoi puteti sa-i spuneti: "politician" si ce mai considerati dvs.; copilul va invata repede numele romanesti de persoane f. cunoscute si le va zice si el, dupa puteri.

-------------------------------




Dupa asta mi-a pierit cheful sa citesc mai departe.
Urat exemplu.

Edit: este o ofensa adusa spiritului romanesc de azi.


Daca privesti in sus si nu simti invidie, daca privesti in jos si nu simti dispret, atunci esti un om deosebit
vivi

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cristoiu spune:

You've got to be kidding me!

Ca nu am o expresie la fel de sugestiva in dulcea limba stramoseasca pentru simtamintele care ma apuca brusc. Probabil ca nu mi-a fost soptita indeajuns la ureche.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns dana vio spune:

Citat:
citat din mesajul lui MihaiTexas

http://sharpmultimedia.com/copii/vocabular/VOCABULAR.xls

Postez, ca o "mica" dovada, linkul la vocabularul (fisier excel din care scoatem la imprimanta cate o sectiune si recapitulam dupa metoda "vocabularul" descrisa mai inainte) pe care proriul meu copil, la varsta de 21 de luni, il cunoaste, il gandeste, il vorbeste, il aude, si il structureaza prin relatii. Avem de-a face cu 526 de cuvinte in limba romana, notate in fisier (faceti scroll pentru suma calculata), si probabil cu inca 300 nenotate inca.

Eu va iubesc si va doresc copii romani!

Gura rea sa nu-nceteze (!), ca sa pot lucra eu.


O cunostinta de-a mea, doctor in matematica, profesoara la universitate, asa face cu fetita ei ( are 4ani ). O aseaza la masa si incep sa repete, papagaliceste, toate poeziile si cantecelele de la gradi, fraze-tip in limba engleza si nu-mai-stiu-ce. O mustra daca greseste, daca nu-si aminteste ceva ce-a spus educatoarea la gradi, care educatoare se plange ca nu se poate intelege cu fetita de nici-un-fel. Plange instantaneu, la nici o serbare n-a vrut sa stea, sau daca a stat a plans incontinuu, paraste, are tot felul de fixuri, inventeaza: asa-i ca esti suparat astazi? catre un alt copil, depinde cum i se pune ei pata. Inclusiv educ a avertizat-o pe mama s-o lase in pace, dar de, ea stie mai bine.
Lasa-ti-le copilaria! Mai ales ca traiti in tara resp copilul acela v-a invata limba resp si fara sa-i distrugeti voi nervii. Una este sa vorbesti cu el in 1/2/3 limbi, normal, in casa, dar fise-excel?! de la 21luni?!


Alexandra Maria
14.12.2007

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cristoiu spune:

Mihai, daca nu te superi, mi-am aruncat de curiozitate o privire pe fisierul cu vocabular si mi-au sarit in ochi citeva cuvinte. Asta la o privire fugara, ca nu stau sa il iau la puricat.

A INOTA, nu a innota. Ca nu e derivat cu prefix de la a nota.

TOBOGAN, nu topogan

De diminutivul "fiicuta" n-am auzit niciodata, dar n-am verificat in dex.

Probabil ca mai sunt, dar nu stau sa puric. Insa daca tot tii sa il inveti limba romana ca limba perfecta si net superioara tuturor celorlalte, invata-l macar corect.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Porumbita spune:

nu pot sa spun decat "vai de copilaria copilului lui MIhaiTexas"
tris rau de tot !!!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns MihaiTexas spune:

Copilul alege a se exprima in limba romana de cele mai multe ori. Se exprim#259; si cu ajutorul limbii engleze pentru putin timp, atunci cand invat#259; cate un cuvant nou; dupa care, probabil in urma necalificarii corespondentului englezesc pe baza examenului mintal de discernamant romanesc, dar si in baza sublinierii imediate de catre parinte a unui paralelism fonetic corespondent lingvistic (precum invatam cuvantul romanesc "pica" (care semnifica "a c#259;dea"), imediat dupa invatarea cuvantului englezesc "pickle" (pronuntat "pic#259;l" - se traduce prin "muratura"), copilul alege sa revina la a exprima acel concept in romana, chiar si de fata cu mama nevorbitoare de lb. romana. Din acest moment incepe educatia personelor care nu vorbesc lb. romana, de catre copil. De mentionat ca exista cateva foarte rare exceptii in momentul de fata, cand copilul alege a exprima unele concepte prin cuvinte in ambele limbi in aceeasi proportie, precum “pisica” si “kitty”, “caciula” si “hat”, de asemenea si cateva dintre onomatopeele englezesti, care suna destul de diferit si au constitutie fonetica mai simpla in comparatie cu cele romanesti, dar nu si din cele care nu suna reprezentativ. Spune “ham-ham” pentru cum face catelul pe romaneste dar spune si “bau-uau-uau” in lb engleza; insa prefera clar sa spuna “cu-cu-i-gu” (nu pronunta pe “r”), in loc de “cockle-doodle-doo” (se pronunta “cac#259;l-dud#259;l-du”), cuvantul englezesc - articuland in termeni stiintifici, pentru a sublinia nedreptatea fonetica a limbii engleze - atribuind un raspuns relativ neglijabil in ansamblul rezonant neurolingvistic (sau “language acquisition device” ori “language organ” in lb. engleza, asa cum este numit, in mod echivoc, acest ansamblu de intepretare de catre specialisti in lingvistica (N. Chomsky si elevii sai)).

