Educatia acasa (homeschooling)

Raspunsuri - Pagina 20

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns filofteia spune:

Inaioana .
Fiimiu este foarte tehnic...isi seteaza singur programele.
Avem trei calculatoare in casa (legate in retea) si trei televizoare. Nu pentru ca ne sunt necesare , dar asta este stilul ce ne caracterizeaza.
Este adevarat ca nici nu am fost nevoiti pana acum sa fim foarte fermi, pentru ca am "asigurat" mereu alte activitati in asa fel sa nu ajunga sa stea toata ziua la calculator sau televizor.

Sunt insa parinti pentru care problema cu calculatorul este reala. Daca de TV te plictisesti pana la urma, de internet nu stiu daca poti.

Si mai am o neliniste. Una dintre multele . Baietelul meu este foarte talentat la muzica. Bun l-am dus la canto, totul ok. Are insa momente in care nu vrea sa mai repete, sau nu vrea sa mearga la canto. In conceptia HS ar insemna sa-l las liber, cand vrea bine, cand nu vrea iar bine. Eu insa vreau sa mearga, sa fie serios, sa repete, nu pentru mine ci pentru el, constienta fiind ca pe degeaba isi va dori asta mai tarziu, la 15 ani sa spunem... atunci va fi deja tarziu. El nu are acum constiinta asta ca vremea trece si ca peste 5,6 ani va fi prea tarziu sa inceapa muzica... pentru a o face la un nivel performant.
Oare gresesc? Pana acum nu a opus rezistenta in adevaratul sens al cuvantului, dar cum sa procedez cand o va face?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns inaioana spune:

Iti raspund pe scurt si eventual am sa revin cu mi multe detalii mai tarziu.
Eu am fost un "mare talent muzical". Prin urmare am dat examen si am intrat cu brio la scoala de muzica, am ales sa studiez vioara ceea ce am si facut timp de 4 ani. A fost printre cele mai oribile experiente pe care mi le amintesc, desi nu era nimeni agresiv cu mine..sau..in fine..nimic din chestiile considerate in mod comun traumatizante nu s-a intamplat si desi auditiile pe care le sustineam anual precum si examenele anuale de instrument erau impecabile!

A avea o buna ureche muzicala si un bun simt al ritmului nu te face muzician neparat. Pentru a fi muzician (si in general un mare artist in orice domeniu) iti trebuie o mare pasiune pentru asta, atat de mare incat sa te faca sa nu simti studiul intens ca pe o munca, ca pe un efort.
Altfel...chiar daca te chinui zeci de ani, eu nu cred ca vei putea fi altfel decat mediocru..si iti vei rata adevarata vocatie.

Ioana cu Serghei (2 mai 2006) si Katja (30 martie 2004)



http://educatielibera.blogspot.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns filofteia spune:

Multumesc mult Inaioana pentru raspuns. Foarte foarte sugestiv.
Adevarul este ca pe undeva si eu m-am gandit la asta, asa ca nu l-am inscris la scoala de muzica, pentru ca se punea accent pe romana, iar el fiind foarte tehnic este bun la 'materiile fixe". Vreeau sa-i dau sansa de a face "tehnica". Asa ca muzica o face in particular...atat cat va dori pana la urma. Nu vreau sa ajunga sa o urasca. Totusi nu ma pot opri sa nu-l imping de la spate. Cel mai tare ma deranjeaza ca nu repeta ce ar trebui ci altceva.
Asta mi se pare cel mai greu la HS sa-i orientezi spre ceea ce pot.
Exemplu, copilul ieri se apucase sa copieze cuvinte din caietul special, dar nu de la lectia de zi ci de undeva de la sfarsit. Cuvinte pe care le scria bine, dar nu stia sa le citeasca. Am incercat sa-l fac sa scrie de la lectia de zi, dar degeaba. Bineinteles ca l-am lasat pana la urma cum a vrut el, i-am mai spus eu ce scrie, dar n-ar fi fost mai bine sa urmeze cursul firesc...sa inceapa cu inceputul.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns inaioana spune:

quote:
Originally posted by simali

Sub pretextul "copilul meu poate sa invete ce vrea" pot sa bag si "copilul meu invata numai ce vreau eu, ca eu sunt ta'su".
[...] Dar nu cred ca educatia libera trebuie sa devina o alta forma de indoctrinare a copiilor.

alice



Alice, inafra de ce iti scriam pe paginile trecute, iti recomand sa citesti si acest text : http://educatielibera.blogspot.com/2007/11/obiectii-comune-la-sistemul-hs_4470.html
("Cum vom putea preveni ca parintii bigoti sau cu idei inguste sa isi educe copiii in acest fel?")

