Stop îndoctrinării religioase în şcoli

Raspunsuri - Pagina 20

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns cristi_2003 spune:

sorana - eu sunt credincioasa, chiar foarte (dar dintr-o religie minoritara in romania)

si sunt complet de acord cu tot ce ai zis tu - nu ii pot impune copilului religia mea - la 18 ani va putea alege orice religie va dori sau chiar sa fie ateu. eu o sa incerc sa il cresc in religia mea, e adevarat, dar as dori si eu ca la scoala sa li se predea o istorie a religiilor - tocmai pentru ca sa fie tolerant si sa invete de mic ca diversitatea nu e un blestem, ci un lucru minunat. asa ca voi face cerere sa nu participe la ore de religie in scoala.

eu am avut norocul sa studiez religia la noi in biserica (se putea - au facut ai mei cerere si trecea preotul in fiecare trimestru pe la scoala sa ne dea notele in catalog) cu un preot minunat care ne-a vorbit si despre ortodosci, si despre protestanti si despre neoprotestanti dar in stil matematic - care religie cand a aparut, care sunt ideile de baza, etc. fara judecati de valoare. si asa vreau sa invete si copiii mei. ca de fapt toate religiile, in ciuda diferentelor dogmatice, sunt bune si ne indeamna sa facem bine.

si faptul ca la scoala ne invata ceva nu inseamna ca trebuie sa si credem tot ce ni se spune acolo. din fericire avem ratiune si obligatia (cred eu) sa o folosim.

sunt si curioasa sa stiu in ce fel am fost noi indoctrinati prin matematica si fizica - astea nu sunt general valabile, peste tot pe glob? sau poate decide guvernul sa schimbe o teorema dupa bunul plac? hmmmm (glumesc, normal)

23+ cu T. Carol

sa fii sanatos pana la 40+ iubi lui mama
http://bd.lilypie.com/z4XWp3.png

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Citat:
citat din mesajul lui sorana

Citat:
citat din mesajul lui capcaunul

Citat:
citat din mesajul lui sorana
Cu alte cuvinte - atunci cand se duce la scoala - as prefera sa invete lucruri adevarate (atat cat stim noi din adevarurile astea - ca poate unele teorii se va demosntra in viitor ca erau gresite) - dar ma rog, macar sa existe bunavointa din partea MEC de a-i invata lucruri adevarate / corecte.

