In fiecare zi cu Dumnezeu (partea a 11-a)
Raspunsuri - Pagina 2
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 .....pe cand era inca intuneric de tot, Isus S-a sculat, a iesit si S-a dus intr-un loc pustiu. Si se ruga acolo." 
Marcu 1.35
Domnul Isus isi incepea ziua de lucru in liniste, in rugaciune inaintea lui Dumnezeu. Sa invatam de la invatatorul nostru!
Poate spui: dimineata nu gasesc un timp de liniste. Ma trezesc greu si trebuie sa ajung la timp la serviciu sau la scoala. Aceasta problema o avem multe dintre noi. Dar nu este vorba de lungimea rugaciunii de dimineata, ci mai degraba de a incepe ziua cu Domnul, in prezenta Sa. Ia-ti macar cinci minute si petrece-le cu Domnul!
Nimic nu este mai folositor decat a incepe ziua cu o inima care se deschide la Cuvantul Domnului, cu buze care se deschid ca sa-L laude pe Tatal si, daca timpul permite, cu o Biblie deschisa pentru a citi despre Domnul Isus. Binecuvantarea de dimineata este un castig pentru intreaga zi; ea sfinteste munca ta in timpul zilei si iti da somn linistit noaptea.
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 Dumnezeu a pus in sufletul nostru un judecator neobosit si un paznic  
necontenit: constiinta.
Intr-adevar printre oameni nu este nici un judecator care sa fie asa  
treaz, precum constiinta noastra.
Dintre judecatorii omenesti, unii se mituiesc, altii se castiga prin  
maguliri, altii se intimideaza prin amenintari si inca multe altele  
ii impiedica de la judecata cea dreapta.
Constiinta insa, nu se biruieste prin toate acestea; ci poti sa  
magulesti, sa dai daruri, sa ameninti sau sa faci orice, acest  
judecator va rosti pururea hotararea cea dreapta, chiar si asupra  
gandurilor noastre cele mai pacatoase.
De ar fi trecut oricat de mult timp, constiinta niciodata nu uita  
cele petrecute; atat in timpul cand se savarseste pacatul, cat si  
inainte si dupa savarsirea lui, ea se ridica impotriva noastra ca un  
martor acuzator.
In timpul savarsirii pacatului suntem beti si nu bagam in seama  
constiinta, dar dupa ce am savarsit pacatul, atunci vine spinul cel  
amarnic al caintei.
De aceea va indemn, paziti-va chiar de la inceput, sa nu zamisliti in  voi o pofta rea; iar daca am zamislit-o, atunci sa inabusim in noi samanta cea rea. Daca insa si la aceasta am fost lenesi, atunci,  
indata ce pacatul s-a aratat prin fapta, sa-l omoram prin  
marturisire, prin cainta si prin paza asupra noastra insine.
De aceea zic: osandeste pacatul tau, si te vei libera de o grea povara!
Socoteste acum intelepciunea lui Dumnezeu! Constiinta nu are  
trebuinta sa ne parasca necontenit, ca noi nu am putea purta o povara 
asa grea, daca ea ar vorbi impotriva noastra neincetat.
Dumnezeu a randuit astfel ca sa ne mustre constiinta de multe ori si  
cu sarguinta, dar nu neincetat; de multe ori, ca sa nu cadem in  
delasare, ci sa ramanem treji pana la moarte; nu neincetat si fara  
ragaz, ca sa nu ne descurajam, ci cateodata sa ne linistim, sa ne  
mangaiem si sa putem iarasi rasufla.
Mustrarea constiintei, iubitilor, este o ancora sfanta a sufletului,  
care nu ne lasa sa ne cufundam cu totul in cursa pacatului. Ca nu  
numai cand savarsim pacatul, ci adeseori multi ani dupa aceea,  
constiinta iarasi ne aminteste nelegiuirile noastre cele vechi.
Sa ne gandim acum la acest adevar: o constiinta curata este cea mai  
mare mangaiere in nenorocire. Pentru ce ne temem noi de moarte?  
Pentru ca nu avem o constiinta curata. Daca noi am avea aceasta, nu  
ne-ar inspaimanta nici moartea, nici foametea, nici pierderea averii, 
nici orice altceva.
