Nu mai vrea sa invete nimic
buna!
Are 3 ani si 5 luni, are potential si poate, dar mai nou orice tentativa a mea de a-l coopta intr-o activitate recreativa si educativa esueaza. Timpul meu e impartit intre el si sora lui mai mica, ea are 1 an. Cand ea doarme eu ma ocup numai de el, de aia gatesc noptile, ca ziua sa-i dedic timpul meu. Asta mica invata acum sa mearga si exploreaza to ce poate inclusiv talpile ghetelor de langa usa, si alea le linge daca nu-s atenta. Seara il ia taica-su in primire, il plimba, se ocupa de el.
Aud zilnic si des de la el "hai sa te joci cu mine"...si singura varianta dorita si propusa de ea e sa ne luptam cu sabiile, are unele cat scobitorile de pe la niste cavaleri de platic, sa ne ascundem prin casa si sa ne impuscam cu pistoalele cu ventuze, sau sa ne tavalim si trantim, deci tot un fel de lupta e si aia. E la faza Scooby si Ben 10, are tot arsenalul de jucarii aferente si isi imagineaza ca numai in asta consta joaca, in lupta cu monstri, in ascuns, in fugit pana transpira 3 bluze.
Am scos din tolba mea cu propuneri modelajul cu plastilina, am incercat sa folosesc si interesul lui pt Scooby si Ben, si de aici sa -l fac sa modeleze vreun personaj, obiect, orice. Apoi desenul cu acuarele, cu carioci, colorarea de carti cu Scooby, cu creioane collorate, puzzle pe aceleasi teme, si altele, normal, jocuri de perspicacitate, pt varsta lui fireste, mici labirinturi, sa gaseasca 2 elemente diferite intr-o imagine fata de o imagine aparent identica....si ...nimic, zice "auzi, lasa-ma ca acum sunt ocupat sa setez niste chestii la telefon", sau se uita la TV peste umarul meu, sau se joaca cu cine stie ce, numai nu participa, odata mi-a zis chiar "mami, ce se intampla cu tine, tu nu-ntelegi ca nu vreau sa ma joc cu astea?"...Nu vrea sa cantam, sa invatam poezii, nu asculta povesti mai lungi de 10 fraze si evident ca trebuie sa le modifice el pe parcurs, si evident nu sunt povesti ca toate povestile ci cu "Scooby Doo si gasca" sau Batman.
raman perplexa, pai atunci eu ce sa fac? ce sa-i propun? daca -l duc la gradi acolo va trebui sa faca programul impus de educatoare, ca toti copiii, si ce se va intampla? cum va face fata daca nu vrea sa exerseze nimic cu mine acasa sub forma de joc? E atat de captivat de jocuri de catarat si de alergat incat orice activitate la masuta lui de joaca o respinge. Ceea ce nu facea anul trecut. Anul trecut il rugam eu in vara, in toamna sa alerge, sa se catere si nu vroia, statea si freca doua bete sau scobe-n nisip si acasa freca maimutele si masinutele si acuarelele, invatase tot alfabetul, cifrele, el venea cu caietul la mine sa i le desenez si el sa raspunda. Imi cerea sa-i cant, sa-i spun poezii, tin minte ca-i cantam minute in sir, si cantam si impreuna
De ce acum e refractar la tot ce poate invata la anisorii lui? a uitat si literele si poezioarele invatate si cantecele, le-a uitat sau nu vrea sa le spuna, nu stiu...cert e ca nu vrea nimic decat activitati fizice, sarituri, catarat, alergat.
sper sa fie ceva trecator
Raspunsuri
Dorsilia spune:
cel putin ma bucur ca acum alearga...anul trecut ma intrebam de ce e asa linistit. Singura mea temere e legata de cum se va integra la gradinita, altfel astept de la el sa fie un al doilea Einstein. Dar vreau sa nu fie gradinita un chin pt el unde sa faca mereu obligat ceva
Alina spune:
Eu il inteleg pe baietelul tau,este plictisit mereu acasa,e si virsta necesara colectivitatii asa ca vrea sa te atentioneze purtindu-se asa,adica,ma rog,refuzindu-ti ofertele.
Eu l-as da rapid la gradinita sau ma rog,cel putin o grupa de joaca de 3-4 ori/saptamina,sau o activitate pe undeva,sau mai multe activitati pe-afara,gen sanius,patinaj.
Ii va place la gradinita si eu cred ca nu sunt constringeri de felul ca acum toti fac aceeasi chestie impotriva vointei lor,ci fac toti activitati care sa le placa,parerea mea e ca daca gasesti o gradinita buna,vei vedea schimbari spectaculoase.
Rabdare iti doresc!