Copiii ar trebui sa mearga la scoala nu ca sa invete teorii ci in primul rand ca sa invete sa gandeasca, sa rationeze.
Din nefericire avem doua bube intre care penduleaza invatamantul romanesc de zeci de ani incoace:
- invatamantul de stat (cel "secularoumanist" sau "umanistosecular", nu mai stiu cum l-a poreclit Irina ) pune accentul pe teorii (pe memorare) neglijand aproape complet dezvoltarea capacitatilor intelectuale de a rationa, de a face deductii, analogii, etc.
- invatamantul confesional (si cel religios din programa scolilor de stat) este axat pe dogme si, direct sau indirect, combate demersul stiintific, experimental, si ignora metodele rationale, deductive sau inductive, apeland doar uneori la analogii (si acelea alese pe spranceana).
Aceasta criza majora a invatamantului romanesc dureaza si se accentueaza de zeci de ani, rezultatul fiind:
- un numar tot mai mare de studenti incapabili de a gandi logic (cca 50% este procentul gasit de mine, este drept pe un anumit domeniu, totusi domeniu cu pretentii)
- analfabetismul functional din Romania este cel mai ridicat din UE (estimarile oficiale sunt pe la 55%)
Concluzia: noi muncim, noi nu gandim.
Partial ai dreptate, partial nu.
Da, trebuie sa "invete" logica, sa faca deductii, etc.
Dar atunci geografia si istoria ar trebui scoase din programa.
Eu am incercat sa generalizez pentru toate materiile, nu ma refeream doar la mate/fizica/chimie.
Eu sunt inginer si poate si mie mi s-a parut aiurea sa memorez pe dinafara rauri/ramuri dar poate ca Monicai o sa-i placa ... istoria .....
Eu totusi sustin ca ar trebui sa li se prezinte (ca teorie) si creationismul, de exemplu. NU sunt de acord sa faca catehism ortodox - exclus, dar teoria creationista faca cumva parte din cultura generala pe care cred ca ar trebui sa o ai la terminarea unui liceu. Idem, teoria evolutionista.
Si chiar si la fizica, de ex., pe vremea studentiei mele ni se prezentau teorii care nu puteau fi demonstrate atunci ....
Stiu ca e aberant ca li se cere sa memoreze pagini de carte ... dar sunt materii care pe asta se bazeaza - pe memorarea unor date. Istoria, de ex. - cum vezi o predare care sa stimuleze deducerea, logica, etc - ca nu-i nimic "logic" acolo - asta s-a intamplat si gata.
Si totusi nu cred ca istoria ar trebui scoasa din programa.
Fi-mea are acum aproape 6 ani. Prin primavara ma tot chestiona apropos de D-zeu, de religia catolica (avea un coleg de gradi catolic) versus cea ortodoxa, ma rog de-astea.
Eu am ales varianta prezentarii teoriilor. Si i-am zis copilului cam ce teorii exista, cam ce stiu eu despre fiecare, cam ce cred eu, subliniind ca nu-i obligatoriu sa creada la fel - ca o sa mai citeasca, o sa se mai documenteze si cand va fi mai mare va alege singura ceea ce i se pare a fi adevar.
Acuma eu sunt atee - dar sora mea crede in D-zeu. Putem discuta fara sa ne dam in cap. Nu am nici un fel de retinere fata de oamenii credinciosi. Asa gandesc ei, asa cred ei, e alegerea lor - inclinatie mai mult spre visare decat spre logica, as zice eu prin prisma "teoriei elefantului roz din dormitor" a lui JG.
Exista oameni a caror logica e cumva altfel decat a mea. Oameni pe care nu-i convingi cu demonstratii matematice si fizice. Daca fi-mea o face parte dintre ei (nu cred, ca pare inclinata spre stiinte exacte si logica, dar nu pot fi 100% sigura) eu vreau sa-i dau libertatea de alegere .... nu vreau sa-i impun ateismul meu propriului copil. Daca si credinciosii ar gandi asa cred ca am face un pare pas inainte ...
Sorana si Monica (5 ani)
din cate am inteles eu capcaunul nu are nimic contra memorarii, ci a faptului ca in sistemul romanesc elevul nu e incurajat sa gandeasca, sa puna intrebari, sa fie creativ, ci se pune accentul pe memorarea a tone de informatii fara a li se da vreun sens. Irina, mami de bb Ilinca(26 aprilie '04) si debb Teodora(26 august 2007)
am blog

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns capcaunul spune:

Citat:
citat din mesajul lui sorana
Da, trebuie sa "invete" logica, sa faca deductii, etc.
Dar atunci geografia si istoria ar trebui scoase din programa.

Nu. De doua ori nu. Sa-i explic pe rand.
1.
Istoria si geografia se bazeaza pe evidente stiintifice. Muntele Everest este cel mai inalt pentru ca a fost masurat si pentru ca oricine poate sa refaca masuratoarea daca nu crede asta si vrea sa se convinga. Decebal a fost infrant de Traian fix in 106 pentru ca avem o multime de dovezi care atesta acest lucru.
2.
Este mult mai important sa inveti de ce este Everestul atat de inalt decat sa stii ca-i cel mai inalt si eventual care este inaltimea lui (am mai combatut pe cineva pe forum care sustinea cu mandrie ca invatamantul romanesc este cel mai tare din parcare pentru ca unii au invatat toate capitalele statelor lumii )
La fel cu istoria, este mult mai important sa invatam (logic, prin deductii, nu memorand) de ce Decebal a pierdut in fata lui Traian decat sa stim cate si care si unde si cand au fost bataliile daco-romane.
Inteligenta umana este superioara calculatoarelor nu prin capacitatea de memorare (inaltimea in metri a Everestului sau datele bataliilor daco-romane le poate retine si un calculator) ci prin cea, deocamdata unica pe pamant, de a rationa. Aceasta capacitate trebuie sa o cultivam in copiii nostri. Bineinteles asta nu exclude exercitiul de memorie, dar acesta din urma nu trebuie sa fie scopul in sine al procesului educational.
Un alt exemplu al caracterului preponderent memorizator al invatamantului romanesc este ponderea extrem de mica a orelor creative . Copiii ar trebui sa aiba mai multe ore de desen si pictura, de muzica, de compunere literara, ore care sa nu se transforme in prezentari sterile de curente, artisti si opere ci ore in care copiii ar trebui lasati sa creeze.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns blackpanterro spune:

Irina, daca eu nu am inteles ce vrei sa spui da-mi tu un exemplu de materie obligatorie la care nu vrei sa participe copilul tau.Ce materie iti baga scoala pe gat si tu nu o vrei?