Ioana cu Serghei (2 mai 2006) si Katja (30 martie 2004)



http://educatielibera.blogspot.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns inaioana spune:

quote:
Originally posted by filofteia

Multumesc mult Inaioana pentru raspuns. Foarte foarte sugestiv.
Adevarul este ca pe undeva si eu m-am gandit la asta, asa ca nu l-am inscris la scoala de muzica, pentru ca se punea accent pe romana, iar el fiind foarte tehnic este bun la 'materiile fixe". Vreeau sa-i dau sansa de a face "tehnica". Asa ca muzica o face in particular...atat cat va dori pana la urma. Nu vreau sa ajunga sa o urasca. Totusi nu ma pot opri sa nu-l imping de la spate. Cel mai tare ma deranjeaza ca nu repeta ce ar trebui ci altceva.
Asta mi se pare cel mai greu la HS sa-i orientezi spre ceea ce pot.
Exemplu, copilul ieri se apucase sa copieze cuvinte din caietul special, dar nu de la lectia de zi ci de undeva de la sfarsit. Cuvinte pe care le scria bine, dar nu stia sa le citeasca. Am incercat sa-l fac sa scrie de la lectia de zi, dar degeaba. Bineinteles ca l-am lasat pana la urma cum a vrut el, i-am mai spus eu ce scrie, dar n-ar fi fost mai bine sa urmeze cursul firesc...sa inceapa cu inceputul.



Cu mare placere!

Eu nu m-as stradui sa orientez copilul ci m-as concentra in a-i oferi cat mai mult suport (solicitat!) inspre lucrurile pe care doreste sa le invete, in ritmul si in ordinea pe care le doreste.

Pentru ca asa putem fi siguri ca le invata "pe bune" nu "pentru lucrarea de maine" (asta e timp pierdut). Si ca ii vor folosi cu adevarat.

Ioana cu Serghei (2 mai 2006) si Katja (30 martie 2004)



http://educatielibera.blogspot.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns simali spune:

Si totusi poate reuseste cineva sa ma lamureasca si pe mine: daca incep sa trimit petitii la MInisterul Invatamantului pentru aprobarea HS in Romania, cam ce fel de lege ar trebui sa sustin pentru a ma asigura ca nu vor fii posibile abuzuri asupra copiilor, abuzuri mai mari decat cele la care sunt expusi acum, la scoala "institutionalizata"?

Am revazut legea britanica. Spune clar: NIMENI nu poate sa-l controleze pe parinte in ce fel scoleste copilul; parintele nu poate fi tras la raspundere cu privire le calitatea HS, nu trebuie sa respecte nini o regula, sa se prezinte la nici o evaluare. NIMIC.

Unul dintre drepturile fundamentale ale copilului este accesul la educatie. Cum ma asigur, eu, statul, ca unii parinti, pretextand HS sau US nu le refuza copiilor acest drept fundamental? Cum fac sa ma asigur ca daca totusi invata ceva, copilul nu invata Biblia si numai Biblia timp de 12 ani? Cum fac sa ma asigur ca sub pretextul HS nebunul de ta'su nu inchide copilul in pivnita ca nu a recitat corect vresetul cutare?

De bine de rau, sistemul public are niste oameni cat de cat calificati, procesul de invatamant este transparent, daca se intampla abuzuri cineva le poate remarca si rapaorta unei autoritati. La scoala s-au descoperit copii plini de vanatai si s-au ordonat anchete sociale. Daca copilul nu mai iese din casa, el devine prizonierul parintilor; accesul lui la valorile societatii in care traieste poate fi limitat, sau "filtrat" de profesorii sai ad-hoc. Dupa 10-12 ani, cine-mi garanteaza mie ca "nescolistii" nu se transforma in grupari extremiste, gata sa se arunce cu bomba de gat la clinica unde se practica intreruperi de sarcina?