Ca pe cel bun nu-l pot vatama toate acestea. Sa zicem ca i se rapeste 
averea; dar el are o comoara in cer!
Cineva il izgoneste din tara sa; dar el are tara sa in cer! Poate ca  
cineva il fereca in lanturi; dar constiinta lui il face pe el un om  
liber, si nu baga in seama inchisoarea cea din afara! Totusi, poate  
ca cineva ucide trupul lui; totusi el va invia!
(Sfantul Ioan Gura de Aur)
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 De aceea, sa ne silim sa-I fim placuti.
2 Corinteni 5:9
Un stralucit tanar pianist dadea pentru prima data un concert
in public. Publicul statea fermecat, in timp ce muzica curgea
din degetele lui. Oamenii nu-si puteau lua ochii de la acest tanar
virtuoz. Dupa ce sunetul ultimei note a incetat sa se mai auda,
publicul a izbucnit in aplauze. Toti s-au ridicat - cu exceptia unui
om mai varstnic care sedea in randul din fata. Pianistul a coborat de
pe scena descurajat. Directorul de scena i-a laudat performanta,
dar tanarul a spus: „N-am cantat bine, a fost un esec". Directorul a
raspuns: „Priveste, toti sunt in picioare cu exceptia unui batran!"
„Da, a raspuns tanarul mahnit, dar batranul acela este profesorul
meu."
Avem noi aceeasi dorinta sa beneficiem de aprobarea lui
Dumnezeu asa cum pianistul acela a dorit sa fie laudat de pro-
fesorul lui? Zambetul aprobator al Domnului este de fapt ceea ce
conteaza. Dar oare in ce isi gaseste inima Lui placere? In primul
rand este credinta (Evrei 11:6). Apoi, sunt doua jertfe speciale:
jertfa laudei si jertfa de a ne aduce aminte de „binefacere si
darnicie" (Evrei 13:15, 16). Lui Dumnezeu jertfe ca acestea ii plac.
Haideti sa ne propunem ca, ori de cîte ori incepem o zi noua,
sa fim pe placul Tatalui nostru ceresc, asa cum a fost si Isus (Ioan
8:29). Indiferent ca lucram sub privirile oamenilor sau neobservati
in culise, atunci cand ne facem datoria cu credinta, cu sarguinta, cu
multumire si cu bagare de seama, Dumnezeu este multumit. Dar
un lucru si mai minunat este faptul ca El ne ajuta in tot ce facem.
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 Cine esti tu? - Anthony de Mello 
  
O femeie aflata in coma era pe punctul de a muri. Dintr-o data, ea s-a simtit ridicata la cer si s-a trezit in fata Scaunului Judecatii de Apoi. 
- Cine esti? a intrebat-o o Voce. 
- Sunt sotia primarului, a raspuns ea. 
- Nu te-am intrebat a cui sotie esti, ci cine esti tu. 
- Sunt mama a patru copii. 
- Nu te-am intrebat a cui mama esti, ci cine esti tu. 
- Sunt invatatoare. 
- Nu te-am intrebat ce profesie ai, ci cine esti tu. 
Si dialogul a continuat in acelasi fel. Orice ar fi raspuns femeia, cuvintele ei nu pareau sa raspunda la intrebarea: Cine esti tu?" 
- Sunt crestina. 
- Nu te-am intrebat care este religia ta, ci cine esti tu. 
- Sunt cea care a fost la biserica in fiecare zi si le-a dat de pomana celor sarmani. 
- Nu te-am intrebat ce ai facut, ci cine esti tu. 
In mod evident, ea nu a trecut de examen, caci a fost trimisa inapoi pe pamant. Cand s-a trezit din coma, femeia s-a decis sa afle cine este. Si astfel, intreaga ei viata s-a schimbat. 
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 De ispitele cele mai puternice se slujeste la sfarsit
Si de ce zice Luca ca a trecut toata ispita? Eu cred ca daca le-a  
spus pe cele mari,  de fapt,  le-a spus pe toate,  pentru ca in  
ispitele mari mai sunt cuprinse si altele.
Patimile cele mari,  in care se cuprind mii de alte rele, sunt:  
lacomia pantecelui,  a lucra indemnat de slava desarta si a fi  
stapanit de patima iubirii banilor. Cunoscand aceasta spurcatul,   
cunoscand ca cea mai grea patima este lacomia,  a lasat-o la sfarsit.  
