Mesaje subliminale, ce fac altii cu mintea noastra
Reclame, sloganuri, discursuri, stiri, filme..
Toate acestea contin mesaje pe care le percepem foarte bine, zicem noi.
Exista insa si un alt mod de comunicare pe care unii il neaga iar altii il aplica cu succes pe ceilalti. E important cred eu sa stim ce tehnici anume aplica altii ca sa ne putem apara.
Despre cartea "Mesajul subliminal în comunicarea actuala" de Doina Rusti (http://doinarusti.ro/subliminal.html):
Cartea porneste de la ideea ca orice sugestie se dezvolta în functie de mentalitatile generale, de obsesiile capatate social. În acest sector al comunicarii, mai cu seama al limbajului verbal, exista posibilitati certe de construire a unor nuclee semiotice, capabile sa declanseze gesturi, atitudini, rationamente, aflate deja în forma genuina în subconstientul unei colectivitati ori al unui grup care a beneficiat de o educatie comuna. Studiul analizeaza câteva dintre aceste posibilitati de influenta intentionata (repetitia, sugestia si arta), aducând alaturi episoade din cronicile medievale, evenimente actuale, literatura, film, sterotipii sociale etc. De asemenea, are în vedere procedeele lingvistice si contextul cultural.
Baza teoretica o constituie, în buna masura, filologia (semiotica lui U. Eco, a Juliei Kristeva) la care se adauga psihologia limbajului (Freud, Lacan, Derrida) si experimentele stiintifice recente (în special cele ale lui Anthony Greenwald).
Ca metoda, recurge la deconstructie si psihanaliza limbajului, adoptând stilul eseistic.
În lucrare apar 12 imagini (alb-negru) comentate
Fragment din carte:
Pe capacitatea de sugestie a cuvintelor se sprijina si experimentele de manipulare prin intermediul limbajului. Grinder si Bandler au speculat ideea ca exista persoane care au memorie vizuala, altele care uzeaza de capacitatile auditive de receptare si altele senzitive si au pus la punct un sistem de comunicare, prin care stimulau aceste înclinatii. Dar succesul mare al programului lor a fost determinat în special de imitarea convorbitorului. A vorbi pe acelasi ton, facând aceleasi gesturi si intrând în vocabularul particular al celui caruia i te adresezi presupune de fapt a-i inocula subliminal sugestia identificarii. Ca atitudine a alteritatii, copierea celuilalt presupune nu doar un act de seductie, ci si de abandon, de acceptare fara rezerve a chipului strain. Mai curând aceasta sugestie a alteritatii totale, decât stimularea simturilor dominate, îmblânzeste atitudinea interlocutorului ostil.
De altfel, sugestia actioneaza uneori în mod direct, în contexte clare, dar pastreaza o trapa de rezerva în care sunt ascunsi stimuli potriviti cu dorintele unanime. Sintetizând cele spuse pâna aici, observam ca mesajul înregistrat subliminal constituie un domeniu cu putine certitudini.
1. În primul rând, zona subconstientului este activa. Visele, bolile, dar si arta o dovedesc.
2. Fiinta omeneasca functioneaza pe o matrice care contine predispozitii native si atitudini modelate prin experienta, mediu cultural, informatie etc. În subconstientul general exista repere comune cu cele din basme si mituri. În cel al individului se instituie astfel de marci în functie de experienta fiecaruia.
3. Omul înregistreaza fara voie un material informativ imens: imagini, gesturi, detalii fizionomice, cuvinte etc. Unele dintre ele sunt reactualizate în timpul visului de noapte si asezate în contexte aberante. Altele au capacitatea de a activa alte informatii legate de o zona psihologica înrudita, ori legata doar de prima prin asociatii dictate de un sablon de actiune preexistent.
4. Mesajul trimis spre subconstient este aproape de necontrolat din afara, de cel care l-a lansat. Pot fi anticipate cu aproximatie zonele semiotice spre care se îndreapta un cuvânt, uneori chiar reactiile partiale ale subiectului, dar niciodata nu se poate cunoaste întregul traseu al unei informatii patrunse subliminal.
5. Exista evenimente supraliminale, mai ales cele consumate la hotarul dintre constient si subconstient care pot vehicula subliminal si informatii decisiv legate de evenimentul constient asimilat.
6. Repetitia si forta de sugestie sunt doua dintre metodele de imersare a subconstientului.
Prin repetitie se impune exercitiul, dar se creeaza si un ecran de protectie împotriva rutinei, care face ca informatii repudiate constient sa se strecoare dincolo de pragul constiintei.