Adriana si Aidan Alexander(27.06.2005)
A ticket to hell has never been funnier

"You know your god is man-made when he hates all the same people you do."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns amoga spune:

Citat:
citat din mesajul lui Eliza5
Ce legatura are alegerea unei persoane mature, responsabile, in privinta propriului parcurs profesional, cu alegerea unor adulti in legatura cu educatia/viitorul unui minor fara posibilitate de opozitie? Home schooling afecteaza adultul sau copilul??


Educatia (acasa sau intr-o institutie) afecteaza intreaga familie, nu doar pe copii sau doar pe parinti. Prin urmare, parerea mea este ca atunci cind se iau decizii in legatura cu educatia ar fi bine sa fie implicata toata familia si sa participe fiecare ("cu mic, cu mare") cu propria opinie. In modul asta nu am putea vorbi despre "un minor fara posibilitate de opozitie" -- macar la nivel de participare in discutie si tot ar putea sa-si spuna parerea.

Pe urma, cum-necum, se face ca majoritatea familiilor de pe planeta asta cauta cu multa insistenta un lucru: sa o duca mai bine. Si multi dintre adultii din aceste familii inteleg prin asta crearea de conditii optime pentru minorii familiei. (Exista exceptii de la aceasta "regula", insa sper sa putem pica de acord ca exceptiile sunt, totusi, o minoritate -- despre care poate o sa vorbim al'data). Si-atunci, daca ajungem la concluzia ca parintii intr-adevar doresc binele copiilor lor, ma gindesc ca e logic sa afirmam ca acestia vor lua cele mai bune decizii de care sunt capabili, astfel incit copiii sa beneficieze la maxim de pe urma deciziilor luate.

Si-atunci, daca vedem un interes comun intre membrii familiei (parinti, copii) si, totodata, o implicare a copiilor in procesul decizional, ma gindesc ca e logic sa tragem concluzia ca (1) interesele copiilor nu sunt ignorate, ci --din contra-- maximizate; si (2) se iau cele mai bune decizii posibile (in context), exact ca si in cazul carierelor profesionale.



Citat:
citat din mesajul lui Eliza5
Mie personal imi prieste foarte tare aerul tare al libertatii de alegere asupra lucrurilor care imi afecteaza propria persoana. Nu imi prieste deloc libertatea acordata majorilor de a dipune de educatia si soarta unor minori care nu au putinta de a alege. Pentru ca vezi, eu nu cred ca un copil "apartine" familiei lui in sensul ca aceasta poate dispune dupa bunul plac de acesta.


Un copil "apartine" familiei in sensul ca familia e cea mai interesata in destinul copilului, cea mai interesata in protejarea copilului, si --in general-- in reprezentarea intereselor copilului. Daca tu crezi ca nu e asa, si ca exista o alta entitate (Statu'?) care reprezinta interesele copilului mai bine decit familia, ei bine, ar fi numai parerea ta, nu si a mea.


Citat:
citat din mesajul lui Eliza5
In ceea ce priveste educatia, da eu una cred ca statul atat de infierat face treaba mult mai buna decat familia. De ce? Pentru ca omul este animal social si traieste in comunitate.


Nu e nici o legatura intre concluzia de la care pleci (Statu' face treaba mai buna decit familia) si argumentele pe care le aduci ("animal social").

Copiii fac parte din familii; familiile fac parte din comunitati (grupuri, sate, orase); comunitatile alcatuiesc societatea. De unde-mi iasa la socoata ca copiii pot bine mersi sa faca parte din familii si societate in acelasi timp.


Citat:
citat din mesajul lui Eliza5
In conditiile insa in care te astepti ca acel copil/tanar sa aiba sanse EGALE la intrarea in viata sociala, profesionala si asa mai departe mi se pare normal ca macar in domeniul educatiei sa existe niste standarde, iar toti sa aiba sansa de a fi evaluati dupa acelasi calapod.


Le amesteci fara nici o noima... Copilul isi incepe viata sociala din momentul in care-si incepe viata; asta n-are nimic de-a face cu educatia. Intre profesie si educatie, da, se pot stabili niste corelatii. Standardele si evaluarile sunt niste instrumente la care poti sau nu sa apelezi in timpul procesului educativ. In sfirsit, "sanse egale" nu exista (decit in utopiile marxiste) -- pentru ca suntem diferiti intre noi si avem aptitudini diferite.


Citat:
citat din mesajul lui Eliza5
Educatia in Romania are multe bube, intr-adevar (diferentele enorme de calitate intre rural si urban, subfinantare, neadaptarea curriculum-ui si asa mai departe) dar lipsa diversitatii nu este una dintre ele.