A pastrat-o ultima,  pentru ca e cea mai puternica dintre toate.
E o lege pe care diavolul o urmeaza in toate luptele sale. Ispitele  
cele mai tari,  acelea care pot dobori,  le lasa la sfarsitul luptei.  
Asa a facut si cu Iov. asa si acum,  a inceput cu ispitele ce par a  
fi cele mai neinsemnate si mai neprimejdioase si a sfarsit cu cea mai 
puternica.
Cum sa-l infruntam pe diavol?
Cum il vom putea birui? Asa cum Domnul Hristos ne-a invatat: alergand 
si gasindu-ne scaparea numai la Dumnezeu. Nici de foame sa nu ne  
simtim zdrobiti,  ci sa ne incredem in Acela Care si numai cu  
cuvantul Sau ne poate hrani.
Primind bunatati,  sa nu-L ispitim pe Acela Care ni le-a dat,  ci sa  
fim multumiti cu slava cea cereasca si deloc sa nu ne ingrijim de cea 
omeneasca.
In sfarsit,  intotdeauna sa dispretuim ce nu ne este cu adevarat  
necesar. Pentru ca nimic altceva nu ne face sa cadem in mainile  
diavolului decat dorinta de-a avea mai mult si lacomia fara sat.
Vedem ca toate acestea sunt adevarate din ceea ce se intampla in  
zilele noastre. Exista unii care zic: “toate acestea vor fi ale  
tale,  cazi doar dinaintea noastra si inchina-te noua”.
Acestia sunt oameni dupa fire,  dar unelte ale diavolului. Pentru ca  
de Hristos diavolul nu s-a apropiat singur, ci impreuna cu altii, si  
ne-o spune lamurit Luca: “s-a indepartat de la El pana la o  
vreme” (Luca 4, 13). Vrea sa impuna ca dupa aceea s-a apropiat de El
prin uneltele sale.
            
SFANTUL IOAN GURA DE AUR - “Diavolul si magia”
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 Patima maniei porneste din puterea irascibila a sufletului si   
cuprinde toate manifestarile patologice ale agresivitatii. Puterea  
irascibila,  asa cum am vazut, i-a fost data omului la crearea sa si  
face parte din  insasi firea lui. Potrivit Proniei dumnezeiesti, ea  
era menita sa-l  ajute pe om sa lupte impotriva ispitelor si a  
Ispititorului si ca sa se  fereasca de pacat si de rautate. Asa se  
defineau, la origine,  finalitatea ei fireasca si folosirea ei  
normala. Dar, asa cum am aratat, prin  pacat omul i-a schimbat rostul 
firesc si, in loc de a utiliza aceasta  putere a sufletului pentru a  
se impotrivi Celui Rau, el a indreptat-o  contra aproapelui sau,  
folosindu-se de ea contrar naturii. Aceasta face din  manie, sub  
toate formele ei, o patima si o boala a sufletului.
Mania se vadeste a fi patima ori de cate ori ea se indreapta spre   
semenul nostru. O asemenea manie nimic n-o poate indreptati. Omului i 
se  cuvine sa se manie numai pe Cel Rau, iar nu pe cei inselati de  
acesta,  caci, asa cum spune Apostolul: "lupta noastra nu este  
impotriva trupului si a sangelui, ci impotriva incepatoriilor,  
impotriva stapaniilor,  impotriva stapanitorilor intunericului  
acestui veac, impotriva duhurilor  rautatii, care sunt in  
vazduhuri" (Efes. 6, 12). Pacatul trebuie urat,  iar nu cel care  
pacatuieste. "Uraste boala, iar nu pe cel ce boleste", invata Maica  
Sinclitichia.
Mania despre care vorbeste traditia ascetica nu consta numai in   
manifestarile violente, exteriorizate, care sunt numite asa in mod  
obisnuit  si care sunt, in general, trecatoare si-i afecteaza in mod  
special pe  cei care au un temperament coleric. Sfintii Parinti  
privesc ca patima si  pun sub acest nume toate formele de  
agresivitate ale omului,  exteriorizate sau nu, fatise sau ascunse,  
grosolane sau subtile, si care, in  general, sunt indreptate  
impotriva aproapelui.