De asemenea, prin sugestia estetica, pe lânga mesajul evident se strecoara si impresii ori sentimente purtatoare ale unor mesaje neconstientizate.
Informatii se întemeiaza pe experimente realizate pe esantioane mici de subiecti, ceea ce face ca tema subliminalitatii sa fie înca privita cu reticenta.
Exista însa un experiment care ne este la îndemâna, desfasurat pe o perioada lunga de timp si asupra a milioane de subiecti: experimentul comunist.
Raspunsuri
elenac81 spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Stanescu Bun, si? Nici o fapta buna nu ramane nepedepsita. |
Ideea e sa discutam pe tema asta ... Vrei musai o intrebare? Bine uite:
Care crezi ca e efectul sloganului repetat obsesiv "colgate te apara de carii"? Are vreo legatura cu realitatea? Au scazut numarul de carii de cand toate pastele de dinti contin fluor? Sau doar au crescut vanzarile?
Care e efectul asupra auditorilui in momentul in care un politician repeta cuvintele: teroare, terorism, razboiul impotriva terorismului, haos, dezordine (de exemplu). Iar apoi vine cu mesajul ordine mondiala, noua ordine mondiala, o noua ordine financiara, etc
Credeti ca aceste mesaje ne influenteaza? Se poate realiza o programare mentala sau cei care incearca asta isi supraevalueaza posibilitatile? Sigur fiecare o sa zica : pe mine nu functioneaza. Intrebarea cheie in acest caz este "cu ce pasta de dinti va spalati"?
capcaunul spune:
Putem diminua impactul www.yogaesoteric.net/content.aspx?item=4060&lang=RO" target="_blank">mesajelor subliminale prin dizolvarea lor in www.yogaesoteric.net/content.aspx?lang=RO&item=4848" target="_blank">urina.
xenocid spune:
Citat: |
citat din mesajul lui capcaunul Putem diminua impactul www.yogaesoteric.net/content.aspx?item=4060#9001 =RO" target="_blank">mesajelor subliminale prin dizolvarea lor in www.yogaesoteric.net/content.aspx?lang=RO&item=4848" target="_blank">urina. |
M'am intrebat intotdeauna daca la MISA, din motive care tin de igiena, urina se bea din pahare de unica folosita!
elenac81 spune:
Asa baieti bagati din top....
Alt exemplu... de data asta vizual nu textual.
Multi se plang ca astazi copii au devenit sexual vorbind foarte precoci. In afara de imaginile sexuale care abunda prin ziare si tv iata ce au descoperit unii in filmele disney vizionate de copii din toata lumea:
http://www.youtube.com/watch?v=QKT1WtOP9n0
Stanescu spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui elenac81
Ideea e sa discutam pe tema asta ... Vrei musai o intrebare? Bine uite: Care crezi ca e efectul sloganului repetat obsesiv "colgate te apara de carii"? Are vreo legatura cu realitatea? Au scazut numarul de carii de cand toate pastele de dinti contin fluor? Sau doar au crescut vanzarile? Care e efectul asupra auditorilui in momentul in care un politician repeta cuvintele: teroare, terorism, razboiul impotriva terorismului, haos, dezordine (de exemplu). Iar apoi vine cu mesajul ordine mondiala, noua ordine mondiala, o noua ordine financiara, etc Credeti ca aceste mesaje ne influenteaza? Se poate realiza o programare mentala sau cei care incearca asta isi supraevalueaza posibilitatile? Sigur fiecare o sa zica : pe mine nu functioneaza. Intrebarea cheie in acest caz este "cu ce pasta de dinti va spalati"? “Nu e nimic intr-o omida care sa-ti spuna ca se va transforma intr-un fluture.” |
Cu aia care are oferta mai buna - gen 2 in 1
elenac81 spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Stanescu Cu aia care are oferta mai buna - gen 2 in 1 |
Si ce marca e? De curiozitate...
ladyJ spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui xenocid
M'am intrebat intotdeauna daca la MISA, din motive care tin de igiena, urina se bea din pahare de unica folosita! Come to The Dark Side ... we have cookies! |
capcaunul spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui elenac81
Si ce marca e? De curiozitate... |
Una care baga fluor la greu in oferta. Asa-i ca numai pastele de dinti cu uree previn cariile dentare?
Stanescu spune:
Citat: | ||
citat din mesajul lui elenac81
Si ce marca e? De curiozitate... “Nu e nimic intr-o omida care sa-ti spuna ca se va transforma intr-un fluture.” |
Pai nu ai citit? Aia care are oferta mai buna Odata e Colgate, alta darta Sensodyne, alta data aia cu b ca nu-mi vine acu numele...