Nu-i lipseste diversitatea? Uau! O diversitate asigurata printr-o programa unica! Nu sh' cum sa zic, da' diversitate si unicitate sunt antonime, adicatelea se bat cap in cap.

Si apropo, educatia institutionalizata are bube peste tot, nu doar in Romania.

A.M.


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Eliza5 spune:

Pornim de la premise diferite si de aceea nu o sa ajungem niciodata la aceeasi concluzie, ceea ce este absolut normal pentru ca slava Domnului traim intr-o societate ce accepta diversitatea de opinii.

1. eu cred ca un copil de 6 ani nu este capabil sa ia o decizie informata in legatura cu felul in care isi va desavarsi educatia ( deci ceea ce spui tu.. citez "cand se iau decizii in legatura cu educatia ar fi bine sa fie implicata toata familia si sa participe fiecare ("cu mic, cu mare") cu propria opinie. In modul asta nu am putea vorbi despre "un minor fara posibilitate de opozitie" -- macar la nivel de participare in discutie si tot ar putea sa-si spuna parerea." mi se pare pura fictiune. Normal ca orice copil ar prefera sa stea acasa cu mama decat sa trebuiasca sa se trezeasca la 7.30, sa aiba profesori poate severi, sa se confrunte cu situatii de conflict cu colegii si asa mai departe.

2. familia nu este intotdeauna cea mai bine intentionata in legatura cu viitorul/educatia copilului. Tocmai de aceea rata abandonului scolar este atat de mare in Romania.. pentru ca parintii prefera sa isi trimita copiii la munca decat sa ii trimita la scoala. Slava Domnului ca multi sunt fortati de faptul ca invatamantul obligatoriu in Romania este de 10 clase, ca altfel.. nu stiu unde eram. Ai fi uimit cate familii merg pe principiul "eu te-am facut, eu te omor" in sensul in care copilul este "proprietatea" parintilor, care se simt indreptatiti sa dispuna de el dupa bunul plac.

3. conceptul de "sanse egale" eu nu il vad deloc marxist.. nu am spus ca suntem egali, ar fi o monstruozitate. Am spus ca ar trebui sa avem sanse egale atunci cand, de exemplu, candidam pentru un job. Si o premisa pentru aceste sanse egale este si educatia. Iar in ceea ce priveste sistemul de invatamant am spus ca nu sufera din cauza lipsei diversitatii referindu-ma la faptul ca oricand poti opta pentru formule alternative: invatamant privat, meditatii sau alte cursuri si asa mai departe. Si ma mai refeream la diversitatea de materii/ obiecte de studiu oferita de scoala. Nimeni nu te forteaza sa excelezi la toate - asta e doar mania parintilor care isi imping copiii de la spate din pur orgoliu. Esti bun la chimie, poti sa te concentrezi pe asta. Excelezi la limbi straine? Perfect, ai optiunea de a da la un liceu cu acest profil si mai departe la facultate. Asta inteleg eu prin diversitatea sistemului educational. Parerea mea :-)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Citat:
citat din mesajul lui blackpanterro

Irina, daca eu nu am inteles ce vrei sa spui da-mi tu un exemplu de materie obligatorie la care nu vrei sa participe copilul tau.Ce materie iti baga scoala pe gat si tu nu o vrei?Adriana si Aidan Alexander(27.06.2005)
A ticket to hell has never been funnier"You know your god is man-made when he hates all the same people you do."
e vorba de sistem in sine, nu de materii. Normal ca n-am nimic contra istoriei, fizicii, sau matematicii. Din contra, vreau ca fetele/copiii mei sa acumuleze cat mai multe cunostinte,intr-un mod cat mai interesant si mai creativ, din placerea si dorinta de a sti,nu de frica invatatoarei/profesorului/notei,etc.. Si desigur as vrea sa invete in ritmul lor, nu in cel impus de programa, si sa isi poata urma si interesele, nu sa fie constransi ca in fix 5 saptamani sa invete un anume lucru.
Apoi vreau ca ei sa isi dezvolte acele calitati pomenite de capcaunul, care in scoala de masa nu sunt apreciate si stimulate. Si nu in ultimul rand ma intereseaza ca latura duhovniceasca sa fie integrata in predarea materiilor, ceea ce nu e posibil in invatamantul de stat. Irina, mami de bb Ilinca(26 aprilie '04) si debb Teodora(26 august 2007)
am blog