Astfel, pe langa ceea ce se  numeste in chip obisnuit manie, si care  
constituie manifestarea ei exteriorizata, vizibila si violenta, forma 
acuta a patimii, in care mania  "izbucneste si se dezlantuie",  
Sfintii Parinti disting: resentimentul - care este o "manie mocnita",  interiorizata si ascunsa, care are ca  temei amintirea unei jigniri, a unei umiliri, a nedreptatilor suferite - ranchiuna, ura si toate formele de ostilitate, de animozitate, de  dusmanie sau, pe scurt, de  rautate.
Proasta dispozitie, acreala, formele mai mult sau mai putin  
dezvoltate de iritare si manifestarile  de nerabdare sunt si ele  
expresii ale acestei patimi. Tot de aceasta  patima sunt legate  
indignarea si batjocura, ironia si glumele cu referire la oameni.  
Putem adauga aici si sentimentele, chiar nedezvoltate, de rea-vointa, 
de la cele mai grosolane - care se traduc prin rautate si  vointa  
vadita de a face rau - pana la cele mai subtile, care pot consta,  pe  de o parte, in bucuria de necazurile sau de nenorocirea care-l   
loveste pe semen, iar, pe de alta parte, in lipsa intristarii pentru  
relele  care i se intampla sau chiar a nu te bucura de fericirea lui.  
In contrast cu aceste sentimente, adesea marunte, ascunse si greu de  
observat  chiar de cel afectat de ele, formele extreme de violenta,  
ca rivalitatile  de tot felul, bataile, loviturile, ranirile si chiar 
omuciderile sau  razboaiele, deriva tot din patima maniei, in sensul  
larg dat acestui  cuvant de traditia ascetica.
Multimea starilor si reactiilor  sufletesti legate de manie ne ajuta  
sa intelegem faptul ca ea il  afecteaza pe om aproape in permanenta,  
ca si celelalte patimi, de altfel.  Sfintii Parinti observa ca in  
orice forma de manie omul incearca un  soi de placere, care-l face sa 
staruie in ea. Astfel, Sfantul Ioan Gura  de Aur zice: "chiar de ar  
avea de suferit de pe urma purtarii sale,  indura totul cu usurinta,  
numai si numai ca sa-si implineasca aceasta placere a sufletului. Ca  
placere este aprinderea maniei; o petrecere care  munceste sufletul  
mai cumplit decat placerea trupeasca, ravasind toata  sanatatea  
sufletului".
                                                             
Jean Claude Larchet  
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 Sfantul Ioan Scararul spune si el, atunci cand  vorbeste despre  
tinerea de minte a raului si despre mania care o  insoteste, ca este  
ca un "piron infipt in suflet, simtire neplacuta, iubita ca  o  
dulceata a amaraciunii".
Avem aici insa o legatura de ordin secundar  cu placerea, care ne  
arata cum aceasta intretine mania (si mai ales cu  dorinta de  
razbunare), dar nu cum o produce. Originea diverselor  manifestari  
ale acestei patimi poate fi aflata in legatura initiala si mai   
profunda dintre ea si placere. 
Sfantul Maxim Marturisitorul si Avva Dorotei vad  si ei in iubirea de 
placere principala cauza a maniei. Mania se naste  in om atunci cand  
vede ca nu poate ajunge la placerea ravnita, dar si  atunci cand el  
se simte sau se teme sau chiar este lipsit de placerea de  care se  
bucura si cand "iubirea trupeasca de sine este lovita de  durere".  
Mania sa se porneste atunci impotriva celui care l-a lipsit de   
placere sau i se pare ca l-a lipsit de ea sau care constituie o  
amenintare  la adresa ei sau i se pare ca i-o primejduieste. De aceea  Evagrie  defineste mania ca "o pornire impotriva celui care a gresit ori se crede ca  ar fi gresit cu ceva".  Placerea simtuala este  legata de dorinta simtuala.