Alina
Vic spune:
Fa un "contract" cu el: facem 5 minute ce vrea mami, apoi facem 10 minute ce vrea copilul. Copilul refuza activitatea propusa de mama, mama taie un drept copilului, gen -nu vezi desenul preferat. Atentie!!! Contractul se face inainte, si se respecta cu strictete. Daca incerci intai sa-l convingi sa faca o activitate, copilul refuza, si atunci tu propui intelegerea, se cheama mituire, si are efecte negative.
Tipul asta de contract (contract comportamental) merge pentru orice fel de comportament problema, si il invata pe copil ca trebuie sa faca un efort pentru a obtine ceea ce isi doreste, si in acelasi timp il invata sa se comporte si sa asculte.
Vic spune:
Completare: incepi prin a-i cere sa faca ce vrei tu o perioada mai scurta, pe care o prelungesti incet-incet. Poti chiar sa asociezi durata respectiva cu ceva vizual, gen clepsidra, ca sa stie exact cat are de muncit. In timp, va observa ca exista placere si in a face altceva. In plus, e bine sa alternezi activitatile statice cu activitati fizice, si sa-l inveti ca o data alege el, o data alege mami/tati sau altcineva.
Gradinita e o solutie, dar nu va rezolva neaparat problemele de acasa. COpilul forteaza limitele si acum arata ca el poate fi seful, daca i se permite. Efectele pe termen lung nu sunt cele pe care vi le doriti.
filofteia spune:
Si cu Adi a fost la fel. Pana la 3-4 ani totul era minunat. Colabora foarte bine. Asa ca l-am dus la gradinita, unde vei fi uimita cat de bine evolueaza. Si am ales activitatile extra gradinita. Daca acasa nu vroia sa faca nimic la firma de engleza (spre exemplu) colabora foarte bine. Asa ca acum, in clasa I, am fost uimita sa aud din gura lui (ii spunea altui baietel care il cam luase peste picior) ca ii place la engleza, ca nu este asa de greu. Si totusi acasa nu face nimic in plus fata de ce i se da de la scoala, sau firma etc...
Ce spune Vic mie mi s epar eun pic exagerat pentru 3,5 ani... peste 7 ani este altceva.
Pana la urma la varsta asta trebuie sa se joace...
florinad spune:
Dorsilia, pupici.
Baietii nostri se cam aseamana ca temperament. Si pe mine ma tine cel mare cu jocuri din astea. Hai sa ne jucam de-a hotul, hai sa ne jucam de-a catelul si ma uitam aseara la Supernany si ma gandeam ca oare super nani s-ar pune pe covor si ar alerga in 4 labe latrand si vaitandu-se ca l-a muscat lupul?
Incerc sa imputinez jocurile astea dar nu stiu daca e bine sa i le scot de tot, ca am mai discutat cu unii si cu altii si mi-au spus ca asa isi cauta el identitatea. Daca chiar mi-e acru sa ma tavalesc pe covor ii spun ca nu am chef, sau ca ma doare piciorul sau ca am treaba in bucatarie si daca vrea sa stea cu mine sa vina sa se joace acolo, sa deseneze, sa taie hartie cu foarfeca, sa picteze, sa faca puzzle, sa modeleze plastilina. Nu intotdeauna ajungem la astfel de activitati si pana la urma tot eu trebuie sa-l ajut si la astea, dar macar face si altceva.
Nici al meu nu prea are rabdare, dar daca-l ajut mai trece timpul si vad ca puzzle deja ii place sa faca singur. I-am luat asa intr-o doara niste acuarele si pensule ca nu mai stiam ce sa-i mai dau sa faca si am fost surprinsa sa constat ca o zi intreaga a tot pictat, bineintees cu un mic ajutor din partea mea. Eu ii facem tot felul de forme si el trebuia sa le umple cu culoare si fel de fel de alte inventii.
Cat despre cantat si poezii a avut o perioada ca-mi striga "Stinge muzica, nu-mi place". orice fel de muzica. Mi-a fost rusine ca de sarbatori el nu a stiut nici o colinda sau poezie, in afara de "Mos Craciun cu plete dalbe", dar a auzit pe alti copii ce frumos colindau si recitau poezii si a vazut ca e un lucru frumos. Iar alaltaieri nu mica mi-a fost mirarea auzindu-l recitand: "Mos Craciun e smecher mare/ Are multe buzunare/ Si-o desaga in spinare/ Ce-mi aduce mosul oare?". Eu habar n-aveam de poezia asta, a invatat-o la gradinita si eu n-am stiut. Sa stii ca si de la gradinita a primit drag de cantece si poezii ca acuma-l tot aud cantand prin casa cine stie ce: "Deschide urechea bine..." sau "Noi suntem piticii...". Si am mai facut o smecherie, ii cantam aluia micul, "Ce petrecere frumoasa e la margine de lac" si-mi zicea sa nu cant ca nu-i place. Eu am zis ca lui Matei ii place, asa ca am continuat. Si intr-una dn zilele trecute cand am fost afara, mergea cu bicicleta si canta "Ce petrecere frumoasa" de mi-a venit sa-i dau cateva pupice dar m-am abtinut si am spus doar ca ce frumos canta si am cantat si eu putin cu el, si se uita lumea la noi pe strada ca la felul paispe.