Stiu ca, pentru parintii constiinciosi, deschisi si bine intentionati, acest sistem este o gura de oxigen intr-o tara in care, in domeniul invatamantului, de 17 ani nimeni nu vede luminita de la capatul tunelului. Dar, in calitate de "animal social", cand sustin o lege ma gandesc si la faptul ca, folosita si de catre cei rau intentionati, as putea, pe tremen lung, sa produc in societate mai mult rau decat bine. Si sunt convinsa ca asa va gandi orice ministru cu scaun la cap atunci cand, pe masa lui ar avea un astfel de proiect.



alice

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns inaioana spune:

Prezumtia de rea intentie...incredibil cat ne-a mutilat comunismul mintile!!!

Deci decat niste oameni cu creier sa faca niste legi conform drepturilor omului, care sa poata preveni abuzurile, mai bine sa fie totul cu desavarsire ilegal ca daca cumva cineva are rele intentii. Lasand la o parte faptul ca statul, cu institutionalizarea fortata de acum, nu previne abuzurile sub nici o forma...

Nu vad de ce avem voie sa mergem pe strada, daca cumva ne vine vreo nebuneala si omoram pe cineva; practic cum poate preveni atotputernicul tatuc STAT acest lucru???!?!?...

Iti recomand din nou, articolul http://educatielibera.blogspot.com/2007/11/obiectii-comune-la-sistemul-hs_4470.html

EDIT : Tocmai am adaugat la blog optiunea de a fi postate comentarii la articole , care dintr-o regretabila eroare, lipsea! Asa ca..oricine doreste sa comenteze orice, este binevenit!

Ioana cu Serghei (2 mai 2006) si Katja (30 martie 2004)



http://educatielibera.blogspot.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns amoga spune:

quote:
Originally posted by filofteia
Amoga...sa te vedem mai tarziu... ca abia de acum incep "luptele" adevarate.



Si eu mi-s curios cum a fi in continuare. Da' sa-nteleg ca e recomandabil sa ma-nscriu la cursuri de karate? :-)


quote:
Originally posted by filofteia
Si totusi...pentru copilul meu (numai al meu) imi doresc sa intalneasca cat mai multe alte persoane...copii mai mic, mai mari, de aceeasi varsta, adulti.



Si asta se intimpla in scoala? Acolo unde copiii sunt separati in functie de virsta pe care o au?


quote:
Originally posted by filofteia
Apropo stiti ce-i place lui fiimiu cel mai mult la scoala: PAUZELE. Stiti de ce? Pentru ca se intalneste cu prietenii.



Iar asta spune ceva despre cita socializare se intimpla in scoala in AFARA pauzelor -- aproape zero.

Pe de alta parte, exista copii in scoli carora nu le plac pauzele -- cei care sunt tot timpul agresati/hartuiti de colegii lor. Pentru acestia, pauzele sunt iadul pe planeta.


quote:
Originally posted by filofteia
Mai am o intrebare pentru voi... Sa-l las la calculator pana se satura?



Eu unul as zice "da".


quote:
Originally posted by filofteia
In virtutea discutiilor de aici ma uitam intr-o seara la fiimiu, care butona de zor calculatorul si nici gand sa se ridice de la el. Daca nu ar exista reguli precise, ar sta acolo lipit cu Ben Ten in fata cateva saptamani.



Iar dupa cele citeva saptamini se va fi ridicind si-si va vedea de viata mai departe. Va descoperi o noua pasiune pe care o va "devora" pentru ceva vreme. Si tot asa, pina la adinci si fericite batrineti :-) (Isn't life wonderful?)...

Atunci cind esti absorbit de ceva acumulezi o cantitate incredibila de cunostinte raportat la timpul "investit". Sunt etape din acelea care te marcheaza putin, la care te raportezi cu "inainte" si "dupa". Si care nu prea se intimpla in scoala (nu tin minte pe nimeni spunind: "inainte sa-nvat radicalii..." :-)).

Da' banui ca de fapt altceva vroiai sa sugerezi; ceva de genul: "Iata, daca nu l-as controla ar da in extremism, in abuz (de folosit computerul). Prin urmare, trebuie sa-l controlez."

Ei bine, fiecare face cum crede ca e mai bine in fiecare situatie in parte. (Si asta e, de fapt, spiritul 'homeschooling'-ului: fiecare familie are control si ia decizii; nu cine stie ce functionari ascunsi prin careva minister.) Cum as face eu, am spus mai sus.


quote:
Originally posted by filofteia
Nu ma plang de el...pentru ca este un copil constiincios, nu a spus vreodata ca nu-si face temele (le face singur cum vine de la scoala), dar ca nu face ce as fi vrut eu sa faca suplimentar a spus deseori.