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Citat:
citat din mesajul lui Eliza5
Nimeni nu te forteaza sa excelezi la toate - asta e doar mania parintilor care isi imping copiii de la spate din pur orgoliu. Esti bun la chimie, poti sa te concentrezi pe asta. Excelezi la limbi straine? Perfect, ai optiunea de a da la un liceu cu acest profil si mai departe la facultate. Asta inteleg eu prin diversitatea sistemului educational. Parerea mea :-)Eliza si Alex (15 nov. 2004)
te contrazic, sistemul actual din ro forteaza copiii sa fie "vanatori de note", fiindca mediile din toti anii au importanta la admiterea in liceu , si apoi la admiterea in facultate, deci putini mai ajung sa invete de placere. De altfel nici n-au timp pentru asta, trebuie sa "traga tare" la toate obiectele daca vor sa le fie bine.
Nu mai spun ce inseamna asta pentru relatia parinte profesor, pai care parinte mai are curajul sa se arate nemultumit de ceva, din contra, nu stiu cum sa mai care la profesori si sa dea copiilor meditatii. Irina, mami de bb Ilinca(26 aprilie '04) si debb Teodora(26 august 2007)
am blog

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns rrox3 spune:

Am semnat petitia. Ma deranjeaza deja de prea multi timp ce se intampla in scoala la ora de religie. E o incalcare grosolana a drepturilor copiilor.
Am avut grija insa sa discut cu copilul despre religii, sa-i explic cum functioneaza si cum pot manipula. Sa stie ca-s mai multe si se asemana tot atat cat si difera. Sa stie ca oamenii cred, dar nu-i pot oferi date exacte si certitudini fiindca ele nu exista. Sa stie ca va putea alege cand va dori sa o faca si va fi destul de matura sa stie ce face.

Am parcurs azi tot topicul si mi-a sarit in ochi o problema - grava dupa parerea mea. Copilul apartine familiei, dar familia nu poate hotari orice in ceea ce-l priveste. Dreptul parintilor de a alege nu trebuie sa incalce drepturile copilului. Copilul are drepturi si societatea e datoare sa vegheze la respectarea lor. Orice copil are dreptul sa nu fie indoctrinat (religios, politic, sau in alt mod), atat de catre scoala (d-asta am semnat petitia), cat si de catre propria familie, la fel cum are dreptul la cunoastere Cum traduc asta in cazul de fata: orice copil are dreptul sa nu-i fie bagata pe gat o religie (a nu se confunda ideea de D-zeu cu dogmele religioase), doar pentru ca ministerul sau mama asa cred ca-i mai bine pentru el, la fel cum orice copil are dreptul sa cunoasca teoria evolutionista, la fel ca si pe cea creationista.


Roxana, Mariuca (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Citat:
citat din mesajul lui rrox3

Am semnat petitia. Ma deranjeaza deja de prea multi timp ce se intampla in scoala la ora de religie. E o incalcare grosolana a drepturilor copiilor.
Am avut grija insa sa discut cu copilul despre religii, sa-i explic cum functioneaza si cum pot manipula. Sa stie ca-s mai multe si se asemana tot atat cat si difera. Sa stie ca oamenii cred, dar nu-i pot oferi date exacte si certitudini fiindca ele nu exista. Sa stie ca va putea alege cand va dori sa o faca si va fi destul de matura sa stie ce face. Am parcurs azi tot topicul si mi-a sarit in ochi o problema - grava dupa parerea mea. Copilul apartine familiei, dar familia nu poate hotari orice in ceea ce-l priveste. Dreptul parintilor de a alege nu trebuie sa incalce drepturile copilului. Copilul are drepturi si societatea e datoare sa vegheze la respectarea lor. Orice copil are dreptul sa nu fie indoctrinat (religios, politic, sau in alt mod), atat de catre scoala (d-asta am semnat petitia), cat si de catre propria familie, la fel cum are dreptul la cunoastere Cum traduc asta in cazul de fata: orice copil are dreptul sa nu-i fie bagata pe gat o religie (a nu se confunda ideea de D-zeu cu dogmele religioase), doar pentru ca ministerul sau mama asa cred ca-i mai bine pentru el, la fel cum orice copil are dreptul sa cunoasca teoria evolutionista, la fel ca si pe cea creationista.
Roxana, Mariuca (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005)
mama, dar de unde le scoti? de dreptul de participare al copilului ai auzit?http://www.copii.ro/content.aspx?id=115 Irina, mami de bb Ilinca(26 aprilie '04) si debb Teodora(26 august 2007)
am blog

Mergi la inceput