Vic are dreptate, trebuie sa-l duci la gradinita si cu ajutorul tau sa vada ca este ceva placut si in activitatile astea.
Uf, oare ce ne mai asteapta cu micutii astia?
Pupici.
Vic spune:
Si voi nu va intrebati de ce la gradinita face si-i place, si acasa nu?
Evbident, copiii invata totul prin joc, doar ca trebuie si ghidati. Sa stai in 4 labe pe covor pretinzand ca esti un catel schiop sau orice altceva in jocul copilului e foarte bine. Implica colaborare si imaginatie. Dar nu poti sa-l lasi sa se joace toata ziua doar de-a superman si ben 10, trebuie sa se joace si altfel.E firesc sa spuna nu la o anumita varsta, doar ca daca e lasat cu "nu", si dupa ce trece de perioada respectiva, problemele se vor accentua. Ce trebuie sa intelegeti este ca cel mai bine invata si se modeleaza copilul pana la 5 ani, cat are creierul maleabil si i se formeaza conexiunile intre neuroni foarte rapid PRIN STIMULARE. Ghidarea parinteasca+gradinita ajuta la trierea conexiunilor bune, utile de cele inutile. Lucrurile pe care se insista vor dezvolta ramificatii solide, in timp ce celelale se vor atenua si eventual vor dispare. Un copil cu o baza solida, buna, pozitiva, se va dezvolta apoi usor si se va realiza mai usor ca ceilalti. Copiii trebuie incurajati, trebuie scos in evidenta ceea ce fac bun, felicitatii cand fac ceva bun, frumos, chiar daca nu e perfect si chiar daca fac un desen care nu va place, incurajatil, el acum invata, incearca. Dar cand zice in mod constant "nu, mami, tu faci ca mine mereu si eu nu vreau sa fac ca tine", atunci trebuie lamurile limitele, calm si clar, si respectate constant. Asta il va invata ca totul in viata are limite, si ca nu poate sa bata din picior ca nu vrea aia, ci ailalta, si mami sta drepti.Copii au nevoie de reguli clare pentru a se simti in siguranta, pentru a sti ca pot avea incredere in parinti. Altfel nu vor sti cand ceea ce spun parintii e chiar asa cum spun, si cand e altfel, si mai ales de ce uneori e alb, alteori gri, si alteori negru acelasi lucru...
Fiecare face ce crede.
buli spune:
la virsta asta eu m-as juca cum vrea el si el ar invata ce vreau eu
adica ne jucam de-a scooby doo, daaar numaram personajele, le descriem etc -
ben 10 nu stiu ce e - dar tot pe acolo
eu cred ca in mom asta nu trebe sa sesiseze deloc vreo intentie de lectie - creierul li se dezvolta si prin jocuri inteligente, iar noi de aia sintem mai mari si mai informati despre ei, ca sa le inventam si sa-i ajutam.
si cred ca te stresezi cam mult - are si el faza scooby doo - cit poa sa-l tina? lasa cupilu sa se joace sau dc vrei neaparat sa-l inveti ceva, invata-l jucindu-va!
www.youtube.com/watch?v=YhWZ7bpfQag" target="_blank">@
buli spune:
quote:
Hai sa ne jucam de-a hotul, hai sa ne jucam de-a catelul si ma uitam aseara la Supernany si ma gandeam ca oare super nani s-ar pune pe covor si ar alerga in 4 labe latrand si vaitandu-se ca l-a muscat lupul?
Incerc sa imputinez jocurile astea dar nu stiu daca e bine sa i le scot de tot, ca am mai discutat cu unii si cu altii si mi-au spus ca asa isi cauta el identitatea.
dc acu nu latra pe covor, cind o sa latre? cind o avea 15 ani?
vreau sa va zic ca noi ne costumam toti in fantome si alergam cu cearsafurile in cap prin casa, ne fugarim cu masinile cu telecomanda, facem garaje cu totii, tati e cal, eu il fac avion, il punem in patura si il vinturam in casa, aruncam cu plusuri in toate directiile ...
cu toate astea are un bagaj de cunostinte cu mult superior altor copii de virsta lui, dar nimic din ce a invatat nu a invata la lectie - ci numai prin joaca, observarea naturii si a lucrurilor inconjuratoare
sa-l pui de mic la lectii e ca si cum i-ai fura copilaria, in opinia mea. acum e timpul pentru joaca si nu altcindva.
www.youtube.com/watch?v=YhWZ7bpfQag" target="_blank">@