Ce-i rau in a-l lasa pe el sa decida ce face si ce nu? Chiar daca ar face alegeri proaste, si tot ar invata ceva: care-s consecintele alegerilor facute. S-ar putea chiar sa invete sa tina (mai mult) cont de parerile altora atunci cind face urmatoarea alegere. (Si, te rog, nu-mi da exemple cu: poate vrea sa aleaga sa sara de pe bloc. Consecintele unei astfel de alegeri sunt prea tragice ca sa merite negocieri. Eu ma refer aici la ceva de genul: vrea sa citeasca Al. Dumas, nu Jules Verne; vrea sa iese afar' la joaca, nu sa cinte la pian; etc.)


A.M.


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns amoga spune:

quote:
Originally posted by inaioana
Spre exemplu noi nu avem pe TV nici un program de desene animate.



In schimb, noi avem numai desene animate. Si desi apar pe TV, sunt de fapt rulate de computer sau video/DVD player. Cablu TV nu mai avem de mai bine de-un an, si asta pentru ca nu i-am mai simtit nevoia (de unde timp?). Da' ma cam bate un gind sa-l reinstalam ca sa vad ce parere are fii-mea despre calitatea programelor oferite. (Cind mergem in vizite TV-ul e cvasi-invizibil pentru ea, dat fiind ca e mult mai interesant alergatu' prin toata casa impreuna cu copiii gazda.)


quote:
Originally posted by inaioana
[...] (nu consider necesar sa aiba un PC propriu la 3 ani si jumatate), [...]



Nici eu nu stiu ce sa zic. Insa de cind mi-a luat f'un ceas sa reinstalez aplicatiile ale caror setari a reusit sa le zapaceasca stindu-mi in brate si apasind aleator pe taste, m-am gindit ca s-ar putea sa fie o idee buna sa aiba propriul ei computer. (Bunaoara, mi-ar parea rau sa pierd pozele pe care nu le-am scris pe cd-uri inca...) Asa ca latop-ul ei (http://laptopgiving.org/) presupun ca e undeva pe drum acuma.


quote:
Originally posted by inaioana
Cred ca restrictia si controlul agresiv sunt mai degraba daunatoare si au ca efect excesul.



Excesul e balansul care apare atunci cind esti restrictionat sa faci ceva. Dat fiind ca stii ca nu ai voie, atunci cind prinzi ocazia uzitezi la maxim pentru ca stii ca foarte curind ti se va interzice din nou, si iar o sa fii privat de acces cine stie cit.

A.M.


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns amoga spune:

quote:
Originally posted by filofteia
Daca de TV te plictisesti pana la urma, de internet nu stiu daca poti.



Poti. Vad pe cineva care a trecut prin incertitudinea asta de fiecare data cind ma uit in oglinda. :-)


quote:
Originally posted by filofteia
Si mai am o neliniste. Una dintre multele . Baietelul meu este foarte talentat la muzica. Bun l-am dus la canto, totul ok. Are insa momente in care nu vrea sa mai repete, sau nu vrea sa mearga la canto. In conceptia HS ar insemna sa-l las liber, cand vrea bine, cand nu vrea iar bine.



Asta e mai degraba abordarea "unschooling"-ului (a carui fani parem sa fim, Ioana si cu mine), decit a "homeschooling"-ului. Unschooling e doar o forma de homeschooling. Mai sunt si altele.


quote:
Originally posted by filofteia
Eu insa vreau sa mearga, sa fie serios, sa repete, nu pentru mine ci pentru el, constienta fiind ca pe degeaba isi va dori asta mai tarziu, la 15 ani sa spunem... atunci va fi deja tarziu. El nu are acum constiinta asta ca vremea trece si ca peste 5,6 ani va fi prea tarziu sa inceapa muzica... pentru a o face la un nivel performant.



Daca intr-adevar are talent si chemare pentru performanta, atunci cel mai probabil ca ai avea o problema sa il tii de la a nu exersa, decit sa-l impingi inspre a o face.

Indiferent cit de mult iti doresti tu sa-l faci artist, daca ii lipseste pasiunea n-o sa reuseasca :-(. Trebuie sa vina de la el. (Si s-ar putea sa vina... daca nu e impins :-)...)

Sau, in fine, asa se vede lumea de unde privesc eu...


A.M.



Mergi la inceput