Dorirea celor  materiale si alipirea de ele sunt, de asemenea, cauze  
fundamentale ale  maniei. Aceasta ne face sa intelegem o alta  
afirmatie a monahului pomenit  de Evagrie: "imi retez placerile ca sa inlatur toate prilejurile partii  patimase", ca si ceea ce spune el  
in alta parte: "inarmandu-te  impotriva maniei, nu vei suferi  
niciodata pofta". Sfantul Isaac Sirul scrie in  acelasi sens: "Daca  
suntem atrasi uneori de cele supuse simturilor  (prin care ia uneori  
si iutimea prilejul spre o pornire contrara firii)  (...), prin  
aceasta prefacem blandetea firii in salbaticie". Sesizam aici  ecoul  
cuvintelor Sfantului Iacov: "De unde vin razboaiele si de unde   
certurile dintre voi ? Nu, oare, de aici: din poftele voastre care  
se  lupta in madularele voastre ?" (Iac. 4, 1).
Din pricina iubirii bunurilor materiale si a placerilor pe care le   
produc ele, si pentru ca le prefera pe acestea bunurilor si  
desfatarilor  duhovnicesti, ajunge omul sa cada in patima maniei, cum  arata limpede  Sfantul Maxim Marturisitorul: "am ales mai mult cele materiale in loc de  porunca iubirii si, ingrijindu-ne de ele, ne razboim cu oamenii.
Se  cuvine deci sa punem iubirea de orice om mai presus decat cele  
vazute si  decat insusi trupul".
Tot el mai spune si ca "noi nu putem sa-i iubim  pe cei ce ne urasc,  
fiindca suntem iubitori de materie si de placere si  le punem pe  
acestea mai presus de porunca. Ba de multe ori ocolim din  pricina  
acestora si pe cei ce ne iubesc".  Iubirea celor materiale si goana  
dupa placerea legata de ele se  manifesta in mod diferit, asa cum am  
vazut, in diferitele patimi.
Jean Claude Larchet
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 " Am necurmat pe Domnul inaintea ochilor mei ..." ( Psalmul 16:8 )
Cuvintele " Am necurmat pe Domnul inaintea ochilor mei " reprezinta cea mai simpla descriere a vietii noastre. Cand apar anumite ganduri, exista sansa ca ele sa fie rezultatul umblarii lui Dumnezeu alaturi de tine.
Primul gand implica sentimentele de siguranta. Fie ca este vorba de Iosua care a preluat conducerea de la Moise, sau de Apostolul Pavel care a trecut prin cea mai crunta furtuna, mesajul este acelasi: " Nu te teme caci sunt cu tine ".
Cel de-al doilea gand pe care il vei avea cand Dumnezeu este prezent este ca vei primi calauzire. Poate te-ai impotmolit intr-o anumita situatie, iar apoi iti vine o idee. Poate este o idee importanta sau poate este doar o idee marunta, dar iti va fi de ajutor. Sau poate esti pe punctul de a spune ceva care poate cauza daune si dintr-o data o voce din interior iti spune : " Nu spune nimic ".
Un al treilea indicator al prezentei lui Dumnezeu este convingerea de pacat. Ai luat-o pe calea gresita si un mic junghi iti spune : " nu, intoarce-te", asculti acea voce sau iti vei incalca principiile, iti vei diminua influenta si vei sfarsi prin a fi coplesit de vina.
Cel de-al patrulea gand care iti va spune ca Dumnezeu este prezent este bucuria! " Imi vei arata cararea vietii; inaintea Fetei Tale sunt bucurii nespuse " ( Ps.16:11 ). 
Dumnezeu poate folosi oricare din aceste lucruri pentru a-Si face simtita prezenta. Daca " Il ai necurmat pe Dumnezeu inaintea ta " vei incepe sa Il simti in fiecare zi a vietii tale.
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 Sfantul Ioan Gura de Aur atrage  atentia asupra acestui fapt, spunand 
ca "mania vatama trupul"; "cunosc  multi oameni pe care i-a  
imbolnavit mania". Iar Sfantul Ioan Scararul  arata urmarile pe care  
aceasta patima le poate avea in ceea ce priveste  modul de a se  
hrani, ea conducand fie la anorexie, fie la bulimie.  Dar mai ales  
tulburarile pe care mania le naste in suflet ne  indreptatesc sa o  
privim ca pe una dintre cele mai grave boli ale lui si ca pe  o forma de nebunie.