Pe baza manualului lui Chomsky se pare ca au fost emise majoritatea teoriilor cu privire la existenta de avantaje ale expunerii copilului la un context polilingvistic, in contrast cu cresterea sa cu o singura limba, insa acestea se afla in contexte si baze structurale incompatibile cu sistemul lingvistic romanesc si poate cu altele, prin numeroase aspecte, inclusiv unul necorespunzator structural gramatical. Copilul nu trebuie sa fie situat intr-un context polilingvistic in mod intentionat; dimpotriva, parintii, in vederea evitarii perturbarii ansamblului interpretativ lingvistic (caracterizat de monoreceptivitate) al copilului, ar trebui sa vorbeasca aceeasi limba romana cu copilul si sa nu il dea la cursuri pentru invatarea altor limbi, decat dupa 7-10 ani cel putin, in ciuda staruintelor specialistilor; insa deoarece aceasta circumstanta nu se poate indeplini mai ales in cazul romanilor care nu traiesc in Romania, creierul copilului, expus la un mediu polilingvistic, trebuie indrumat cu fiecare ocazie sa implementeze, precum exista la copilul crescut in mediu normal (monolingv, romanesc), o procedura normala si o functionalitate corecta asupra ansamblului rezonant neurolingvistic, printr-un "spectacol" de "forta" al "artileriei" culturii/limbii romane, si sa filtreze concurentele lingvistice straine (cu alte cuvinte, sa implementeze o procedura de structurare a unui arbore/paralelism lingvistic, stabilit pe baza tulpinii lingvistice romanesti, care va identifica o natura secundara pentru “frunzele” lingvistice straine).

Chiar daca cunoaste si in lb. engleza foarte multe concepte, alege sa se exprime in lb. romana de fata cu toata lumea, pentru a valorifica, in mod obiectiv, limba romana; copilul se pare ca ar dori sa transmita preeminen#355;a lingvistica celor din jur. Deoarece copilul aude/invata si engleza si romana in aceeasi masura, cu toate ca prefera sa se exprime in romana, cand va fi in colectivitate, daca va fi necesar, va vorbi si engleza, insa mult mai bine decat cei din jurul sau (vezi Studiu comparativ-lingvistic pentru limbile romana si altele). Nu vom da fetita la gradinita in USA si de asemenea facem demersurile necesare pentru a ne stabili in Romania poate peste cativa ani. Fetita are o prietena ca si ea, romano-americanca, cu care “comunica” si in mod cvasi-verbal, pe romaneste. In rest interactioneaza cu copii straini, insa am ajuns sa trimit copilul cu bucurie pe terenul lingvistic advers, pentru ca si in acest fel se pare ca a invatat sa aprecieze limba romana, in mare masura. Acest comportament al copilului cu sange romanesc, care are loc in primii ani de viata, prefigureaza comportamentul in perioada educatiei in scoala cu predare in limba straina.

Invat si intreb copilul: “Ce limba vorbesti?” Si raspunde in limba romaneasca copilareasca: “romana”. Gandeste si vorbeste prin tulpina romana, iar pentru a vorbi engleza, el trebuie sa ramifice/traduca mai intai din romana. De asemenea, ascultam cantecul, am invatat impreuna si copilul spune destule cuvinte din poezia ("Mult e dulce si frumoasa/limba ce-o vorbim/Alta limba armonioasa/Ca ea nu gasim"). Si sotia incearca sa cante acest cantec (cauta pe youtube "dulce si frumoasa limba" si alege a doua din lista).

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns MihaiTexas spune:

@Cristoiu

Stiu despre a inota, si despre tobogan

Iar pentru cuvantul "fiicuta" am licenta.

Insa alte raspunsuri nu aveti decat din acestea de care cunoaste toata lumea?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns MihaiTexas spune:

@viviana

Ceausescu a fost un dictator, dar asta nu inseamna ca tb. sa ascundem de copii toate lucrurile urate, pentru ca trecute fiind, se pot repeta din nestiinta.

Mergi la inceput