"Mania obisnuieste mai mult decat celelalte patimi  sa tulbure si sa  
zapaceasca sufletul", spune Sfantul Diadoh al  Foticeei, si, dupa el, 
Sfantul Ioan Scararul. Mania, scrie Sfantul Grigorie cel  Mare,  
"tulbura sufletul, il sfasie si-l sfarteca", "semanand in el   
zapaceala". "Patima nerationala a maniei pustieste, zapaceste si  
intuneca  tot sufletul", spune Sfantul Marcu Ascetul. "Ea strica  
sufletul" si  "tulbura cu totul starea lui fireasca", arata, de  
asemenea, Sfantul loan  Gura de Aur, care mai spune despre ea ca  
sluteste sufletul, "strica  sanatatea sufletului, mancandu-i, rupandu-
i, rozandu-i toata puterea,  facandu-l cu totul nefolositor".
Tulburarile pe care le naste in suflet mania sunt nenumarate. Mai   
intai, ea perturba atat de puternic activitatea rationala, incat pare 
ca  omul isi pierde uzul ratiunii. "Mania alunga silnic ratiunea si  
scoate  afara din legea firii cugetarea", scrie Sfantul Maxim  
Marturisitorul.
"Cand aceasta patima a izgonit ratiunea si a pus stapanire pe  
suflet,  (...) nu-i mai ingaduie (omului) sa fie om, ca nu mai are  
ajutorul  ratiunii", arata Sfantul Vasile cel Mare. Ratiunea fiindu-i 
"ca si cuprinsa de  betie si intunecata", omul nu mai poate judeca  
corect lucrurile. Asa  arata Sfantul Ioan Casian, scriind ca: "atata  
timp cat (mania) staruie  in inimi, orbindu-ne mintea cu  
vatamatoarele ei intunecimi, nu vom putea  ajunge nici sa judecam cu  
dreapta chibzuinta (...), dar sa mai incapa  in noi lumina duhului si 
a adevarului! Caci zice Scriptura:  "Tulburatu-s-a de manie ochiul  
meu" (Ps. 30, 10). Nici parte de adevarata  intelepciune nu vom avea  
(...), nici nu vom fi in stare sa pastram carma  dreptatii, ajutati  
de un ascutit discernamant al mintii (...) fiindca  "cel iute la  
manie savarseste nebunii" (Pilde 14, 17)".
"Nimic nu  tulbura atat de mult curatia mintii si limpezimea  
judecatii ca mania fara  socoteala, care izbucneste cu multa furie",  
constata, la randul sau,  Sfantul Ioan Gura de Aur.  Omul ajunge sa  
vada lucrurile prin prisma maniei; ratiunea ii este cu  totul supusa  
patimii. Cunoasterea realitatii este perturbata, chiar  daca, privite din exterior, facultatile lui cognitive par a lucra in mod  corect,  
iar capacitatea de a rationa este, formal vorbind, teafara.
Omul cazut prada agresivitatii inceteaza de a mai sesiza realitatea  
asa  cum este, ajungand s-o vada cu totul deformat; patima naste in  
el o  cunoastere deliranta, legata de modul patimas in care o vede.  
"Cu adevarat,  spune Sfantul Ioan Gura de Aur, un om cuprins de manie 
se aseamana cu  un nebun. Uita-te ca omul cuprins de manie e ca si  
nebun; cand demonul  maniei intra in el, il face sa-si iasa din minti 
si-l impinge sa faca  lucruri potrivnice celor ce se cuvin a fi  
facute. ''
Jean Claude Larchet
www.bconsulting.3x.ro
  
  
  
  
Arhistefy spune:
 Daca traiesc intr-un mediu care provoaca rusinea,
copiii invata sa se simta vinovati.
Daca traiesc intr-un mediu in care sunt incurajati,
copiii invata increderea.
Daca traiesc intr-un mediu in care sunt laudati,
copiii invata sa se aprecieze.
Daca traiesc intr-un mediu nepartinitor,
copiii invata dreptatea...
Daca traiesc intr-un mediu in care se simt in siguranta,
copiii invata sa aiba credinta. 
Daca traiesc intr-un mediu in care sunt acceptati,
copiii invata sa se accepte pe ei insisi. 
Daca traiesc intr-un mediu prietenos,
copiii invata sa gaseasca dragoste in lume.
(Dorothy Knolte)
www.bconsulting.3x.ro
